Toon posts:

Samba werkt niet helemaal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
HELP wat ben ik vergeten in te stellen.
Ik heb op mijn linuxbak een map gedeeld, maar deze kan alleen benadert worden via het ipadres:
net view 172.16.99.1
ipv net view \\linuxserver
ik heb de werkgroep goed ingesteld:
workgroup = NETWERK
en ook de netbiosnaam klopt
netbios name = linuxserver
Het gekke is dat als ik ga pingen naar linuxserver dat het ipadres 127.0.0.1 (localhost) is. Als ik de netbiosnaam verander en ik ping naar deze naam wordt ook deze weer localhost. De smbpasswd file is ook al helemaal aangepast.
Wat moet ik doen
Salva Mea!!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10
[dubbelpost]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10
Draait behalve smbd ook nmbd?

Dat is het programma dat windowsnamen omzet in IP-adressen.

Verder: heb je alleen Win98 in je netwerk of ook win2k (dat levert namelijk extra problemen op)

Verwijderd

Topicstarter
Ja nmb draait ook, die zou ervoor moeten zorgen dat de linuxbak dus een mooi netbiosnaampie zou moeten hebben. Verder heb ik 1 w98 bak en een w2k bak.

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk (nog) niet met een domein ofzo, slechts een werkgroep. Wat ik me afvraag is waarom de netbiosnaam niet werkt.¿¿

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Heb je het IP adres van je SAMBNA server ook opgegeven als zijnde een WINS server, en heb je samba ook dusdaning geconfigureerd ??

gr
CJ

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb in de dhcp.conf staat:
netbios-name-servers 172.16.99.1;
en in smb.conf staat:
wins support = yes

moet kloppen toch¿

Verwijderd

Zet eens dns proxy support aan in samba.
Zet verder op de volgorde van opzoeken. Ik ben daar even de config-optie voor kwijt. Ik geloof dat het "search order" was.

desnoods zet je in /etc/lmhosts de ip-adressen en netbiosnamen van de machines. Dan moet het gegarandeerd werken (man lmhosts).

Oh ja, je hebt toevallig naast wins support ook niet "wins server = blablabla" gebruikt he? Deze 2 sluiten elkaar namelijk uit en zorgen ervoor dat samba niet het wins-server deel zal gebruiken. De laatste is alleen voor het gebruik van een andere wins-server in je netwerk.

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan ik met die search order doen? Kan het niet zo snel terug vinden in de docs. Ik heb natuurlijk niet wins server en wins support tegelijkertijd gebruikt. Dan gaat ie een beetje flippen! *D Dat van die lmhosts zal ik eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een hele rare denkkronkel maar het is wel typisch dat welke naam ik ook kies voor netbiosname, op andere pc's in het netwerk is het ipadres daarbij altijd 127.0.0.1
Kan het niet zijn dat de wins-server niet het ipadres van eth0 (netwerkkaart) koppelt aan de netbiosnaam, maar het ipadres van lo (local loopback)???
In dat geval geldt dus linuxserver = 127.0.0.1 en dat is op elke pc localhost.
In ifconfig staat eth0 bovenaan en als tweede lo. Moet ik dit misschien omdraaien, zo ja, HOE??

Verwijderd

Topicstarter
redhat7.0 geinstalleerd en probleem opgelost :D
Pagina: 1