Vierseizoenenbanden 195/45/R16

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EriksonErik
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-09 20:42
Beste allemaal,

Ik zie door de bomen het bos echt niet meer én aangezien ik nogal pietje precies ben, wordt het voor mij niet makkelijker. Hopelijk zijn jullie mijn redders in nood.

Momenteel rijd ik een Fiat 500 uit 2019. Er liggen nu zomerbanden van het merk Goodyear op de auto. Deze zijn in de maat 195/45/R16 vanaf de fabriek af aan gemonteerd. De auto heeft momenteel bijna 66.000 gelopen en het eind van de huidige banden is in zicht.

Welke vierseizoenenbanden kan ik het beste aanschaffen? Het liefst met velgenbescherming..

Goodyear, Vredestein, Bridgestone? Ik heb ooit eens Vredestein Quatrac op een auto gehad en die gingen niet lang mee, wellicht kan dat ook aan de auto liggen?

Ik hoor graag en wacht in spanning af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 16:45
Wij hebben Goodyear Vector-gen3 4-seasons onder onze auto en daar 75k km mee kunnen rijden. Maken misschien wel iets meer geluid... 72 db voor 215.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Ik heb de Goodyear Vector gen-2 in 205/60/R16 onder mijn Focus gehad. Daar hebben ze zo'n 90d km onder gezeten. Om de 15d km heb ik de banden wel van as verwisseld i.v.m. gelijkmatige slijtage. Bij de laatste beurt (augustus) kreeg ik van de dealer mee dat de achterbanden 3,5 mm profieldiepte hadden en daarmee dus eigenlijk geen winterbanden meer waren. Een paar weken geleden zijn alle vier de banden vervangen voor Bridgestone Turanza Allseason 6.

Over de Goodyears ben ik zeer tevreden, helemaal qua hoe lang ze mee zijn gegaan. Rij-eigenschappen waren prima. Slijtage van de Bridgestones kan ik logischerwijs nog niets over zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat de Bridgestones betere rij-eigenschappen hebben dan de Goodyears, namelijk merkbaar meer grip en een kortere remweg.

Ik kan je aanraden om op tyrereviews.com tests en gebruikerservaringen van verschillende banden te lezen.
Bijvoorbeeld:
- 2023 All Season Tyre 35 Set Shootout
- 2023 Auto Bild All Season Tyre Test
- 2023 TUV Report All Season Test

Let dan vooral ook op de verschillende categoriën waarin scores worden uitgedeeld. Zo kan een allseason erg goed scoren omdat die in de sneeuw erg goed is, maar je kan je afvragen hoe relevant dat voor Nederland is. Mijns inziens is droge en natte grip wat belangrijker, dan grip in de sneeuw.

Let verder op het 'three peak mountain snowflake' symbool. Dit geeft aan dat de band als winterband gezien kan worden. Voor bijvoorbeeld Duitsland zal de M+S aanduiding hiervoor niet meer voldoende zijn.

Verder nog een tip. Als je wil dat je banden langer meegaan wissel ze dan om de zoveel dkm van as en zorg dat ze altijd op de juiste spanning zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:22
Quatrac vergeten in die maat, dat is goedkope rotzooi uit India tegenwoordig. Nu al meerdere keren hele stroken rubber los gezien op die dingen.

Zou er Goodyear Vector onder zetten, komen heel goed uit de tests, veel goedkoper dan het overpriced Michelin. Als alternatief kan je nog eens naar Continental kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Met de A-merken kun je eigenlijk niet de mist in gaan:
  • Michelin
  • Continental
  • Goodyear
  • Bridgestone
Zolang je geen sportieve rijder bent zul je waarschijnlijk ook het verschil niet merken.
Afhankelijk van je eigen rijstijl kunnen sommige banden je beter liggen; de tests zijn niet altijd even duidelijk in hun afwegingen (m.a.w.: welke eigenschappen het zwaarste wegen voor de test) en daarom vind ik ze niet altijd even objectief.
Echt slechte A-merk banden bestaan eigenlijk niet meer. In het budget segment (Chinees spul) kun je nog wel slechte banden vinden, daar zou ik vandaan blijven.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:04
Eventueel een Hankook Kinergy 4S 2 (H750)

Weet wel dat winterbanden en all seasons luidruchtiger zijn. Die ga je wel horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EriksonErik
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-09 20:42
Dank voor de reacties allemaal, hier kan ik wat mee. De Bridgestone Turanza Allseason 6 waren mij volledig onbekend, maar ik word hier enorm blij van!...

Omdat ik graag een velgenbeschermer wil, gewoon omdat ik dat in mijn hoofd heb, kom ik uit bij de Bridgestone Turanza Allseason 6 of de Goodyear vector 4seasons gen 3.

Dat de Goodyear lang meegaan hoor en lees ik veel... of de Bridgestone dat ook doen..
Ik ga zeer waarschijnlijk voor de Bridgestone...

Zonder @Hompu was ik hier nooit zelf achter gekomen.. dank!

[ Voor 14% gewijzigd door EriksonErik op 07-12-2023 11:38 ]

Pagina: 1