Print Anywhere uitgezet door HP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo allemaal,

ik ben in het bezit van een HP Tango X. Met deze printer kon ik op afstand via internet printen. Dit ging via de zogeheten HP Smart app in combinatie met de Print Anywhere functie die de printer ondersteunde. Helaas werkt dit enige maanden niet meer. Na vele uren gespendeerd te hebben om dit werkend te krijgen, heb ik HP gebeld (betaalde ondersteuning, na de garantie kom je niet in aanmerking voor gratis ondersteuning). Zij gaven aan dat mijn 20 maanden oude printer de Print Anywhere functie niet meer ondersteunt door een update. Zowel op de HP site als de doos van de printer staat deze functie juist groot geadverteerd. Zoals je je voor kunt stellen ben ik flink teleurgesteld. Enige vorm van compensatie kon ik ook niet op rekenen. Ik vroeg wat ik kon doen om de functie weer werkend te krijgen. De enige optie was een nieuwe printer koper. De vraag is dan voor mij: hoe lang zal het bij een nieuwe printer werken? Wie weet zet HP de functie weer na 20 maanden uit.

Mijn concrete vragen:
1. Valt er nog wat aan te doen? Is er een manier om mijn foto's op afstand te printen? De e-print functie (via een emailadres) werkt voor mij niet prettig, aangezien ik voornamelijk foto's print.
2. Wat vinden jullie van deze gang van zaken. Zelf baal ik er flink van dat ik deze functie niet meer kan gebruiken. Maar wat mij nog triester maakt is dat een apparaat dat ik zelf heb aangeschaft op afstand deels onklaar wordt gemaakt, en feitelijk zonder reden ("update").
3. Waar zou ik kunnen klagen om nog op enige wijze ofwel compensatie, hernieuwde werking van Print Anywhere of mensen kunnen behoeden voor de werkwijze van HP?

Overigens kwam ik erachter dat niet enkel de HP Tango de Print Anywhere functie niet meer kan gebruiken, maar dat dit ook is uitgezet bij de HP 6220 en 9010.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 08:43
Als je thuis een vpn-server hebt draaien, kan je die gebruiken om van buiten te printen.

Overigens, als je nu of in de toekomst een nieuwe printer koopt, koop zeker geen HP. Je hebt nu ervaren hoe vijandig de houding van HP is tegenover hun printerklanten. Jouw verhaal is zeker niet uniek, het expres benadelen van hun klanten, via "updates" aan de printer, lijkt tegenwoordig beleid te zijn bij HP.

HP ziet printers kennelijk als een aflopende markt, waar een goede reputatie voor de toekomst weinig waarde meer heeft. Nu teren ze op hun goede naam uit het verleden om in korte tijd zoveel mogelijk geld te persen uit de resterende klanten.

Klagen en proberen compensatie te krijgen kost waarschijnlijk meer energie dan het oplevert. Wel kan je andere mensen hiervoor behoeden door de aankoop van HP-printers af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
thomas_n schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:05:
Als je thuis een vpn-server hebt draaien, kan je die gebruiken om van buiten te printen.

Overigens, als je nu of in de toekomst een nieuwe printer koopt, koop zeker geen HP. Je hebt nu ervaren hoe vijandig de houding van HP is tegenover hun printerklanten. Jouw verhaal is zeker niet uniek, het expres benadelen van hun klanten, via "updates" aan de printer, lijkt tegenwoordig beleid te zijn bij HP.

HP ziet printers kennelijk als een aflopende markt, waar een goede reputatie voor de toekomst weinig waarde meer heeft. Nu teren ze op hun goede naam uit het verleden om in korte tijd zoveel mogelijk geld te persen uit de resterende klanten.

Klagen en proberen compensatie te krijgen kost waarschijnlijk meer energie dan het oplevert. Wel kan je andere mensen hiervoor behoeden door de aankoop van HP-printers af te raden.
Bedankt voor je reactie. Ik deel je mening dat HP klanten op een slinkse wijze benadeelt. Ik kwam er ook achter dat de printer een automatische update heeft gekregen die alternatieve cartridges blokkeert. Erg triest.

Is het algemene kennis dat HP de functie van Print Anywhere heeft uitgezet? Ik vermoed van niet eigenlijk. Ik kon er op internet bar weinig over vinden. Zou het nuttig zijn als ik Tweakers hierover bericht in een nieuwssubmit? Daarmee bereik ik in ieder geval dat toekomstige kopers van HP producten weten waaraan ze beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
Misschien iets leuks voor Kassa https://www.bnnvara.nl/kassa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

wcduck schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:49:
Maar wat mij nog triester maakt is dat een apparaat dat ik zelf heb aangeschaft op afstand deels onklaar wordt gemaakt, en feitelijk zonder reden ("update").
Wie zegt dat die update zonder reden is geweest? Voor hetzelfde geld zat er een gapend beveiligingsgat in de oplossing wat niet opgelost kon worden voor deze printer anders dan de functionaliteit. Zonder meer informatie en achtergrond kan je dit soort conclusies niet trekken.

De HP Tango X is end of life.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15
Buiten alle technische oplossingen om, zou je kunnen zeggen dat je product non-conform is geworden en je dus kunt beroepen op non-conformiteit. Of met andere woorden, het product voldoet niet meer aan de verwachtingen die je had bij aankoop of is kapot (gegaan). Hiervoor moet je bij de verkoper zijn.

Ik vind het op z'n zachtst gezegd niet zo netjes van HP. Er wordt inderdaad nog steeds geadverteerd met de functie op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
Zou het nuttig zijn als ik Tweakers hierover bericht in een nieuwssubmit?
Een artikel over het saboteren van printerfuncties door middel van updates, in de hoop dat klanten dan nog een keer geld uitgeven aan een nieuwe printer, of dure merk-inkt, lijkt mij interessant om te lezen. Zeker ook als de redactie onderzoekt welke printerfabrikanten op dit moment niet vijandig tegenover hun eigen klanten staan. Ik hoor bijvoorbeeld vooral positieve dingen over Brother, maar weet eigenlijk niet genoeg over het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Bor schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:33:
[...]

Wie zegt dat die update zonder reden is geweest? Voor hetzelfde geld zat er een gapend beveiligingsgat in de oplossing wat niet opgelost kon worden voor deze printer anders dan de functionaliteit. Zonder meer informatie en achtergrond kan je dit soort conclusies niet trekken.
Goed punt. Aan de telefoon gaven ze aan dat de printen te oud was om te ondersteunen (let wel: 20 maanden oud is de printer). Het was dus geen beveiligingsgat. Hoe kan ik als consument erachter komen wat de reden is dat ze de functie uit hebben gezet?

Het feit blijft dat HP een functie uit heeft gezet zonder klanten op de hoogte te stellen. Op de site van HP is een overzicht van printers dat de Print Anywhere functie ondersteunt. Mijn printer staat daar niet meer bij. Op de productpagina van de printer staat het echter nog wel aangegeven.

Zou dit nieuwswaardig zijn voor Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

wcduck schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:37:
[...]

Goed punt. Aan de telefoon gaven ze aan dat de printen te oud was om te ondersteunen (let wel: 20 maanden oud is de printer).
Heb je de printer bij HP zelf gekocht of elders? De leeftijd van een device zegt niet zo veel over hoe lang iets ondersteund wordt. Zo kan je bijvoorbeeld nu nog steeds her en der Windows 7 kopen terwijl dat al lange tijd end of life is.

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 06-12-2023 10:40 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
wcduck schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:37:
Aan de telefoon gaven ze aan dat de printen te oud was om te ondersteunen (let wel: 20 maanden oud is de printer).
Even een belangrijke nuance. Jouw printer is 20 maanden oud. De eerste vermelding in de Tweakers Pricewatch is uit oktober 2018, dus 5 jaar geleden. Deze Reddit post van begin dit jaar geeft bijvoorbeeld al aan dat de printer EoL was.
Het was dus geen beveiligingsgat. Hoe kan ik als consument erachter komen wat de reden is dat ze de functie uit hebben gezet?
Het is toch helemaal niet belangrijk waarom HP de functie heeft uitgezet? Feit is dat jij een printer met de functie Print Anywhere hebt gekocht en dat werkt binnen 2 jaar niet meer. Aangezien het geen goedkope printer is van 30 euro, mag je dus een wat langere levensduur dan 20 maanden verwachten. 2, 3 of 4 jaar lijkt mij helemaal niet onredelijk. Maar hiervoor moet je, zoals @Bor ook al aangeeft, bij de verkoper zijn.
Het feit blijft dat HP een functie uit heeft gezet zonder klanten op de hoogte te stellen. Op de site van HP is een overzicht van printers dat de Print Anywhere functie ondersteunt. Mijn printer staat daar niet meer bij. Op de productpagina van de printer staat het echter nog wel aangegeven.
Ik wilde dit ook nog even uitzoeken en via de HP Smart app in de Play Store kwam ik bij deze HP supportpagina uit. Daar ontbreekt inderdaad ondersteuning voor Print Anywhere bij de Tango series:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vNovLvX5hnkSW-U01zt4AZqLHM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3srSzIjCcwNNoCoMaRUJTwXb.png?f=user_large

Op de Tango productpagina van HP staat het nog wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgNk4m0ZCdLAfPC7s3lncksxaxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SvVyTWBvAziAh1z2pfv4lMky.png?f=fotoalbum_large

Nogmaals, het is echt niet netjes, maar mits je de printer niet bij HP hebt gekocht, moet je bij de verkoper zijn. Of genoegen nemen met het geboden alternatief, namelijk printen via e-mail / VPN.
Zou dit nieuwswaardig zijn voor Tweakers?
Tip de redactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Ik heb de redactie getipt. Bedankt voor alle support! Ik hoop dat andere potentiele HP aanschaffers zich achter de oren zullen krabben en een beter beeld hebben wat ze bij een HP printer kunnen verwachten. Ik was in ieder geval erg onaangenaam verast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
Ars Technica had deze week trouwens een artikel waar dit voorbeeld ook mooi in had gepast: HP misreads room, awkwardly brags about its “less hated” printers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Bor schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:33:
[...]

De HP Tango X is end of life.
Gezien HP's ronduit consument vijandige verleden op printer gebied kun je concluderen dat ze in ieder geval niets op hebben met service.

Makkelijk om een product wat net 20 maanden oud is te bestempelen als "EoL". What's next, een printer die zodra je hem uitpakt niet meer kan verbinden met internet? En dan functioneert ie nog, want je kunt nog via USB printen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jeroenneman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:10:
[...]

Makkelijk om een product wat net 20 maanden oud is te bestempelen als "EoL". What's next, een printer die zodra je hem uitpakt niet meer kan verbinden met internet? En dan functioneert ie nog, want je kunt nog via USB printen?
Nee, het type printer bestaat reeds vanaf 2018. Veel printers home en small office worden maar 1 a 2 jaar geproduceerd en zal daarna nog 1 a 2 jaar support krijgen, daarna is deze EOL. TS heeft echter een printer gekocht die mogelijk reeds EOL was bij aanschaf.

TS zal verhaal moeten halen bij de leverancier, die is namelijk ook verantwoordelijk voor reclame uitingen van de fabrikant. Als betreffende printer geadverteerd werd met betreffende functionaliteit en dit nu niet meer werkt buiten TS zijn schuld, dan is de printer non-conform en zou de koop ongedaan gemaakt kunnen/moeten worden.

TS zal dan ook contact op moeten nemen met zijn of haar leverancier.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
_Dune_ schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:22:
[...]

Nee, het type printer bestaat reeds vanaf 2018. Veel printers home en small office worden maar 1 a 2 jaar geproduceerd en zal daarna nog 1 a 2 jaar support krijgen, daarna is deze EOL. TS heeft echter een printer gekocht die mogelijk reeds EOL was bij aanschaf.

TS zal verhaal moeten halen bij de leverancier, die is namelijk ook verantwoordelijk voor reclame uitingen van de fabrikant. Als betreffende printer geadverteerd werd met betreffende functionaliteit en dit nu niet meer werkt buiten TS zijn schuld, dan is de printer non-conform en zou de koop ongedaan gemaakt kunnen/moeten worden.

TS zal dan ook contact op moeten nemen met zijn of haar leverancier.
In mijn geval Amazon.de . Ik heb een vermoeden dat dit lastig gaat worden. We gaan het zien.

Bij aanschaf 20 maanden geleden was de printer nog overal beschikbaar. Ik denk niet dat hij toen EOL was.

Het voelt een beetje krom dat ik de leverancier lastig dien te gaan vallen omdat juist de fabrikant een dienst op afstand uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:17

sapphire

Die-hard pruts0r

wcduck schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 22:00:
[...]

In mijn geval Amazon.de . Ik heb een vermoeden dat dit lastig gaat worden. We gaan het zien.

Bij aanschaf 20 maanden geleden was de printer nog overal beschikbaar. Ik denk niet dat hij toen EOL was.

Het voelt een beetje krom dat ik de leverancier lastig dien te gaan vallen omdat juist de fabrikant een dienst op afstand uitzet.
Als een product niet meer doet wat hij moet doen heet dat geloof ik kapot. Voor kapotte dingen die niet je eigen schuld zijn bestaat er zoiets als garantie.
Je hebt een verkoopovereenkomst met Amazon.de die dat op zijn beurt maar met HP moet zien op te lossen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
wcduck schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 22:00:
[...]

Alhoewel de laatste tijd mijn ervaringen met Amazon(.nl) enorm beroerd waren, zou je het gewoon kunnen proberen. Vorig jaar had ik namelijk een router gekocht die ik maar niet goed werkend kreeg. Ik ben daarmee bij de fabrikant geweest en die kon mij na een paar weken niet meer verder helpen en verwees mij terug naar de verkoper.

Bij Amazon heb ik toen rustig het verhaal uitgelegd en kreeg ik eigenlijk zonder problemen direct mijn geld terug en mocht het product houden. In het slechtste geval zou je de printer terug moeten sturen. Dat geeft je in ieder geval mogelijkheden. Ook om nog naar een andere printer(fabrikant) over te stappen.
8 maanden geleden was het product sowieso EoL. 20 maanden geleden wellicht niet, maar het zou zomaar een laatste batch kunnen zijn.
Volgens consumentenrecht heb je geen overeenkomst met de fabrikant, maar met de verkoper. Dat de fabrikant dan rare capriolen uithaalt die de verkoper niet had kunnen voorzien betekend niet dat die verantwoordelijkheid ineens verschuift. Dan zou de verkoper maar geen zaken meer met de fabrikant moeten doen.

Het wordt overigens nog een gekker verhaal als je de recente NPO perikelen aanhaalt. Dan heb je dus als consument bij leverancier A een TV gekocht van fabrikant B waarop dienst X plots niet meer werkt doordat content provider Y de dienst voor dat apparaat heeft uitgezet 8)7. Maar dat geheel terzijde ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Louis Rossman vindt ook iets van HP, namelijk dat het grote oplichters zijn en dat je nooit HP printers zou moeten kopen.
Ik heb bij hem verschillende aanklachten tegen HP langs zien komen (waarvan de belachelijkste is dat je niet meer kan scannen als je inkt op is), maar deze van print anywhere nog niet. Misschien kan je hem tippen.

Ondertussen wat kijkplezier met o.a. een kleine recap over zijn geschiedenis over HP:

YouTube: The Truth About HP: What Their Ads DON'T Tell You!

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 10-12-2023 17:08 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Berkshire halveert belang in HP

Investeerder Berkshire Hathaway van Warren Buffett heeft het belang in HP Inc. teruggebracht van 10 naar 5,2 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Kleine update:
in de HP Smart app staat nu aangegeven dat niet alle functies beschikbaar zijn voor mijn printer. Daarnaast kreeg ik gisteren een mail de HP Instant ink voor mij duurder wordt. Ik heb nog geen berichten van andere gezien dat de prijs omhoog is gegaan, dat is wel vreemd.

Pagina: 1