Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1095
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-09 14:39
Hoe, en met welke producten, repareer ik mijn Gigabyte RTX 2070 Windforce 8GB rev 1 grafische kaart?
...

Ik heb mijn nieuwe PC gebouwd en daar mijn huidige grafische kaart in gestopt (Gigabyte RTX 2070 Windforce 8GB rev 1).

Wanneer ik al een game opstart schiet de temperatuur naar 107c en gaan de fans op 4300RPM draaien. Niet normaal lawaai! Ik baal dus nu als een stekker..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYTkUluUenWBfCJxfBj4jXdHl9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TsTefwWGvfBJDnN5rGRZYizi.png?f=fotoalbum_large
...

Ik heb de volgende links gevonden naar YouTube en Reddit, maar ik vind het nogal conflicterende/onduidelijke informatie. Ik ben wel bekend met het bouwen van een PC, maar het repareren/vervangen van thermal pads en thermal paste van een grafische kaart vind ik nogal spannend..

https://www.reddit.com/r/...for_basic_2070_windforce/

YouTube: GIGABYTE RTX 2070 Thermal Pad Replacement | Temps Down & Efficiency ...

Dus, mijn vragen:

- Welke thermal pads heb ik nodig? Als ik die Reddit post en YouTube comments bekijk vind ik het nogal onduidelijk.
- Bij welke webshop kan ik de Thermal Pads kunnen kopen die bij mijn GPU zouden passen? Linkjes worden enorm gewaardeerd; vooral naar Nederlandse webshops/winkels.
- En waar koop ik passende Thermal Paste? (Zelfde geld voor die linkjes). Ik heb hier nog wat CPU thermal paste van ThermalRight liggen, zou dat ook werken?
- Wie kent er een service/Tweaker in Nederland die dit (betaald) allemaal voor mij zou kunnen doen?

Bedankt voor het lezen en hopelijk het antwoorden! ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:53
Het gaat er met name om dat de correcte dikte pads wordt gebruikt en persoonlijk zou ik dan ook kijken naar de warmtegeleiding. Iets duurder padje kan wellicht wat graden schelen.

Met de benodigde formaten kan ik je 1,2,3 niet helpen helaas.

Webshops die mij zo te binnen schieten: Highflow.nl, Azerty.nl, Amazon.nl (heeft o.a. Thermal pads van Arctic).

(CPU) Thermal paste is prima. Wellicht een vers tubetje Arctic MX-6 i.p.v. de Thermalright. Kwam laatst ergens een test tegen waar Thermalright koelpasta niet bijzonder goed uitkwam.

Hopelijk kom je hier al ietsje verder mee.

EDIT:

77 graden vind ik eerlijk gezegd nog niet zo schokkend. De hotspot temperatuur is wel hoog, maar klopt die ook? Waar wordt dit gemeten?
Dus wellicht maak je je iets te veel zorgen.

[ Voor 14% gewijzigd door maniac2003 op 05-12-2023 11:13 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1095
Hey @maniac2003 . bedankt voor je antwoord. Ik zal eens gaan kijken naar die webshops!

De fans spinnen zo hard op dat de buren het kunnen horen 😂, dus ik wil dit probleem sowieso oplossen. Aangezien de kaart prima werkte in mn vorige PC is er denk ik iets mis met de kaart of de nieuwe PC; echter kan ik mij niet voorstellen dat het aan de nieuwe PC ligt.

Ik zou mn kaart kunnen undervolten (oid, weet nog niet precies wat dat allemaal is) en de performance van de kaart zo omlaag drukken dat ie niet meer zo heet word, maar dan kan ik net zo goed integrated graphics gaan gebruiken ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:53
De videokaarten worden vanaf de fabriek wat generiek ingesteld, zodat vrijwel iedere kaart met de betreffende spanning makkelijk de geclaimde prestaties kan halen. Gigabyte wil natuurlijk niet de helft van de chips de prullenbak ingooien omdat ze niet zuinig genoeg zijn. Dus ja, iets meer spanning (tot op zekere hoogte uiteraard) zodat de prestaties wel worden gehaald is beter voor Gigabyte, meer chips die bruikbaar zijn.
Bij het undervolten ga je je kaart zuiniger instellen. Dus de voltages omlaag totdat de kaart het aantal MHz niet meer haalt en dan de spanning weer ietsje opschroeven zodat de boel 24/7 werkt.

Voorbeeldje:
standaard draait je videokaart op 1000MHz en daar is 1000mV voor nodig vanaf fabriek.
Nu ga jij die 1000mV met kleine stapjes verlagen totdat de videokaart crashed. Stel je komt uit op 900mV wat stabiel werkt. Dan heb je dus je kaart 'undervolt' met 100mV. Dat resulteert in een lager verbruik en dus minder warmte.

Vroeger (jaja, begin zo langzamerhand een oldie te worden :D ) was het voornamelijk overclocken in mijn beleving. Tegenwoordig is iedereen aan het undervolten.

Heb je Gigabyte al benaderd? Wellicht kunnen zij aangeven welke dikte thermal pads je nodig hebt.
De 2070 is neem ik aan al uit garantie?

** beetje kort door de bocht wellicht, maar het gaat om het idee.
Hierbij ook nog een uitleg van C't gericht op een heel systeem:
https://www.ct.nl/achterg...ai-en-warmte-undervolten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1095
Ontzettend bedankt voor je uitleg!

Kaart heeft helaas geen garantie meer. Ik heb gigabyte al een bericht gestuurd met de vraag over de benodigde thermal pads, ik hoop dit morgen van ze te horen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:37
Als je de backplate thermal pads niet vervangt lijkt het dat je met 0.5mm dikte voor VRAM en 1.0mm dikte voor VRM uit moet komen.
https://www.reddit.com/r/...for_basic_2070_windforce/

Ik gebruik zelf nog vaak deze shop, maar die zit hier in het dorp dus geen idee hoe het zit met kwaliteit van verzenden.

Overigens; je hebt thermal paste - wat let je om alleen de koelpasta te vervangen? Als je de kaart voorzichtig uit elkaar haalt hoeft het vervangen van pads echt niet altijd. Zelfs een scheurtje hier en daar hoeft niet funest te zijn, kan zomaar dat het probleem met nieuwe koelpasta opgelost is.

En als het in je oude PC niet was; wellicht met uitbouwen iets geraakt (bijvoorbeeld een fan) waardoor die nu een lawaai maakt? Of zit die nu in een krappere case met beperkte airflow?
Pagina: 1