Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martenp
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-02-2024
Mijn vraag
Bij mij is gisteravond zomaar een groep uitgevallen, eerste gedachte was kortsluiting en dus zal de aardlekschakelaar er wel uit zijn. Maar alles in de meterkast is nog aan. Gedacht aan kortsluiting op een van de apparaten. Maar met verlengsnoeren geprobeerd en alles werkt naar behoren. Stekkers er uit, geen resultaat. Met spanningszoeker gemeten op onderkant automaat en bovenkant automaat. Ik krijg zowel op bruin als op blauw een brandend lampje. Op de groep ernaast ook maar op de andere groepen alleen op bruin… gemeten in centrale doos, bruin geeft gewoon spanning maar de lamp doet het niet. Schakelaar gecheckt, ook alles goed. Ik snap hier niets van. Iemand een idee?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Septillion op 06-12-2023 17:38)

• Martenp
Nuldraad in meterkast lag los. Probleem opgelost;-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Iemand in de buurt / kenninskring / vrienden die in bezit zijn van een multimeter/duspol?
Een spanningszoeker is niet echt betrouwbaar als het gaat om dit soort zaken.

Dit klinkt eerlijk gezegd alsof er ergens iets loszit in de installatie (meterkast of ergens verderop)

www.elecdev.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://catmacros.files.wordpress.com/2009/12/wait_what.jpg
Martenp schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:01:
eerste gedachte was kortsluiting en dus zal de aardlekschakelaar er wel uit zijn.
Bij kortsluiting gaat een aardlekschakelaar niet uit, de stop/automaat gaat dan uit.
Martenp schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:01:
Bij mij is gisteravond zomaar een groep uitgevallen ... Maar alles in de meterkast is nog aan.
Ehhh... hoe weet je dan dat er een groep is uitgevallen? Wat ging er uit? Hoe lang bleef dat uit?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 18:10
Wat bedoel je met "groep uitgevallen"? Ik vind dat nogal verwarrend met "geen uitval automaat" in de topictitel.

Bedoel je dat de groep geen stroom meer kreeg, terwijl zowel de zekering-automaat als de aardlekschakelaar nog aan waren?

In dat geval zou er ergens een draadbreuk of losse verbinding kunnen zitten. Dan zou ik de groep uitschakelen en een elektricien bellen, want dan is er een behoorlijk gevaar op brand.

Of bedoel je dat de automaat wel uitgegaan is, maar de aardlekschakelaar niet? Dat kan als er teveel vermogen gevraagd is, bijvoorbeeld doordat er teveel apparaten tegelijk aan stonden. Of dat er ergens een kortsluiting is tussen de fase en de nul (dat kan zowel in de bedrading/schakelaars zijn, als in een apparaat). In dat laatste geval is er geen verschil tussen de stroom door de fase en door de nul, en zal de aardlekschakelaar ook niet uitvallen.
De aardlek beveiliging is voor wanneer de stroom niet meer via het juiste circuit loopt, maar ergens het circuit verlaat. Bijvoorbeeld via een persoon, naar de aarde.

Daarom zijn er ook 2 beveiligingen. Soms zullen beide afschakelen, bijvoorbeeld wanneer er zo'n grote kortsluiting naar aarde is dat er direct ook teveel vermogen door de zekering loopt. Maar dat hoeft zeker niet altijd het geval te zijn. Ze hebben ieder hun eigen doel, vandaar dat ze beide aanwezig zijn...

EDIT: Als je een meerfasen aansluiting hebt, kan het ook nog zijn dat 1 van de hoofdzekeringen doorgebrand is, en er dus niet zozeer 1 groep uitligt, maar dat er 1 fase uitligt. De groepen zijn als het goed is verspreid over de 3 fasen, dus dan doen 1 of meerdere groepen het niet. Afhankelijk van wat er op die fase zit.

Maar, als je een wat meer onderbouwde reactie wilt, leg dan even wat duidelijker uit wat er precies gebeurd is:
Wat viel er precies uit?
Wat deed je toen het gebeurde? (Of was het ogenschijnlijk spontaan)
Wat voor apparaten zitten er op betreffende groep?
Werkt het nu nog steeds niet, of wel?

[ Voor 18% gewijzigd door Wild Chocolate op 06-12-2023 13:29 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eerder je installatie nakijken. Achterkant van je stopcontact en in je lasdozen om te kijken of alle draden nog netjes aangesloten zijn en niet zijn losgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martenp
Mogelijkheden te over dus. Voor alle duidelijkheid. Ik heb alle groepen uitgeschakeld en 1 voor 1 weer aangezet. Zodoende kom ik uit op 1 groep die wel aanstaat maar waarvan de aangesloten apparaten/stopcontacten/lampen niet werken. Net nog stopcontact waarop een lamp niet werkt gemeten en er staat wel spanning op! Hoe kan dat?! En nee, de lamp doet het wel op een ander stopcontact van een andere groep dus is niet kapot. Ik zal zoals voorgesteld alle dozen en aansluitingen controleren op loszittende draden. Hopelijk vind i’k een oplossing van dit raadsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Martenp schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:28:
Mogelijkheden te over dus. Voor alle duidelijkheid. Ik heb alle groepen uitgeschakeld en 1 voor 1 weer aangezet. Zodoende kom ik uit op 1 groep die wel aanstaat maar waarvan de aangesloten apparaten/stopcontacten/lampen niet werken. Net nog stopcontact waarop een lamp niet werkt gemeten en er staat wel spanning op! Hoe kan dat?! En nee, de lamp doet het wel op een ander stopcontact van een andere groep dus is niet kapot. Ik zal zoals voorgesteld alle dozen en aansluitingen controleren op loszittende draden. Hopelijk vind i’k een oplossing van dit raadsel
Loszittende nul?
Wat betekent "er staat wel spanning op"? Gemeten met de spanningzoeker of met een multimeter? Want met een spanningzoeker fungeer jijzelf als nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martenp
De opmerking van wild chocolate is wel een doordenker. Bedankt voor de kritische vraagstelling. Wat uitgevallen is(nog steeds) zijn verlichting in de keuken. Magnetron, koelkast en een paar stopcontacten. Voornamelijk in keuken. Ging gisteravond spontaan uit vandaar ook de gedachte dat de aardlek of automaat was uitgegaan. Gebeurt soms ook met de buitenverlichting maar dacht dat opgelost was. (Is ook zo want die doet het nog keurig) Dat was dus niet het geval dus toen op onderzoek uitgegaan. Magnetron er uitgehaald geen resultaat en zo verder met vandalen maar geen oplossing. Die fase zou wel eens een goed idee kunnen zijn want ik bedenk me dat de magnetron een eigen groep had. Ik ben het spoor bijster. Hoe weet ik of er een fase uit ligt? Ik heb drie fasen, zonnepanelen en een aansluiting voor een auto oplader. (De auto werd/wordt niet geladen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Martenp schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:28:
Als er op je N (blauwe draad) ook 230v staat, dan staat er wel spanning op je wcd, maar doet je lamp het toch niet. Een logische oorzaak is dat er een blauwe draad losgeschoten is en nu tegen je fase (bruine draad) ligt.

Dit is potentieel heel gevaarlijk...losse draden kunnen brand veroorzaken of tegen je hand aan springen als je een wcd inspecteert.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martenp
@boxlessness gemeten met spanningszoeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Dan zou ik het idd ergens in doe hoek van een losse nuldraad zoeken... de vraag is dan waar... als de hele groep er uit lig dan kan het in de stoppenkast zelf zijn. Anders kun je het terug traceren naar de (meestal) verdeeldozen/lichtdozen in het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 14:07
Martenp schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:42:
De opmerking van wild chocolate is wel een doordenker. Bedankt voor de kritische vraagstelling. Wat uitgevallen is(nog steeds) zijn verlichting in de keuken. Magnetron, koelkast en een paar stopcontacten. Voornamelijk in keuken. Ging gisteravond spontaan uit vandaar ook de gedachte dat de aardlek of automaat was uitgegaan. Gebeurt soms ook met de buitenverlichting maar dacht dat opgelost was. (Is ook zo want die doet het nog keurig) Dat was dus niet het geval dus toen op onderzoek uitgegaan. Magnetron er uitgehaald geen resultaat en zo verder met vandalen maar geen oplossing. Die fase zou wel eens een goed idee kunnen zijn want ik bedenk me dat de magnetron een eigen groep had. Ik ben het spoor bijster. Hoe weet ik of er een fase uit ligt? Ik heb drie fasen, zonnepanelen en een aansluiting voor een auto oplader. (De auto werd/wordt niet geladen)
Ik had iets soortgelijks een paar weken geleden. Ik denk dat bij mij een automaat niet compleet is afgeslagen, en dat slechts 1 van de 4 polen eruit lag. Na alles een keer omgeflipt te hebben is het niet meer voorgekomen.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

Gooi om te beginnen die spanningszoeker weg en haal effe een multimeter (30€) naar de gamma. Dan kan je pas fout zoeken.

komt er 230V uit alle automaten, komt er 230V uit het stopcontact tussen fase en nul, indien nee, is er 230V tussen fase en aarding enz...

Nu kom je geen stap verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martenp
Mijn multimeter heeft de geest gegeven. Ik controleer nog een paar zaken en anders bel ik toch maar de elektricien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

dan hopelijk toch niet met die spanningszoeker: als er een inductiespanning op zit van 50 volt geeft dat ding ook al licht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martenp
Toch maar electrien gebeld, bedankt allemaal voor de nuttige reacties. Helaas niet zelf kunnen oplossen.. Ben nu toch benieuwd wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 17:16
Martenp schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:51:
Toch maar electrien gebeld, bedankt allemaal voor de nuttige reacties. Helaas niet zelf kunnen oplossen.. Ben nu toch benieuwd wat het probleem is.
Waarschijnlijk een overbodige opmerking, maar voor de zekerheid de groep maar even afschakelen?

Anyway, heb je al een visuele inspectie gedaan van je meterkast? even de beschermkappen verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Heb je toevallig een warmtepomp?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Martenp
Nuldraad in meterkast lag los. Probleem opgelost;-)
Pagina: 1