Smart module gezocht voor garagedeur aandrijving

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:44
Hej,

Op het moment heb ik een Shelly 1Plus gekoppeld aan de Hormann aandrijving van de kanteldeur van de garage.
Die schakelaar laat echter de deur open gaan zonder dat ik daarvoor de opdracht geef. Na het aanpassen van een instelling is het niet meer zo vaak, maar ik durf er niet meer op te vertrouwen dat de deur niet midden in de nacht open gaat en dan open blijft staan.

De schakelaar kan defect zijn en dan is het probleem opgelost als ik een nieuwe schakelaar instaleer. Maar bestaat er ook een zigbee schakelaar die pulsen kan geven, want daarmee wordt de motor aangestuurd. ik zou de zigbee schakelaar via de app of een draadloze schakelaar bedienen.

Ik gebruik home assistant op een NUC icm met ZHA, dus daarmee moet het kunnen werken.

Alvast bedank voor de input,
Dirk

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik gebruik hier 2 shelly uni voor 2 poorten
nog nooit gehad dat hij opengaat zonder opdracht.

Enigste wat ik me kan bedenken is dat de shelly te warm wordt, uitschakelt.
En als instelling heeft openen bij opstarten.

mijn buiten verlichting gaat bv aan na een stroomstoring ook al is er geen verbinding met HA

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-11 14:51
Waarom denk je dat het door de schakelaar komt?
Zo'n deur kan ook een afstandbediening hebben en mogelijk dat je buurman met zijn afstandbediening "per ongeluk" jouw deur open doet?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je het hebt over "die schakelaar" bedoel je de Shelly?

En over welke instellingen hebben we het dan?

En waarom zou je een Zigbee module meer vertrouwen dan?

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-11 16:15

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ik gebruik al jaren Opengarage.
Deze checkt of je deur wel open is via ultrasoon sensoren.

https://opengarage.io/

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-09 15:16
Ik gebruik de Meross Garagedoor Opener, te bedienen via eigen app of Homekit (Matter), en gekoppeld aan Homey. Zal ook wel met HA werken. Hij heeft een (magneet)sensor voor deur open of dicht, en nog nooit gehad dat 'ie vanzelf opende. Hij bediend met een pulse de Hormann kanteldeur.

• Mk23
Alvast bedankt voor het meedenken.
- de aandrijving werkt via de een knop op de kast of via een afstandbediening met een gecodeerd signaal, dus de kans dat de buren de boel open doen is nihil. Helemaal omdat in onze rijtje maar twee huizen een aandrijving hebben en wij de enige zijn die een ab gebruiken.

Alles is al een keer terug gezet naar fabrieksinstellingen en daar verwacht ik niets van.
Voorheen kreeg ik deze meldingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AovnCI0RmYWXReRo1nfy1Z5dvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hU3qZkyO3G60aQEuABt7nwOU.jpg?f=fotoalbum_large

Via een vraag hier op het forum deze link gekregen: https://wolfgang-ziegler.com/blog/shelly-becomes-unavailable

Dat werkte ten dele, maar genoeg dat ik de schakelaar weer vertrouwde,

Hoe nu verder?
Ik kan nog een keer naar de instellingen kijken om te zien of iets moet aanpassen bij herstel van de spanning, maar dat lost het probleem niet op.
Ik heb nu voorlopig de spanning van de shelly gehaald en dat geeft rust. De Matter schakelaar is een optie, net als gewoon een nieuwe shelly plaatsen of van een Hormann een buitenschakelaar plaatsen. Mijn vrouw heeft al gezegd dat ze graag de deur wil kunnen openen / sluiten zonder de sleutels uit de tas te moeten vissen terwijl de kinderen op de fiets zitten.

EDIT: Gisteren (11/12/23) nog een keer alle instelling nagelopen, maar bij het "inschakelen" vanochtend ging de deur gewoon weer op. Schakelaar gaat er uit want ik wil niet het risico lopen dat de garage leeg gehaald wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Mk23 op 11-12-2023 07:32 ]

• veetee
Mk23 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:25:
Mijn vrouw heeft al gezegd dat ze graag de deur wil kunnen openen / sluiten zonder de sleutels uit de tas te moeten vissen terwijl de kinderen op de fiets zitten.
Met de Merross garagedeur opener zeg ik gewoon tegen Siri (op de Applewatch) dat de deur open moet. Sleutel kan in de zak blijven. ;)

• Mk23
Vanavond eindelijk de MSG200 garagedeur opener kunnen monteren. Kabels veel te lang en moet ik nog netjes wegwerken.
Bediening via de Meross app gaat probleemloos, ik heb alleen geen idee hoe ik de module aanstuur in HA, geen van de "entities' geeft een puls aan de Hormann zoals de app dat wel doet.
Tips?

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:42
Ik heb dit met esphome gemaakt, dat helpt je alleen niet... gewoon relais over de drukknop heen
Geen idee hoe merros in ha naar boven komt

• veetee
Mk23 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:37:
Vanavond eindelijk de MSG200 garagedeur opener kunnen monteren. Kabels veel te lang en moet ik nog netjes wegwerken.
Bediening via de Meross app gaat probleemloos, ik heb alleen geen idee hoe ik de module aanstuur in HA, geen van de "entities' geeft een puls aan de Hormann zoals de app dat wel doet.
Tips?
Geen (of zeer weinig) ervaring met HA, ik gebruik Homey, maar vond dit: https://github.com/albertogeniola/meross-homeassistant
Pagina: 1