Huisnummer met solar krijgt niet genoeg zon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-07 19:52

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb onlangs twee huisnummers aangeschaft met ingebouwde solar paneeltjes. Helaas krijgen deze in de wintermaanden niet genoeg licht.
Nu het zo vroeg donker wordt heb ik twee uur lang verlichte huisnummers, waarna er 1 uitvalt en een half uur later de ander.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft of mij op weg kan helpen hoe ik een extra zonnepaneeltje op de 1 of andere manier kan koppelen aan deze twee huisnummers. De locatie van het extra zonnepaneel zorgt er dan voor dat de huisnummer extra zon ontvangen en hopelijk wat langer zullen branden.

Relevante software en hardware die ik gebruik

De huisnummers van Paulmann hebben elk hun eigen vervangbare batterij Ni-mh 1.2 volt 1500 mAH
Het cijfer heeft aan de voorkant verschillende zonnepanneeltjes. Deze vangen alleen in de ochtend een beetje zon.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Er zijn solar paneeltjes te koop. Als ik deze zo monteer dat ze meer zon vangen hoop ik het probleem van het niet volledig kunnen opladen van de accu op te lossen.

Maarrrr kan ik deze aansluiten op deze accu’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1GPhitnC0MdS0pm3M2m8SnoG_0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pPzfQQ2ewORWW79rLyLT9WKS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pJ4hPHRdGdg9vXtvZTJub_tnfs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NO6ZAZbt4GMSjMu35qa1fGaX.png?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZH6V9Rw90ePlkB5nPF-VUB_Nvkw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uKFIHpApdI8Y2QUWfFmzO8M9.jpg?f=user_large

Gezien het waarschijnlijk niet standaard kan geef ik hem een schopje naar MME

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 06-12-2023 13:04 ]

Gadgets fan

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-06 17:06
Misschien een hele andere vraag, toen je deze lampjes kocht was het de verwachting dat deze de hele nacht konden branden? Was hiermee ook geadverteerd? In dat geval kan je waarschijnlijk beter met de verkoper overleggen voordat je zelf aanpassingen gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Nee zeker niet! Dat is niet hoe er geadverteerd is. Alleen ik heb niet helemaal rekening gehouden met de locatie van de woning. Ik dacht dat ze meer zon zouden krijgen zodat ze beter zouden opladen. Maar door de lage zon momenteel heb ik mij er een beetje op verkeken 😅

Normaliter zouden ze drie uur moeten branden met bewolking en 8 uur als ze hele dag vol in de zon staan.

Ik kom nu op anderhalf uur uit ongeveer. Dus om
18:00 valt er al 1 uit en niet veel later de ander…

In de zomermaanden zal het waarschijnlijk geen probleem opleveren. Dan krijgen ze genoeg zon.

[ Voor 36% gewijzigd door johanm3 op 06-12-2023 12:53 ]

Gadgets fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 10:23

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heel out-of-the-container gedacht, maar plaats een aantal spiegeltjes in de tuin die het zonlicht bundelen naar het zonnepaneeltje?

https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power_tower maar dan in het klein :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Kun je er niet simpelweg een fatsoenlijke batterij in stoppen? 1500mAh is echt weinig. Zijn de batterijen vervangbaar?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 13:55
Omdat een zonnepaneel ook een draadje geeft; vind je dit misschien ook een goed alternatief?

https://www.kabelshop.nl/search/?search=Batterijvervanger

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
verhuizen, de enigste optie.

zijn er mogelijkheden om de cijfers om te bouwen naar stroom via een adapter en deze achter de muur in een stopcontact te steken?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Jeroenneman schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:51:
Kun je er niet simpelweg een fatsoenlijke batterij in stoppen? 1500mAh is echt weinig. Zijn de batterijen vervangbaar?
Ja ze zijn vervangbaar. Maar houd je dan niet het probleem dat als ze weinig zon pakken.., ze niet voldoende opladen?

Gadgets fan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:03
De vraag is nu of zelfs die 1500mAh wel vol komt in de winter.

@johanm3 In welke richting zijn de nummers geplaatst?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-06 18:38

Baggeraar

Wat een gebagger..

weerstandje voor de LED's plaatsen waardoor je weliswaar minder lichtopbrengst hebt, maar ook een langere levensduur van de batterij?

Dat lijkt mij in ieder geval de snelste oplossing, zonder meteen ingrijpende dingen te moeten gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Dit zou mijn suggestie zijn. 1500mAh is grofweg een handje knoopcel batterijen. Leuk voor een theelichtje, maar gezien de hoeveelheid licht op de foto gaat dat natuurlijk nooit lang branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
jack zomer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:53:
verhuizen, de enigste optie.

zijn er mogelijkheden om de cijfers om te bouwen naar stroom via een adapter en deze achter de muur in een stopcontact te steken?
Asjeblieft! Haha ben net verhuisd…, aankomende jaren doe ik dat niet meer.

Wat je vraag betreft… , dat weet ik niet. Misschien ook in het verlengde van mijn eigen vraag.

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Nielsvr schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:52:
Omdat een zonnepaneel ook een draadje geeft; vind je dit misschien ook een goed alternatief?

https://www.kabelshop.nl/search/?search=Batterijvervanger
Hier ga ik eens naar kijken. Wist niet dat dit bestond…

Gadgets fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
johanm3 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:57:
[...]

Asjeblieft! Haha ben net verhuisd…, aankomende jaren doe ik dat niet meer.

Wat je vraag betreft… , dat weet ik niet. Misschien ook in het verlengde van mijn eigen vraag.
oke. laten we denken dat deze dingen ombouwbaar zijn.

als je achter elk cijver een 5mm gaatje boort in je muur. waar kom je dan uit?
toevallig ergens uit het zicht( achter een kast, achter gordijnen)
of vol in het zicht?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nu zou het kunnen dat de batterijen het wat minder doen met kou maar het is inderdaad een veel grotere kans dat ze gewoon niet meer genoeg opladen in de winter. Dan heeft grotere batterijen plaatsen 0,0 zin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

johanm3 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:54:
[...]

Ja ze zijn vervangbaar. Maar houd je dan niet het probleem dat als ze weinig zon pakken.., ze niet voldoende opladen?
Je zou eens kunnen proberen om ze een dag vol in de zon te leggen, zodat ze echt vol zitten, en dan te kijken hoeveel dagen ze het vol houden.

Stel ze kwamen leeg uit de verpakking, dus accu op 10%, en ze verbruiken elke avond 15% (ik noem maar iets), en ze laden nu met maar 10% op elke dag, dan zullen ze nooit werken in de winter.

Laad je ze één keer echt goed op, dan verlies je elke avond 5% (want bijladen houdt ontladen niet bij), maar dan kun je dat wel 20 dagen volhouden.

Waarom ik zeg dat de huidige batterijen nogal onderbemeten zijn: ik heb nu twee lichtsnoeren in de tuin liggen, en daar gaan 3 AA batterijen in van ~2000mAh per stuk. Daar gaan ze ongeveer een maand op mee. Dan vind ik een capaciteit van 1500mAh voor een lamp die 8u moet branden, en rekening gehouden met minder zon in de winter geen heel slim product.

Maar goed: probeer eerst eens uit hoelang de lamp het volhoudt (aantal nachten), als ie één keer wel goed opgeladen is. Dan krijg je een beeld van hoe groot het verschil is tussen ontlading en bijladen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
StephanS1984 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:54:
[...]

De vraag is nu of zelfs die 1500mAh wel vol komt in de winter.

@johanm3 In welke richting zijn de nummers geplaatst?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyM2C66PjNP6IHCpfBFQH3qHIEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcLJBGQqAXaaK1nzsnRXyhl4.jpg?f=fotoalbum_large

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
@Jeroenneman dat is een goed idee. Misschien icm een batterij die meer capaciteit heeft.

Gadgets fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Tja dit soort accu spul met kleine zonnepaneeltjes voor buiten werkt gewoon allemaal niet en is gewoon een goedkope simpele oplossing om maar geen kabel te plaatsen.

in de winter heb je 3 dingen die je tegenwerken met dit soort oplossingen en die je zou moeten verhelpen:
1. minder zonlicht = dus minder opgewekte energie over de dag
2. slechtere accucapaciteit: accu gaat sneller leeg in de winter, degradatie van de accu gaat ook hard. Vriezen vinden de accu's niet leuk.
3. eerder donker / langere overbrugging: in zomer heb je misschien maar 2 uur nodig om ze aan te houden tot 12 uur snachts en de winter kan dit al gauw 6 a 7 uur zijn.

zoals aangegeven beste oplossing is er voor zorgen dat het gewoon op het net komt.
en anders extra accu + zonnepaneel erop en (mijn mening) dwijlen met de kraan open tot de accu het begeeft, ik geef het 2a3 jaar per keer voordat het allemaal weer net niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 10:23

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Falcon schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:51:
Heel out-of-the-container gedacht, maar plaats een aantal spiegeltjes in de tuin die het zonlicht bundelen naar het zonnepaneeltje?

https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power_tower maar dan in het klein :)
@johanm3 Een praktijk voorbeeld wat dit kan doen voor jouw huisnummers:
Afbeeldingslocatie: https://www.geo-dome.co.uk/cumbria/Photos/panel_test1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.geo-dome.co.uk/cumbria/Photos/panel_test2.jpg

Dit staat natuurlijk los van het feit of de accu groot genoeg is. Daarnaast hoe je dit natuurlijk nog esthetisch kunt maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 06-12-2023 14:29 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Voor nu heb ik ze in ieder geval even in de zon gelegd. Zodat ze goed kunnen opladen.
Even kijken wat dat doet.

Wat betreft de spiegels…, vind ik een mooi idee. Maar ben bang dat het in mijn geval niet heel handig is. Even over nadenken.

De batterij met stekker vind ik ook een goede. Even kijken hoe ik dat dan mooi kan wegwerken, hoe lang draad moet zijn etc.

Een extra zonnepaneel plaatsen is wat ik begrijp niet een heel handige of makkelijk toepasbare oplossing…

Gadgets fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

johanm3 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:40:
De batterij met stekker vind ik ook een goede. Even kijken hoe ik dat dan mooi kan wegwerken, hoe lang draad moet zijn etc.
ik zou kijken naar 12v tuinverlichting (set) maar 1 kabel vaak die je aftapt met speciale klemmen tussen de plek waar je verlichting wilt hebben,

netter zou zijn om een DC-DC-omvormer (schroef terminals van 12v --> 3v oid) zodat je flexibel bent en weinig hoeft te solderen.

Tussentijds kan dit ook (ja tweak gehalte is hoog)

je kan een USB kabel pakken doorknippen en een voltage divider

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/randomnerdtutorials.com/wp-content/uploads/2015/09/voltage-divider-circuit.png

de GND op de - van de bestaande batterij en de 3,3v op de +

welke powerbank je dan gebruikt is dan punt 2 maar dan ben je lekker flexibel.

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@vso Je voltage divider gaat niet werken. Dat werkt alleen als er geen stroom de 3v3 in loopt. En die zal al snel een meer zijn dan de 1,7mA die er nu gaat lopen.

Maar gezien het led is verwacht ik wel dat je met gewoon een weerstandje het extra voltage kunt droppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 18:25
Om ze wat te dimmen lijkt mij sowieso een goede optie, ze lijken vrij fel.
Maar volgens de handleiding zit/moet er een enkele 1,2V Nimh batterij in. Aangezien de meeste leds 1,8 - 3,3V nodig hebben, zit er dus een boost circuit/ic in de lamp en mogelijk (is dat) ook een constant current ic. Geen idee of je daar zomaar een extra weerstand voor of achter kan zetten.

Makkelijke oplossing: dummy batterij met netvoeding, en dan hopen dat dat goed gaat als het zonnepaneeltje gaat laden.

Tweakers oplossing: ding volledig open maken, kijken hoe het elektronisch werkt en hoe je de stroom naar de leds kan verminderen om de lichtsterkte te tweaken en de brandduur te verlengen.
En als dat niet voldoende helpt ook op een of andere manier netvoeding.

Overigens lijken dat standaard (1,2V Nimh) oplaadbare batterijen, die kan je dus ook eerst een keer vol laden in een lader en dan kijken hoe lang ze het buiten volhouden

Edit> en als ze het met vooraf opladen enigszins acceptabel doen kan je er ook batterijen met een grotere capaciteit in doen, dan doen ze het met vooraf laden langer. (Als het AA is, voor AAA is 1,5Ah al vrij hoog )

[ Voor 10% gewijzigd door Rrob op 13-12-2023 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Rrob en @Septillion

Waar ik eigenlijk aan dacht was die "kersthuisjes" batterij drop in replacement meuk zodat je ze via USB (of muurpuist-adapter) alleen omdat afhankelijk van welke solar oplossing je hebt soms de accu vastgesoldeerd zit dus dan moet je gaan tweakeren

https://www.aliexpress.com/item/4000843550638.html deze dus, alleen 75% kans dat je dus nu bij elke kerst-display in winkels ziet liggen. ipv wachten op de post uit ?

Anyway .. opties zijn er.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:46
Misschien domme gedacht van mij, maar 1.2 V is dat niet precies een AA batterij? Vervang panelen voor 2 AA batterijen (even opletten hoe je ze aansluit, spanning moet 1.2V blijven), en doe daar plastic kastje omheen.

Dan gewoon elke zoveel weken de batterijen even opladen. In stopcontact ipv zonnepaneeltnes?

Ps hoe groot zijn de paneeltjes? Want ik heb 15 "normale" panelen en 4 kWh opgewekt vandaag, dus ik denk echt niet dat die paneeltjes van jouw getallen 1.5 kWh opwekken, ZEKER niet als ze naar NO staan ipv zuid.

Zijn dit ze? https://www.lampen24.be/p...huisnummer-6-7602224.html

Zonnepaneel is geïntegreerd in getallen, die zal vandaag nog geen 100 Wh hebben opgewekt.

[ Voor 39% gewijzigd door 99ruud99 op 14-12-2023 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
@99ruud99 dit zijn ze idd.

Denk dat wat er een aantal keer geopperd is, ze aan netvoeding gaan hangen de beste oplossing is. Misschien wel even opletten wat er dan gebeurt met die zonnepaneeltjes en de een dummybatterij die er dan inzit…

Helaas heb ik niet zoveel kaas gegeten van de hoge tweak oplossingen die ik voorbij zag komen..dit gaat een beetje boven mijn pet.

Gadgets fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:46
Ik neem aan dat een simpel aan batterijen houdertje aan de stroomdraadjes solderen prima moet lukken.

Iets moeilijker: omvormer eraan solderen en die in stopcontact steken, maar dan heb je wel gat in muur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Denk je dat zo'n dummy batterij op stroom geen kwaad kan met het Solar gedeelte dan? Of moet ik 'm dan openmaken en kijken hoe dat verbonden zit en vervolgens loshalen?

Gadgets fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:04
johanm3 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:20:
Denk je dat zo'n dummy batterij op stroom geen kwaad kan met het Solar gedeelte dan? Of moet ik 'm dan openmaken en kijken hoe dat verbonden zit en vervolgens loshalen?
de zonnecellen doorknippen, elec tapeje om de draadjes heen om kortsluiting te voorkomen moet toch wel lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

johanm3 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:20:
dummy batterij is wellicht het meest simpele,

openmaken, tja dan zou ik eerst bepalen hoe je het gaat voorzien van "constante" spanning (eventueel timer ertussen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 02-07 14:33
johanm3 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:40:
Voor nu heb ik ze in ieder geval even in de zon gelegd. Zodat ze goed kunnen opladen.
Rijkelijk laat, maar in plaats van je zonnepaneeltje in de zon leggen om ze goed op te laden, zou ik gewoon je accu eruit halen en 'm in een acculader stoppen ;) Veel effectiever.

Doe ik soms ook met m'n buitenthermometer met zonnepaneeltje.

The devil is in the details.

Pagina: 1