Excel: inzicht in uitgaven en ontvangsten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanstr
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-12-2023
Ben nieuw en hoop dat ik hier een antwoord kan vinden voor de volgende vraag.
Heb overzicht van alle uitgaven/ontvangsten 2023 in een Excel spreadsheet gezet.
Wil nu met een formule in het overzicht kunnen zoeken naar een relatie en optellen hoeveel in bij die relatie heb uitgegeven of ontvangen. Dus ik wil bijvoorbeeld kunnen zoeken naar Albert Hein en dan kunnen zien hoeveel ik in 2023 bij AH heb besteed.
Ik kan natuurlijk sorteren en dat optellen, maar ik zoek een ALS formule waarmee ik automatisch het totaal vind als ik AH invul.
Wie kan mij helpen. Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:23
Voor een nieuwe vraag is het handiger een eigen topic te starten in plaats van een oud topic met een heel andere vraag te reviven.

Zelf zou ik in jou geval werken met een draaitabel. De naam van de relatie in de rijen en de inkomsten en uitgaven in de waarden. Je kan dan heel makkelijk filteren op de naam om van 1 relatie de uitgaven te zien.

Als je per se in een cel een naam wilt invullen kan je in de cel naast die invulcel de formule SOM.ALS gebruiken om alle transacties van 1 relatie op te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

@Hanstr in heb je vraag afgesplitst naar een eigen topic. Inderdaad ajb niet eigen vragen in andermans topic stellen. Die kunnen prima in een eigen topic.

Zie verder hierboven. Als je het met als() wilt proberen: waar loop je vast? Kijk dan ook naar verticaal zoeken of liever X.zoeken(). Maar probeer eerst een draaitabel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Hanstr schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:19:
Wil nu met een formule in het overzicht kunnen zoeken naar een relatie en optellen hoeveel in bij die relatie heb uitgegeven of ontvangen. Dus ik wil bijvoorbeeld kunnen zoeken naar Albert Hein en dan kunnen zien hoeveel ik in 2023 bij AH heb besteed.
Dat kan bv. met de functie =SOM.ALS
Edit: dit antwoord heeft al iemand gegeven, sorry.

[ Voor 7% gewijzigd door dix-neuf op 05-12-2023 09:59 ]