Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Slimme stekker Sammit vs Hue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ebakker1982
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-11 20:59
Hoi Allemaal,
Ik ben benieuwd of er een verschil in werking is van de slimme wifi stekkers van Sammit en Philips Hue.

Ik merk bij de Sammit stekkers dat die nogal eens een hikup hebben met mijn netwerk (Ubiquity). Het schakelen van lampen aan of uit wordt dan genegeerd. Door deze eigenschap heb ik de schakelaar zo ingesteld dat binnen korte tijd drie keer de lamp in of uitgeschakeld wordt. Hier voorkom ik meestal dat iets aan blijft staan. Toch merk ik dat met enige regelmaat de lampen aan of uit blijven staan. Problemen met de wifiverbinding zijn uitgesloten. Het netwerk draait 24/7 stabiel met een performance van zo’n 80-100%.

Ik vraag mij af of de slimme stekkers van Hue net zo werken als Sammit of dat de werking technisch anders is opgelost. We hebben al Hue lampen in een bridge omgeving en daar merk ik dergelijke wispelturigheid niet. Hoe kan dat?
Zelfs tijdens een vakantie toen het internet eruit lag schakelden de lampen gewoon door.. Ik ben bang met een storing met internet de stekkers van Sammit stoppen te werken. Is dit waar? De tijd om een actienuit te voeren haalt Sammit van het internet en Hue van het locale netwerk?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
Hartelijke groet,
Erik

Alle reacties

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:47
Ik ken die Sammit stekkers niet persoonlijk maar ze zien er uit als een standaard Tuya device. Als ze dat idd zijn werken ze via wifi en de tuya cloud (internet).

Hue werkt via zigbee en daarbij zorgt een lokale hub voor de aansturing. Naar mijn weten werken alle hue devices op zigbee: lampen, smart plugs, wandschakelaars ed. Alleen bij manuele aansturing buiten huis heb je (uiteraard) een werkende internetverbinding nodig.

Hue werkt zoveel fijner en stabieler dan die wifi/cloud oplossingen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ken Sammit niet maar ziet er inderdaad uit als een Tuya* device waarbij je aangeeft dat hij via Wifi werkt. Dan hebben Hue en Sammit twee super verschillende eigenschappen:

Hue draait, in ieder geval samen met een bridge**, op Zigbee. Dit is een low power mesh netwerk tussen alle devices. Tuya maakt ook Zigbee devices maar je geeft aan dat je een versie op Wifi hebt.

Maar belangrijkste verschil is waar je "smarts" zitten, de smart home controller. Bij de Hue zit dat in de bridge, die houdt al je automations bij, daarmee verbind je met de app en die stuurt de devices aan. Bij Tuya zit dat in de cloud***, ergens een server op het internet, mogelijk in China. Daar worden je automations (en die van duizenden andere) bijgehouden en zal elk commando voor je devices via de halve wereld moeten reizen om bij je aan te komen. Ook betaal je geen cent voor die cloud dus die zal ook aardig economic ingericht zijn.

Nu is er op zich niets mis met Wifi devices (zolang je een goede Wifi infrastructuur hebt), maar het gros daarvan heeft dus een afhankelijkheid van een "gratis" cloud om werkelijk slim te zijn. En daar zit nu net het issue. Er zijn een paar spelers die het ook lokaal kunnen houden. Zo heeft Shelly wel een cloud (en is dat eigenlijk ook wel de standaard) maar bieden ze ook een mogelijkheid om het lokaal te doen. Daarnaast is er alternatieve firmware voor veel devices zoals Tasmota en ESPhome waarmee je kunt "cloud cut"-en en de devices volledig lokaal kunt gebruiken. Maar voor geavanceerde functies zal je dan zelf voor een smart home controller moeten zorgen.

* Tuya is 's werelds grootste producent van smart devices maar levert deze vooral via andere merken. Waarschijnlijk zowel zelf maar vooral 'as a service' aan derden die smart devices op de markt willen brengen. Vandaar dat je veel dezelfde devices gewoon onder verschillende merken ziet liggen.

** Nu doen nieuwe Hue lampen ook Bluetooth maar dat laat ik even buiten beschouwing.

*** Zelfs als je Zigbee Tuya met een Tuya hub/gateway gebruikt. Als je Zigbee Tuya devices aan je Hue bridge koppelt (maar niet alles is te koppelen) of een ander lokale oplossing zoals Zigbee2MQTT of Zigbee Home Automation dan draait alles weer binnen je eigen huis.

• ebakker1982
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-11 20:59
Hoi Domino en Septillion,
Dank voor jullie reactie. Mijn vermoeden wordt bevestigd met jullie uitgebreide antwoorden. Dank daarvoor!
Ik ga op zoek naar een leuke aanbieding van Hue Smart plug.