spreadsheet geavanceerd -> filters & formules

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connor-hein
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
Mijn vraag:

hoi allen, ik zit met een vraagstuk waar ik maar niet uitkom. ik heb een google spreadsheet, die is verdeeld in blad 1 "de data", blad 2 "de formules die wat doen met de data van blad 1" en blad 3 "grafieken gekoppeld aan de formules van blad 2".
als ik mijn data filter in blad 1, wil ik graag dat mijn formules op blad 2 veranderen naar de overgebleven data. helaas is dat niet zo, en nemen de formules alles over van het data blad. een voorbeeld van een formule is: =SOMMEN.ALS('Data 23'!M$2:M; 'Data 23'!B$2:B; ">=01/10/2023"; 'Data 23'!B$2:B; "<=31/10/2023";'Data 23'!E$2:E; "GBPUSD" ).
weet iemand hier een oplossing voor? dat de filters van blad 1 gepaard staan met de formules op blad 2.
alvast hartelijk dank!

Beste antwoord (via connor-hein op 06-12-2023 14:56)

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:49
Of een kolom toevoegen voor de filter en deze opnemen in je sommen.als, mocht google sheets dat niet kunnen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:37
Je zou eens kunnen kijken naar de SUBTOTAL functie. Net even getest, die telt alleen ongefilterde rijen en houdt dus rekening met je filtering.

Die kent helaas geen criteria zoals SOMMEN.ALS, maar dat is vast op een slimme manier te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik merk even op dat het gaat om Google sheets, niet Excel. Dan is soms wat anders.

is het misschien denkbaar dat je het filteren doet met een formule in plaats van de standaard filter-knop? Dat kan in Excel met =Filter().

En dan kan je dezelfde filter-voorwaarden gebruiken in je formule-tabblad.

offtopic:
Welkom!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Of een kolom toevoegen voor de filter en deze opnemen in je sommen.als, mocht google sheets dat niet kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

connor-hein schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:38:
Mijn vraag:

hoi allen, ik zit met een vraagstuk waar ik maar niet uitkom. ik heb een spreadsheet, die is verdeeld in blad 1 "de data", blad 2 "de formules die wat doen met de data van blad 1" en blad 3 "grafieken gekoppeld aan de formules van blad 2".
als ik mijn data filter in blad 1, wil ik graag dat mijn formules op blad 2 veranderen naar de overgebleven data. helaas is dat niet zo, en nemen de formules alles over van het data blad. een voorbeeld van een formule is: =SOMMEN.ALS('Data 23'!M$2:M; 'Data 23'!B$2:B; ">=01/10/2023"; 'Data 23'!B$2:B; "<=31/10/2023";'Data 23'!E$2:E; "GBPUSD" ).
weet iemand hier een oplossing voor? dat de filters van blad 1 gepaard staan met de formules op blad 2.
alvast hartelijk dank!
Ik zou van de Data in blad 1 een "Tabel" maken en dan d.m.v. een draaitabel het een en ander aan output laten genereren voor de grafieken. Je doet dan de filtering in de draaitabel zelf en laat de data zelf met rust. Zo is het ook bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connor-hein
het gaat om google spreadsheet ja, excuus niet goed benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connor-hein
Paultje3181 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:45:
hoe bedoeld u een lege kolom meenemen in de formule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connor-hein
Icephase schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:48:
[...]

Ik zou van de Data in blad 1 een "Tabel" maken en dan d.m.v. een draaitabel het een en ander aan output laten genereren voor de grafieken. Je doet dan de filtering in de draaitabel zelf en laat de data zelf met rust. Zo is het ook bedoeld.
weergave van een draaitabel is niet te combineren met de data + formules die ik op het moment heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Zet je extra kolom in je sommen.als formule, dus iets als: =SOMMEN.ALS('Data 23'!M$2:M; 'Data 23'!B$2:B; ">=01/10/2023"; 'Data 23'!B$2:B; "<=31/10/2023";'Data 23'!E$2:E; "GBPUSD";'Data 23'!N$2:N;"Filter Ja").
Pagina: 1