Remote verbinding maken extern bureaublad via een VPN, KPN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max0686
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
Aan de hand van mijn gestelde vraag op het kpn forum ben ik door kpn zelf hiernaartoe verwezen. Mijn vraag is al deels beantwoord. De vraag luid:
Voor mijn opleiding heb ik een computer/ laptop nodig voor 3d modelleren. Daarnaast heb ik ook een computer/ laptop nodig voor gamen.

Momenteel gebruik ik hiervoor 1 gaming laptop. Dit doe zijn werk maar begint de laptop na 3 jaar toch wel traag te worden. Ik zoek nu naar een betere optie die ook toekomst bestendig is.

Ik zat er aan te denken om een goeie gaming pc te kopen die dus ook goed is voor 3d modelleren. Zodra ik thuis ben gebruik ik deze dan. Zodra ik extern/op school ben en ik moet 3d modelleren zou ik via Windows extern bureaublad verbinding maken met mij desktop.

Ik moet alleen een mogelijkheid hebben om vanuit school verbinding te maken met mijn thuisnetwerk zodat ik de verbinding van extern bureaublad kan maken. Ik kwam op de optie een VPN verbinding hosten op mijn wifi router thuis. (Hiervoor zou ik bij kpn over moeten stappen naar de Fritzbox)

Werkt dit inderdaad zo of zie ik een makkelijkere oplossing (die wel veilige verbinding heeft) over het hoofd? En hoe werkt het instellen van deze vpn host?
Hierop was het antwoord dat ik inderdaad een Fritzbox! router kan gebruiken van kpn zelf of een eigen route kan aansluiten. (Probleem hiervan is dat wij 2 kpn superwifi punten hebben die (naar mijn weten) alleen werken met de kpn routers.)

Het andere gedeelte van de vpn verbinding/client opzetten voor veilig gebruik is nog niet beantwoord. Daarvoor ben ik dan ook naar dit forum gestuurd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:44
Heb je al op Google gekeken voor instructies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:15
Tailscale of Zerotier

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je voor 3D modellen remote wil werken ga je het niet redden met RDP. Dan zul je toch echt bijv. Parsec moeten gebruiken; dat werkt lekker, en heeft verschillende opties voor FPS of juist mooi schoon beeld.
RDP is niet geoptimaliseerd voor grafische applicaties, zeker op afstand. Met Parsec zou je geen VPN meer nodig hebben.

Let er ook even op dat veel scholen niet zomaar alle verbindingen toestaan op hun netwerk, een Fritz!box heeft tegenwoordig Wireguard ingebouwd zitten maar daarbij niet de optie om de poort te veranderen (naar bijv. 990 voor FTPS, die je tegenwoordig niet meer daadwerkelijk nodig zou moeten hebben). Ik zou vooraf even bij de IT afdeling van je school checken wat wel of niet mogelijk is.

Parsec heeft overigens een 'veilige' verbinding; authenticatie gaat via hun servers, maar daar kun je TOTP op instellen, en de data zelf gaat daarna over een versleutelde peer-to-peer verbinding. Omdat je met een account werkt heb je niet zoals bijv. TeamViewer dat je standaard onveilige rommel open zet.

Ik zou dus lekker je peperdure superwifi punten houden en eerst eens Parsec proberen, als dat werkt voor je scheelt het een hoop kopzorgen, want die superwifi werkt inderdaad alleen met KPN's eigen Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max0686
@Oon
Momenteel gebruiken wij op mijn werk de zelfde opstelling. (Windows extern desktop, remote via vpn van Sophos) Dat werkt ook voor de grote modellen die we hebben prima. Ook qua vertragingen in de bewegingen is niks te merken.

Vpn via school netwerk is inderdaad aankijken of dat gaat. Anders zou ik het via mijn onbeperkt 4g.

Ik ben eigenlijk opzoek naar een betaalbare VPN client die gemakkelijk te installeren is op de kpn Fritzbox.

Maar ga zeker ook kijken naar de Parsec optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Max0686 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:55:
@Oon
Momenteel gebruiken wij op mijn werk de zelfde opstelling.
Ik vermoed van niet; jouw werk heeft (waarschijnlijk) optimalisaties mogelijk voor compressie, offloading, QoS en andere zaken. Dat heb je thuis (zeker) niet dus je kan even RDP niet vergelijken.

Zaken als Parsec zouden kunnen werken maar ook hier is jouw eigen netwerk waarschijnlijk de zwakste schakel. Als je dan in de startpost al begint om (ook) over WiFi zaken te praten, weet ik dus nog niet hoe je toekomstige PC aangesloten is en/of wat alleen al de interne latency wordt, nof afgezien van RTT over VPN.

Aanname; investeer in een PC die je vooral thuis goed kan gebruiken. En zoek daarna uit met welke (minimale) ergernis je deze PC naar buiten kan ontsluiten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:15
Max0686 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:55:
@Oon
[knip]
Ik ben eigenlijk opzoek naar een betaalbare VPN client die gemakkelijk te installeren is op de kpn Fritzbox.

[knip]
Kijk even naar Tailscale of Zerotier. Dat zijn point-to-point VPN oplossingen die een directe verbinding leggen tussen je laptop en je desktop (met een kleine VPN client op beide). Daarmee hoef je niets te regelen op de Fritzbox. Ze zijn eenvoudig om op te zetten en te gebruiken, werken stabiel en snel en lossen filtering/firewall regels en portforwarding automagisch voor je op.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je kunt ook WireGuard enablen op je Fritzbox en daarmee de verbinding naar je interne netwerk opzetten en vanuit die verbinding RDPen naar je laptop.

Dit is echt een fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:43
@Max0686 Denk er wel even aan dat je (minstens) windows pro nodig hebt op de machine die je wilt overnemen. Of een ander os. Windows home heeft geen rdp server aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max0686
W1ck1e schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:14:
@Max0686 Denk er wel even aan dat je (minstens) windows pro nodig hebt op de machine die je wilt overnemen. Of een ander os. Windows home heeft geen rdp server aan boord.
Dat had ik inderdaad gezien. Maar dat is niet een heel groot probleem. Enige verschil is dat ik een andere licentie moet.kopen voor mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max0686
Hann1BaL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:07:
Je kunt ook WireGuard enablen op je Fritzbox en daarmee de verbinding naar je interne netwerk opzetten en vanuit die verbinding RDPen naar je laptop.

Dit is echt een fluitje van een cent.
Dat is inderdaad waar ik momenteel naar aan het kijken ben voor vaste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max0686
hans_lenze schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:57:
[...]

Kijk even naar Tailscale of Zerotier. Dat zijn point-to-point VPN oplossingen die een directe verbinding leggen tussen je laptop en je desktop (met een kleine VPN client op beide). Daarmee hoef je niets te regelen op de Fritzbox. Ze zijn eenvoudig om op te zetten en te gebruiken, werken stabiel en snel en lossen filtering/firewall regels en portforwarding automagisch voor je op.
Zit ik dan niet met het probleem dat mijn computer (host) altijd aan en ingelogd moet staan? Met een vpn op mijn router zou ik eventueel een smarthome stekker voor mijn pc kunnen doen. Als ik dan mijn pc nodig heb dat ik hem aan zet en verbind via de router vpn en vervolgens remote bureaublad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max0686
MAX3400 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:08:
[...]

Ik vermoed van niet; jouw werk heeft (waarschijnlijk) optimalisaties mogelijk voor compressie, offloading, QoS en andere zaken. Dat heb je thuis (zeker) niet dus je kan even RDP niet vergelijken.

Zaken als Parsec zouden kunnen werken maar ook hier is jouw eigen netwerk waarschijnlijk de zwakste schakel. Als je dan in de startpost al begint om (ook) over WiFi zaken te praten, weet ik dus nog niet hoe je toekomstige PC aangesloten is en/of wat alleen al de interne latency wordt, nof afgezien van RTT over VPN.

Aanname; investeer in een PC die je vooral thuis goed kan gebruiken. En zoek daarna uit met welke (minimale) ergernis je deze PC naar buiten kan ontsluiten.
Ben aan het kijken naar de mogelijkheid om mijn desktop (op zolder) te verbinden met een glasvezel kabel van uit een netwerkswitch in de meterkast. Om latency te voorkomen daar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-07 08:16

jurroen

Security en privacy geek

Je kunt het zelf doen door een game PC aan te schaffen, danwel te bouwen. Parsec is dan ideaal omdat het hiervoor gemaakt is. Iets als RDP of VNC heeft in mijn ervaring teveel latency.

Een andere manier is om het niet zelf te doen. Bijvoorbeeld door Shadow te gebruiken. De normale prijs (zonder korting) is 30 euro per maand voor het basismodel (Boost) of 45 euro voor de krachtigere versie (Power Upgrade), even afhankelijk van wat je precies nodig hebt.

Zet die twee ook eens naast elkaar qua prijs. Of het de moeite loont is redelijk afhankelijk van jouw specifieke scenario. Vergeet niet dat met een eigen game PC je met de kosten van de aanschaf zit, maar ook stroomverbruik.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Max0686 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:08:
[...]

Zit ik dan niet met het probleem dat mijn computer (host) altijd aan en ingelogd moet staan? Met een vpn op mijn router zou ik eventueel een smarthome stekker voor mijn pc kunnen doen. Als ik dan mijn pc nodig heb dat ik hem aan zet en verbind via de router vpn en vervolgens remote bureaublad.
Je kunt Wake on LAN ook gebruiken met een WOL trigger vanaf de Fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Max0686 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:09:
[...]

Ben aan het kijken naar de mogelijkheid om mijn desktop (op zolder) te verbinden met een glasvezel kabel van uit een netwerkswitch in de meterkast. Om latency te voorkomen daar in.
Je gaat geen verschil merken tussen een UTP kabel en glasvezel. De latency komt niet uit je thuisbekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:49
Ik zelf gebruik SoftEtherVPN op een oude PC die 24/7 aan staat, hierop heb ik ook WakeMeOnLan staan mocht me pc een keer zijn afgesloten. RDP werkt perfect voor mijn gebruik (het VM's draaien die op mijn thuis PC staan). Ik denk dat ook wel mogelijk moet zijn om via het school netwerk verbinding te maken met je VPN ik zelf heb het alleen op eduroam getest en dat werkt. Vertraging merk ik niet echt en dat terwijl ik niet eens glas heb enkel 600/70 van Ziggo.
Pagina: 1