Energielabel bij verkoop woning vernieuwen, heeft het nut ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:03
Goedemiddag,

Ons huis gaat binnenkort in de verkoop. Ik heb toen dit nog voor 4 euro kon, een energielabel aangevraagd (2020) , dit kwam toen uit op C.

De verkoopmakelaar heeft gebeld met een taxateur en die kan niet zo inschatten of het omhoog zal gaan van C naar B omdat ik nu die 2 ramen heb gedaan. Vraag ligt nu bij ons of we het label laten vernieuwen, maar zekerheid dat het naar B gaat is er niet. (dat ligt eraan of je hoog in C zat, of al bijna bij B maar dat is niet na te gaan nu)

Het komt er op neer dat de makelaar zegt dat men wel echt naar het label kijkt bij aanschaf woning. Ons nieuw aangekochte woning heeft B , scheelt toch weer 0,10% rente op de hypotheek, maar ik heb daar zelf niet specifiek op gelet bij kopen, dus voor mij zou het niet boeien of het C of B is.

Kan men hier een inschatting geven in hoeverre het zin heeft 300 euro te lappen voor een nieuw label, wat een koper ook zelf kan aanvragen als hij het huis heeft gekocht ? ik vraag me namelijk af of het kopers afschrikt.

[ Voor 17% gewijzigd door lord_fh op 12-12-2023 08:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
Wat is het bouwjaar van de woning en wat is de woningpositie?

De reden dat ik dit vraag is dat er sinds 2021 wordt gerekend via een andere methodiek. Een jaren 80 woning komt al snel op ongeveer een C label uit, uitgaande van een HR107 ketel. Een jaren 90 woning zit al snel op een B label. Mocht de woning ouder zijn, dan zul je al snel met meer bewijs moeten komen en er dus moeite voor moeten doen.

[ Voor 73% gewijzigd door Dingdong op 05-12-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Als ik het zo inschat zijn de aanpassingen niet genoeg om van label te wisselen. Dat gaat echt met complete stappen: alle glazen dubbel -> alle glazen hr++. Dus als je een combinatie houdt, valt hij terug op de laagste isolatie. Maar ik kan het mis hebben.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dingdong
Dinictus208 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:03:
Als ik het zo inschat zijn de aanpassingen niet genoeg om van label te wisselen. Dat gaat echt met complete stappen: alle glazen dubbel -> alle glazen hr++. Dus als je een combinatie houdt, valt hij terug op de laagste isolatie. Maar ik kan het mis hebben.
Wat jij zegt klopt niet. Een label C ligt tussen de 190 en 250 (EP2). Dus als de woning van TS op bijvoorbeeld 192 ligt, dan kan een kleine aanpassing al voor een labelsprong zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
H.

[ Voor 97% gewijzigd door lord_fh op 12-12-2023 08:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dingdong
Dan zit je waarschijnlijk op een label C als er verder niet veel is aangepakt en dus gewoon vanuit de bouw is gebeurd. Uiteraard lastig inschatten, want het ligt aan de hoeveelheid verliesoppervlakte wat jouw woning heeft ten opzicht van jouw gebruiksoppervlakte en welke de RC waardes er zijn toegepast. Hoe hoger de RC, hoe beter geïsoleerd.

Een hoekwoning scoort slechter dan een tussenwoning, aangezien deze nog een kopgevel heeft en daarmee dus een groter verliesoppervlak.

Om 100% zekerheid te hebben kom je helaas wel bij een expert uit.

Heb je trouwens geen buren met eenzelfde woning? Misschien dat die een recenter label hebben.
Op ep-online.nl kun je de labels zien van woningen die een geldig label hebben. Voer daar anders de postcode + huisnummer in van jouw buren en dan kun je ook zien wanneer deze is geregistreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
label omhoog? pas buisisolatie en een kokend waterkraan of keukenboiler toe. Kost weinig en telt lekker mee.

waarvoor ga je je huis verkopen? 325K? wat is dan 300 euro voor een zeer kloppend label?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-08 22:05
Zo'n label van 2020 zegt natuurlijk helemaal niets. Ik weet niet of ik de enige ben, maar in onze huizenjacht de eerste helft van dit jaar, was mijn eerste vraag aan de makelaar: "van wanneer is het energielabel"?

2020 en ervoor: lekker negeren en eigen onderzoek doen. Was het label recent, dan valt er nog wel wat waarde aan te hechten.

Ik ben het dus met @No Hands eens. Een label dat wel ergens op gebaseerd is, vond ik als koper veel beter staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-08 16:09
Label zegt idd weinig.
Volgens mijn label zou ik bij de aanschaf een geisoleerde dak moeten hebben, er was inderdaad isolatie (geluidsisolatie, geen warmte..) maar niet overal. De overloop heeft helemaal geen isolatie.
Ik zou daarnaast HR glas moeten hebben, helaas.. dubbelglas.

Ik hecht geen waarde aan een label voor 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-08 18:10

Agent47

I always close my contracts.

Label zegt niet veel als het voor 2020 is. Voor 3 knaken en wat vervalsde foto's / van internet getrokken kon je huislabel zo van D naar B gaan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Een A-label heeft echt meerwaarde. B-C maakt minder verschil.

De kans dat je een hoger label krijgt is minimaal. Het oude label zat vaak al te hoog vergeleken met de nieuwe label methode.

Wel nuttig om even online de labels van de buren te checken. Houd wel rekening met oude en nieuwe labels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:58:
Een A-label heeft echt meerwaarde. B-C maakt minder verschil.

De kans dat je een hoger label krijgt is minimaal. Het oude label zat vaak al te hoog vergeleken met de nieuwe label methode.

Wel nuttig om even online de labels van de buren te checken. Houd wel rekening met oude en nieuwe labels.
Disclaimer van te voren: ik ben 2 jaar lang adviseur geweest voor energielabels (woningen en utiliteit) met de nieuwe methodiek.

Dat het oude label vaak hoog zat in vergelijking met de nieuwe methodiek klopt niet echt (Zelf ging mijn appartement van D naar B deels ivm een nieuwe gezamenlijke ketel maar voor 1 sprong ook vanwege de betere opname van de woning). Alleen als je met de oude methodiek "gefraudeerd" hebt door bijvoorbeeld fotos van HR++ ramen aan te leveren terwijl die er niet in zaten dan kan het veel slechter uitkomen.

@lord_fh Gezien je minimale aanpassingen denk ik niet dat het eruit kan, maar als je bijvoorbeeld en nageisoleerde spouwmuur hebt en dat is te bewijzen door of een factuur of zichtbare boorgaten op diverse plekken en de dikte van de spouw is te benaderen of te bepalen a.d.h.v. de officiële bouwtekeningen van de vergunningaanvraag dan zou er zeker wel een beter label uit kunnen komen. Ook zou het kunnen zijn dat de huizen toen iets beter zijn gebouwd dan de toen geldende regels, bijvoorbeeld een dikkere spouw dan standaard. Dat mag een adviseur alleen aflezen uit officiële bouwtekeningen van de vergunningsaanvraag of door zelf te meten via een gat ergens. Zelfde met bijvoorbeeld vloerisolatie, als je een kruipruimte hebt kan de adviseur de dikte meten en dat zou best wel eens dikker kunnen zijn dan de standaardeisen toen.

Hoeveel m2 zijn die ramen bij elkaar? En staat op het oude label ook de HR++ pui al genoemd?

Of een B-label t.o.v. een C-label meer dan € 300 gaat opleveren kan alleen je makelaar inschatten denk ik zo, al zou mijn gevoel zeggen dat ik liever een B-label huis koop dan een C-label en daar dus ook wel iets meer voor over zou hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Backpacker op 06-12-2023 14:02 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:31:
label omhoog? pas buisisolatie en een kokend waterkraan of keukenboiler toe. Kost weinig en telt lekker mee.

waarvoor ga je je huis verkopen? 325K? wat is dan 300 euro voor een zeer kloppend label?
Kokend waterkraan / keukenboiler alleen als die een recent energielabel heeft en/of is opgenomen in het verklaringenregister (En dan heeft het vooral effect als de CV-ketel ver van de keuken staat. Hangt die bijvoorbeeld in de bijkeuken op een paar meter van de keukenkraan dan is de winst minimaal.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Hoe veel huizen staan er in de regio te koop die vergelijkbaar zijn?
Want laten we heel flauw zijn, als jij 20mensen hebt die je woning willen kopen gaan ze toch wel flink bieden of je label nu A-B-C-D is maakt de meeste mensen niets uit. Die willen je woning hebben en als er meerdere gegadigden zijn gaan ze echt niet onder hun max zitten want dan lopen ze risico dat ze geen huis hebben.

Je voldoet aan de wettelijke eis van een label dus ik zou verder geen moeite doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:06
Tip: vraag verschillende bedrijven wat een energielabel aanvragen kost. Ik heb een paar weken geleden 180 euro betaald voor een energielabel (Zuid-Holland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-08 22:21
Agent47 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:50:
Label zegt niet veel als het voor 2020 is. Voor 3 knaken en wat vervalsde foto's / van internet getrokken kon je huislabel zo van D naar B gaan.
zelfs na 2020 niet. Wij hebben een label A huis toen we hem kochten 2 jaren terug (bouwjaar is van 1996). Houtskeletbouw heb ik zelf opnieuw geïsoleerd. Tocht kwam uit alle stopcontacten....

Wij geloven echt niet dat dit huis een Label A hoort te hebben. Maar goed inmiddels hebben we alle ramen HR++, nieuwe CV, vloerverwarming beneden en Zonnepanelen. Dus vermoed dat ie van A naar A+ zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:14

Rmg

Vanaf volgend jaar scheelt C vs B 5K extra in leencapaciteit voor de koper.

https://www.nibud.nl/nieu...oogte-maximale-hypotheek/

Afhankelijk van regio, prijscategorie, rest van het aanbod, zou dit best wel eens 1 op 1 kunnen vertalen naar een betere verkoopprijs als je in een populaire regio verkoopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dingdong
Jboy1991 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:45:
[...]

zelfs na 2020 niet. Wij hebben een label A huis toen we hem kochten 2 jaren terug (bouwjaar is van 1996). Houtskeletbouw heb ik zelf opnieuw geïsoleerd. Tocht kwam uit alle stopcontacten....

Wij geloven echt niet dat dit huis een Label A hoort te hebben. Maar goed inmiddels hebben we alle ramen HR++, nieuwe CV, vloerverwarming beneden en Zonnepanelen. Dus vermoed dat ie van A naar A+ zou moeten gaan.
Tocht heeft zo goed als niks met het label te maken. Er kan enorme goede isolatie toegepast zijn, maar als de aannemer alles slecht aanbrengt dan voelt het voor jou slecht, maar het isolatiemateriaal dat is gebruikt wordt meegenomen in de berekening en dat kan dan voor een erg goed label zorgen. Een Qv-10 waarde geeft aan hoe luchtdicht jouw woning is, een energielabel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
Allen dank voor de reactie ! ik merk inderdaad dat men meer neigt naar , ik zou het laten doen. echter kijkend naar de rest hier in de buurt is C voor dit type huis normaal. Dat en de onzekerheid of ik wel echt naar B ga heeft ons er toe doen besluiten voor nu met C de verkoop in te gaan (huis zal naar verwachting morgen "online" komen. Ik ben benieuwd wat ik teruggekoppeld krijg over het label, ik zal dat hier laten weten, wellicht ook voor anderen interessant in de toekomst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

lord_fh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:35:
Allen dank voor de reactie ! ik merk inderdaad dat men meer neigt naar , ik zou het laten doen. echter kijkend naar de rest hier in de buurt is C voor dit type huis normaal. Dat en de onzekerheid of ik wel echt naar B ga heeft ons er toe doen besluiten voor nu met C de verkoop in te gaan (huis zal naar verwachting morgen "online" komen. Ik ben benieuwd wat ik teruggekoppeld krijg over het label, ik zal dat hier laten weten, wellicht ook voor anderen interessant in de toekomst :)
Geen heel verstandige keuze in mijn optiek…. Je bespaart een paar honderd euro maar mist nu in potentie een hele sloot kopers die alleen zoekt vanaf B (als dat de uitkomst was geweest).

Op je totale verkoopkosten gaat het nergens over.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:38:
[...]

Geen heel verstandige keuze in mijn optiek…. Je bespaart een paar honderd euro maar mist nu in potentie een hele sloot kopers die alleen zoekt vanaf B (als dat de uitkomst was geweest).

Op je totale verkoopkosten gaat het nergens over.
Ik snap je reactie, wellicht inderdaad "dom" maar dat gaan we zien, label an sich is zo aangevraagd

En op de totale verkoopkosten inderdaad is het "niks" , maar het kost wel doorlooptijd etc. makelaar en potentiele taxateur zijn er ook niet echt duidelijk of standvastig in dat ik het beter wel kan doen, wat mij het gevoel geeft dat het zo zwaar niet zal wegen.... ik ben erg benieuwd wat het brengt

[ Voor 22% gewijzigd door lord_fh op 12-12-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gaat het achteraf natuurlijk nooit weten…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:06:
Je gaat het achteraf natuurlijk nooit weten…..
Niet letterlijk, maar wel of er mensen zich melden met vragen over het label, of afhaken ivm C etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-07 12:14
Ik zat recent in de koopmarkt en ik denk dat het voor mij wel interessanter zou zijn om een serieus bod te doen op een huis met energielabel B (of A) vs. C.

Zoals genoemd is er soms meer leencapaciteit mogelijk voor je potentiële kopers. Daarnaast geeft het bij sommige kopers een significante hypotheekrentedaling (soms 0,1% tot 0,15% lager) en maakt het een geïnteresseerde koper ook makkelijker om te kijken óf en welke maatregelen hij/zij willen nemen om het huis verder te verduurzamen (en dat meefinancieren).

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:44

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

lord_fh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:04:
[...]

Ik snap je reactie, wellicht inderdaad "dom" maar dat gaan we zien, label an sich is zo aangevraagd. (ikzelf zou bijv. nooit naar een label zoeken, het zegt mij niks, zeker niet als ik zie dat er mogelijkheden zijn om extra te isoleren etc.).
Het gaat er niet om wat het label jou "zegt", maar wat de waarde voor een eventuele koper is. Je moet je tijdens de verkoop van een woning écht gaan verplaatsen in hun rol en emotie.

Er is een reden dat Funda sinds een poos het energie-label prominent in beeld brengt bij het aanbod, en dat er ook op gefilterd kan worden. Kennelijk vinden Funda gebruikers het wél belangrijk. Daarnaast speelt mee dat een beter energielabel leidt tot het kunnen afsluiten van een hogere hypotheek. Met een B-label mag meer geleend worden, dan bij een C-label.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08 13:47
Question Mark schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:57:
[...]

Het gaat er niet om wat het label jou "zegt", maar wat de waarde voor een eventuele koper is. Je moet je tijdens de verkoop van een woning écht gaan verplaatsen in hun rol en emotie.

Er is een reden dat Funda sinds een poos het energie-label prominent in beeld brengt bij het aanbod, en dat er ook op gefilterd kan worden. Kennelijk vinden Funda gebruikers het wél belangrijk. Daarnaast speelt mee dat een beter energielabel leidt tot het kunnen afsluiten van een hogere hypotheek. Met een B-label mag meer geleend worden, dan bij een C-label.
Funda had er zelf een artikeltje over geschreven. Helaas noemen ze niet perse cijfers hoeveel mensen filteren en tot waar. Ze zeggen alleen dat er meer gefilterd wordt en er meer op A gezocht wordt dan "B en C", maar ze maken geen vergelijking tussen B en C.

Ik zou zelf de gok ook niet nemen voor 300euro, maar dat is uitiendelijk ieder zijn eigen keuze.
Pagina: 1