Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-05 20:30
Goedemiddag allen,

Ik wil boven mijn bureau een wandplank maken met ingebouwde led verlichting (ingefreesd in de plank).

De uitdaging is dat zodra ik achter het bureau zit en omhoog kijk, ik in het licht kijk. Vandaar dat ik een zo egaal en zacht mogelijk LED effect wil bereiken.

Nu vraag ik mij af wat een mooier resultaat geeft.

1) Hue Gradient lightstrip (zit al een diffusor op);
2) Hue Light strip plus + aluminium led profiel met diffusor.

Bij de gradient zitten de led's dichter op elkaar, lichtopbrengst is ook hoger, maar het product is afgerond. Gezien ik de strip wil infrezen is dit misschien minder mooi/strak. De light strip plus heeft een mindere licht opbrengst, maar dit zou ik kunnen compenseren door 2 stroken te kunnen doen, voordeel is wel dat een aluminium led profiel netjes strak past in een uitgefreesd stuk.

Wat raden jullie aan?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en gegoogled maar het antwoord nog niet gevonden.

Beste antwoord (via Hipkip90 op 07-12-2023 11:47)

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:43
Inderdaad eens dat CRI>80 voor hoofdverlichting onprettig gaat zijn. Dit betekent dat kleuren onnatuurlijk weergegeven worden.

Ik heb zelf voor bijverlichting gekozen voor een COB warm wit LED strip met 504 LEDs per meter, CRI 90. Dit zorgt voor een erg egale verlichting, wat vooral prettig is als je de strip (al dan niet met diffusor) direct kan zien. Deze heb ik gecombineerd met een HUE compatible controller en dit werkt perfect. Mijn enige serieuze twijfel was tussen RGB en warm white, maar intussen heb ik kleur nooit gemist en ben ik wel erg blij met de egale verlichting.

Mocht je het willen weten, ik heb de volgende spullen gebruikt:
Strip: https://www.ledstripkonin...losse-strip-met-1008-leds (ik had achteraf beter voor de basic versie kunnen gaan denk ik. Voor bijverlichting staat hij op +- 10% helderheid)
Controller (werkt prima, alleen niet met Homekit, mocht je Apple gebruiken): https://www.ledstripkonin...ler-voor-witte-led-strips
Power supply: https://www.ledstripkonin...onele-compacte-led-driver

Deze spullen zijn ongetwijfeld ergens anders voor minder te krijgen, of weer ergens anders betere kwaliteit. Maar voor mij voldoet het perfect aan mijn wensen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

De goedkoopste Hue lightstrip met daarop een vel overtrekpapier.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:11

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De Gradient heeft natuurlijk al een diffusor maar hoe mooi dat in te vrezen is weet ik niet.

Zelf toen voor mijn niet Hue strips gegaan voor profielen en dat ziet er in ieder geval erg goed uit :) Maar of ik dan weer voor twee strips achter elkaar zou gaan weet ik niet, look daarvan is wel weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
Septillion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:51:
De Gradient heeft natuurlijk al een diffusor maar hoe mooi dat in te vrezen is weet ik niet.

Zelf toen voor mijn niet Hue strips gegaan voor profielen en dat ziet er in ieder geval erg goed uit :) Maar of ik dan weer voor twee strips achter elkaar zou gaan weet ik niet, look daarvan is wel weer anders.
Ja precies, 2 banen strips tegen elkaar of van elkaar gespreid is ook iets minder mooi en meer opvallend. Misschien heb ik de twee banen strips wel nodig, omdat deze verlichting de hoofdverlichting wordt van mijn thuiswerkplek.

Misschien dan toch maar voor de gradient gaan, meer licht en misschien staat het ook wel netjes als ik de gradient gewoon onder de wandplak plak i.p.v. in te frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:11

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Let voor primaire verlichting wel op dat beide strips maar CRI>80 zijn. Wat dat betreft dus meer bedacht als accent verlichting dan hoofdverlichting.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:43
Inderdaad eens dat CRI>80 voor hoofdverlichting onprettig gaat zijn. Dit betekent dat kleuren onnatuurlijk weergegeven worden.

Ik heb zelf voor bijverlichting gekozen voor een COB warm wit LED strip met 504 LEDs per meter, CRI 90. Dit zorgt voor een erg egale verlichting, wat vooral prettig is als je de strip (al dan niet met diffusor) direct kan zien. Deze heb ik gecombineerd met een HUE compatible controller en dit werkt perfect. Mijn enige serieuze twijfel was tussen RGB en warm white, maar intussen heb ik kleur nooit gemist en ben ik wel erg blij met de egale verlichting.

Mocht je het willen weten, ik heb de volgende spullen gebruikt:
Strip: https://www.ledstripkonin...losse-strip-met-1008-leds (ik had achteraf beter voor de basic versie kunnen gaan denk ik. Voor bijverlichting staat hij op +- 10% helderheid)
Controller (werkt prima, alleen niet met Homekit, mocht je Apple gebruiken): https://www.ledstripkonin...ler-voor-witte-led-strips
Power supply: https://www.ledstripkonin...onele-compacte-led-driver

Deze spullen zijn ongetwijfeld ergens anders voor minder te krijgen, of weer ergens anders betere kwaliteit. Maar voor mij voldoet het perfect aan mijn wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
Septillion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:27:
Let voor primaire verlichting wel op dat beide strips maar CRI>80 zijn. Wat dat betreft dus meer bedacht als accent verlichting dan hoofdverlichting.
Kevinns schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:47:
Bedankt Septillion & Kevinns, super advies _/-\o_ . Weer wat bijgeleerd over CRI. Hue heeft een CRI van 80 en blijkbaar ook in het kleurspectrum meer blauw en minder rood licht. Dit is classificatie 'matig-goed' betreft kleurweergave. Kantoorverlichting heeft normaal CRI 80-89. Was al verkocht aan Hue omdat het huis ermee vol hangt, maar er is dus betere LED verlichting dan Hue op de markt.

Het is bedoeld als hoofdlichting, ook voor webcam verlichting. Dan lijkt me een CRI >90 uitstekend en COB is ook een betere technische oplossing.

Bedankt @Kevinns ik ga dezelfde ledstrips bestellen!

[ Voor 5% gewijzigd door Hipkip90 op 07-12-2023 06:36 ]

Pagina: 1