Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hoe stel je het debiet in bij deze verdeler?

Pagina: 1
Acties:

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:52

Zorian

What the fox?

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:55:
[...]

De flow is niet direct een instelling. Het is de gemeten flow op basis van:
- Hoeveel flow kan je warmtepomp (even opzoeken obv je modelnummer buiten unit)
- Op welke pompsnelheid staat je pomp ingesteld (in menu)
- Diameter/bochten in vloerverwarming
- Hoe ver staan de groepen open
- Hoe vies is de filter in je pomp

Een goed startpunt is maximale afgifte bereiken:
- Eerst alle groepen helemaal ver open draaien
- Je pompsnelheid nakijken

Wat de meest optimale flow is hangt er maar vanaf., MAar ergens uitkomen ronde 15 lijkt mij een prima streven
Betekent dit dat alles open staat? Zie ze allemaal even ver omhoog staan daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWkbdOz2kptSjpLMxSHA1T6Zk1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqe5XcHsYeDoCzTQoiJ3M7xX.jpg?f=fotoalbum_large

Zal hem maar eens op 5 zetten denk ik dan zo.
Helaas weet ik niet welke buitenunit ik heb en ik kan er ook niet bij komen. Staat op het dak welke geblokkeerd is voor toegang.
RTJC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:55:
[...]

Flow moet omhoog dus zet hem maar eens op 5. En heb je al je kranen open in huis? Staat je vloerverwarming vol open?

ps: die hoge temp is idd van je warm water verwarming. Dus als die run klaar is zakt je temperatuur weer.
Ik heb dus geen kranen, of je moet de waterkraan in de keuken/badkamer bedoelen? :p In de slaapkamer zit geen verwarming, de rest is allemaal vloerverwarming.
Er gaat wel een pijp van de manifold ergens heen met als label slaapkamer, maar er is geen verwarming daar en de vloer is er altijd steenkoud.

[ Voor 6% gewijzigd door Zorian op 05-12-2023 13:02 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Zorian
Dit is, zo goed als, gesloten.
Als je flow wilt hebben dan moeten die oranje schijfjes omlaag staan richtring de 2/3.
Hoe je hem open zit is afhankelijk. Bij mij gaat dat elektrisch adv een thermostaat in iedere ruimte

CISSP! Drop your encryption keys!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:04:
@Zorian
Dit is, zo goed als, gesloten.
Als je flow wilt hebben dan moeten die oranje schijfjes omlaag staan richtring de 2/3.
Hoe je hem open zit is afhankelijk. Bij mij gaat dat elektrisch adv een thermostaat in iedere ruimte
Ik heb zelf maar 1 thermostaat, de standaard draadloze Mitsubishi. Wil er nog wel ooit een Nest op zetten, maarja.
Zal eens kijken of ik ze kan aanpassen. :) Lijkt erop dat de installateur niks heeft afgesteld/ingesteld dus...

• laurens0619
  • Nu online
Zorian schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:06:
[...]

Ik heb zelf maar 1 thermostaat, de standaard draadloze Mitsubishi. Wil er nog wel ooit een Nest op zetten, maarja.
Zal eens kijken of ik ze kan aanpassen. :) Lijkt erop dat de installateur niks heeft afgesteld/ingesteld dus...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBBtZjn2_ftBm7ESdHpYnMefxjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNx1B4ceZKalyfUrLNGeSkgB.jpg?f=fotoalbum_large

Om je een idee te geven zo ziet het er bij mij uit.
Bovenste kant is de retour, onderste is de aanvoer.
Die bovenste witte dingen die draaien een groep, elektrisch, open waardoor ik onderin uiteindelijk de flow zie.1 groep gaat handmatig, geen wit ding maar een vaste oranje draaiknop. Zodra ik daar aan draai gaat de flow onderin omhoog.

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 05-12-2023 13:10 ]

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:08:
[...]

[Afbeelding]

Om je een idee te geven zo ziet het er bij mij uit.
Bovenste kant is de aanvoer, onderste is de retour.
Die bovenste witte dingen die draaien een groep open waardoor ik onderin uiteindelijk de flow zie.
Die witte dingen worden bij mij aangestuurd door witte kastjes aan de muur of een vaste (oranje in plaatje) draaiknop (Bv voor zoldeR)
Bij mij staat het omgekeerd, maar ik heb platte blauwe draaischijven op het andere manifold zitten die inderdaad allemaal strak dicht zaten. Heb eens die van de woonkamer een goede slag gegeven, samen met een mildere slag aan de badkamer/keuken.
Zo te zien is de pomp momenteel inactief dus even wachten tot ie het weer koud krijgt om resultaten te bewonderen.
Heb hem ook weer op 3 gezet voor een vergelijking met voorheen. :)

• laurens0619
  • Nu online
JA 1 ding tegelijk veranderen is wel key :)
Dat inbedrijfsstelling menutje is wel makkelijk om te raadplegen want dan zie je meteen wat het doet met de Ta, Tr en flow :)

Als ik aan die knoppen draai zie ik daar na paar minuten direct resultaat

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-11 23:16
Als de pomp nu niets doet, is het niet gek dat je geen flow hebt.

Zet je pomp eens aan door de instelling een graad hoger te zetten. En kijk dan eens wat je voor een flow op je meters krijgt.

En als die open staan, check dan eens op je display wat je liters p/m zijn.

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:12:
JA 1 ding tegelijk veranderen is wel key :)
Dat inbedrijfsstelling menutje is wel makkelijk om te raadplegen want dan zie je meteen wat het doet met de Ta, Tr en flow :)

Als ik aan die knoppen draai zie ik daar na paar minuten direct resultaat
Klopt, ik ga eens bijstoken en zien wat het doet!
RTJC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:12:
Als de pomp nu niets doet, is het niet gek dat je geen flow hebt.

Zet je pomp eens aan door de instelling een graad hoger te zetten. En kijk dan eens wat je voor een flow op je meters krijgt.

En als die open staan, check dan eens op je display wat je liters p/m zijn.
Hij was toevallig net klaar met verwarmen voordat ik aan de boel bezig ging, is ook lekker aangenaam in huis dus dat kan wel eens kloppen. :p Zal hem eens bijstoken zo.

• laurens0619
  • Nu online
Wel knap dat je huis 21 graden weet te worden met allemaal dichtgedraaide groepen.

Ik zou alvast de zwembroek aantrekken, gaat straks tropisch warm worden denk ik :P

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-11 23:16
Aangezien het wel warm wordt, heb je wel flow.

Waarschijnlijk moet je die rode rand van je flowmeter even eraf halen omdat je anders niet kunt draaien. Zo werkt het bij mij althans.

Ik heb het idee dat je systeem vol aan het gas geven is, terwijl de handrem er tegelijkertijd op staat.

[ Voor 22% gewijzigd door RTJC op 05-12-2023 13:15 ]

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
RTJC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:15:
Aangezien het wel warm wordt, heb je wel flow.

Waarschijnlijk moet je die rode rand van je flowmeter even eraf halen omdat je anders niet kunt draaien. Zo werkt het bij mij althans.

Ik heb het idee dat je systeem vol aan het gas geven is, terwijl de handrem er tegelijkertijd op staat.
Als ik de rode ring eraf haal krijg ik dit, hier zit verder geen beweging in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85M-2tTGJGEqJlsuc5wmVEY-HHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOYLRBASU51GKaL3PCHxPnnD.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de temperatuur al omhoog gezet maar so far slaat ie nog niet aan.

• laurens0619
  • Nu online
Ik kan oook niet draaien aan die dingen hoor, wist niet eens dat het kon?
Bij mij gaat de flow omhoog door de groepen open te draaien, op die andere balk dus.

Als je temp omhoog zet kan t ff duren voor die aan gaat. ff in de gaten houden of je het warmtepomp symbool op het display ziet

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 05-12-2023 13:27 ]

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:27:
Bij mij gaat de flow omhoog door de groepen open te draaien, op die andere balk dus.

Als je temp omhoog zet kan t ff duren voor die aan gaat. ff in de gaten houden of je het warmtepomp symbool op het display ziet
Yep hij is nu aangeslagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rj2Jg-ohJNX_nxIvt5EJeLQuZUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnDTUMmuPT52MZmHbp19YCK8.jpg?f=fotoalbum_large

Flow is nu 11 op standje 4.

//Draaien aan die blauwe schijven is instant reactie hier op de rode metertjes, heb nu de woonkamer op 3, keuken op 2,5 en de badkamer op 2 gezet. Badkamer ging eerst naar 4/5 en de rest wil sowieso niet verder dan 3.

[ Voor 11% gewijzigd door Zorian op 05-12-2023 13:36 ]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:27:
Heb jullie de rode vleugels weer niet bijgekregen dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sozi33I87PbCKxyDHK3RLLSV-rQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqcvjS3WTrwXc7Ow4gdXJFzV.jpg?f=fotoalbum_large

When life gives you lemons, start a battery factory

• laurens0619
  • Nu online
KabouterSuper schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:38:
[...]

Heb jullie de rode vleugels weer niet bijgekregen dan?
[Afbeelding]
niet dat ik weet

Maar waarom zou ik op 2 plekken het kunnen instellen?
Ik heb er wel eens aan gedraaid maar kreeg er geen beweging in. Plus voelt wat breekbaar om kracht te zetten

Of zouden er installaties zijn met maar 1 instelkant en dat dit via de flowmeter gaat?

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 05-12-2023 13:49 ]

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:44:
[...]

niet dat ik weet

Maar waarom zou ik op 2 plekken op het traject draaien?
Mijn (digitale) draaiknop zit op de afvoer balk. Op 1 plek draaien is toch zat?
Dat is ook zat, De aanvoer is meestal open en heeft de flow meters er in zitten, de afvoer word dan geknepen met of zone regeling of van die simpele dopjes/kranen

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:16
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:44:
[...]

niet dat ik weet

Maar waarom zou ik op 2 plekken het kunnen instellen?
Ik heb er wel eens aan gedraaid maar kreeg er geen beweging in. Plus voelt wat breekbaar om kracht te zetten

Of zouden er installaties zijn met maar 1 instelkant en dat dit via de flowmeter gaat?
Bij mijn verdeler (Watts) kun je ook aan de plastik doorkijkglaasjes draaien en dan beïnvloed je de flow wel, maar het is niet de manier! Ze moeten volledig open.
Correct inregelen moet via de retourbalk. Onder de thermische motoren zitten ook vierkantjes waar een radiatorsleutel op past. Dat is de manier.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-11 22:08
Knowbody schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:59:
[...]

Bij mijn verdeler (Watts) kun je ook aan de plastik doorkijkglaasjes draaien en dan beïnvloed je de flow wel, maar het is niet de manier! Ze moeten volledig open.
Correct inregelen moet via de retourbalk. Onder de thermische motoren zitten ook vierkantjes waar een radiatorsleutel op past. Dat is de manier.
Daar zullen velen (denk ik) het niet mee eens zijn. Met beide stellingen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 13:42
Knowbody schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:59:
[...]

Maximale flow wordt bepaald d.m.v. afstelling met de "doorkijkglaasjes", dit is de afstelling die de monteur/installateur maakt n.a.v. berekening van de vvw leverancier.

Het "motortje" of de normale draaiknop kun je de groepen mee dicht/open zetten en waar nodig zelf nog de flow bepalen ( binnen het debiet dat de installateur bepaald heeft! )

Neemt niet weg dat ik zelf hier nog naderhand mee gespeeld/aangepast heb om maximale flow te krijgen, maar dat terzijde.

[ Voor 7% gewijzigd door HammieDuDe op 05-12-2023 15:35 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

• Knowbody
Naalroc schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:20:
[...]

Daar zullen velen (denk ik) het niet mee eens zijn. Met beide stellingen.
Dan word ik verkeerd begrepen.

Het is de bedoeling dat bij de Watts verdeler niet met de debietmeters zelf wordt bewogen (wat wel kan) maar zoals gezegd met de busjes waar de thermische motoren of de blauwe of oranje doppen op komen.
Daar moet je regelen, en dan moeten de debietmeters volledig open.

Ik weet niet of dit het enige merk is dat het zo doet.

Mijn totale systeemflow ging van 20 naar 27 lpm toen ik dit eenmaal goed had gedaan.
Daarbij staan heel veel groepen niet volledig open (maar de debietmeters zèlf dus wel!) want waterzijdig ingeregeld.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Knowbody schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:42:
[...]

Dan word ik verkeerd begrepen.

Het is de bedoeling dat bij de Watts verdeler niet met de debietmeters zelf wordt bewogen (wat wel kan) maar zoals gezegd met de busjes waar de thermische motoren of de blauwe of oranje doppen op komen.
Daar moet je regelen, en dan moeten de debietmeters volledig open.

Ik weet niet of dit het enige merk is dat het zo doet.

Mijn totale systeemflow ging van 20 naar 27 lpm toen ik dit eenmaal goed had gedaan.
Daarbij staan heel veel groepen niet volledig open (maar de debietmeters zèlf dus wel!) want waterzijdig ingeregeld.
Maar als je overal thermische motoren op hebt zitten, dan valt er niets te draaien aan die kant. Bij mij is dat de retour. Hoe weet ik dan of alles helemaal open staat?

• Knowbody
leonlwd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:46:
[...]

Maar als je overal thermische motoren op hebt zitten, dan valt er niets te draaien aan die kant. Bij mij is dat de retour. Hoe weet ik dan of alles helemaal open staat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v17EqSPVBriEOoR-51V4kWnR8_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wo6zovefqYkndEOO0vJosLeo.jpg?f=fotoalbum_large

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-11 22:08
Tja, die Italianen doen alles vaak anders; bij mijn Duitse verdeler (met Watts stelmotoren, los gekocht) stel je de flow 'gewoon' in met de flow controls/indicatoren. Waarom zouden ze de instelmogelijkheid (= kosten) er in bouwen als die niet gebruikt zou moeten worden?

[ Voor 23% gewijzigd door Naalroc op 05-12-2023 17:39 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• leonlwd
Ik sta hiervan te kijken. De installateur hier regelde het in door aan de buisjes te draaien. Nu ik dit lees ben ik ook eens gaan kijken. Ik heb namelijk al 2 jaar een koude badkamer vloer en een warme slaapkamer (waar alles dicht leek te staan) .

Zojuist onder de servomotoren van de slaapkamerlussen gezien dat daar dus nog wel wat dicht te draaien viel, en ook de badkamer kon nog wel een stuk verder open. Morgen maar even ervaren wat het effect is.....

• leonlwd
Ik ben nog wat aan het spelen met het inregelen van de vloerverwarming.

1e verdieping en zolder heb ik nu op 0,5 (op het glaasje) en badkamer op 3 (die dient o.a. als extra buffer). Met de benedenverdieping volledig open haal ik daar niet meer dan 1. Zie foto.

Het lijkt mij erg weinig, maar heb geen idee...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmTzPMHlNhnLiuC26wY5qoA-DrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUM2hJxslXkqfa0IIqJBEeAL.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1