Excel: Extrapoleren van een macht-functie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KFS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-12-2023
In excel wil ik een reeks aan gegevens extrapoleren mbv een functie. Zodat ik de volgende omslachtige methode niet hoef toe te passen:

Wat ik nu doe: van de populatie maak ik een grafiek. Van de grafiek maak ik een trendlijn. De trendlijn is gebasseerd op een "macht". Toon de formule in de grafiek. Ik neem deze formule over om alle opvolgende waarden te bepalen.

Dit moet ik dus doen voor zo'n 24 reeksen.

Met de functie "TREND" kan je lineair extrapoleren. Helaas is de functie een macht.

Voorbeeldje:
X=10000; Y=5,2
X=15000; Y=5,8
X=20000; Y=6,2
X=30000; Y=6,9
X=40000; Y=????
X=50000; Y=????
X=60000; Y=????

mbv de grafiek en het tonen van de formule krijg ik:
Y=0,4935x^0,2558

Deze formule is voor mij accuraat genoeg. De werkwijze is alleen wat omslachtig en niet parametrisch.

Als ik een soortgelijke functie als "TREND" bestaat maar dan voor een macht dan zou dat enorm helpen.

Bestaat deze en hoe werkt deze functie? Ik heb inmiddels al wel ontdekt dat er functies zijn die zelfs een logaritmische en exponentiële functie kan bepalen.

Bedankt voor de hulp!

KFS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:11

g0tanks

Moderator CSA
Met LINEST() kan je de parameters van een lineaire vergelijking bepalen (y = c*x + b).

Nu heb jij een machtsfunctie in de vorm y = c*x^b, maar als je het natuurlijk logaritme pakt kan je het lineair maken: ln(y) = ln(c) + b*ln(x).

Met een paar extra stappen kan je dus zo de goede parameters voor de machtsfunctie bepalen en gebruiken in een formule.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KFS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-12-2023
Dankjewel voor je reactie.

de functie LINEST() is voor mij niet beschikbaar.
Wat bedoel je met "een paar extra stappen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:11

g0tanks

Moderator CSA
KFS schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:47:
Dankjewel voor je reactie.

de functie LINEST() is voor mij niet beschikbaar.
Wat bedoel je met "een paar extra stappen"?
LINEST() is de Engelse naam van de functie. De Nederlandse variant moet je zelf even opzoeken.

Met een paar extra stappen bedoel ik dat je met alleen LINEST() er nog niet bent, maar zelf nog even moet nadenken hoe je vervolgens die parameters gebruikt. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW