Invoeren lager tarief kWh in warmtepomp vanwege salderen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph J
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-05 20:59
Vraagje voor de rekenmeesters, want ik kom er zelf niet uit. Ik gebruik een Remeha Mercuria hybride warmtepomp icm met een Remeha Calenta Ace cv ketel. Daarnaast heb ik 34 zonnepanelen à 400Wp geïnstalleerd, totaal 13.400 Wp.
Om de warmtepomp de juiste -economische- keuze te laten maken tussen inschakelen warmtepomp of cv ketel, dienen de tarieven voor kWh (hoog en laag) en m³ gas te worden ingevoerd. Ik heb nog een energiecontract met vaste tarieven tot 1 april 2026. Nu ik sinds 1 september 2023 de 34 zonnepanelen in gebruik heb, vraag ik mij af of ik de ingevoerde kWh tarieven in de warmtepomp niet naar beneden moet bijstellen, omdat ik 100% van de opbrengst van de zonnepanelen nog mag salderen en ik waarschijnlijk een overproductie heb. In feite zou ik met het aanpassen van de kWh prijs de warmtepomp dus foppen en hem daarmee langer voor warmtepomp dan cv ketel laten kiezen. Dit is dan het geval bij temperaturen beneden de 5C, tot nu toe het omschakelmoment van warmtepomp naar cv, op basis van de huidige ingevoerde energietarieven.
Mijn jaarverbruik ligt rond de 8.500 kWh en ik verwacht dat de zonnepanelen tussen de 10.000 kWh en 11.000 kWh gaan opbrengen (opbrengst 1 sept-1 dec. is 1850 kWh). Is mijn gedachte om de tarieven naar beneden bij te stellen gerechtvaardigd?

34 x Risen 400Wp 12° oost-west + GoodWe 10KN-ET-SPD2 hybride omvormer + Remeha Mercuria 8 kW warmtepomp + Remeha Calenta Ace cv + Remeha RemaSOL Zonnecollector (3)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
de hybride valkuil is hoe ik dit noem. ;)
(hybride systemen worden verkocht onder de noemer angst, "het zou toch eens niet genoeg zijn om je huis te verwarmen", dus gasketel er bij en het is verkocht.
dat er dan jammer genoeg soms een slechte warmtepomp word geleverd, het is zo helaas.)

deze warmtepomp is voor 99,9% van het jaar gewoon effectiever als een gasketel.
(het is dat ik nooit 100% zeg, maar eigenlijk kan dat ook wel gezegd worden hier)
en dan maakt het niet eens uit dat je zonnepanelen hebt of niet.

dus gas gebruiken, dat wil je alleen in nood gevallen, als het echt niet anders kan.
er is zelfs een kans dat je de gasketel eigenlijk niet eens nodig had?
(kan ik niet schatten met je gegevens, vandaar de "kans")

dit maakt een economische keuze, eigenlijk niet bestaand, warmtepomp wint het 100% van de tijd.
dus elke manier van het systeem een keuze laten maken is zinloos.
gewoon loskoppelen van elkaar en maximaal proberen de warmtepomp te gebruiken.
(zelfs als je dan kWh's moet kopen, blijft de warmtepomp winnen zelfs bij - 15 ijzige kou buiten is de COP nog hoog genoeg om te winnen van gas.)

(ik heb zelf mijn hybride warmtepomp nu als standalone draaien.
alleen is mijn warmtepomp maar 1,4kW, dus gebruik ik nog een beetje gas grofweg 84m3 voor verwarmen en koken, dit luikt alleen als je de 2 systemen los koppelt van elkaar.)

dus het minder leuke nieuws is: jammer je hebt een gasketel gekocht,
het leuke nieuws: maximaal warmtepomp gebruiken voor max rendement.

(maar om dat voor elkaar te krijgen moet je wel aardig wat veranderen aan je systeem.
dus lees de handleiding voordat je dat doet.
installateurs hebben hier zeldzaam kaas van gegeten, helaas.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:59
Door salderen derf je tot je totale opwek teruglever vergoeding. Dus dat zijn de kosten.
Gas wint het dan nooit op kosten van de warmtepomp.

Bij gemiddelde COP maakt warmtepomp goedkoper warmte dan gas.

Onder COP 2 gaat de warmtepomp pas meer primaire energie (gas in elektriciteit centrale enzo) gebruiken dan wanneer je gas direct in je CV stookt. 2 haal je bij lage water temperatuur bij -10 doorgaans nog net.

Financieel is het dus een klein beetje complex, maar de warmtepomp altijd gebruiken tot hij domweg setpoint niet meer haalt is een prima instelling

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-07 21:49
Gewoon je teruglevertarief als kWh prijs invoeren, dat is het meest zuiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph J
@migjes en @Ronald Maximaal gebruik van warmtepomp voor max rendement zou ik ook kunnen realiseren door tarief kWh te verlagen naar € 0,00 toch?

34 x Risen 400Wp 12° oost-west + GoodWe 10KN-ET-SPD2 hybride omvormer + Remeha Mercuria 8 kW warmtepomp + Remeha Calenta Ace cv + Remeha RemaSOL Zonnecollector (3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph J
Oilman schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:00:
Zolang ik 100% mag salderen is het teruglevertarief gelijk aan de afnameprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:27
Rudolph J schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:38:
[...]

Alleen als je totale afname hoger is dan je teruglevering. Lever je meer terug dan je verbruikt, dan krijg je daar een vergoeding voor. Afhankelijk van je contract kan dat 4 tot 70ct zijn.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Rudolph J schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:38:
[...]

Nee het terugleververgoeding is wat je krijgt voor kWh die je over hebt na het salderen. Op dit moment varieert dat tussen de 4 en 9 cent per kWh. Dus iedere kWh die niet in de warmtepomp gaat, heb je aan het einde van het jaar als overschot en levert dan de TLV op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph J
@Oilman @T-MOB: Klopt helemaal 👍😊. De terugleververgoeding voor de eerste 2.000 kWh is € 0,08 excl. btw (€ 0,097 incl btw). De warmtepomp heeft een COP van 4,27 bij +7°C en een COP van 3,46 bij +2°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:02
Zo instellen dat je warmtepomp zo veel mogelijk gebruikt wordt. Eigenlijk is de vraag: is een m3 gas goedkoper dan de vergoeding die je krijgt voor zo'n hoeveelheid stroom. En dat antwoord is vrij simpel: de stroom is nu goedkoper.

Een m3 gas levert ongeveer 10kwh warmte. Je warmtepomp is daarvoor ongeveer 2,5kwh stroom nodig. Voor die 2,5kwh stroom krijg je max 11 cent terug als je het teruglevert, dus 27,5cent. Terwijl gas je momenteel € 1,40 kost. Dus je kunt veel beter zoveel mogelijk je eigen stroom opmaken/salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Rudolph J schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:34:
@migjes en @Ronald Maximaal gebruik van warmtepomp voor max rendement zou ik ook kunnen realiseren door tarief kWh te verlagen naar € 0,00 toch?
jep, is een optie, of hij afdoende is, dat hangt weer van precies model af en de firmware beslissingen die daar achter zitten. :?
en helaas die weet ik niet. (maar ervaring met die dingen is bij mij niet best, dus jouw kilometers kunnen variëren, succes. )

verder is @Oilman man zijn optie ook niet heel gek.
is meer de henk en ingrid oplossing, hoef je niet na te denken.
( niet speciaal mijn optie, want ik vind zelfs als je kWh's koopt de warmtepomp al effectief is.
dus elke 2a3 x kWh die daar in gaat bespaart 1 x m3 gas grofweg, dus altijd effectief.
welke prijs je ook krijgt voor je overige kWh's of je moet kopen komt toch op het zelfde neer.

stel je krijgt 9ct per kWh als TLV, 1 m3 voor 1,3€ gas is grofweg 9,2kWh energie, dus 9ct x 9,2kWh = goedkoper als gas, en nog geen cop van warmtepomp mee genomen, lol dus eigenlijk daar nog door delen(grofweg iets tussen de 2 a 4x).
dus als echt alles goed is, dan zal de gasketel theoretisch nooit aan gaan (alleen die firmware?).)
Rudolph J schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:32:
@Oilman @T-MOB: Klopt helemaal 👍😊. De terugleververgoeding voor de eerste 2.000 kWh is € 0,08 excl. btw (€ 0,097 incl btw). De warmtepomp heeft een COP van 4,27 bij +7°C en een COP van 3,46 bij +2°C.
jep, en bij -10 zul je ongeveer op 2,5COP zitten.
maar die 1ne dag dat het eens een keer -10 word, boeit niet als alle andere dagen van de winter je een COP van 3+ hebt.
het gaat over de gemiddelde COP verdeeld over het jaar (vaak sCOP genoemd).
en dan hebben we het over duur kopen van kWh's dan heb je een minimale sCOP van 2,2 nodig (en die haal je al).
een COP van 1 is voldoende met goedkope TLV kWh's. 8)7
(hoe dom dit ook is, kan het niet veranderen. ;) )

[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 05-12-2023 15:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph J
Oilman schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:00:
(Teruglever)tarief op de warmtepomp ingesteld op 9 cent 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Rudolph J schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:58:
[...]

Teruglevertarief op de warmtepomp ingesteld op 9 cent 😊
niet slecht gedaan. d:)b

even de bij info:
1m3 gas = 9,2 tot 9,6kWh.
(in theorie, maar je gasketel kan daar geen 100% rendement uit halen, dus je kunt ook uit gaan van een gemiddelde van 1m3 gas = 8kWh is meer realistischer getal.)

nu kost dus 1 kWh 9ct, en dan gok ik dat je gas dan 1,30€ kost per m3.
9,6kWh x 9ct = 0,86€ om 1m3 gas te vervangen.
dus je warmtepomp moet nu in theorie zelfs blijven verwarmen als de COP onder de 1 komt.
(hij komt eigenlijk zelfs bij -15 niet onder de 2, maar goed.)
dus zul je als alles goed is 0m3 gas gaan gebruiken om je huis te verwarmen, en alles uit je warmtepomp gaan halen tot zo ver hij dat kan.
is dit niet zo, dan is er nog iets fout in de firmware van je hybride systeem of in je huis.

dus hou het in de gaten. (ben bang dat de firmware dit in de war gaat gooien, is mijn ervaring met de meeste firmware's).
(pas wel op, warm tap water voor de douche/bad/keuken is vaak een ander verhaal.
en koken doe je ook niet met je warmtepomp.)

het systeem loggen en in de gaten houden is 1000x beter als de beste tips hier.
meten is weten, gokken is brokken. ;)
dus denk daar ook aan. ;)
(hoe dat kan = op vele manieren.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 05-12-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
migjes schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:28:
[...]

dus zul je als alles goed is 0m3 gas gaan gebruiken om je huis te verwarmen, en alles uit je warmtepomp gaan halen tot zo ver hij dat kan.
is dit niet zo, dan is er nog iets fout in de firmware van je hybride systeem of in je huis.
Of de warmtepomp heeft gewoon niet voldoende capaciteit als de temperatuur (ver) onder het vriespunt komt.

Met zoveel WP op het dak is het wel zonde dat je niet volledig van het gas af bent, dan zit je er komend jaar helemaal goedkoop warmpjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph J
Ik vermoed dat de warmtepomp het met 8kW aan zou moeten kunnen voor de verwarming. De warmwatervoorziening loopt via de cv ketel en wordt -bij zonnig weer- ondersteund door de drie zonnecollectoren. Misschien moet ik de warmtepomp ook aansluiten op het 300 liter zonneboilervat, maar daar heb ik mij nog niet in verdiept. Wellicht dat iemand daar ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:59
Rudolph J schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:45:. Misschien moet ik de warmtepomp ook aansluiten op het 300 liter zonneboilervat, maar daar heb ik mij nog niet in verdiept. Wellicht dat iemand daar ervaring mee heeft?
Als je boiler een geschikte 2e spiraal heeft zou het kunnen. WP wil wel graag een goed lange spiraal.

Maar COP voor SWW is niet extreem hoog. Ruwweg break even met gas, dus eigenlijk alleen waard als je het vastrecht met de aansluiting kwijt bent.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Rudolph J schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:45:
Ik vermoed dat de warmtepomp het met 8kW aan zou moeten kunnen voor de verwarming. De warmwatervoorziening loopt via de cv ketel en wordt -bij zonnig weer- ondersteund door de drie zonnecollectoren. Misschien moet ik de warmtepomp ook aansluiten op het 300 liter zonneboilervat, maar daar heb ik mij nog niet in verdiept. Wellicht dat iemand daar ervaring mee heeft?
als ik een 5kW warmtepomp zou hebben, dan heb ik geen gas meer nodig voor verwarmen.
het verschild alleen veel per huis, gebouwd in 1910 of in 2010, verschillen zijn groot in stijl en isolatie.
(en nog vele anderen factoren.)

warmtepomp voor tap water, het is vaak wat minder effectief, je zakt wel iets in de COP.
maar aan de andere kant, als je al een zonnecollector hebt, dan is zelfs een COP van 1, voor maar een gedeelte van het jaar nog niet eens zo heel gek.

maar pas als je log gaat van het gas, en je zo 250€ per jaar aan vastrecht dus na 10 jaar 2,5k€ kunt besparen.
(en met wat gokken zal dat na 10 jaar eerder 3k€ zijn, de vastrecht prijzen zullen vast nog wel stijgen.)

je kunt ook denken aan een losse warmtepomp boiler, die je dan hotfiled van uit de zonneboiler.
etc etc...
vele opties, er zijn meer wegen naar rome zullen we maar zeggen. ;)
maar over het algemeen begint het met 3 dingen, isoleren isoleren en heb ik al gezegd isoleren. >:)
het is simpel, warmte die je niet verliest, die hoef je niet op te wekken met zonnepanelen, niet in een warmtepomp te stoppen, niet meer over na te denken.

dus succes met je zoek tocht naar een betaalbare oplossing.
wees niet te bang met experimenteren, en zorg voor logging.
dan lukt het wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph J
Inmiddels ruim een maand onderweg met de aangepaste instellingen. Het totale energieverbruik is gedaald met ongeveer 25%, dus da's mooi. Met deze koude dagen en nachten met temperaturen tot -10°C valt het mij op dat de cv ketel bijspringt. Dus nu verwarmen de warmtepomp en cv ketel gelijktijdig. Blijkbaar kan de warmtepomp het alleen niet aan zodra de buitentemperatuur serieus onder het vriespunt daalt.

Vraagje: wat bepaalt nou in feite dat de cv ketel bij moet springen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rudolph J schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:58:
Inmiddels ruim een maand onderweg met de aangepaste instellingen. Het totale energieverbruik is gedaald met ongeveer 25%, dus da's mooi. Met deze koude dagen en nachten met temperaturen tot -10°C valt het mij op dat de cv ketel bijspringt. Dus nu verwarmen de warmtepomp en cv ketel gelijktijdig. Blijkbaar kan de warmtepomp het alleen niet aan zodra de buitentemperatuur serieus onder het vriespunt daalt.
nette daling is een leuk begin.
warmtepompen hebben geen probleem met temperaturen van -0 of lager.
met lucht/water systemen zie je dan wel een beetje daling in de cop, maar echt niet schokkend veel.
je doet dan geen 1kWh elektra = 5kWh warmte, het zakt een beetje naar 1kWh elektra = 4kWh warmte.
(bij een goede warmtepomp bouwer kun je de tabellen opzoeken als je het precies wil weten)
je 8kW warmtepomp zal dan zaken naar grofweg 6-7kW warmte afgeven.
wat eigenlijk nog best veel is.
tja, hoe bestolen zou jij je voelen als je gasketel niet bij springt en dat warmtepomp gewoon alles zou doen?
dan heb je een gasketel voor niks gekocht, dus bouwt men de logica zo in de hybride systeem dat de gasketel altijd wel eens bij springt en jij niet het idee hebt dat de gasketel voor niks is gekocht. ;)

(ik verwarm mijn huis met een warmtepomp die maar 1,4kW levert + extra boiler(voor douche en warm water keuken).
en gebruik nu voor koken en huis verwarmen +/- 100m3 gas per jaar.
(door de zomer maanden mijn gasgebruik te tellen kom ik uit op ongeveer 40m3 per jaar voor koken, dus ik gebruik nog 60m3 voor verwarmen)

je zou eens uit moeten zoeken of je de hybride warmtepomp niet kunt ombouwen naar standalone. ;)
(ik ken hem niet. dus weet niet hoe dat moet en of het kan.)
en dan er eens een jaar mee draaien, wie weet wat hij doet. ;)

mijn gasgebruik(eerste jaren zonder warmtepomp.):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLmwdkUoyD8cKQj6kO-r5cHzzY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRxRVugbN6PUJinuG0toAf5F.jpg?f=fotoalbum_large

en de elektra gebruik van alleen de warmtepomp(+ventilatie +boiler in het laatste jaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 12-01-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:27
migjes schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:46:
[...]
tja, hoe bestolen zou jij je voelen als je gasketel niet bij springt en dat warmtepomp gewoon alles zou doen?
dan heb je een gasketel voor niks gekocht, dus bouwt men de logica zo in de hybride systeem dat de gasketel altijd wel eens bij springt en jij niet het idee hebt dat de gasketel voor niks is gekocht. ;)
Ik denk niet dat dit soort sentimenten ten grondslag liggen aan het systeem. Vermoedelijk kan de warmtepomp in zijn eentje domweg niet voldoende warmte in het huis krijgen. Dat kan liggen aan het vermogen van de pomp, die levert max 7.6kW volgens de specificaties. Maar het kan ook liggen aan het afgiftesysteem. Als er (te) weinig oppervlakte is zal de temperatuur van het CV-water omhoog moeten. Daarmee neemt de efficientie van de warmtepomp nog verder af (met buiten -10 wordt dat al matig) en kun je best op het punt komen dat er gas bijgestookt moet worden om op temperatuur te blijven.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph J
Misschien een domme vraag: hoe weet het systeem nou dat de warmtepomp het in zijn eentje niet aankan? Heeft dat bijvoorbeeld te maken met de temperatuur van het retourwater? Ik wil het graag begrijpen...

En wat bedoel je overigens met
Als er (te) weinig oppervlakte is
Ik heb nog even gecheckt, en mijn Mercuria awhp 8 mr-2 zou 8,3 kW moeten kunnen leveren bij +7 ̊C/+ 35 ̊C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Rudolph J schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:58:

Meestal de gevraagde watertemperatuur
Stel je Mercuria levert 35 en de thermosstaat vraagt 45.
Het verschil moet de cv ketel overbruggen.

Bij -10 kan je beter overschakelen naar 24 uurs verwarming.
Optie 2 is de stooklijn aanpassen zodat de warmtepomp hogere temperaturen levert.

Blijft als laatste over te weinig afgifte waardoor je op een te hoge temperatuur moet verwarmen.

Dus moest je cv over de gehele dag bijpringen of alleen in de ochtend na nachtverlaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph J
Dus moest je cv over de gehele dag bijpringen of alleen in de ochtend na nachtverlaging?
Ik heb een overzicht gemaakt van het energieverbruik gedurende de dagen met strenge vorst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3DKC1EQee5upeMCbFR9006j4YU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZd9jWgVVoRx49lpfLcWqWLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Rudolph J schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Ik heb een overzicht gemaakt van het energieverbruik gedurende de dagen met strenge vorst.[Afbeelding]
Duidelijk, stroom verbruik blijft in de periodes dat de cv ketel bijspringt redelijk constant zo rond de 4 kW
Lijkt erop dat de warmtepomp dan maximaal draait maar je meer warmte nodig hebt dan de warmtpomp kan levereren.

Met -10 en een hybride opstelling is dat normaal.

Maar gasverbruik is behoorlijk hoog met 11 m3
Je hebt dus behoorlijk wat warmte nodig.

Zou gokken op een warmtepomp van 18 a 20 kW voor volledig electrisch.
8 kW voor hybride is dan ongeveer 50% dus in balans.

Wil je meer besparen dan zal je meer moeten isoleren of voor 2 10 kW warmtepompen in cascade opstelling gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph J
Het zal inderdaad te maken hebben met de warmtevraag/totale vloeroppervlak. In tijden van 'normale' temperaturen kan de warmtepomp het prima bijbenen (zie bijgevoegde foto). Misschien moet ik dan het hogere verbruik tijdens vorstdagen maar voor lief nemen, gezien de extra investering voor een extra warmtepomp. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKrIuhMP39-FEF_Tsj2jSaiEB3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PiCJVLxor6K7mTMnbWKqFWo.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1