Slimme Laadpaal en Home assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:29
Hallo

Ik heb binnenkort een laadpaal nodig (met Load Balance) en zoek een goed merk waarbij

1 een display op zit
2 een mooie app bij zit
3 en liefst ook te koppelen is met Home Assistent.

Heb een Alfen op het oog of evt. een zappi ??

Heeft iemand advies welk merk goed te koppelen is ?

Ik hoor het graag

Groet

Frans

Beste antwoord (via frans3 op 08-12-2023 08:35)

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ja, ik heb 3 CT-klemmen (Fase 1, 2 en 3) direct aangesloten en via een Harvi (=een aantal extra CT-klemmen, qua stroom gevoed via de CT-klem zelf) de zonnepanelen. Deze kan je dan weer pairen met de Zappi. Hierdoor kan Zappi in de App de opbrengst monitoren en weergeven, maar bijv. ook automatisch de auto laden als er voldoende PV opbrengst is.

Dat laatste heb ik zelf uitgezet, omdat ik alleen wil laden dmv het schema op basis van de laagste dynamische tarieven. Is de prijs hoger, dan laat ik de zonnepanelen liever terugleveren.

De loadbalancing werkt prima en bijv. 's nachts wordt er hierdoor wel met max 10-10.2 kW geladen omdat er een veiligheidsmarge wordt gehanteerd, maar dat is snel genoeg.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Een Zappi voldoet hieraan, er zit een display op, een App om een en ander in te stellen en monitoren, een website (https://myaccount.myenergi.com/) om bijv. een dynamische energieleverancier te koppelen, schema's in te stellen, etc. en koppelt erg goed met Home Assistant dmv de MyEnergi plugin.

Ik heb zelf geen ervaring met Alfen laadpalen, maar wel met de Zappi V2 1-fase en sinds enkele maanden ook de Zappi V2.1 3-fasen. Ben er erg tevreden over en kan je deze zeker aanraden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
hee dank voor je bericht !! :-)

Denk ik dat ik ga kiezen voor de zappi :-)

ps: en meten over de CT klemmen ipv een P1 poort gaat ook goed en nauwkeurig ?

thanks

frans

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ja, ik heb 3 CT-klemmen (Fase 1, 2 en 3) direct aangesloten en via een Harvi (=een aantal extra CT-klemmen, qua stroom gevoed via de CT-klem zelf) de zonnepanelen. Deze kan je dan weer pairen met de Zappi. Hierdoor kan Zappi in de App de opbrengst monitoren en weergeven, maar bijv. ook automatisch de auto laden als er voldoende PV opbrengst is.

Dat laatste heb ik zelf uitgezet, omdat ik alleen wil laden dmv het schema op basis van de laagste dynamische tarieven. Is de prijs hoger, dan laat ik de zonnepanelen liever terugleveren.

De loadbalancing werkt prima en bijv. 's nachts wordt er hierdoor wel met max 10-10.2 kW geladen omdat er een veiligheidsmarge wordt gehanteerd, maar dat is snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
Top.

Heb nog geen zonnepanelen. Toch maar eens doen 😉. Zeker met nu de nieuwe auto

En kan je nu ook de 3 fases uitlezen in HA ?

👊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ja, er zijn 6 CT Grid sensoren beschikbaar + nog heel veel andere variabelen en opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3

Ben benieuwd

Dank je wel zo ver !
Pagina: 1