Brink Flair 300 - na 3 jaar defect, wettelijke garantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Wij hebben sinds februari 2021 een nieuwbouwwoning, welke is uitgerust met een Flair 300 WTW unit van Brink.

De unit heeft een fabrieksgarantie van 2 jaar, en is dus in februari dit jaar verlopen. een paar weken geleden begon de unit een hoop herrie te maken.
Na contact gehad te hebben met de bouwer, zit er dus geen garantie meer op; ze verwijzen me door naar een onderhoudsclub. (ik vermoed degene die hem ook geplaatst heeft, maar dat moet ik nog even checken)
Na mijn eerste telefoontje met deze club werd al snel duidelijk dat ze niks doen zonder onderhoudscontact, dus die mocht ik eerst afsluiten.
Voordat ik dat deed, heb ik nog contact gehad met Brink, die hebben telefonisch bevestigd dat als er iets echt mis is met de unit wat ik niet had kunnen voorkomen, dan het onder wettelijke garantie valt, en dat ze dat met de onderhoudsclub kunnen regelen. (die moeten dat dan opsturen naar Brink voor onderzoek enz)

Gisteren hebben we dan ook een monteur hier gehad, en die beoordeelde al snel (aan de hand van het geluid) dat er hoogstwaarschijnlijk een lager kapot is. Ik dacht nog even, dat is een snelle (en goedkope) fix, lager vervangen en weer door; maar helaas, de hele waaier (?) moet vervangen worden; kosten zo tussen 500 en 600 euro.

Wat mij betreft moet dit onder de wettelijke garantie vallen en zou het kostenloos gefixt moeten worden; nu alleen de vraag hoe ik dit het beste kan regelen? De onderhoudsclub zou mij vandaag bellen en dan ga ik het met ze bespreken, maar wil wel even goed weten wat mijn rechten zijn en wat de beste weg is om dit aan te vliegen...
Het zou mijn inziens van de zotte zijn dat er een kans is dat ik elke 3 jaar een waaier van 500 euro moet vervangen omdat die lagers stuklopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:05
Onder Nederlands recht zou je dan waarschijnlijk weer terug moeten naar de verkoper, degene die jou dus het huis heeft verkocht. Dat is mogelijk dus niet de bouwer, onderhoudsclub of fabrikant. Daar heb je namelijk de 'wettelijke garantie', i.e. het recht op een conform product.

In jouw geval lijkt echter de fabrikant het goed op te pakken en zal die het mogelijk correct oplossen. Ik zou dus eerst even kijken wat daar uit komt. Mocht de fabrikant het niet willen dekken onder zijn garantie, maar aangeven dat je mogelijk alsnog via de wettelijke route garantie kan afdwingen kan je dan altijd nog naar de verkoper. Ik zou de verkoper echter mogelijk wel inlichten dat dit speelt, en even overleggen, zodat deze niet achter af kan klagen dat je hem initieel 'buitenspel' hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Met de bouwer bedoel ik degene die het huis verkocht heeft, dus ik heb in ieder geval alle lijntjes op de hoogte.
De bouwer had me voor wettelijke garantie ook doorgestuurd naar een onderhoudsclub, maar met de mededeling dat die dan 'kijken wat ze voor me kunnen doen'.

Ik wacht nog even de reactie van de onderhoudsclub af, eens zien of ze dit onder garantie gaan fixen of dat ze moeilijk gaan doen.