Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-02 09:47
Mijn vraag
Wanneer ik de computer in de stroom heb zitten en aan heb staan doet het systeem het zonder problemen en is er niets geks op aan te merken. Echter zodra ik de pc uischakel begint er een snel tikkend/knetterend geluid af te gaan in de voeding. Het is niet heel hard maar wel hoorbaar, ik zie geen vonkjes, de psu wordt niet warm en ik ruik ook niets geks. Ik heb een PSU tester helaas werkt deze niet met deze voeding.... Wel opvallend, zodra de kabel in de tester gaat stopt het tikken helaal (terwijl hij niet aan gaat). Zodra ik de kabel uit de tester haal en opnieuw de stroom aankoppel aan de PSU begint het tikken weer (terwijl de PSU compleet is losgekoppeld van een computer systeem)

Zijn er mensen met een zelfde soort ervaring? en eventueel een oplossing?
Zodra

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat om een Dell Optiplex 3050 SFF
PSU: Dell L180ES-01

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heel even dacht ik dat het misschien aan firmware kon liggen, deze up to date gebracht maar uiteraard (zoals te verwachten viel) maakt dit gaan verschil.
Ik ben zelf niet van plan om de PSU open te gaan schroeven.

Heb ik wellicht iets over het hoofd gezien?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
Ter verduidelijking, ik heb een video op YouTube gevonden waar het exacte geluid op wordt weergeven.

YouTube: Psu making clicking noises but PC is turned off… please help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:23
Ik heb hier wel eens een knetterend geluid bij mijn monitor, dat ligt dan aan de C13-kabel/netvoedingskabel die niet lekker zit. Is wellicht nog een eenvoudige swap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
Dagion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:22:
Ik heb hier wel eens een knetterend geluid bij mijn monitor, dat ligt dan aan de C13-kabel/netvoedingskabel die niet lekker zit. Is wellicht nog een eenvoudige swap?
Heb ik ookal geprobeerd met meerdere kabels, maar het geluid lijkt ook net ietsjes dieper te zitten in de psu. Het is een constant klikje op de zelfde snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
Is het geluid ook te horen als je alle kabels loskoppelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
Dagion schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:38:
Is het geluid ook te horen als je alle kabels loskoppelt?
Wanneer alle kabels naar het moederbord toe los gekoppeld zijn en de c13 kabel erin zit dan is het geluid ook aanwezig. Wel is de interval tussen de tikken langer dan wanneer de kabels in het moederbord zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
SteefdeKa schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:41:
[...]
Wanneer alle kabels naar het moederbord toe los gekoppeld zijn en de c13 kabel erin zit dan is het geluid ook aanwezig. Wel is de interval tussen de tikken langer dan wanneer de kabels in het moederbord zitten.
Heb je de mogelijkheid om met een andere PSU te testen? Of zijn het proprietary aansluitingen? Zag op je beoordelingen van V&A (als die kloppen) dat je vaker dit soort systemen hebt gehad, dus ik neem aan dat je dit niet eerder hebt gehoord?

Dan zou ik de afweging maken hoe belangrijk het systeem is (als in, wat gaat er verloren als de PSU het loodje legt). Of de PSU vervangen (geen idee of dat kostentechnisch nog zin heeft) gezien het gedrag zonder dat er iets is aangesloten. Of het systeem demonteren voor spare parts.
Pagina: 1