110mm gat in harde vloertegel maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Bij de renovatie van onze badkamer loop ik tegen het volgende punt aan.
In een van de tegels (type 'Brooklyn 3060 Grigio van de Praxis.) moet een gat van 110mm komen, zodat er een ventilatierooster kan worden aangesloten op de luchtafzuig installatie.

Echter krijg ik het tot nu toe niet voor elkaar om een net gat in zo'n tegel te krijgen. Ik heb al een aantal manieren geprobeerd, maar so far alleen maar gebroken tegels..
- Rondom gaatjes boren met een betonboortje lukt niet boortje komt amper/niet de tegel in.
- Rondom grotere gaten boren met een 25mm diamantgatzaag, leek goed te gaan tot t laatste stuk, toen brak de tegel.
- Tegel ingezaagd met een tafelzaag met diamandblad en daarna met een knabbelaar het gat groter maken, 1 fout knabbeltje en tegel gebroken. (2x)

De lokale DHZ zaken hebben wel diamantgatzagen, maar die gaan maar tot 83mm. De versies die ze wel in 110mm hebben zijn zo grof dat de tegel dan waarschijnlijk bij eerste aanraking direct breekt. Daarnaast zijn deze gatzagen behoorlijk aan de prijs en € 100,- + uitgeven om 1 gat te maken is me ook wat veel.

Waar/hoe zou ik voor niet al te veel geld een gat van 110mm in een (hele harde) tegel kunnen (laten) maken? Liefst in de omgeving Almere of Amsterdam.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogru
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 25-04 16:30
Als je een decoupeerzaag hebt, zou je het met een tegelzaagje kunnen proberen, hier heb ik wat lastigere vormen goed mee kunnen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even iemand zoeken die de tegel voor je kan watersnijden? YouTube: Watersnijden tegel stroken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:41
Ik heb het met een glasboortje gedaan. Kost wel wat tijd... Allemaal kleine gaatjes rondom boren, tegel eraf halen/bikken en daarna het gat doorboren naar buiten met een gatenzaag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:50

Exigence

dnkroz

110 krijg je er met een haakse slijper met diamantblad ook wel ingeslepen. Gewoon rustig rondjes slijpen, totdat je diep genoeg zit. Eventueel een kruis er doorheen slijpen en de vier "kwarten" eruit tikken.

Zie random voorbeeld: YouTube: How to cut a hole in tile with an angle grinder - floor waste / toil...

[ Voor 37% gewijzigd door Exigence op 06-12-2023 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
rogru schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:59:
Als je een decoupeerzaag hebt, zou je het met een tegelzaagje kunnen proberen, hier heb ik wat lastigere vormen goed mee kunnen zagen.
Dit heb ik geprobeerd maar resulteerde in een versleten blad en een zaagsnede van 2mm.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Exigence schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:05:
110 krijg je er met een haakse slijper met diamantblad ook wel ingeslepen. Gewoon rustig rondjes slijpen, totdat je diep genoeg zit. Eventueel een kruis er doorheen slijpen en de vier "kwarten" eruit tikken.

Zie random voorbeeld: YouTube: How to cut a hole in tile with an angle grinder - floor waste / toil...
Dit is inderdaad de makkelijkste manier zonder speciaal gereedschap.

Bron: 10 jaar tegelzetter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:50
En met een Dremel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:07
Meelobee schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:06:
[...]

Dit heb ik geprobeerd maar resulteerde in een versleten blad en een zaagsnede van 2mm.
Een GOEDE diamant slijpschijf gebruiken + het juiste toerental en eventuele koeling, niet met die slijpschijven van de action aan de gang gaan! :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Ernemmer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:19:
[...]

Dit is inderdaad de makkelijkste manier zonder speciaal gereedschap.

Bron: 10 jaar tegelzetter geweest.
Lijkt mij zelfs de enige manier.

Bron: gelegenheidstegelzetter die toch al 2x op die manier een gat gemaakt heeft 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
Inderdaad, met de slijptol en de ronding van de schijf gebruiken. En met een speciaal tegelschijfje, die hebben geen inkepingen in de buitenkant.

Met veel gaatjes maken met diamant breng je toch teveel spanning/trillingen in de tegel waardoor ie sneller breekt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:10
Voor toiliet heb ik het destijds gewoon met de flex + diamandschijf gedaan. En dat niet een schijf met lamellen maar een soor doorslijp schijf maar dan met diamand ;)

Aftekenen aan beide kanten. Aan beide kanten eerst rondom over je lijn een klein groefje slijpen.
Daarna rustig aan steeds iets dieper over je hele cirkel die eruit moet.
Eventueel kan je als het qua hoek niet lekker uit komt ook als er al voldoende groef is deze vanuit het middel gewoon door flexen en daarna met tangetje het "afknabbelen"
Genoeg voorbeelden op youtube maar zoek dan even op toilet gat in tegel ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Dank allen voor de tips, intussen is het gelukt met een diamandblad op de haakse slijper.
Heb de methode zoals in het filmpje dat Exigence linkte gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yd9MUGSzbzl4TNUeTQ1Dy4ekSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24NkqPVrU5SlRoOXn6TmmCjR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kh7oq7J0Llz8vMn6PQdKnVJ9PaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWwwSZ159a0VgSDCZKiWRJSK.jpg?f=fotoalbum_large

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Kijk es aan! Net echt! :*)
Pagina: 1