Ha Tweakers!
Hierbij een hulpvraag.
Ik probeer mijn setup te upgraden van een R5 3600 naar een R5 5800X.
Dit op een AsRock B450M Steel Legend.
Echter, er gebeurt iets vreemds.
Bij booten windows klapt de 5800X direct naar de 90 graden.
In BIOS idlet ie rond de 47-50 graden, maar bij booten windows gaat ie direct door het dak.
Ik heb een aantal dingen gedaan om te troubleshooten:
AIO (Fractal Lumen S24) opnieuw aangesloten - Geen verbetering
Teruggeswapt naar 3600 - probleem weg.
Andere 5800X besteld en geimplementeerd - Zelfde probleem.
Wat verder opvallend is is dat wanneer ik de CPU in de bios op 3600mhz forceer, hij redelijk oké werkt.
Dan zit hij na een half uur GTAV op 60 graden.
Echter, als ik hem vrij laat boosten (geen bios limits) draait hij heel soms normaal idle in windows (45-50graden), maar bij opstarten van welk programma dan ook (Opera GX, GTAV) zit ie direct weer op 90.)
Uitgesloten zijn dus:
Cooler issue
Compatibility (Bios 4.30, ruim na Ryzen 5k integration)
Daarbij gebeurt nog iets anders geks, mijn BIOS ziet geen image wanneer ik wil flashen. Kan het dan toch een moederbord issue zijn?
Het vreemde is dat in een onveranderde setup, letterlijk drop-in terug naar de 3600, alles probleemloos werkt.
Ik hoor graag jullie gedachten!
Hierbij een hulpvraag.
Ik probeer mijn setup te upgraden van een R5 3600 naar een R5 5800X.
Dit op een AsRock B450M Steel Legend.
Echter, er gebeurt iets vreemds.
Bij booten windows klapt de 5800X direct naar de 90 graden.
In BIOS idlet ie rond de 47-50 graden, maar bij booten windows gaat ie direct door het dak.
Ik heb een aantal dingen gedaan om te troubleshooten:
AIO (Fractal Lumen S24) opnieuw aangesloten - Geen verbetering
Teruggeswapt naar 3600 - probleem weg.
Andere 5800X besteld en geimplementeerd - Zelfde probleem.
Wat verder opvallend is is dat wanneer ik de CPU in de bios op 3600mhz forceer, hij redelijk oké werkt.
Dan zit hij na een half uur GTAV op 60 graden.
Echter, als ik hem vrij laat boosten (geen bios limits) draait hij heel soms normaal idle in windows (45-50graden), maar bij opstarten van welk programma dan ook (Opera GX, GTAV) zit ie direct weer op 90.)
Uitgesloten zijn dus:
Cooler issue
Compatibility (Bios 4.30, ruim na Ryzen 5k integration)
Daarbij gebeurt nog iets anders geks, mijn BIOS ziet geen image wanneer ik wil flashen. Kan het dan toch een moederbord issue zijn?
Het vreemde is dat in een onveranderde setup, letterlijk drop-in terug naar de 3600, alles probleemloos werkt.
Ik hoor graag jullie gedachten!