Verbeteren bedraad en WIFI netwerk in bestaand huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krahk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05 00:31
Probleem:
Geen bekabeld netwerk en slecht WiFi signaal, als 1 iemand iets download heeft de ander geen internet meer. Wifi snelheid en verbindingsstabiliteit nemen soms ineens af. Een modem reset verhelpt dit weer.

Oplossing die ik zoek:
Zowel beneden als boven stabiel en snelle WiFi6, zonder tussen netwerken schakelen. Geen uitval als iemand download. Boven ook bekabeld internet voor vaste devices.

Devices beneden:
  • TV op WiFI
  • 2 telefoons op WiFI
  • 2 laptops WiFI
  • 2 handheld consoles op WiFI
  • Later mogelijk NAS of videobel
Devices boven:
  • 2 PC's bekabeld
  • 2 telefoons op WiFI
  • 2 laptops WiFI
  • 2 laptop docks bekabeld
  • 2 handheld consoles op WiFI
  • 1 printer bekabeld of WiFI
Mijn plan:
  • Nieuwe router beneden
  • Cat6 kabels ipv Cat5e
  • WiFI access point in de woonkamer
  • kabel met gootjes naar boven leiden.
  • Bestaande switch aan de kabel
  • 2 pc's aan de switch
  • 1 WiFI access point aan de switch voor
Mijn vraag:
Is dit een goed plan? Wat voor apparatuur kunnen jullie aanraden? Is Ubiquity spul het waard als ik vooral plug en play met hoogstens een NAS of wat camera's aan mijn thuisnetwerk wil hangen?

Context:
Odido 250mbit/s glasvezel. Deze snelheid wordt bekabeld op ook de modem gehaald. Ik overweeg een upgrade naar 1000 mbps omdat wij veel (tegelijk) videovergaderen, grote games downloaden, muziek en 4k tv streamen enz.

Jaren 70 'doorzon' rijtjes woning van 90m2 met 2 verdiepingen (bg+1e). Betonskelet dus buitenmuren en vloer/plafond van beton. Binnenmuren zijn houten stelmuren: een houten frame beplaat met houtplaten en behang. Zie plattegronden voor meer duidelijkheid.

De Zyxel modem en glasvezel media converter hangen in de meterkast, begane grond, direct naast de voordeur en zit daar behoorlijk ingebouwd in een halletje en naast een toilet. De modem zend 2.4g en 5g wlan uit. Als ik bekabeld test haal ik de volle snelheid.

Begane grond is een open keuken, naast de hal, en dan tot de achtergevel een open woonkamer. Wat oudere TV op WiFi behaalt 48mbps down. 4k streamen via Netflix lukt meestal wel. Mobieltjes en laptops hebben hier redelijke WiFi, ongv 100mbps.

Op de 1e verdieping staat er een Fritzbox wifi repeater, vlakbij het trappengat, die het WiFI signaal van de modem draadloos doorzet, zowel 2.4g als 5g. Aan de repeater hangt bekabeld een Netgear 4 port switch waar 2 kabels naar pc's gaan.

WiFi boven is aanzienlijk trager dan beneden, 20-50mbps. Ik begrijp dat WiFi repeaters het signaal niet beter maken. De kamer boven waar de spullenboel staat is precies aan de achterkant van het huis waar door een kabel wegwerken best een klus gaat worden. Ik heb geen loze leiding beschikbaar waar door ik met kabelgootjes moet werken.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Glasvezel media converter, T-mobile Zyxel modem, Fritzbox wifi repeater, Netgear GS305 unmanaged switch, Cat5e kabels

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • de modem doorgetest en gereset
  • aan de modem bekabeld getest, hier is de snelheid 250mbps of hoger
  • zowel een zyxel als fritzbox repeater. De zyxel ondersteund alleen kabel vanaf de repeater OF WiFI vanaf de repeater. De Fritzbox ondersteund beide zodat onze pc's bekabeld internet vanaf de WiFI repeater hebben.
  • andere plekken voor de repeaters

[ Voor 6% gewijzigd door Krahk op 05-12-2023 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Als ik dit zo lees zijn je wifi problemen opgelost als je bekabeld zowel in de woonkamer als boven een accespoint hangt die bekabeld naar je router/ switch gaat.

Wifi 6 is mijn inziens op dit moment geen echte meerwaarde. De grootste download worden waarschijnlijk op je bekabelde pc’s uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Niet ingaand om het meeste, maar even snel:

Je snelheidsupgrade overweging is echt alleen nuttig voor de grote game downloads. 4k streams tegelijk en videobellen en noem maar op, kan met 1 gezin makkelijk op de 250 Mbit/s. Ik heb ook 1 GBit/s, maar dat is dus vooral voor die keer dat ik wil gamen en wil dat die game in zeer korte tijd op mijn PS5 staat, maar verder heb je met 250 MBit/s geen bottleneck.

Je grote uitdaging is vooral dat ALLES feitelijk over WiFi gaat. Zelfs je bekabelde apparaten zijn bekabeld aangesloten op de repeater als ik het zo lees.

Zorg eerst maar eens dat je WiFi punt boven via kabel aangesloten wordt zodat je gewoon die 250 MBit/s gaat halen.
Idealiter heb je ook een netwerkkabel naar de woonkamer om daar een access point neer te zetten. De Zyxel habngt waarschijnlijk in de meterkast.

De meeste huizen hebben een buis met COAX kabel van meterkast naar de woonkamer en als dat zo is, zou je kunnen kijken of je die kunt vervangen voor UTP zodat je op een doorgaans betere plek een bekabelde verbinding hebt. Dan kun je ook een switch in de TV kast leggen en de consoles bedraad aansluiten. (Die gaan dat merken met game downloads.)

Dit zijn een paar tips

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:23
En een nieuwe router is overbodig, je krijgt van Odido een prima router.
En Ubiquity spul is overpriced en maakt het zeker niet plug and play.

Als je plug en play wilt zou ik gewoon voor Odido wifi versterkers gaan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:58
Krahk schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:04:
Mijn plan:
  • Nieuwe router beneden
  • Cat6 kabels ipv Cat5e
  • WiFI access point in de woonkamer
  • kabel met gootjes naar boven leiden.
  • Bestaande switch aan de kabel
  • 2 pc's aan de switch
  • 1 WiFI access point aan de switch voor
......

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • de modem doorgetest en gereset
  • aan de modem bekabeld getest, hier is de snelheid 250mbps of hoger
  • zowel een zyxel als fritzbox repeater. De zyxel ondersteund alleen kabel vanaf de repeater OF WiFI vanaf de repeater. De Fritzbox ondersteund beide zodat onze pc's bekabeld internet vanaf de WiFI repeater hebben.
  • andere plekken voor de repeaters
Goed, Die repeater zorgt inderdaad voor niet altijd de beste oplossing. Eerst maar eens een los acces point ( AP) bekabeld boven zien te krijgen. Eventueel met een switch om je vaste PC's daar van bekabeld internet te voorzien. De AP eventueel los op de switch. '

Dan een kabel naar de woonkamer waar alles wat op de kabel kan: Op de kabel aansluiten. Eventueel weer met een switch. Eventueel een extra AP in de woonkamer. Mogelijk is dat nu niet nodig omdat je al boven een AP installeert in plaats van een Repeater.

Nieuwe Router? Waarom? De Zyxel kan het best wel aan. Zorg ervoor dat het ding de enige router in het netwerk is. DHCP via de Zyxel.

Vervangen CAT5e naar CAT6? Is in principe niet nodig. 1000 mbit/s is meer dan voldoende voor intern. Ik zie nog veel apparaten met 100 mbit/s aansluitingen (printers, Heos, DABMan-radio e.d.) die hebben dus geen 1000 mbit/s nodig. Waarom kabels vervangen?

1000 mbit/s in plaats van 250 mbit/s? Tja... zou in principe niet nodig moeten zijn. Met de 250 mbit/s zou je normaal uit de voeten moeten kunnen.

Zorg ervoor dat zoveel mogelijk apparaten bekabeld aangesloten zijn. Dat gaat al veel helpen om de WiFi te ontlasten. Dan zal je merken dat je minder problemen hebt.

Zelf hier een compleet netwerk met 5 TP-link switches, KPN-experiabox met WiFi (komt tot de zolder), een Powerline naar de schuur als tijdelijke oplossing. In de schuur één switch en een AP voor WiFi. Daarbij een stuk of 20 - 25 apparaten in het netwerk (zowel bedraad als draadloos) hangen. Geen problemen met stabiliteit. Ondanks het streamen, TV-kijken, Thuiswerken (Citrix en Teams)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krahk
Dank iedereen tot zover voor jullie feedback!

Het volgende haal ik uit jullie reacties:
  • Nieuwe router is niet nodig
  • Cat5e is voldoende
  • 250mbps zou voldoende moeten zijn. Ik ga tzt nog even bij Odido navragen of wij niet op 400mbps zouden moeten zitten, gezien wat wij betalen
  • Ik begin met 2 access points, 1 beneden aan de router, 1 boven aan de switch. Ik heb al bedacht dat ik eerst de APs ga proberen voordat ik de boel ophang en kabels wegwerk.
  • Focus daarna op een kabel naar boven aanleggen en netjes wegwerken. Ik moet mijn hele huis door, 2 gangen, 4 deuren en een trap overbruggen. Dat wordt de grootste uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Krahk schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:26:
Dank iedereen tot zover voor jullie feedback!

• Nieuwe router is niet nodig
  • Cat5e is voldoende
  • 250mbps zou voldoende moeten zijn. Ik ga tzt nog even bij Odido navragen of wij niet op 400mbps zouden moeten zitten, gezien wat wij betalen
  • Ik begin met 2 access points, 1 beneden aan de router, 1 boven aan de switch. Ik heb al bedacht dat ik eerst de APs ga proberen voordat ik de boel ophang en kabels wegwerk.
  • Focus daarna op een kabel naar boven aanleggen en netjes wegwerken. Ik moet mijn hele huis door, 2 gangen, 4 deuren en een trap overbruggen. Dat wordt de grootste uitdaging
ik zou zoiezo kabel(s) door het huis trekken vanaf het punt waar je glasvezel het huis in komt, (meterkast?)
- 2x rol cat6a (note te "a" dat is paar euro duurder en 10gbit)
- tools, kriptang, puncher en simple kabeltester kan je het huis door
- stekkers en/of WCD (inbouw/opbouw doos)
netwerk kabels trek je dubbel vanaf punt A naar punt B met wat overlengte zorg dat je aan beide kanten wat overlengte hebt, zodat als je stekkers(m) of keystone(f) eraan maakt je nog af kan knippen en opnieuw beginnen. voor versie A en B maakt niet uit maar aan beide kanten identiek houden.

betreft je WIFI AP sluit ze bekabeld aan .. liefst met POE zodat je 1 kabel ernaartoe moet leggen maar ergens anders de adapter uit het zicht (en makkelijk bereikbaar) kan houden .. sommige switches hebben ook POE voeding kan je de adapters weer verkopen of in de meterkast laten.

Hoewel iedereen goed advies geeft, is bv alles van 1 merk ook wat voor te zeggen, 1 plek waar je alles configureert en je kan simpel kids / gasten en je home automation scheiden van elkaar .. (hoeft niet kan wel)
Unifi bied bv die optie .. het is wat duurder dat wel

Niet samenwerkende wifi dingen of zogenaamde signaal versterkers (lees zolang het niet een centraal "commando apparaat heeft" (kan ingebouwd zijn) en meestal is netwerkkabel vereist .. (soms niet) kan het ook erger maken.

MAAR doe je huiswerk ga lekker uren filmpjes kijken en reviews lezen .. en houd in je achterhoofd elk apparaat wat niet op wifi hoeft --> netwerk kabel geven .. vaak beter voor streaming media

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05
Cat5E is prima en kun je gewoon laten liggen. Nieuwe kabels zou ik voor Cat6 gaan. 250Mbit internet is ruim voldoende. Verder alles wat "vast" is bedraad aansluiten en een deftig setje AP's die op z'n minst met elkaar of een controller kunnen praten (zijn topics zat over, ik ben er een beetje uit). Dan zou je er wel moeten zijn.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je ook al een wifi scan gedaan? De kans is groot dat in jouw huis ook de wifi-netwerken van de buren te vinden zijn. Wanneer die op hetzelfde kanaal zitten kan dat elkaar aardig in de weg zitten. Dit heeft zeker gevolgen voor je verbindingskwaliteit. Met een Android telefoon kan dat met Wifi Analyzer. Voor een iPhone zal er vast iets vergelijkbaars zijn.

Wanneer de wifi instellingen geoptimaliseerd zijn kun je ook nog even testen of je een eigen router kunt gebruiken. Hiermee moet je uiteraard wel goed kijken of je TV het dan nog blijft doen (doet die digitale/interactieve TV of doet die iets met een app zoals NLziet?) Wanneer de wifi verbindingen blijven behouden via deze nieuwe router kun je stellen dat het apparaat van Odido simpelweg niet voldoende is. Om dit te testen uiteraard wel de wifi van de Odido router uitzetten, anders fietst die er weer doorheen...

Wat je ook na moet gaan in het geval van een hapering: is het de wifi die problemen heeft/geeft of is het de internetverbinding die er uit klapt? Dit kun je doen door een bedrade PC/laptop constant een ping te laten draaien. Op het moment dat je de reactietijd op ziet lopen weet je dat het ook in het bedrade deel zit.

Verder heeft een dikkere internetverbinding weinig zin. Het enige wat er gebeurt is dat iedere keer die 400MBit er uit ligt in plaats van die 250. Oftewel je ergernisfactor verhoogt alleen maar.

Ow, Ubiquiti (zonder y aan het eind) en "plug&play" in één zin zoemen is wel erg enthousiast. Dat gaat namelijk niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:58
Krahk schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:26:
Even voor het juiste beeld: "Je geeft aan 1 boven aan de switch" en "Focus daarna op een kabel naar bovenleggen" Dat spreekt elkaar tegen. Want een netwerkswitch wordt bekabeld aangesloten. Dus heb je nu een kabel naar boven liggen? Zo nee: Leg dat eerst aan. Plaats dan een (goedkope) netwerkswitch boven waar je de PC's boven en de nieuwe AP op aansluit. Dan ga je rustig verder.

Traject naar boven: Kan het mogelijk via de verwarmingsbuizen? O ja: Zorg voor dat de kabels een vaste kern hebben. Aangesloten zijn met Keystones en/of wandcontactdozen. Geen RJ45-stekkers op de kabel aanbrengen. Dat is vragen om problemen. Sluit je de kabel met een losse patchkabel op de router van je provider en de netwerkswitch boven ook met een patchkabel. Bij meerdere kabels op een plek kan je een soort van patchpaneeltje plaatsen om het allemaal wat netjes te houden.

Een andere tip: Teken eens uit wat je waar nodig denkt te hebben. Dan weet je ook waar je eventueel naar toe moet en vandaan moet komen. Een kleine omweg is vaak geen probleem. Netwerkkabels mogen 100 meter zijn. Dat haal je meestal in huis niet :) En je weet wat je moet aanschaffen aan materialen zoals meters kabel, (opbouw) wandcontactdozen, keystones, patchpanelen, netwerkswitches en AP's. Het is beter om wat meer te investeren in goede bekabeling en afwerking op de muur dan snel en goedkoop. Daar ga je altijd last van hebben.

O ja: Wat al aangegeven is: trek meerdere kabels naar een locatie. Dat kan nog wel eens handig zijn. Hier ooit gehad met de aanleg van de komst van IP-TV. Eerst 1 kabel naar de TV gelegd. Toen deze er in lag kwam mevrouw RonnieKo aanzetten met de vraag: "waarom geen tweede kabel? Is dat niet handiger? Je bent nu toch bezig" Extra kabel gehaald en maar weer de kruipruimte in. :/ Achteraf is het goed geweest de extra aansluiting heb ik al in gebruik. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krahk
RonnieKo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:45:
[...]
Even voor het juiste beeld: "Je geeft aan 1 boven aan de switch" en "Focus daarna op een kabel naar bovenleggen" Dat spreekt elkaar tegen. Want een netwerkswitch wordt bekabeld aangesloten. Dus heb je nu een kabel naar boven liggen? Zo nee: Leg dat eerst aan. Plaats dan een (goedkope) netwerkswitch boven waar je de PC's boven en de nieuwe AP op aansluit. Dan ga je rustig verder.
Je hebt gelijk, dat dus ;) Ik probeerde te verwoorden dat ik eerst met een los liggende kabel een switch en AP boven ga uitproberen voordat ik kabels ga wegwerken en beneden iets ga veranderen.

Met jullie antwoorden begin ik het allemaal beter te begrijpen, nogmaals mijn dank! Langzaam begint de lol er in te komen om wat simpels op te bouwen dat straks ook goed uitbreidbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:11
Ben(V) schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:57:
En een nieuwe router is overbodig, je krijgt van Odido een prima router.
En Ubiquity spul is overpriced en maakt het zeker niet plug and play.

Als je plug en play wilt zou ik gewoon voor Odido wifi versterkers gaan.
Inderdaad, maar wel bedraad aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krahk
Net even een test gedaan met een lange cat5e kabel die ik nog had liggen. Van de modem beneden voordeur naar achter op de 1e verdieping naar een switch en vanuit daar naar een pc. Eigenlijk een no-brainer maar zo weet ik dat alle apparatuur die ik nu al heb geen bottleneck gaat zijn.
Down: 980mbps, up: 940mbps.

Versus wifi via de repeater in diezelfde ruimte:
Down: 44mbps, up: 127mbps

Wifi in de woonkamer:
Down: 177mbps, up: 383mbps

Wifi bij de voordeur:
Down: 503mbps, 529mbps

Heb dus al besloten 1 AP per verdieping aan te leggen. Zoek nu naar een setje dat naadloos in elkaar over gaat. Lees wat over zowel Unify U6+ en TP Link EAP615 als geschikte AP's. Heb mij er al bij neer gelegd dat ik geen plug en play heb en wat moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als 177mbps zat is zou ik:
- je zyxel laten voor wat het is
- een wifi plus bij odido halen en die bekabeld op de 1e verd aansluiten

Ik denk dat je er dan al bent. Beetje jammer van die wifi plus is dat je het niet kan kopen en alleen huren maar tegelijk mooie kans om t te proberen. Gewoon ff 1 maandje.
wifi plus kan je bedraad en draadloos aansluiten, miss heb je geluk en werkt hij draadloos al goed?
Bestel Wifi Plus in Mijn Odido en probeer het 1 maand gratis (in plaats van € 2,50 per maand per wifipunt). Voor het beste resultaat combineer je Wifi Plus met Internet van Odido. Je hebt het wifipunt binnen 2 dagen in huis. Toch niet tevreden? Dan stuur je het wifipunt terug. Betaal je niks extra’s voor.
Unifi/omada zou ik alleen aan beginnen als je advamced zaken als vlans wilt. Anders vind ik het, persoonlijk, onnodig duur/complex voor wifi

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 06-12-2023 22:34 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:44
Ik heb zelf een Fritzbox 4060 ipv de providerbox en Fritz!Repeaters 3000AX door het huis bedraad aangesloten, die vormen dan één netwerk. Wel bij KPN glasvezel, maar volgens mij moet Odido ook werken. Voordeel is dat het out-of-the-box en plug-en-play werkt met je provider, en het gewoon behoorlijk goed spul is ook. Kan die Zyxl terug in de doos.

En zoveel mogelijk bedraad. Elk apparaat met die mogelijkheid gewoon bedraad aansluiten zodat je zo min mogelijk gezeik hebt en zoveel mogelijk ruimte hebt voor wifi-only apparaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krahk
Even een update, ook voor mensen die later dit topic tegen komen.

Ik heb alle adviezen hier tot me genomen en heb geen nieuwe router gekocht. Ons glasvezel modem kan maar 1gigabit aan dus cat6a (10gigabit) vond ik overbodig. Later kan ik gemakkelijk een nieuwe kabel trekken omdat de gaten en gootjes er straks allemaal al zitten/liggen.

Het volgende heb ik gedaan:
Direct aan de modem een 1gbps PoE+ switch gehangen. Met PoE kan je apparaten die t ondersteunen via de ethernet kabel van stroom voorzien. Bv een slimme deurbel of ip camera. Maar ook een access point.

De Tp-link eap655-wall welteverstaan. De eap615 die 40 euro goedkoper is had ook gekund, kwam ik later achter. De eap655 ontvangt stroom via de cat6 kabel die op de switch in de meterkast hangt.

WiFi in de woonkamer: 680d / 780u mbps
WiFi boven in de werkkamer: 180d / 175u mbps
Beide obv WiFi6 devices gemeten.

Vanaf de access point heb ik een cat5e (had ik nog liggen) kabel naar een gigabit switch in de werkkamer. Daar worden 2 pc's voorzien van internet.
Snelheid bekabelde pc: 980d / 970u mbps

Dit is echt veel hoger dan ik verwacht had wat mogelijk zou zijn omdat ik veronderstelde dat ik een 250mbps abbo had. Dat is dan weer een meevaller!
Pagina: 1