Nieuwe televisie, optische kabel naar homecinema werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drenthinio
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
Mijn vraag
Onlangs een nieuwe samsung tv gekocht. Oude was ook een samsung en via optische kabel was deze verbonden met een harman kardom home cinema/audio set. Bij nieuwe televisie krijg ik geen geluid. Wat kan ik doen, zonder nieuwe set/soundbar etc aan te moeten schaffen? Ben er nog steeds blij mee. Bestaat er iets dat het signaal kan veranderen?

Ik las dat mijn audio apparatuur mogelijk te oud is voor het nieuwe signaal. De kabel is niet kapot, overal wel gewoon rood licht aan einde kabel. Heb op tv audio via kabel aangezet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Harman kardon audio set. +/- 10 jaar oud. Cd speler en platenspeler ook op aangesloten.
Samsung Neo Qled

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens mij is de kabel prima.
Mogelijk te nieuw signaal voor oude audioapparatuur. Benieuwd of daar niet een technische oplossing (kastje) voor is.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Begin met het benoemen van het type Samsung en type Harman Kardon. Dat zegt meer dan alleen een serie (QLED) en dan de leeftijd (+/- tien jaar oud). Graag ook melden met welke bron en signaal (track) je test. Heb je helemaal geen geluid, ook niet met 2.0? Op welke audio uitvoer staat de TV (bitstream of PCM)? Harman Kardon van circa tien jaar oud, toen was HDMI ARC er geruime tijd al, is die optie tot aansluiten er ook (ergo, wederom, type van de Harman Kardon).

Afhankelijk van de ouderdom van de Harman Kardon zou je eventueel met een (e)ARC Extractor kunnen werken of DAC (al val je dan terug naar 2.0). Maar dat zijn oplossingen voor een nog niet bekende oorzaak.

Edit:
Voorbeeld van wat ik zo kan bedenken is een dienst als Netflix die alleen Dolby Digital Plus ondersteunt. Dat gaat niet over S/PDIF (max Dolby Digital) waarna je geen geluid kan hebben. Echter zou de TV op "PCM" instellen (max 2.0 over S/PDIF) dan wel geluid moeten geven, alleen geen surround. Maar die conclusie is te voorbarig om nu reeds te trekken, te veel eigen invulling.

[ Voor 88% gewijzigd door FeaR op 06-12-2023 10:49 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.