Zandcement dekvloer op PIR+underlayment ipv op XPS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-06 21:30
Hi allemaal,

Ik ben ermee bekend dat je een zwevende zandcement dekvloer prima kan storten op XPS (300kpa).

Hier en daar lees ik dat PIR minder geschikt zou zijn; PIR heeft een lagere druksterkte, waardoor puntbelasting een issue kan worden de de dekvloer kan scheuren.

Vraag: Is het dan niet een eenvoudige oplossing gewoon 1 laag underlayment over de PIR te leggen (of PIR met verlijmde underlayment te kopen)? En dan vervolgens zandcement over het underlayment.

Achtergrond van mijn vraag; PIR heeft een hogere isolatiewaarde en is vaak als goedkope B-keus te koop. Daardoor is ik 80mm PIR + Underlayment erg vergelijkbaar met 100mm XPS kwa prijs, maar het isoleert wel een stuk beter. De opbouwhoogte is niet zo'n issue voor mij, want de fundering moet nog gemaakt worden. Het gaat om een nog te bouwen schuur.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Dan sluit je hout op tussen isolatie en beton, zou dat niet doen.

In België is PUR plaat onder de cementdekvloer heel gewoon. Zou niet weten waarom dat hier niet kan.

Je hebt het over een schuur. Ga je daar een auto in zetten wordt het al een ander verhaal, in andere gevallen is PIR helemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:32
Ik kan me voorstellen ook de dikte van de laag zandcement, en de samenstelling hun invloed hebben (vezelversterkt zal beter de krachten verdelen bijvoorbeeld).
Als je er een plank tussen steekt, wordt je laag zandcement dunner en denk ik dat je net het risico vergroot.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Ok duidelijk. Geen houten plaat tussen het PIR en het zandcement.

Ik overweeg het zandcement maar weg te laten en gewoon PIR met 18mm t&g underlayment erop verlijmd te plaatsen. Daarboven leg ik dan wel vinyl.
Zou die 18mm plaat voor voldoende drukverdeling zorgen om eenmpaar zware kasten neer te zetten met voetjes?

Bijv 500kg kast met 4 pootjes van ieder 2x4cm geeft een druk van 15,6 kg/cm2. 175kpa isolatie heeft 10% vervorming (1cm bij 10cm dik) bij 1,75kg/cm2 langdurige belasting, dus dan zakt die kast met zijn pootjes natuurlijk direct door de isolatie. Met een 18mm plank wordt de druk verdeeld, maarja over hoe groot oppervlak... dat hangt af van de buigsterkte. Staat die kast dan stevig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:46
Als je er vinyl op gaat leggen zou ik kiezen voor een harder plaatmateriaal in plaats van vuren, vuren is vrij zacht. Bijvoorbeeld hardhout multiplex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:37
@MWDKing PIR in plaats van XPS of EPS kan gewoon, zolang je er geen auto op rijdt. Zoek even de druksterkte op, 100kpa wil je als minimum.

Neem vervolgens een dekvloer van minimaal 6cm met sterkteklasse c20/c25, liefst nog extra vezelversterkte of onderwapening.

Hier ligt pir 8cm+eps-tackerplaat voor vloerverwarming met wapening erop in de bijkeuken. Daarbovenop anhydriet gestort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
er wordt meestal eps 100 voor gebruikt pir heeft doorgaans een hogere druksterkte

b keus pir is trouwens wel eens niet geheel de zelfde dikte, voor zandcement niet echt een problem, maar als je er hout op wil gooien kan dat lastig worden. (1 van de afkeur punten is niet gelijk opschuimen) dus als je voor pir gaat zou ik het gaan halen/uitzoeken en niet blind bestellen.

[ Voor 64% gewijzigd door twain4me op 06-12-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 12:07

flexje

got-father

Drukvaste isolate + wapeningsnetten + zandcement (eventueel vezelversterkt)

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
twain4me schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:16:
er wordt meestal eps 100 voor gebruikt pir heeft doorgaans een hogere druksterkte

b keus pir is trouwens wel eens niet geheel de zelfde dikte, voor zandcement niet echt een problem, maar als je er hout op wil gooien kan dat lastig worden. (1 van de afkeur punten is niet gelijk opschuimen) dus als je voor pir gaat zou ik het gaan halen/uitzoeken en niet blind bestellen.
Thx, in het verleden had ik B-keus 160mm platen die een beetje bol stonden. Dat was echt gekloot om strak op een vlakke ondergrond te krijgen.
Maar hier kan het wel denk ik ja. Evt zelfs stukje verlijmen of schroeven op het beton wat eronder komt.

(Overigens isoleer ik niet onder het beton om verschillende redenen; 1) bij de vorstrand kan geen XPS aan de zijkant omdat die anders de erfgrens over gaat en dan hou ik alsnog een grote koudebrug waar het beton zijn warmte verliest 2) ik wil weinig massa binnen de geisoleerde schil om snel te kunnen opwarmen. 3) het komt mooi uit met mijn HSB wand in het principe detail dat ik volg.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Murkmans schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:08:
@MWDKing PIR in plaats van XPS of EPS kan gewoon, zolang je er geen auto op rijdt. Zoek even de druksterkte op, 100kpa wil je als minimum.

Neem vervolgens een dekvloer van minimaal 6cm met sterkteklasse c20/c25, liefst nog extra vezelversterkte of onderwapening.

Hier ligt pir 8cm+eps-tackerplaat voor vloerverwarming met wapening erop in de bijkeuken. Daarbovenop anhydriet gestort.
Dank voor je reactie. Ik heb hier in de aanbouw ook 4cm XPS en dan 8cm vezelversterkt zandcement met vv. Gaat prima.
XPS is natuurlijk 300kpa en PIR 150-175kpa. Maar ik gebruik liever PIR.

De man die toen de vloer kwam toen zei dat die weleens meemaakte dat mensen ook PIR gebruikte en dat hij dat maar dom vond. Vandaar mijn twijfel.

Wat voor EPS had je? Die heb je van 60pkga tm 600kpa namelijk?

Er komt zeker geen auto in. Maargoed, als je een kast bijv vol verpotten hebt is de puntbelasting misschien wel hoger dan een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:37
MWDKing schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:48:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb hier in de aanbouw ook 4cm XPS en dan 8cm vezelversterkt zandcement met vv. Gaat prima.
XPS is natuurlijk 300kpa en PIR 150-175kpa. Maar ik gebruik liever PIR.

De man die toen de vloer kwam toen zei dat die weleens meemaakte dat mensen ook PIR gebruikte en dat hij dat maar dom vond. Vandaar mijn twijfel.

Wat voor EPS had je? Die heb je van 60pkga tm 600kpa namelijk?

Er komt zeker geen auto in. Maargoed, als je een kast bijv vol verpotten hebt is de puntbelasting misschien wel hoger dan een auto.
Deze tackerplaat ligt er, druksterkte geen idee.
SYMPOR Tacker staple panel EPS 150

Ik zit net de facturen terug te lezen en zie dat de dekvloer anhydriet C20-F5 is. Dus nog wat sterker.

Ergo, in de bijkeuken is onze opbouw heel simpel dus. Zand, pe folie, pir, eps-tackerplaat, vloerverwarming, anhydriet, egaline, vinyl.

Dus geen betonnen druklaag hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Murkmans schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:03:
[...]

Deze tackerplaat ligt er, druksterkte geen idee.
SYMPOR Tacker staple panel EPS 150

Ik zit net de facturen terug te lezen en zie dat de dekvloer anhydriet C20-F5 is. Dus nog wat sterker.

Ergo, in de bijkeuken is onze opbouw heel simpel dus. Zand, pe folie, pir, eps-tackerplaat, vloerverwarming, anhydriet, egaline, vinyl.

Dus geen betonnen druklaag hier.
Die plaat is 150 kpa, vergelijkbaar met PIR. Wel bijzonder dat je helemaal geen constructieve vloer hebt in de bijkeuken!
Pagina: 1