CV installatie, plaatsing bypass bij 2 verdelers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nootorius75
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 15:08
Mijn vraag
...

Bij mij is een CV installatie geinstalleerd met vloerverwarming (geen radiatoren) en 2 verdelers met beide een circulatiepomp.
In de CV installatie zit 1 bypass. Deze is gemonteerd tussen de 2 verdelers.

Mijn vraag is: Is de plaats van de bypass goed gekozen?

Ik zou zelf verwachten dat deze na de 2 verdelers moet worden geplaatst. Wat ik nu zie op de analoge meters van de verdelers is dat de ene verdeler met een lagere aanvoertemperatuur werkt (ongeveer 8 graden) als de andere.

Met vloerverwarming voel je dit goed als je op blote voeten loopt.
...

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
Je weet wat de bypass is, wat die doet en waarom je die plaatst? Als je aan het aanwarmen bent (vloer nog koud) mag de bypass niet open gaan, die opent pas als beide vloerverwarmingsverdelers dicht gaan (door de maximaalthermostaat).
Als er op de verdeler stuurbare koppen zitten (zoneregeling), zodat alle groepen dicht kunnen, dan is op de verdeler ook een bypass nodig.

Dat de aanvoertemperatuur verschilt tussen ene en andere verdeler, dat kan aan verschillende zaken liggen. Wat meet je exact als "aanvoertemperatuur", is dat bij koude vloer inschakelen en de temperatuur meten op de aanvoerleiding? Wat je op de verdeler afleest is reeds gemengd, en hangt af van de vloertemperatuur oa.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Nootorius75
Ik meet nu op de ene vloerverdeler 30 graden, op de andere 40 en de aanvoertemperatuur van de cv is 43 en de bypass staat volgens mij open. Mijn verbruik zit deze ochtend al op 10 m3......

De woonkamer waar de thermostaat hangt zit achter de verdeler die 30 graden aangeeft.

Op de verdeler zitten thermostaatknoppen waarmee ik een zone kan knijpen.

Vloer is in woonkamer koud, in de badkamer zweet ik de tent uit (die zit op de andere verdeler).

• Nootorius75
Themostaatkranen op verdelers staan trouwens op 60 graden.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
Dit is een bypass: https://www.verwarming-sh...ilregelaar-5/4MF-(Bypass) . Wat is voor jou 'open" :?
Als je die instelt dat ie open is als de verdelers warmte willen (bij jou continue, gezien je maar knijpt op 60°), dan loopt al het warme water daardoor terug naar de CV en blijft je huis koud.
Het lijkt het me nuttig om boven de thermostaatknop wat lager te zetten, zodat die wel vlot op gang komt als de vloer koud is, maar daarna wat afgeremd wordt.
Heb je voetventielen in de retour van de verdelers? Die kan je ook gebruiken om wat meer water naar de andere verdeler te sturen (continue, onafhankelijk van warmte vloer, in tegenstelling tot de thermostaatknoppen).

Het is trouwens wel vreemd dat je aan 40° aanvoer raakt met mengverdelers, als je 43° uit de CV krijgt. Hebben je verdelers toevallig een inregelventiel? Dan staat die op de bovenverdieping wellicht verkeerd (hydraulisch actief).

[ Voor 14% gewijzigd door naftebakje op 05-12-2023 12:30 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Nootorius75
Deze zit er bij mij tussen:

https://www.technim.nl/ve...rWGL_r98l5rgaAl1cEALw_wcB

Staat ingsteld op 0,4 bar.

Ik heb overigens maar 1 verdieping. Voetventielen zijn aanwezig maar zitten in de aanvoer van de zones. De thermostaatknoppen voor de zones zitten op de retour.

Bedoel je met deze opmerking de thermostaatknop op de verdeler? "Het lijkt het me nuttig om boven de thermostaatknop wat lager te zetten, zodat die wel vlot op gang komt'. als de vloer koud is, maar daarna wat afgeremd wordt".

Volgende gedaan. Van de linkervloerverdeler de thermostaatknop dicht gezet. De rechter komt niet hoger als 30 graden waarbij de thermostaatknop helemaal open staat. Direct als de CV gaat pompen komt de bypass in werking. Probleem is dus dat als je de woonkamer nu met 30 graden moet gaan opwarmen dan kan het allemaal wel even duren. Zet ik de thermostaatkraan van de linker op 30 graden dan is die best vlot op 30 graden.

[ Voor 24% gewijzigd door Nootorius75 op 05-12-2023 21:23 ]

• Nootorius75
Ik heb een schema gemaakt van de opstelling. Achter de rechterverdeler zitten de meeste zones van de woonkamer. Die worden dus niet lekker warm. Achter de linkerverdeler zit 1 zone in de woonkamer die is wel goed voelbaar qua temperatuur. Lijkt me ook logisch aangezien die verdeler 10 graden warmer is. Overigens is op de linkerverdeler het merendeel afgeknepen op de thermostaatkranen van de zones.

Daarnaast valt mij op ook dat de bypass direct inschakelt als de CV aan gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJzD3m85z5TKEQm8oYShKMfEVNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVcIGRerkV9CE170EdSlb3gR.jpg?f=fotoalbum_large

De warmtepomp staat er nu bij maar die doet feitelijk niets met dit weer (onder de 5 graden doet deze niets of nauwelijks iets). Het issue treedt op wanneer de CV draait (en de WP niet).

[ Voor 19% gewijzigd door Nootorius75 op 06-12-2023 07:48 ]

Pagina: 1