Is laptop te laden via 'Select USB-C Hub met 4...'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Hallo,

ik hoop deze week mijn eerste Lenovo laptop te ontvangen, namelijk de 'LENOVO IdeaPad Pro 5 16ARP8 83AS004WMH' ( uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 16ARP8 (83AS004WMH) )

Deze laptop heeft blijkbaar geen dedicated power stekker, maar moet via een USB-C connector geladen worden.

Nu denk er over een een USB-C hubje te kopen, waardoor ik b.v. meerdere dongels e.d. via dat hubje in 1 keer kan aansluiten.

Helaas kan ik geen informatie vinden of het mogelijk is, om de laptop ook via dat hubje te laden, want dan zou ik de USB-C lader ook kunnen aansluiten op dat hubje en zo alle externe 'dingen' met behulp van die ene USB-C kabel/stekker ( van dat hubje ) kunnen aansluiten op de laptop.

Heeft iemand hiermee ervaring ?

Het hubje is deze : https://www.lenovo.com/nl...hubs/hubs_hubs/gx91l84354

Ps. mijn eerste vraag hier, dus mocht e.e.a. niet goed zijn, laat het dan vooral horen :)

[ Voor 4% gewijzigd door PsiTweaker op 06-12-2023 14:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:03
Een hub is typisch niet geschikt om mee op te laden.

Volgens mij heb je een docking station nodig:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
slow whoop schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:56:
Een hub is typisch niet geschikt om mee op te laden.

Volgens mij heb je een docking station nodig:
Allereerst : Dank voor je reactie !

In de begeleidende tekst bij het hubje staat : "...Bovendien kan hij met de USB 3.0- en USB-C-poort zowel opladen als gegevensoverdracht...".

Dus is ( lijkt me ) via de hub wel wat te laden. Of dat nu de op de hub extra aangesloten apparatuur is, of dat men de laptop hiermee bedoeld, dat is helaas niet duidelijk.

Een grote ( en dure ) docking gaat het niet worden, want het alternatief is dan om de lader alsnog via USB-C aan te sluiten.

Ik zoek ook geen vervanger voor de lader, maar wil het steeds maar moeten aansluiten van een USB-C connector ( o.a. voor de lader ) zoveel mogelijk voorkomen. Ik verwacht ( maar heb er geen ervaring mee ) dat een USB-C stekker veel eerder defect raakt dan een dedicated powerplug.

[ Voor 41% gewijzigd door PsiTweaker op 06-12-2023 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:11
PsiTweaker schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:06:
[...]

In de begeleidende tekst bij het hubje staat : "...Bovendien kan hij met de USB 3.0- en USB-C-poort zowel opladen als gegevensoverdracht...".

Dus is ( lijkt me ) via de hub wel wat te laden. Of dat nu de op de hub extra aangesloten apparatuur is, of dat men de laptop hiermee bedoeld, dat is helaas niet duidelijk.

Een grote ( en dure ) docking gaat het niet worden, want het alternatief is dan om de lader alsnog via USB-C aan te sluiten.
ik lees dit als dat je externe apparaten aan de hub kan voorzien van stroom dus niet de laptop zelf.
als je laptop opladen over usb-c PD ondersteund waarom niet voor zoiets gaan:
https://www.amazon.nl/-/e...revodok%2Caps%2C76&sr=8-1
hier stop je de oplader van de laptop in die dan ook je laptop van voeding voorziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:58
[...]

Er zijn ook gewoon 'dockings' beschikbaar in de vorm van een soort Hub, waarbij het voordeel is dat je dan ook gelijk HDMI (of iig beeld) aansluiting, netwerkkabel en afhankelijk van model/ type ook andere aansluitingen hebt.

Bijvoorbeeld: https://www.coolblue.nl/p...ng-station-met-usb-c.html zoiets. Is ook incl. headset aansluiting, dus eigenlijk kan je alles aangesloten houden op de dock, terwijl deze toch ook vrij compact is en je de laptop er mee kan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
RenaldoN schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:10:
[...]

ik lees dit als dat je externe apparaten aan de hub kan voorzien van stroom dus niet de laptop zelf.
als je laptop opladen over usb-c PD ondersteund waarom niet voor zoiets gaan:
https://www.amazon.nl/-/e...revodok%2Caps%2C76&sr=8-1
hier stop je de oplader van de laptop in die dan ook je laptop van voeding voorziet.
Ja, zo kan je het inderdaad ook lezen ( vandaar mijn twijfel ), maar het is niet duidelijk omschreven.

Kijk zoiets zoek ik, hebt u deze zelf ook in gebruik ?

[ Voor 7% gewijzigd door PsiTweaker op 06-12-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
jbdeiman schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:12:
[...]

Er zijn ook gewoon 'dockings' beschikbaar in de vorm van een soort Hub, waarbij het voordeel is dat je dan ook gelijk HDMI (of iig beeld) aansluiting, netwerkkabel en afhankelijk van model/ type ook andere aansluitingen hebt.

Bijvoorbeeld: https://www.coolblue.nl/p...ng-station-met-usb-c.html zoiets. Is ook incl. headset aansluiting, dus eigenlijk kan je alles aangesloten houden op de dock, terwijl deze toch ook vrij compact is en je de laptop er mee kan opladen.
Dank voor uw reactie. Zoiets moet/zal het wel worden, echter ( als ras echte Nederlander 8) ) vind ik deze al behoorlijk aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:11
Yes :-) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQODnpqHUueBZTwi6aUMRXq4Bvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyXsnre4FypXWDxTacVXoY2H.jpg?f=fotoalbum_large
PsiTweaker schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:12:
[...]

Ja, zo kan je het inderdaad ook lezen ( vandaar mijn twijfel ), maar het is niet duidelijk omschreven.

Kijk zoiets zoek ik, hebt u deze zelf ook in gebruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
Ik moet dus op zoek naar een hubje die een USB-C PD ingang heeft ?

[ Voor 9% gewijzigd door PsiTweaker op 06-12-2023 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
PsiTweaker schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:18:
[...]

Dank voor uw reactie. Zoiets moet/zal het wel worden, echter ( als ras echte Nederlander 8) ) vind ik deze al behoorlijk aan de prijs.
Dat snap ik, bij mij heb ik dit met mijn werkgever kunnen regelen, aangezien we ong. de helft thuiswerken. Maar omdat dit zeg maar om de dag is is het heel irritant om een oplader, beeldscherm, usb (losse muis/ toetsenbord), netwerk en de audio (veel videobellen is nodig, dus dan is een beetje fatsoenlijke headset ook handig) steeds los in te pluggen. Op kantoor hebben we ook zoiets samen met een laptopstandaard.
Overigens heb je die dingen ook in de vorm van laptop standaards, zoals deze:
https://de.targus.com/pro...tegrated-dock-awu100005gl, ook geschikt om op te laden, losse muis/ tobo erbij en je kan zo aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
jbdeiman schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:22:
[...]

Dat snap ik, bij mij heb ik dit met mijn werkgever kunnen regelen, aangezien we ong. de helft thuiswerken. Maar omdat dit zeg maar om de dag is is het heel irritant om een oplader, beeldscherm, usb (losse muis/ toetsenbord), netwerk en de audio (veel videobellen is nodig, dus dan is een beetje fatsoenlijke headset ook handig) steeds los in te pluggen. Op kantoor hebben we ook zoiets samen met een laptopstandaard.
Overigens heb je die dingen ook in de vorm van laptop standaards, zoals deze:
https://de.targus.com/pro...tegrated-dock-awu100005gl, ook geschikt om op te laden, losse muis/ tobo erbij en je kan zo aan het werk.
Tja, als je al jaren met dezelfde 'oude' Asus moeten werken en je koopt wat nieuws, dan merkt je direct dat je achter gaat lopen :S. Laden via USB-C, dat scheelt natuurlijk weer een stekker, maar lijkt mijn niet zo degelijk als een 'ouderwetse' powerconnector.

Een laptop standaard heb ik niet nodig, maar bedankt voor het voorbeeld! Het zal een handzaam hubje worden, zoals hier boven al is aangegeven. Alleen nu nog even de beste voor m'n buck zien te vinden, want de laptop was ( ondanks de korting ) duur genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door PsiTweaker op 06-12-2023 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
PsiTweaker schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:29:
[...]

Tja, als je al jaren met dezelfde 'oude' Asus moeten werken en je koopt wat nieuws, dan merkt je direct dat je achter gaat lopen :S.

Maar een standaard heb ik ( denk ik ) niet nodig. Het zal een handzaam hubje worden, zoals hier boven als is aangegeven. Alle nu nog even de beste voor m'n buck zien te vinden, want de laptop was ( ondanks de korting ) duur genoeg.
Wat voor aansluitingen (naast stroomtoevoer voor de laptop) heb je nodig/ zit je aan te denken? Altijd bereid even mee te denken/ zoeken.
Vooral omdat afhanklijk van de aansluitingen je ook heel andere tarieven / prijzen krijgt. Heb je displayport of HDMI niet nodig, maar alleen Usb en Netwerk, dan is daarin veel goedkopers te vinden.
Wel ben ik persoonlijk altijd geneigd net iets meer te kiezen, zodat ik ook in de toekomst geen poorten tekort kom en/ of gebrek heb aan een toch wel heel handige/ gewenste aansluiting.

[ Voor 23% gewijzigd door jbdeiman op 06-12-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
jbdeiman schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:31:
[...]

Wat voor aansluitingen (naast stroomtoevoer voor de laptop) heb je nodig/ zit je aan te denken? Altijd bereid even mee te denken/ zoeken.
Ik gebruik nu 2 extra dongles ( keyboard en muis beide USB-A ), waardoor de USB-A poorten op de nieuwe laptop vol zijn. Als ik nu b.v. m'n portable schijf wil/moet aansluiten, dan moet ik al kiezen.

Natuurlijk zou ik ook een keyboard en muis kunnen kopen met een gemeenschappelijk dongle, maar ja ... ik heb ( natuurlijk ) een ander merk keyboard, dan de muis.

Niet erg veel/hoge eisen, maar ik ( en wie niet ) heb een hekel aan, om dingen te kopen, die achteraf toch niet niet doen waarvoor men ze gekocht heeft. Dus als b.v. iemand zelf zo'n hubje in gebruik heeft en daar tevreden over is, vind ik heel belangrijk informatie !

Zover ik nu weet, heeft de laptop een USB-C combi aansluiting, waarop de lader aangesloten moet worden.

Een hubje ( kleine docking ) met 2 X USB-A en PD ( USB-C ) en netwerk/RJ45 zou al voldoende zijn, iets meer mag natuurlijk altijd. Dan heb ik de andere poorten op m'n laptop vrij voor de extra 'zaken'.

[ Voor 25% gewijzigd door PsiTweaker op 06-12-2023 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
PsiTweaker schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:37:
[...]

Ik gebruik nu 2 extra dongles ( keyboard en muis beide USB-A ), waardoor de USB-A poorten op de nieuwe laptop vol zijn. Als ik nu b.v. m'n portable schijf wil/moet aansluiten, dan moet ik al kiezen.

Natuurlijk zou ik ook een keyboard en muis kunnen kopen met een gemeenschappelijk dongle, maar ja ... ik heb ( natuurlijk ) een ander merk keyboard, dan de muis.

Niet erg veel/hoge eisen, maar ik ( en wie niet ) heb een hekel aan, om dingen te kopen, die achteraf toch niet niet doen waarvoor men ze gekocht heeft. Dus als b.v. iemand zelf zo'n hubje in gebruik heeft en daar tevreden over is, vind ik heel belangrijk informatie !

Zover ik nu weet, heeft de laptop een USB-C combi aansluiting, waarop de lader aangesloten moet worden.

Een hubje ( kleine docking ) met 2 X USB-A en PD ( USB-C ) en netwerk/RJ45 zou al voldoende zijn, iets meer mag natuurlijk altijd. Dan heb ik de andere poorten op m'n laptop vrij voor de extra 'zaken'.
Beetje afhankelijk van wat je ervoor wilt betalen, maar er zijn in elk geval prima (goedkope, met goede reviews) te vinden met deze vereisten, bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...VPfg.4_25.31.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
jbdeiman schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:54:
[...]

Beetje afhankelijk van wat je ervoor wilt betalen, maar er zijn in elk geval prima (goedkope, met goede reviews) te vinden met deze vereisten, bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...VPfg.4_25.31.ProductTitle
Kijk, dát is een mooie ! Veel meer heb ik niet nodig, want zo houd ik de poorten op m'n laptop vrij voor extra zaken. En ook de prijs is prima d:)b .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
Ik wil iedereen die gereageerd heeft bedanken _/-\o_ _/-\o_ .

Ik weet nu waarop ik moet letten ( een PD USB-C ingang ) en ben weer wat wijzer !

Misschien wordt het deze wel, want die is ook qua prijs goed ( ik ben/blijft een Nederlander, dus wil graag voor een duppie op de eerste rij zitten ;) ).

[ Voor 22% gewijzigd door PsiTweaker op 06-12-2023 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:03
Ik zoek ook geen vervanger voor de lader, maar wil het steeds maar moeten aansluiten van een USB-C connector ( o.a. voor de lader ) zoveel mogelijk voorkomen. Ik verwacht ( maar heb er geen ervaring mee ) dat een USB-C stekker veel eerder defect raakt dan een dedicated powerplug.
PsiTweaker schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:29:
Tja, als je al jaren met dezelfde 'oude' Asus moeten werken en je koopt wat nieuws, dan merkt je direct dat je achter gaat lopen :S. Laden via USB-C, dat scheelt natuurlijk weer een stekker, maar lijkt mijn niet zo degelijk als een 'ouderwetse' powerconnector
Je schrijft hier precies ook mijn gedachte (vrees) op wat betreft het gebruik van USB-C.
Hoe lang zal dat goed blijven werken bij intensief gebruik zoals het laden van een laptop?
Een "ouderwetse powerconnector" is daarvoor zo veel betrouwbaarder. op de langere duur.

FrameWork Community: USB-C longevity is becoming a big problem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik snap niet goed wat het probleem is (of ik lees niet goed). Deze laptop heeft 2 usbc poorten die, ik vermoed, allebei PD zijn (mijn yoga slim pro wel). Dan gebruik je toch 1 per voor de voeding en op de 2e doe je een hubje?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
Boeryepes schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:29:
Ik snap niet goed wat het probleem is (of ik lees niet goed). Deze laptop heeft 2 usbc poorten die, ik vermoed, allebei PD zijn (mijn yoga slim pro wel). Dan gebruik je toch 1 per voor de voeding en op de 2e doe je een hubje?
Eigenlijk gaat het mij erom, dat ik ( misschien onterecht ) verwacht, dat het dagelijks plaatsen en verwijderen van een USB-C stekker, niet de levensduur heeft die ik wel van m'n dure laptop verwacht.
Als ik m'n laptop 's morgens mee neem en dan aansluit, terwijl ik deze 's avonds natuurlijk thuis ook wil gebruiken, dan gaat die USB-C stekker er 2 keer per dag in en uit.

Met een hubje zou ik de 2de USB-C poort kunnen ontzien, omdat ik die dan niet dagelijks gebruik.

Daarnaast : qua levensduur verwacht dat een laptop toch een paar jaar ( 3-5 ) mee moet kunnen, maar zou die ene USB-C ( met Power Delivery ), dat ook zolang volhouden ?

Mechanisch gezien lijkt mij een USB-C stekker/chassisdeel veel zwakker dan b.v. een USB-A of echte powerstekker.

Als die ene USB-C stekker met PD, na ( zeg wat ) 3 jaar defect raakt, dan is de laptop niet meer op te laden en is de laptop afgeschreven, ondanks dat de rest misschien nog wel jaren mee kan.

Natuurlijk hoop ik ongelijk te hebben :N, maar dat lijkt ( zover ik nu kan zien ) toch het het zwakke punt van m'n nieuwe laptop te zijn en waardoor ik per direct voorzichtiger met die USB-C stekker zal omgaan.

[ Voor 7% gewijzigd door PsiTweaker op 08-12-2023 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Exact. Ik heb een gelijkaardig model van Lenovo en gebruik altijd één USB-C aansluiting voor het laden met het idee dat de andere dan mooi gaaf blijft voor wanneer de eerste niet meer zo stevig is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:49

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

PsiTweaker schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:21:
Ik moet dus op zoek naar een hubje die een USB-C PD ingang heeft ?
Soms heet het ook PD pass-through, zelf gebruik ik daar een Dell DA310 voor, die kan op papier tot 90Watt pass-through, met een 130Watt adapter laad mijn laptop op met ongeveer 110Watt wanneer er verder geen dingen aanhangen.

b.t.w. die Rolio USB C Hub is maar 30Hz bij > 1080P wordt je niet echt blij van.

Als je netjes omgaat met je spullen gaat die USB echt niet zomaar stuk, mijn telefoon plug ik meermaals per dag in en geen issues. Ook mijn laptop gaat iedere dag op werk en thuis aan de dock, al 4 jaar oud en geen enkele issues.

[ Voor 33% gewijzigd door DukeBox op 08-12-2023 11:51 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik begrijp de zorg over het opladen via USB wel maar mijn eigen ervaring tot zover is dat alle kapotte USB connectors die ik meegemaakt waren micro USB en niet USB-C. Dat gezegd hebbend je hebt inderdaad twee USB-C waarvan één 3.2 en één 4 en allebei met PD, voordat je die versleten hebt ben je wel een tijdje verder. En om USB-A aansluitingen te sparen zou je nog voor een bluetooth toetsenbord en muis kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik laad al 5 jaar op via usb-c. En de poort is nog prima. Wel al een paar kabels versleten maar die kosten de wereld niet.

Doe hier ook alles in 1 hubje, werkt perfect. Aansluiten en alles werkt direct

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
ik zit zo'n 3 jaar op usbc en merk dat er slijtage op kabels zit, niet alle usbc stekkers zitten even strak in de poort en het zijn deze kabels die over tijd niet meer stabiel zijn voor data overdracht. Mbt. laden heb ik nog geen enkel probleem gehad.

De enige kabel die echt goed strak zit en altijd werkt, is een goedkope thunderboltkabel (Amazon no brand).

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 08-12-2023 12:06 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
Natuurlijk gebruik ik ook al jaren een USB-C voor mijn mobiel en dat werkt prima. Echter gebruikt een laptop veel meer vermogen en moet al die stroom ( max 5A ! ) toch door die dunne contactjes. We gaan het zien hoe lang die USB-C chassisdeel het gaat uithouden, maar vast en zeker niet zolang als de power connecter van m'n 10+ jaar oude Asus N76VB ( die het overigens nog prima doet, maar waarvan de rest van de hardware ondertussen achterhaald is ).

Dat kabels defect raken, dat is geen probleem. Kabels 'zie' ik als verbruikersgoed, net zoals pennen en gummetjes ( om maar een zijspoor te noemen ), die raken ook op en/of verslijten.

Maar ... ik zal een hubje kopen zodat ik met 1 stekker alles kan aansluiten. Dat onder het motto, hoe minder stekkers in/uit hoe beter ( = hoe minder kans op slijtage ) en het is handiger ( dagelijks ) 1 stekker te plaatsen, dan meerdere.

[ Voor 26% gewijzigd door PsiTweaker op 08-12-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
Ondanks de prima tips die ik in dit draadje heb gekregen, uiteindelijk toch maar voor een USB-A hub gekozen. Dit omdat deze ( o.a. met de dongle's voor keyboard & muis ) dan ook te gebruiken is op m'n oude laptop. Waarvan de Rj45 stekker ( zo'n flipper ding ) niet altijd goed contact maakt en ik dan de netwerk aansluiting van de hub kan gebruiken.
Pagina: 1