Grote delays tijdens ping test, laptop afhankelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Loos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 09:43
Bij ons op het bedrijf heeft iedere gebruiker een laptop die via een bedraad netwerk verbinding maakt met de servers die in Amsterdam staan. Sinds een aantal maanden hebben een aantal collega's last van "haperende" verbindingen en Teams sessies die niet te volgen zijn.
Ik ben zelf een gebruiker die nergens last van heeft. Op diverse laptops heb ik ping tests gedaan naar de server. Mijn laptop geeft steevast een delay van 16-17msec terwijl collega's frequent uitschieters hebben naar 2300msec. Onze IT afdeling zegt dat het de verouderde infrastructuur is en dat de bandbreedte tekortschiet en wil verdubbelen. dat za. 4-5 maanden kosten.

Ik ben (nog) niet overtuigd dat daar het probleem zit. Als ik mijn laptop op dezelfde kabel aansluit waar collega's haperende verbindingen ondervinden dan heb ik geen problemen, dus korte delays. Dat wjst volgens mij naar de laptop/drivers zelf.

Wat zijn er nog meer voor tests te doen om de oorzaak te achterhalen?

Elitedesk 620 & Elitebook 820 G2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:27
Eerste vermoeden.. netwerkkaart drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Loos
De netwerkkaart drivers worden door Lenovo Commercial Vantage up-to-date gehouden.

Vergeten erbij te vermelden: de gebruikers die op kantoor last hebben van de haperende verbindingen hebben als ze thuis werken deze problemen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:42
Werken ze thuis ook bekabeld? Of via wifi?

Hang er eens een externe (usb) netwerk adapter aan. Kosten rond de 15 euro dan weet je t.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@hesselbeertje

even voor @Rob Loos bedoel je dan

een USB<>ETHERNET adapter?
https://www.allekabels.nl...usb-ethernet-adapter.html

of een USB<>WIFI Adapter?
https://www.allekabels.nl...res/usb_wifi_adapter.html

of ff beide pakken en zo via 2 kanten troubleshooten

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 05-12-2023 08:44 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:01

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Probeer eens een traceroute naar de server, volgen alle laptops dezelfde route?
Zeker bij grotere implementaties kan een hostname naar verschillende IP-adressen resolven soms op een ander continent. Met een traceroute kan je dit bekijken en ook eventuele VPN clients o.i.d. uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Rob Loos schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:01:
Ik ben (nog) niet overtuigd dat daar het probleem zit.
Waarom niet?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:14

pistole

Frutter

Laat een aantal clients op kantoor tegelijk en continue de server(s) pingen. Als ze allemaal tegelijk naar boven uitschieten dan is het mogelijk de belijning/bandbreedte/infra. Als het individuele uitschieters zijn dan kan het aan de laptop/driver liggen.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als de laptops hardwarematig identiek zijn, software centraal beheerd wordt en de problemen op dezelfde laptops op andere locaties niet optreden zou ik in eerste instantie daar niet beginnen kijken.

Het zou helpen om een overzicht te maken van hoe de laptops verbinding maken met de server waar je heen pingt. Breng in kaart wat via welke switch(es) gaat en hou vervolgens bij waar er problemen zijn. Je ziet dan snel genoeg of een bepaald onderdeel / een bepaalde verbinding de boosdoener is.

Wat ook geen kwaad kan is om de IT-afdeling te vragen hun uitspraak over verouderde infrastructuur en onvoldoende bandbreedte te specificeren. Welk infra is verouderd? Welke bandbreedte schiet tekort? Als het goed is komt hun specificatie overeen met wat je zelf hierboven geanalyseerd hebt.

Wat is jouw rol in dit geheel? Ben jij manager die (o.a.) verantwoordelijk is voor IT en wil toetsen of hun schattingen realistisch zijn? Of iets anders? Waarom is het jouw probleem als jij enkel gebruiker bent die nergens last van hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 05-12-2023 09:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Loos
@dion_b
ik ben manager maar niet verantwoordelijk voor IT. In mijn team hebben een aantal mensen last van dit issue, simpelweg 4-5 maanden wachten is voor mij niet acceptabel.

@Fraggert
zojuist de test gedaan met een USB-ethernet converter. De haperende laptop met USB-ethernet converter geeft nog steeds problemen. Een andere laptop (die normaal geen problemen geeft) met dezelfde converter op dezelfde kabel aangesloten geeft geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Soms is het ook software wat iedere X seconde een zware data sync doet oid, dan kan een ping ook omhoog schieten.
Mrja dan zou je er thuis ook last van moeten hebben...

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Wat zou kunnen is dat die laptop in een ander vlan terecht komt, wellicht via 802.1x authenticatie?

Dat zou betekenen dat jij in jouw vlan geen problemen hebt, maar iemand anders/ander device in een ander vlan wel. Mocht je organisatie met meerdere vlans werken, dan kun je per vlan allerlei dingen instellen (spanning-tree root, gateway et cetera). Dan is het hetzelfde kabeltje, maar een compleet andere situatie.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:00

TommieW

Numa numa.

Een andere mogelijkheid is dat de firmware van de AP's recentelijk is bijgewerkt. Ik heb thuis Unifi AP's, hier is het wel 's voorgekomen dat een nieuwe firmware compatibiliteitsproblemen heeft met specifieke devices.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Pagina: 1