Zoldervloer buigt door

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-08 19:42
Ik heb een zoldervloer op basis van 5cm x 12.5cm ongeschaafde balken, als je dat balken mag noemen. HoH maat is 60cm, en de overspanning is iets van 4.1m...
Woning is van jaren 50, vroeger zat er een vliso trap in, tegenwoordig een vaste trap. De ruimte wil ik gebruiken als studeer/logeerkamer, en het lijkt er op dat deze vroeger ook zo is gebruikt.
Alleen voorzie ik wat problemen met de vloer, deze buigt redelijk door als je er op loopt, en ik denk dat ik misschien problemen ga krijgen met een plafond van gipsplaten (scheuren).

Om een plafond te maken met gipsplaten, moet dan echt alle beweging er uit? De zachtboardplaten die er zaten vingen wel wat beweging op, maar gipsplaten en dan ook nog stucen, kan dat met deze balken en met het beoogde gebruik?
Als ik de balkenschuif gebruik met de HoH maat en overspanning dan kom ik uit op: 70 x 220 mm geschaafd, bijna 2x zo hoog :/

Anderen die tegen zo'n probleem aan zijn gelopen? Geaccepteerd dat het zo was, of er iets aan gedaan? En in beide gevallen, hoe bevalt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLAW0G-cilh67pw5M_5bEZwP5A0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6Cuqs2QrU4BigQrWbsPLQvR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1gNrBv0vfp8i8_qYxng1t_TZ4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULM1qHZZaNDIBcwzTSEfySQx.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:47

ericplan

5180 Wp PV

Denk je er ook aan dat gipsplaat iets meer weegt dan zachtboard?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:54
Tja, wat is bewegen: 1cm? 3cm? Ik denk dat je met een paaar mm nog wel weg komt, maar meer dan dat zou ik niet riskeren. Lijkt me dst he stucwerk (/verf) dan gaat scheuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zet die overspanning eens in de balkenschuif...

Ik had hier 44x44 balkjes die compleet doorgezakt waren op een overspanning van 2,4 meter. Daar ligt nu 150x50 op 40cm HoH volgens advies van de balkenschuif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:07
Denk eventueel ook aan een spanplafond als de beweging echt te groot is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:52
LOL. Jaren '50 huurhuizen zijn in halve wijken in decennia erna bergzolders gebeund: paar balkjes erin, planken erover (in mijn geval oude bureubladen), in een oude kast plafond eruit en trap plaatsen.

Ivm aansprakelijkheid bij oplevering trap op zolder gegooid, electriciteit afkoppelen, plafonnetje in kast.

Tijdje later: huis staat te koop met zolder. Constructief op puur drijfzand gebaseerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 23:49
Je kunt je plafond toch ook los van de zolder constructie maken? Behalve wat ankers dan oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:08

Ligone

Moeha!

hang er zoiets tegen: https://www.zelfbouwmarkt...yp65HBiHCHbQaAqKlEALw_wcB

is ook mooi en kan tegen wat beweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Reken even door of je dit moet willen. Wellicht gaat het nu goed en krijg je een keer logees die de huwelijkse daad bedrijven ... En met plafond en al omlaag donderen.

Het verhaal van @Rukapul geloof ik zonder meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 05-12-2023 23:04 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 10:35

Part

Helemaal niets.....

5cm x 12.5cm balken op 60cm over 4 meter kun je geen vloer noemen.
Je zal er niet direct door heen zakken maar het gevoel van de verende vloer is zeer onaangenaam.

Ik zou hier tussen de balken nieuwe dikke balken zetten en de huidige balken verdikken tot dezelfde maat.

Als ik het even snel bereken kom je dan op minimaal 70 x 195 mm balken uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-08 22:04
Huidige balken inderdaad verdikken tot minimaal 70.
daarnaast zou ik voor het onderliggende plafond iets van tussenruimte houden (hoeft niet veel te zijn) en dan een simpele constructie om de gipsplaten aan vast te maken. Je hebt dan een stevigere vloer en een mooi plafond wat niet meebeweegt of trilt met de vloer erboven.
En indien rumoerig zou je de afstand tussen vloer en plafond iets kunnen vergroten en dan opvullen met dempend materiaal (hebben wij gedaan) scheelt weer wat geluid door je huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-08 17:19
KnuCha schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:01:
daarnaast zou ik voor het onderliggende plafond iets van tussenruimte houden (hoeft niet veel te zijn) en dan een simpele constructie om de gipsplaten aan vast te maken. Je hebt dan een stevigere vloer en een mooi plafond wat niet meebeweegt of trilt met de vloer erboven.
En indien rumoerig zou je de afstand tussen vloer en plafond iets kunnen vergroten en dan opvullen met dempend materiaal (hebben wij gedaan) scheelt weer wat geluid door je huis
Buiten het verzwaren van de vloer is het inderdaad verstandig om met metalstud of vergelijkbaar materiaal aan de muren een frame te bevestigen voor het ophangen van je plafond. Dan is het geheel ontkoppeld.

Je kan in de voorschriften van de leveranciers van metal stud zien wat de maximale overspanning is. Je kan eventueel in het midden een balk aan de wanden hangen om je overspanning te halveren. Dan kan je een dunner frame maken.

Isolatie voor demping van geluid kan tussen de balken geplaatst worden.

Het beste is het om de juiste balkmaat even te laten berekenen als je de constructie aan gaat passen. Er zijn diverse constructies voor mogelijk met iedere voor- en nadelen. Van opdikken van de bestaande balken tot het toevoegen van bijvoorbeeld aan stalen draagbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
KnuCha schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:01:
De balken 70 breed maken haalt niet veel uit hoor. De sterkte van de balk komt uit de hoogte.

Als ik TS was geweest had ik keus uit de volgende opties:
- nieuwe balklaag met de juiste balkafmetingen
- vloervelden verkleinen, dus i.p.v. 60cm h.o.h. naar 30cm. => balken bijleggen
- bestaande balken opklampen (hetzij met hout of staalplaat)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• humulus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:12
Ik had zo'n zelfde vloer. De "zolder" was eigenlijk een vliering, officieel kon je er niet rechtop staan. De vorige bewoners hebben de nok doorgetrokken en een dakkapel over de volle breedte laten maken, zodat het een zolder werd. Wanneer iemand over zolder liep hoorde je in de kamers daaronder het plafond/vloer buigen. Plafond was gewoon gipsplaat, blijk baar flexibel genoeg om de buiging op te vangen want we hadden geen scheuren.
Omdat we geen ruimte hadden om hogere balken te plaatsen hebben we stalen balken geplaatst tussen de bestaande houten balken (dus in dezelfde richting als de houten balken, niet haaks er op). De stalen balken hebben dezelfde hoogte als de houten balken en zorgen voor de stijfheid die we nodig hadden.
Het gipsplaten plafond hangt dus aan de bestaande houten balken, de zoldervloer ligt op de stalen en houten balken. Tussen de balken steenwol voor geluiddemping en voila, we hadden geen doorbuigende vloer meer en veel minder geluidsoverlast van de zolderbewoner (onze zoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Part schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:43:
5cm x 12.5cm balken op 60cm over 4 meter kun je geen vloer noemen.
Je zal er niet direct door heen zakken maar het gevoel van de verende vloer is zeer onaangenaam.

Ik zou hier tussen de balken nieuwe dikke balken zetten en de huidige balken verdikken tot dezelfde maat.

Als ik het even snel bereken kom je dan op minimaal 70 x 195 mm balken uit.
Ik vind het geen comfortabele marge om te gebruiken als kamer-vloer...
We hebben een paar jaar terug een opslag-vliering gemaakt in de schuur/werkplaats, berekend op 100kg/m2 en een doorbuiging van 5mm/overpannende meter, met een overspanning van iets minder dan 2.5m. Dat zijn balk(jes) van 15x7.

De verhouding balkhoogte/overspanning is kwadratisch: dus een verdubbeling van de overspanning, is een verviervoudiging van de balkhoogte. De HoH verkleinen heeft maar marginaal effect, omdat de verhouding tussen HoH/overspanning tot de derde macht is: dus een verdubbeling van de overspanning, betekent een 8 keer kleinere HoH om dezelfde belasting aan te kunnen (met dezelfde doorbuiging).

Voor een gebruiksvloer rekent met met een belasting van ongeveer 50kg/m2, en een acceptabele doorbuiging van 1cm/overspannende meter (1:100). Dus met een overspanning van 4,1 meter komt het midden van die vloer 4cm lager te liggen bij belasting dan de randen.

Balkjes van 12.5cm op een overspanning van 4,1 meter is VERRE van een acceptabele vloer... je gaat dan richting balken van 25x7.

Het meeste kun je winnen door de overspanning te verkleinen: e.g. een dikke balk in het midden van de overspanning die de dunnere balkjes ondersteunen. Dan hou je een overspanning van 2m over, en dan zijn balkjes van 12.5cm denk ik wel weer voldoende voor een gebruiksvloer. De hoogte van deze dikkere ondersteunings-balk is dan ook weer afhankelijk van de overspanning die deze moet maken, plus de extra belasting... Als die overspanning ook 4m is, dan ga je richting een balk van 30cm hoog. Met zo'n dikte is staal een betere oplossing.

Met andere woorden: dit is geen "effe-langs-de-gamma"-projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:38

Freakie1NL

Grote Baas

ericplan schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:01:
Denk je er ook aan dat gipsplaat iets meer weegt dan zachtboard?
Denk je er ook aan dat bij brand je veel liever gipsplaten hebt dan zachtboard?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
boxlessness schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:54:

De verhouding balkhoogte/overspanning is kwadratisch: dus een verdubbeling van de overspanning, is een verviervoudiging van de balkhoogte. De HoH verkleinen heeft maar marginaal effect, omdat de verhouding tussen HoH/overspanning tot de derde macht is: dus een verdubbeling van de overspanning, betekent een 8 keer kleinere HoH om dezelfde belasting aan te kunnen (met dezelfde doorbuiging).
Als de overspanning verdubbeld verdubbeld ook de hoogte, daarom zitten er in de vuistregels ook geen kwadraten of wortels ;)
Voor een gebruiksvloer rekent met met een belasting van ongeveer 50kg/m2, en een acceptabele doorbuiging van 1cm/overspannende meter (1:100). Dus met een overspanning van 4,1 meter komt het midden van die vloer 4cm lager te liggen bij belasting dan de randen.
Er is helmaal niemand die met die uitgangspunten gaat rekenen..
Doorbuiging heeft verschillende eisen/adviezen en veel soepeler dan 4mm per meter wordt het niet. (dat is bv al teveel volgens de eis van gyproc als je er gipsplaat onder wil hangen ) 1 cm per meter overspanning is totaal ontoelaatbaar. en voelen mensen zich volledig onveilig onder. (denk ook nog aan kruip, want hout) Daarnaast is de eis voor de verandelijke belasting van een vloer in een woonhuis eerder/ 175kg/m2

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 06-12-2023 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleDJs
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:29
Afhankelijk of je de h.o.h. wilt bewaren, en of het een lichte of zware verdiepingsvloer is/wordt, kom je uit op 36x245mm/38x235mm of 70x245mm/70x270mm.

Als de h.o.h. kleiner mag kan je ook kijken naar 38x184mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:47

ericplan

5180 Wp PV

Freakie1NL schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:38:
[...]
Denk je er ook aan dat bij brand je veel liever gipsplaten hebt dan zachtboard?
Gipsplaat is ongeveer 3-4 keer zwaarder dan zachtboard. Dat extra gewicht komt er dus bij en dat gewicht is niet verwaarloosbaar. Op een vloer die al niets kan hebben en doorbuigt. (Wat brandwerendheid heb je uiteraard gelijk)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
oeps

[ Voor 99% gewijzigd door boxlessness op 06-12-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@M4inDC
Je kunt de vloer iets stijver maken door de balken op te dikken. Kan heel simpel door een strook OSB (die hoger is dan de balk bijv. die 22cm) tegen de zijkant van de balk aan te maken. Eventueel aan beide kanten van de balk. Nadeel is vooral dat je hoogte kwijt raakt van je kamer.

Verder zijn gipsplaten er flexibel, het is vaak de stuclaag erop die scheurt, zeker tussen de platen in. Je zou dus kunnen overwegen om enkel de gipsplaten te verven en de naden niet dicht te smeren. Minder mooi maar kans op scheuren is dan bijna nul.
Andere opties zijn hierboven al genoemd (plafondplaten of een zwevend plafond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 16:05

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Metalstud plafond, aan de muur ipv het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
JustFogMaxi schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:32:
Metalstud plafond, aan de muur ipv het plafond.
Dat lost het probleem van de te zwakke constructie niet op. Als dat probleem opgelost is, kan er een plafond naar keuze worden gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-08 10:38
Als je genoeg hoofdelijke ruimte hebt op de zolder, zou je ook kunnen kijken naar het aanbrengen van een extra balklaag boven op de houtenplanken waar je op de zolder op loopt. deze balken schroef je dan met dikke lange schroeven dor de vloer in de onderliggende balken. je trekt de doorgebogen balken dan weer recht en het geheel zal minder door veren. Eventueel zelfs met een flinke dot lijm tussen balk en de vloer aan de zolderzijde.
voor een voorbeeld zou je kunnen kijken naar deze video:

YouTube: 100 jaar oud Huis deel 4, Plafond

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
twain4me schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:45:
[...]

Als de overspanning verdubbeld verdubbeld ook de hoogte, daarom zitten er in de vuistregels ook geen kwadraten of wortels ;)
Vuistregel die veelal klopt voor de meest voorkomende overspanningen/balkmaten/gebruik.
4 meter overspanning valt daar naar mijn mening buiten. Dan is het beter om een echte berekening er aan te wijden in plaats van de vuistregel, en dan kom je hier op uit: (5w*L^4)/(384*E*I)
L is de overspanning, I is "stijfheid", en daarin is de hoogte van de balk tot de 3e macht. Vandaar dat de verhouding overspanning/balkdikte eigenlijk kwadratisch is, en niet lineair zoals de vuistregel.

Die vuistregel is prima tot een overspanning van zo'n 2,5m... daarboven komt de balkmaat onder spec. Niet dramatisch (tenzij je echt grote overspanningen hebt), maar wel iets om te weten en rekening mee te houden.
[...]

Er is helmaal niemand die met die uitgangspunten gaat rekenen..
Doorbuiging heeft verschillende eisen/adviezen en veel soepeler dan 4mm per meter wordt het niet. (dat is bv al teveel volgens de eis van gyproc als je er gipsplaat onder wil hangen ) 1 cm per meter overspanning is totaal ontoelaatbaar. en voelen mensen zich volledig onveilig onder. (denk ook nog aan kruip, want hout) Daarnaast is de eis voor de verandelijke belasting van een vloer in een woonhuis eerder/ 175kg/m2
Die 1cm/meter is voor een statische load, met de vloer volledig beladen. Dynamisch (als men er overheen loopt) zal dit minder zijn.
Maar idd, 1cm/meter is wel de max doorbuiging. Zelf hou ik liever marge met 1:250. Het kan namelijk zo maar voorkomen dat je ergens een puntbelasting maakt (e.g. je massief eiken bureau in het midden van de kamer), en dan is het fijn om marge te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
boxlessness schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:57:
[...]

Vuistregel die veelal klopt voor de meest voorkomende overspanningen/balkmaten/gebruik.
4 meter overspanning valt daar naar mijn mening buiten. Dan is het beter om een echte berekening er aan te wijden in plaats van de vuistregel, en dan kom je hier op uit: (5w*L^4)/(384*E*I)
L is de overspanning, I is "stijfheid", en daarin is de hoogte van de balk tot de 3e macht. Vandaar dat de verhouding overspanning/balkdikte eigenlijk kwadratisch is, en niet lineair zoals de vuistregel.
Dan neem je niet mee dat de uitkomst van je vergelijking (de doorbuiging ) bij een 2x zo lange balk 2x zo groot mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 08:46
Los van oplossingen voor een stevige zoldervloer kan je misschien dit gebruiken in het plafond van de kamer eronder: https://www.gyproc.be/nl/...d-met-veerregels-plaatsen
Het maakt de bevestiging van plafondplaten wat minder rigide. Ook wel resilient channel genoemd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dit is geen vloer maar een plafond. Deze balken zijn ooit geplaatst om het plafond aan op te hangen en niet met de gedachte daar later een vloer van te maken.

Als je er wel een vloer van wilt maken moet je terug naar de tekentafel en uitrekenen hoe die constructie eruit moet zien.

[ Voor 33% gewijzigd door Sethro op 07-12-2023 06:34 ]

Pagina: 1