Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVrolijk
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-08 15:54
Ha Tweakers!

Hierbij een hulpvraag.
Ik probeer mijn setup te upgraden van een R5 3600 naar een R5 5800X.

Dit op een AsRock B450M Steel Legend.

Echter, er gebeurt iets vreemds.
Bij booten windows klapt de 5800X direct naar de 90 graden.
In BIOS idlet ie rond de 47-50 graden, maar bij booten windows gaat ie direct door het dak.

Ik heb een aantal dingen gedaan om te troubleshooten:
AIO (Fractal Lumen S24) opnieuw aangesloten - Geen verbetering
Teruggeswapt naar 3600 - probleem weg.
Andere 5800X besteld en geimplementeerd - Zelfde probleem.

Wat verder opvallend is is dat wanneer ik de CPU in de bios op 3600mhz forceer, hij redelijk oké werkt.
Dan zit hij na een half uur GTAV op 60 graden.
Echter, als ik hem vrij laat boosten (geen bios limits) draait hij heel soms normaal idle in windows (45-50graden), maar bij opstarten van welk programma dan ook (Opera GX, GTAV) zit ie direct weer op 90.)

Uitgesloten zijn dus:
Cooler issue
Compatibility (Bios 4.30, ruim na Ryzen 5k integration)

Daarbij gebeurt nog iets anders geks, mijn BIOS ziet geen image wanneer ik wil flashen. Kan het dan toch een moederbord issue zijn?
Het vreemde is dat in een onveranderde setup, letterlijk drop-in terug naar de 3600, alles probleemloos werkt.

Ik hoor graag jullie gedachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
Dat is redelijk normaal gedrag.
De processor probeert (bij belasting) de maximale frequentie te halen die uberhaupt is toegestaan kwa vermogen en temperatuur.
Daarnaast is de "power density" hoger, waardoor deze minder makkelijk te koelen is door elke koeler.
Dit zou geen probleem moeten geven en ook NIET thermal throttlen.

Dus je probleem is: ik snap niet zo goed wat die processor doet.
Het antwoord is: hij doet wat hij moet doen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVrolijk
@GarBaGe Dank voor je reactie. Ik begrijp dat de 5k serie warmer wordt dan de 3k serie. Echter onder minimale load (desktop of browser) 90 graden worden lijkt me geen normaal gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Toch is dit heel normaal.
Lees bijvoorbeeld:
https://www.reddit.com/r/...eries_cpu_running_so_hot/
https://www.reddit.com/r/...nse_to_all_zen_3_thermal/
https://www.pcgamer.com/a...as-typical-and-by-design/

Hier nog een quote:
"AMD views temps up to 90C (5800X/5900X/5950X) and 95C (5600X) as typical and by design for full load conditions. Having a higher maximum temperature supported by the silicon and firmware allows the CPU to pursue higher and longer boost performance before the algorithm pulls back for thermal reasons"

Edit: je kan wel zelf je CPU gaan undervolten, zoals bijvoorbeeld in deze guide:
https://joseph.to/ultimate-guide-to-undervolt-ryzen-5000/

De kans is dat je dan BETERE performance krijgt dan normaal, tegen LAGERE temperaturen.

[ Voor 15% gewijzigd door GarBaGe op 05-12-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVrolijk
@GarBaGe ik begrijp wat je zegt en ben blij met je hulp, alleen raak ik dus de 90 graden op idle / low load, niet onder full load...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:20

DataGhost

iPL dev

Wat is idle/low? Wat voor per-core belasting zie je daarbij? Wat voor per-core frequenties zie je daarbij? Wat voor package power zie je daarbij? Je weet dat ongeveer 6% belasting kan betekenen dat één core op 100% bezig is toch?

Verder: drivers geinstalleerd en het juiste power-profiel ingesteld? En voor het flashen: USB-stick in andere poorten geprobeerd? Juiste filesystem erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke voltages heb je hierbij

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
FlorisVrolijk schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:47:
@GarBaGe Dank voor je reactie. Ik begrijp dat de 5k serie warmer wordt dan de 3k serie. Echter onder minimale load (desktop of browser) 90 graden worden lijkt me geen normaal gedrag?
Hoe monitor je de temperatuur ?
Ryzen Master is eigenlijk enige betrouwbare programma.
Andere programma's kunnen fake load genereren.

Bij spellen is die temperatuur geen ramp. 1 of 2 cores op zijn maximum met hoogste boostclock.

PBO regelt dat allemaal vol autoamtisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
5800x is nogal een heet ding en het lastigst te koelen van alle Ryzen 5000. Je had beter een 5700X (paar fps minder) kunnen kopen, of een 5800X3D (veel extra fps). 5800X is absoluut niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVrolijk
Dank aan allen voor de hulp en opmerkingen! Nu de 3600 erin zitten voor stabiliteit/gamerij.

Bij gelegenheid zal ik de 5800X erin gooien en uitgebreid screenshots maken van allerlei monitoring onder allerlei load. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik heb een 5900X op een ouder moederbord: een X470 (begonnen met een 2600X, daarna upgrade).

De 5900X deed het best okay onder een Noctua NH-U12 koeler.
TDP is immers rond de 105W.
Dat was ook wat HWInfo en Cinebench liet zien.

Toen kwam ik erachter dat ik PBO aan kon zetten.
Hierdoor liep het verbruikte vermogen enorm op, tot voorbij de 205W met hele hoge temperaturen (richting de 90)
Ik heb toen de koeler geupgrade naar een NH-D15 met dubbele fans.
Vervolgens in de BIOS de "All Core Curve Optimizer" op Negative 15 gezet.
Samen met een limiet van 175W.

Als ik nu met Cinebench R23 de processor stress, blijft de temperatuur hangen net onder de 80 graden op een vermogen van 175W.

Zeker die "All Core Curve Optimizer" is echt wel iets om naar te kijken.
Die processors gebruiken een stuk hoger voltage dan wat ze nodig hebben, want dan gepaard gaat met een stuk hoger stroomverbruik en daarmee ook hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:46

RvL

Let wel op dat zomaar een negative All core CO instellen en hopen dat het stabiel is niet altijd werkt. Er kan best wat verschil zitten tussen de verschillende cores/CCD's. Het is toch wel aan te bevelen om de stabiliteit even goed te testen, bijvoorbeeld met Prime95, CoreCycler en/of OCCT. Al is -15 ook niet meteen een enorm lage waarde.

Om een indruk te geven: bij mijn 7600X (Zen 4 uiteraard) draait de stabielste core op een waarde van -30, de 'slechtste' core draait op -7.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlorisVrolijk
Vraagstuk opgelost!

Na monteren van BQ tower cooler van een maat van me draaide de 5800X op een chilly 40 graden.
Inmiddels zelf de NZXT Kraken erin zitten, 35 graden idle en 60-65 onder load.

Dank allen voor de hulp
Pagina: 1