Scheur in volledige lengte kanaalplaat bij nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deerntie
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-12-2023
Mijn nieuwbouw huis staat nu 3 jaar, er wordt altijd gezegd dat scheuren normaal zijn, maar nu viel mij vandaag een scheur op, waarbij ik toch wat vraagtekens heb.

Er is een scheur over de volledige lengte van het midden van een kanaalplaat. De scheur zit dus niet (in de buurt) bij een V groef. Kan dit problemen geven voor de constructie? Moet ik hier iets mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVozL2KHmNHO7fz4166KonwoOVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zuwk1tRUcUQpM6a2ORpJHgDW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vu5JzuXxxz4qbhzqUSqPrqlSY5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOh3ZCnaiiFQgUb8v1A43T0G.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Laat de einden eens zien?

En is de vloer gescheurd of het spackwerk?
Ligt hier niet toevallig een passtrook? Dus met weggestucte naad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deerntie
Analamoebe schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:26:
Laat de einden eens zien?

En is de vloer gescheurd of het spackwerk?
Ligt hier niet toevallig een passtrook? Dus met weggestucte naad?
De uiteinden monden uit in een klein scheurtje en dan een stukje onbeschadigd plafond, de scheur stopt ongeveer 30 cm vanaf de muur, aan beide kanten. Niet echt makkelijk om op de foto te krijgen.

Geen idee hoe diep de scheur is. Dat kan ik zo niet beoordelen. Ik zit er ook niet op te wachten om een stuk stuc weg te halen als dat niet nodig is eigenlijk.

Passtrook zou inderdaad nog wel heel goed mogelijk zijn. Deze kanaalplaat is groter dan de anderen. En de scheur zit precies op 120 cm, net zo breed als de andere kanaalplaten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:34

Aardedraadje

Met kabelschoen

Bij een scheur in de breedte zou ik me direct zorgen maken. Een scheur in de lengte zoals jij hebt lijkt me in ieder geval niet door doorbuiging oid te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:48
Kan je een klein schetsje maken met de plattegrond van je benedenverdieping.

Met daarop wat basic maten, locatie van de trap, van de eventuele aanbouw en afstand van de scheur tot aan het trapgat, voorgevel en achtergevel.

Dat maakt het iets makkelijker om een eerste oordeel te geven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:41
Bevat de bouwdocumentatie geen vloerplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deerntie
Ivow85 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:21:
Kan je een klein schetsje maken met de plattegrond van je benedenverdieping.

Met daarop wat basic maten, locatie van de trap, van de eventuele aanbouw en afstand van de scheur tot aan het trapgat, voorgevel en achtergevel.

Dat maakt het iets makkelijker om een eerste oordeel te geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoje9EJgGdVmAFoN38jolLJokto=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qF7XmPa6ExsH74L5DnBLbocr.png?f=user_large

Bij deze de plattegrond. De groene lijn is waar de scheur zit.
Rukapul schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:28:
Bevat de bouwdocumentatie geen vloerplan?
Nee helaas, in alle documentatie die ik heb, staat dat niet weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:11
Het zou kunnen dat de scheur veroorzaakt wordt doordat de ene plaat op een latei ligt langs het trapgat en de ander plaat tot aan de woningscheidende muur ligt.

Kan je de scheur ook intekenen op de plattegrond van de verdieping?

Vaak kan je bij de gemeentearchief wel de constructieve tekeningen opvragen, en daar zou een vloerplan bij kunnen zitten.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:34

Echt niet.

Gewoon niet.

deerntie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:19:
[...]
Passtrook zou inderdaad nog wel heel goed mogelijk zijn. Deze kanaalplaat is groter dan de anderen. En de scheur zit precies op 120 cm, net zo breed als de andere kanaalplaten dus.
Dan is dat inderdaad gewoon de naad tussen 2 platen. Vervelend voor het stucwerk, maar ik zou me er niet druk om maken.

De vloeren worden gelegd met een klem die even breed is als een standaard kanaalplaat, bredere platen leggen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:11
Echt niet. schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:56:
[...]

Dan is dat inderdaad gewoon de naad tussen 2 platen. Vervelend voor het stucwerk, maar ik zou me er niet druk om maken.

De vloeren worden gelegd met een klem die even breed is als een standaard kanaalplaat, bredere platen leggen ze niet.
Ter aanvulling, max is 120cm, standaard passtroken zijn leverbaar in 30, 60 en 90 cm.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:41
Spiff schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:40:
Vaak kan je bij de gemeentearchief wel de constructieve tekeningen opvragen, en daar zou een vloerplan bij kunnen zitten.
Dit wilde ik ook zeggen. Bij de bouwdocumentatie van mijn woning uit '93 die ik bij de gemeente opgevraagd had zat een pdf met positie van alle vloerdelen.

Kostte een paar dagen en paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:03
deerntie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:27:
[...]

[Afbeelding]

Bij deze de plattegrond. De groene lijn is waar de scheur zit.

[...]

Nee helaas, in alle documentatie die ik heb, staat dat niet weergegeven.
Dan heb je niet alle documentatie opgevraagd want vloerdetails staan opgeslagen bij de gemeente onder de omgevingsvergunning van het nieuwbouwplan.

Hebben de buren hetzelfde? De vloerdetails rond de trap zullen overal wel hetzelfde uitgevoerd zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 09-12-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:50
Heb je nog contact met de aannemer? Kun je het hem/haar voorleggen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 18:52
Voor en achter het trapgat liggen hele platen, daar wordt de latei voor je trapgat op afgesteund. Zo even uit de tekening schat ik dat je trapgat 270cm lang is. 2 hele platen en een passtrook van 30 cm. Maar vraag gerust even de tekeningen op voor een goede nachtrust 👍

[ Voor 0% gewijzigd door Haboeri op 09-12-2023 12:51 . Reden: Eigenwijze autocorrectie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-11-2024
Ik lees graag mee, wij lijken hetzelfde probleem te hebben. Nieuwbouw van 2.5j oud (2e eigenaar). Ter hoogte van de trap zelfs op 3 plaatsen horizontale scheurtjes over de hele lengte, evenwijdig aan de kanaalplaten. Precies als op je foto. De afstand tussen de scheurtjes is ongeveer 1m. Op de begane grond hebben wij een glad plafond, op de eerste verdieping zijn de V naden wel zichtbaar. De scheurtjes lijken precies ter hoogte van de V naden te zitten. In 1 van de V naden zelf loopt ook een scheurtje. Heb jij dat ook? Omdat het precies tussen de platen zit en de scheurtjes niet heel diep lijken, maakte ik me eigenljk niet zoveel zorgen.

heb hier contact over gehad met de verkoper, die zelf ook aannemer is. Hij gaf aan dat dit helaas bij nieuwbouw hoort. Denk dat we over een jaar of 2 een stucadoor het plafond opnieuw laten doen zodat het er weer strak uitziet.
Pagina: 1