[Aankoopadvies] MacBook Pro: Good, bad & the better option

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 18:47
Hi!

Ik werk sinds een jaar of 10 primair met Apple, voor zowel mijn opdrachtgevers als binnen mijn eigen werkzaamheden (freelancer in de audiovisuele sector). Inmiddels is mijn Macbook Pro (Touch Bar 2017) een beetje op z'n eind aan 't raken nadat deze vorig jaar volledig is leeg gehaald en opnieuw geïnstalleerd. Exporteren met Adobe, twee applicaties tegelijk open en dat soort werkzaamheden duren te lang en is niet meer werkbaar met het volume waar ik mee werk. Ik heb nog een iMac 2021 (32GB RAM) waar ik thuis veel mee werk, maar met oog op mijn plannen voor komend jaar heb ik een laptop nodig die de workload aan kan op locatie.

Als ik nu de opties binnen het huidige aanbod van Apple bekijk, krijg ik bijna hoofdpijn van alle opties en hoeveel verschillende alternatieven er inmiddels zijn bijgekomen met de komst van de M1/M2/M3 chips en alle extra specs die je kunt uitbreiden of worden aangeboden.

Mijn eisen zijn vrij duidelijk te omschrijven:
  • Minimaal 16GB RAM, voorkeur gaat naar 24/36 (meer is altijd beter)
  • Genoeg kracht om LR/PS naast elkaar op hoog volume te draaien (geen video)
  • 14" zou kunnen, 16" is wellicht fijner
  • Komend jaar wordt dit mijn primaire machine
  • Budget is 2K ~ 2.5K (ben wel bereid iets uit te breiden voor de beste koop)
Nu kom ik er in alle eerlijkheid niet echt meer uit wat de beste optie is binnen CPU/GPU voor dit soort werkzaamheden, ik zie inmiddels stapen van 24GB RAM/36GB RAM voorbij komen maar hoeveel verschil merk je daarvan met de nieuwe chips? Wat is het daadwerkelijke verschil tussen de M1/M2/M3 chips in power op 'day to day' gebruik? Ik vind het lastig in te schatten hoeveel impact de nieuwe chips in combinatie met CPU/GPU hebben op de hoeveelheid RAM die ik zou kiezen om de simpele reden dat ik de chips niet ken.

Ik vind het geen probleem een M2 model te kopen als dat aantrekkelijker is qua specs en pricepoint, maar inmiddels duizelt het mij een beetje. Wat is wijsheid met een enigzins duurzame aankoop waarmee ik niet direct een tweede hypotheek hoef af te sluiten?

Al het advies is welkom! Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
Op dit moment biedt Apple alleen de M3(pro) varianten aan, als je nog een M2 ergens vind dan moet je een beetje geluk hebben wat betreft de specs, dus ik zou gewoon voor een M3 pro gaan. Als ik even snel kijk dan heb je net niet binnen dat budget een M3 pro 14" MacBook met 18GB geheugen vanaf €2549. Mocht je het geheugen niet genoeg lijken dan gaat de prijs omhoog, maar ik zou zelf aanraden om binnen deze range te kijken wat je binnen je budget kan verantwoorden. Hiermee kan je zeker een flinke tijd vooruit. Belangrijkste vraag is denk ik wat je qua formaat fijn vind. Ga bijvoorbeeld bij een Apple store eens ermee spelen. Ik werk op een 14" M1 pro model en dat bevalt mij erg goed qua formaat, vooral om mee te nemen. Als je liever een 16" wilt dan zit je qua kosten volgens mij meteen ook wat hoger in de schaal. T.o.v. een 13" 2017 model heb je met een 14" ook al een erg mooi en groter scherm.

Als je wat Googlet op 'Macbook pro for photographers' kom je diverse artikelen tegen. Vaak gebruiken die een M3 Max (of de M2 Max) voor die reviews. Kijk je daar niet op stuk, de M3 pro SOCs zijn ruim voldoende voor wat jij er mee lijkt te willen doen. De performance sprong van jouw huidige model naar deze familie is dusdanig dat (gok ik) bijna alle opties wel een flinke stap vooruit gaat zijn. Ik denk dat je met deze processoren ook minder snel naar veel meer geheugen hoeft te stappen, maar daar kan ik niet goed over oordelen.

Waarom geen Air model? Het scherm! Je wilt echt een MacBook Pro met het HDR scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
Archer_VC10 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:11:
Op dit moment biedt Apple alleen de M3(pro) varianten aan, als je nog een M2 ergens vind dan moet je een beetje geluk hebben wat betreft de specs, dus ik zou gewoon voor een M3 pro gaan. Als ik even snel kijk dan heb je net niet binnen dat budget een M3 pro 14" MacBook met 18GB geheugen vanaf €2549. Mocht je het geheugen niet genoeg lijken dan gaat de prijs omhoog, maar ik zou zelf aanraden om binnen deze range te kijken wat je binnen je budget kan verantwoorden. Hiermee kan je zeker een flinke tijd vooruit. Belangrijkste vraag is denk ik wat je qua formaat fijn vind. Ga bijvoorbeeld bij een Apple store eens ermee spelen. Ik werk op een 14" M1 pro model en dat bevalt mij erg goed qua formaat, vooral om mee te nemen. Als je liever een 16" wilt dan zit je qua kosten volgens mij meteen ook wat hoger in de schaal. T.o.v. een 13" 2017 model heb je met een 14" ook al een erg mooi en groter scherm.

Als je wat Googlet op 'Macbook pro for photographers' kom je diverse artikelen tegen. Vaak gebruiken die een M3 Max (of de M2 Max) voor die reviews. Kijk je daar niet op stuk, de M3 pro SOCs zijn ruim voldoende voor wat jij er mee lijkt te willen doen. De performance sprong van jouw huidige model naar deze familie is dusdanig dat (gok ik) bijna alle opties wel een flinke stap vooruit gaat zijn. Ik denk dat je met deze processoren ook minder snel naar veel meer geheugen hoeft te stappen, maar daar kan ik niet goed over oordelen.

Waarom geen Air model? Het scherm! Je wilt echt een MacBook Pro met het HDR scherm.
Thanks voor je bijdrage! Air wordt 'm sowieso niet, dat is in de Apple familie voor mij nooit interessant geweest dus het zal zeker een Pro worden.

Ik heb momenteel een 15" uit 2017 dus ik twijfel nogal tussen de twee schermen qua opties. Voor m'n huidige opdracht heb ik een 13" Touchbar en ik merk toch wel dat een tweede scherm daar erg fijn bij is zodat je je niet zit te verkijken erop.

Het blijft een beetje een dubio verhaal. Idealiter zou ik gewoon een M2 Pro/Max met goede specs halen maar die zijn zo te zien erg schaars in aanbod sinds de M3 er is. Zit er nog drastisch verschil in de stappen binnen de CPU/GPU wat ze aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Er staat hier een nuttige foto: https://www.reddit.com/r/...ween_the_15_inch_and_the/

Processor opties is een moeilijke vraag, ik denk dat je daar geen hele grote stappen qua performance uit gaat halen, maar ik kan het niet onderbouwen. De Max is wel een stap meer dan de Pro, maar dat lijkt me pas nuttig als je met video gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
  1. Minimaal 16GB RAM, voorkeur gaat naar 24/36 (meer is altijd beter)
  2. Genoeg kracht om LR/PS naast elkaar op hoog volume te draaien (geen video)
  3. 14" zou kunnen, 16" is wellicht fijner
  4. Komend jaar wordt dit mijn primaire machine
  5. Budget is 2K ~ 2.5K (ben wel bereid iets uit te breiden voor de beste koop)
1. Aangezien je met je huidige Macbook zes jaar hebt gedaan toch wat geld steken in future proofing. 16/18gb lijkt mij voor je werkzaamheden en futureproofing aan de lage kant. Ik zit hier zonder pro software met standaard apps open en 20 tabs in de browser al over 10/11 gb ram.

2. Geen idee welke software dit is, maar je opmerking 'geen video' lijkt mij het idee te geven dat de Max series van Apple overkill is. En de Pro voldoende. De base M3 kan je wellicht tegen limieten aan laten lopen. Maar ik zou daar wat benchmarks voor checken online.

3. Belangrijke vraag want het scheelt veel geld. Je geld is beter besteed aan een goed scherm voor op je bureau denk ik. Tenzij je de hele dag onderweg bent. De 16" is daarnaast erg groot en zwaar.

4. Dan zou ik helemaal de portemonnee trekken

5. Ik zou in jouw geval denk ik voor een MBP 14" met M3 Pro gaan + de geheugen upgrade naar 36gb ram.

Dan zit je boven budget met 3K, maar zeker als je de MBP zakelijk gaan aanschaffen en gebruiken zou dit een no brainer zijn IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:50
Kijk eens op V&A.

Deze voldoet aan al je wensen. Het is 'alleen' een M2. Of je het verschil met de M3 erg gaat merken hangt af van je taken, maar met LR/PS lijkt me dit nog wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Courses Hier zie je goede praktijkverschillen en kan je voor jezelf rechtvaardigen of de upgrades het waard zijn.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raptor695
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 13:23
Hoewel ik het eens ben met je punten, heb ik wel een kleine toevoeging aan je puntje 1.
Ronwiel schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:32:
[...]
1. Aangezien je met je huidige Macbook zes jaar hebt gedaan toch wat geld steken in future proofing. 16/18gb lijkt mij voor je werkzaamheden en futureproofing aan de lage kant. Ik zit hier zonder pro software met standaard apps open en 20 tabs in de browser al over 10/11 gb ram.
MacOS is grote voorstander van het motto "ongebruikt RAM is weggegooid RAM". Daarmee wil ik zeggen dat ze meestal zoveel RAM als mogelijk gebruiken. Aangezien meer RAM gebruik niet per sé vertaalt naar groter stroomgebruik of andere resources, hebben ze eigenlijk geen reden om het niet te gebruiken. Indien mogelijk gaan ze zelfs een deel als cache voor je storage gaan gebruiken, zodat je files ook sneller kunnen laden. Je zou zelfs kunnen opmerken dat wanneer je voor de grotere geheugenvariant (24/36GB) gaat, je zelfs RAM geheugen van 20+ GB kan zien bij het gebruiken van simpelere taken, terwijl dat bij de 16/18GB variant maar om 10/11GB gebruikt RAM gaat.
Pas wanneer je intensievere applicaties opstart, gaat macOS slim gaan selecteren, compressen of swappen om zo goed mogelijke performance te bieden.

Natuurlijk, meer RAM is altijd beter -- er is geen situatie waar meer RAM een slecht resultaat zou geven. Maar met mijn reactie probeer ik enkel dit puntje wat te nuanceren, zodat je keuze of portefeuille ook hiermee rekening kan houden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
MartijnMartijn schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:55:
Kijk eens op V&A.

Deze voldoet aan al je wensen. Het is 'alleen' een M2. Of je het verschil met de M3 erg gaat merken hangt af van je taken, maar met LR/PS lijkt me dit nog wel meevallen.
Dank! Voor mij is particulier kopen niet interessant met oog op de Belasting :)
Ronwiel schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:32:
[...]

2. Geen idee welke software dit is, maar je opmerking 'geen video' lijkt mij het idee te geven dat de Max series van Apple overkill is. En de Pro voldoende. De base M3 kan je wellicht tegen limieten aan laten lopen. Maar ik zou daar wat benchmarks voor checken online.

3. Belangrijke vraag want het scheelt veel geld. Je geld is beter besteed aan een goed scherm voor op je bureau denk ik. Tenzij je de hele dag onderweg bent. De 16" is daarnaast erg groot en zwaar.

4. Dan zou ik helemaal de portemonnee trekken

5. Ik zou in jouw geval denk ik voor een MBP 14" met M3 Pro gaan + de geheugen upgrade naar 36gb ram.

Dan zit je boven budget met 3K, maar zeker als je de MBP zakelijk gaan aanschaffen en gebruiken zou dit een no brainer zijn IMO.
Future proofing is inderdaad wel een belangrijk aspect wat ik in m'n achterhoofd houd bij deze aankoop. Ik heb hier en daar wat filmpjes bekeken en merk toch dat het wel gemengde meningen zijn qua 'is M3 nou echt 'beter' of meer een verkooppraatje'. Sommige tests laten zien dat bijvoorbeeld de M1 Max weer net wat meer power heeft, wat ironisch is aangezien de M2 er nog tussen zit. De 14" is inderdaad een interessante, die heeft zeker mijn voorkeur. LR = Lightroom, PS = Photoshop trouwens, vakterm dingetje dat ik soms vergeet dat het niet zo'n logische afkorting is :*)

Ik zit een beetje in dubio, er staat bij Amac een 16" 2021 M1 Max met 32GB RAM en 1TB op de website voor 2800 euro - de 14" 2023 M3 met 36GB en 1TB doet 3300. Hier en daar zie ik wat tests voorbij komen dat de M1 het soms wint van de M3, dus ik weet niet of die 'maar' 500 euro meer het nou waard is. Enige wat mij tegen staat is dat de M1 al van 2021 is, met oog op future proofing. De M2 is nog maar moeilijk te vinden. Amac heeft er een Open Box van online staan met de M2 maar konden mij niet vertellen wat de reden van retour/Open Box is. Voor dat bedrag, vind ik dat toch wel een beetje een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Er staat hier: https://www.macrumors.com...o-upgraders-buyers-guide/ een nuttige tabel waar de features van de MacBooks over de drie generaties heen naast elkaar gezet worden. In het kort:
- M1Max heeft meer GPU cores dan een M3Pro gaat halen.
- M3Pro heeft al meer CPU cores dan de M1Max.
- Geheugenbus draait sneller op de M1Max dan op de M3Pro.
- M3Pro heeft op veel features wel nieuwere hardware of betere specs dan de M1Max.

Er staan hier ook diverse benchmark scores voor de diverse generaties: https://www.macrumors.com/guide/apple-silicon-buyers-guide/
Ik zie daar dat de M1Max alleen maar wint op de derde (Metal) benchmark, op de andere twee is de M3Pro beter. De Max familie wordt aangeraden voor 'additional graphics performance for working with images, videos, graphic design, or games.' Zelf zou ik gokken dat je alleen bij de laatste drie van die vier echt het verschil gaat merken. Voor mij persoonlijk zou ik liever de nieuwere specs en hardware van een M3Pro model hebben dan dat kleine beetje snelheidswinst van een M1Max versie, zeker als je het hebt over future proofing.

[ Voor 5% gewijzigd door Archer_VC10 op 07-12-2023 12:13 . Reden: .... en nu met link.... ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Courses
Na alle informatie hier, wat videos en wat onderzoek verder heb ik inmiddels een flink bedrag neergeteld voor een machine. Het is de Macbook Pro 16" M2 Pro geworden met 32GB RAM & 12CPU/19GPU voor een zéér nette prijs! Dank voor alle informatie :)
Pagina: 1