Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woltersstef
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-04 08:40
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn computer. Ik heb zelf een computer gebouwd elke keer als ik een game opstart zoals FiveM, Fornite is het de vraag of ik geen blue-screen krijg. 80% van de keren crash ik en soms met gelukt kan ik het wel opstarten en dan kan ik net zo lang blijven spelen want als hij eenmal is opgestart crasht hij ook niet meer. Fornite crasht alleen directx 12 / directx 11 als ik hem low performance zet dan kan ik wel gewoon spelen. Als ik de computer normaal gebruik dus niet voor games werkt hij wel en krijg je geen blue-screen.

Specificatie computer:
Motherboard: Gigabyte Technology Co. Ltd. Z790 AORUS ELITE AX (U3E1)
Graphiccard: 4089MB NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti (ASUStek Computer Inc)
Storage: 1863GB Samsung SSD 980 PRO 2TB
CPU: Intel Core i9 14900KF
RAM: Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x16GB 6000 geheugenmodule
Voeding: Corsair RM850x PSU

Schermen (deze zijn ook nieuw)
1e scherm: samsung C24F390 60Hz
2e scherm: samsung C24F390 60Hz
3e scherm: samsung Odyssey G7 4K 140Hz

Dingen die ik al heb geprobeerd:
- Drivers allemaal updaten.
- Moederbord bios updaten (nieuwste versie staat er nu op)
- Kabels van de computer gecheckt.
- Vermogenstopcontact gekocht en daar mijn computer op aangesloten zodat ik vermogen kan zien hij gebruikt in normaal gebruik 150/200 watt en als ik Fornite opstart rond 500 watt.
- Windows 11 opnieuw installeren en vervolgens geen een driver installeren behalve voor videokkaart en kijken of ik dan nog crash (ook dan crasht hij met bluescreen alleen als ik game opstart)
- dxdiag log bekeken geen gekke dingen gezien de log zou ik ook mee sturen.
- Videokaart drivers handmatig installeren.

Kortom: Zodra je computer in normale omstandig gebruikt zoals voor google is er niks aan de hand zodra je een spel opstart is de kans 80% dat je bleuscreen krijgt of dat de game afsluit. Sommige spellen heb ik er geen last van zoals Citty skylines 2 (tot nu toe). Iemand enige idee wat het kan zijn of dingen die ik kan proberen?

dxdiag: https://we.tl/t-LK9q51dow8

Aandachtpunt: Met mijn 4K scherm bij het opstarten van mijn computer knippert de moederbord logo als ik het scherm ontkoppel en mij normale scherm pak knippert hij niet maar crashes heb ik dan nog steeds. (hele scherm knippert dan tot dat Windows inlaadt dan werkt hij weer goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijn eerste gok zou zijn defect geheugen of een voeding die niet lekker meer is.
Ga eens testen met memtest86 om te kijken of dat nog werkt, en vervang de voeding eens met een andere om te kijken of die het probleem ook geeft.

En anders: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Hoewel al lang geleden geschreven, de troubleshootstappen zijn er niet anders op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woltersstef
TERW_DAN schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:09:
Mijn eerste gok zou zijn defect geheugen of een voeding die niet lekker meer is.
Ga eens testen met memtest86 om te kijken of dat nog werkt, en vervang de voeding eens met een andere om te kijken of die het probleem ook geeft.

En anders: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Hoewel al lang geleden geschreven, de troubleshootstappen zijn er niet anders op geworden.
Memory test was goed. Computer is nog geen maand oud dus leek me ook sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Woltersstef schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:04:
[...]

Memory test was goed. Computer is nog geen maand oud dus leek me ook sterk.
Alles kan stuk. Ook als het pas een maand oud is.
Hoe heb je die memory test gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woltersstef
TERW_DAN schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:10:
[...]

Alles kan stuk. Ook als het pas een maand oud is.
Hoe heb je die memory test gedaan?
Via USB stickje en die dan laden na 90 minuten stond er pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-06 11:38
Staat XMP aan in je bios? Zo ja, probeer het eens zonder. Met XMP is je geheugen feitelijk overclockt, dus dat kan tot instabiliteit bij belasting leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:20
Temperaturen zijn goed? Welke koeler zit er op de processor? Voor nu zou ik ook het geheugen en/of voeding verdenken; je zou nog de CPU en videokaart apart van elkaar kunnen stresstesten. En misschien een keer Fortnite proberen te draaien op de iGPU (geen idee of dat kan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:17
Wat is het exacte modelnummer van het RAM?
Pagina: 1