Aansluiten groepenkastje schuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeepieJoep
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-04 19:51
In mijn huis heb ik momenteel een ouderwetse meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zUXRT02LAP01qCci_65OmL4V2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3tZ8fAobZM2Cvlkg40qcCbW.jpg?f=fotoalbum_large

Rechtsboven is een 5 polige kabel te zien die loopt naar een schuur 40 meter verderop.
In deze schuur zou ik het liefst een klein groepenkastje plaatsen welke ik via Marktplaats op de kop heb getikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FfjoYmM0y2NP0lgt1vnQbakbZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9hHe1aKvF3WSA2uTDQ0D3wn.jpg?f=fotoalbum_large

De kabel naar de schuur is momenteel voorzien van een ouderwetse aardlekschakelaar en daarboven 3 stoppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSeH3gpe9CN9y6anv3PQqSy-rh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJIIsReGAE6IQgtDE6DsjzrC.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is hoe ik het kleine groepenkastje het beste aan kan sluiten? Mijn idee is om de 4-polige aardlek niet meer te gebruiken en de 3 fasen rechtstreeks op de 3 stoppen aan te sluiten. In het groepenkastje in de schuur kan ik dan per fase een aardlek plaatsen van 40A/30mA waarna de automaten kunnen komen (tot 4 per aardlek).

In de schuur komen een aantal eenvoudige groepen (licht, wcd's, en 1 groep met een wat grotere verbruiker van ongeveer 2000 watt). Niet echt persé 3 fasen nodig maar omdat de kabel toch 5-polig is wellicht wel het slimste?
Is dit inderdaad de beste manier of kan ik het beter op een andere manier doen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-05 19:23
Wat een oude meuk zeg.

Je kan inderdaad de voedingsleiding direct op de zekeringen aansluiten. De aardverspreidingsweerstand moet hiervoor wel voldoende laag zijn. Je zou wel de onderverdeelkast moeten voorzien van een 4-polige hoofdschakelaar en alle afgaande groepen beveiligen met aardlekschakelaars. Liefst niet meer dan 4 per aardlekschakelaar.

Het lastige met die oude groepenkasten is dat er geen vervangende onderdelen beschikbaar zijn wanneer er iets afbreekt of op andere manier stuk gaat tijdens aanpassen.

Succes met je klus...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Waarom dan die aardlek weg? Die is 500mA en dus kan je alsnog die 30'ers zetten.
Als je ooit een schup door je kabel jast is die nog goed beveiligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeepieJoep
Ja zat ik ook aan te denken. Moet nog even uitzoeken hoe die 3 stoppen zijn afgezekerd maar war raden jullie aan om te kiezen als 4polige hoofdzekering in de kleine groepenkast? Ook in verband met selectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-05 15:20
JeepieJoep schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:36:
Ja zat ik ook aan te denken. Moet nog even uitzoeken hoe die 3 stoppen zijn afgezekerd maar war raden jullie aan om te kiezen als 4polige hoofdzekering in de kleine groepenkast? Ook in verband met selectiviteit.
Je hebt geen hoofdzekering nodig in je kleine kastje, maar een hoofdschakelaar. Die beveiligd niets, maar stelt je in staat om je verdeelkast met 1 handeling spanningsvrij te maken. Scheelt je ook nog eens iedere keer naar de meterkast in huis lopen als je in je schuur iets aan de verdeelkast wil aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Van selectiviteit gaat geen sprake meer zijn natuurlijk. Die 16A zekeringen in de verdeelkast in de schuur zullen nooit afslaan en zijn dus eigenlijk zinloos, want de zekering in de meterkast zal waarschijnlijk altijd eerder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeepieJoep
dunedanh schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:00:
[...]

Je hebt geen hoofdzekering nodig in je kleine kastje, maar een hoofdschakelaar. Die beveiligd niets, maar stelt je in staat om je verdeelkast met 1 handeling spanningsvrij te maken. Scheelt je ook nog eens iedere keer naar de meterkast in huis lopen als je in je schuur iets aan de verdeelkast wil aanpassen :)
Klopt! Bedoel ik ook :)
Van selectiviteit gaat geen sprake meer zijn natuurlijk. Die 16A zekeringen in de verdeelkast in de schuur zullen nooit afslaan en zijn dus eigenlijk zinloos, want de zekering in de meterkast zal waarschijnlijk altijd eerder gaan.
Ligt dit niet aan de zekeringen in de meterkast? Stel die zijn afgezekerd op 3x25A en de hoofdschakelaar in de verdeelkast is 3x40A (om enkel te dienen als hoofdschakelaar) dan zullen de 16A zekeringen toch wel afslaan? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
JeepieJoep schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:35:
[...]

Klopt! Bedoel ik ook :)

[...]

Ligt dit niet aan de zekeringen in de meterkast? Stel die zijn afgezekerd op 3x25A en de hoofdschakelaar in de verdeelkast is 3x40A (om enkel te dienen als hoofdschakelaar) dan zullen de 16A zekeringen toch wel afslaan? Of zie ik iets over het hoofd?
Je hoofdzekeringen zijn (waarschijnlijk) al 3x25A en je mag je kabel niet direct aan de hoofdzekering knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je hebt natuurlijk ook te maken met de aderdikte van de grondkabel. Gokje is dat dit 2.5mm2 is. Dan mag je al niet boven de 16A afzekeren in de meterkast.

Je zou hier nog "trage" 16A smeltpatronen in kunnen zetten. Praktisch gezien krijg je dan wel selectiviteit met de B16 automaten. Maar officieel moet het verschil volgens mij groter zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door AtomicShockwave op 05-12-2023 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 02-05 11:30

mjl

Ugh

2,5mm en welke lengte? Daarmee bepaal je dan hoe hoog je moet af zekeren in de meterkast of dat je direct op je hoofdaansluiting kan aansluiten (tot 25m mag 25A, langer 16) (achter de hoofdschakelaar uiteraard)

https://www.visser-assen....te-van-krachtstroomkabels

dan de aardlek er tussen naar de schuur toe, daar selectief afzekeren per groep (dus als je 3x16A in de meterkast zet dan max 10A in de schuur). Als je op de 3x25 aankoppelt dan mag 16A.

Aardlek van de meterkast naar de schuur is wel een must, als je zoals hierboven aangegeven je de kabel beschadigd met werkzaamheden in de tuin wil je wel dat de hele kabel spanningsloos wordt!

In de schuur een 3fase hoofdschakelaar plaatsen en dan dus selectief afzekeren, eventueel een aardlek er extra tussen kan maar dan 1 die gevoeliger is dan in de meterkast. Als je toch nieuwe automaten moet kopen overweeg dan een setje aardlekautomaaten (aardlek en afzekeren in 1).

[ Voor 6% gewijzigd door mjl op 05-12-2023 15:21 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:23

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-03 21:14
Ik zou eerst maar eens controleren of je huidige installatie nog veilig is. Te beginnen met de werking van de aardlekschakelaars. Zijn deze allemaal nog functioneel? Voor persoonsbescherming gebruik je enkel aardlekschakelaars van 30mA. Meet de aardverspreidingsweerstand eens. Zijn er eindgroepen die niet beveiligd zijn door aardlekschakelaars?
Ik zou daarna pas denken aan een onderverdeler en hoe deze weer conform huidige NEN1010 aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik zou echt eerst eens wat geld steken in het moderniseren van deze kast voor je verder gaat en je installatie en veiligheidssystemen brengen naar deze zijde van het stenen tijdperk.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Het is niet omdat het er oud uit ziet dat het niet goed is.

Laat die verliesstroomschakelaar zitten, Vervang die 3 smeltveiligheden door een automaat van 20A (dat mag wel met 2.5mm²) en je hebt terug selectiviteit. De C16's die in je kastje zitten flikker je er uit. die gaan wss later triggeren dan een B20.

[ Voor 4% gewijzigd door Ligone op 05-12-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Ligone schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:39:
Het is niet omdat het er oud uit ziet dat het niet goed is.

Laat die verliesstroomschakelaar zitten, Vervang die 3 smeltveiligheden door een automaat van 20A (dat mag wel met 2.5mm²) en je hebt terug selectiviteit. De C16's die in je kastje zitten flikker je er uit. die gaan wss later triggeren dan een B20.
Ik dacht dat het 16a moest zijn na 25, maar als 20a oké is dan is dat een betere oplossing inderdaad, misschien hier ook even wat herzien, dan zou ik naast de laadpaal van 3x16 ook nog een klein groepje voor wat verlichting in de schuur kunnen maken.

Qua karakteristieken: wat wil je in de schuur gaan doen? Als daar iets zwaars aan komt kan je een C20 in je meterkast overwegen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

@mjl Godver ja... in nederland zit je met die stap overslaan.

Dan is het: verliesstroom laten zitten, smeltzekeringen er uit en doorverbinden. Dan kan je al je B16's laten zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:37
Dus de kabel alleen gezekerd door de hoofdzekeringen ? Dat is zeker niet volgens de NEN 1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Je hebt gelijk, verliesstroom is niet voldoende en een alamat in de plaats moet dan ook weer 16A zijn.

conclusie: je kastje is een miskoop. Die zekeringen moeten 10A zijn.

Is conformiteit niet zo belangrijk maar wil je wel veiligheid ga je terug naar mijn vorige oplossing met de smeltveiligheden te vervangen door een B20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

devriesjande schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:09:
Dus de kabel alleen gezekerd door de hoofdzekeringen ? Dat is zeker niet volgens de NEN 1010.
Ik heb niet het gevoel dat TS een NEN CERTIFICERING ambieert. In dat geval lijkt mij een 3 fase aardlek (direct na de hoofdzekering) en daarna de groepen kast in de schuur nog de veiligste oplossing. Zie het als een grote groepen kast, alleen het doorverbind draad is iets langer van de aardlek naar de groepen.

Ook mag je maar 3 groepen achter de aardlek zekeren als ik de NEN opmerkingen in diverse topics dan lees.

Maar correct: volgens de NEN is het allemaal niet en moet je 10A zekeringen gebruiken na een aardlekschakelaar en 16A 3 fase groep in de meterkast.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:52
Met alle respect, doe jezelf een lol en neem afscheid van je huidige museumstuk van een groepenkast. Laat er eentje plaatsen rekening houdend met de aanpassingen die je wilt doen voor de voeding naar je schuurtje. Risico is als je hier aan gaat sleutelen dat er iets kapot kan gaan door broos geworden plastic en dan is er niet even een winkel waar je een vervangende kap o.i.d. kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

x0z8_ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:25:
Met alle respect, doe jezelf een lol en neem afscheid van je huidige museumstuk van een groepenkast. Laat er eentje plaatsen rekening houdend met de aanpassingen die je wilt doen voor de voeding naar je schuurtje. Risico is als je hier aan gaat sleutelen dat er iets kapot kan gaan door broos geworden plastic en dan is er niet even een winkel waar je een vervangende kap o.i.d. kan bestellen.
Dat dan ook nog eens :) helemaal mee eens, als je het goed wilt doen dan gaat het even wat geld kosten.

Ik vrees alleen dat TS niet op dit antwoord zit te wachten en wellicht gewoon een eigen plan trekt, als dat zo is dan liefst wel een zo veilig mogelijke oplossing.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeepieJoep
Grote dank voor alle reacties!

De meterkast moet inderdaad vervangen worden en dat is ook iets dat uiteindelijk gaat gebeuren.
Op basis van alle reacties ga ik nu het volgende maken:

3x25A smeltzekeringen naar de schuur. Aardlek (ook al is deze 500mA) laten zitten en op termijn dus vervangen. In de schuur komt de kleine groepenkast met daarin eerst een 4-polige hoofdschakelaar van 16A gevolgd door per fase een aardlekschakelaar van 40A, 30mA en dan maximaal 4x een B16 schakelaar.

Volgens mij klopt het zo dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 01:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
JeepieJoep schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:30:
3x25A smeltzekeringen naar de schuur.
Maar is de bestaande kabel daar dik genoeg voor?
In de schuur komt de kleine groepenkast met daarin eerst een 4-polige hoofdschakelaar van 16A
Succes om er één van 16A te vinden naast dat het dus ook niet zou mogen gezien je op 25A wilt zekeren. Maar dat dus een 4-polige van 40A.
gevolgd door per fase een aardlekschakelaar van 40A, 30mA en dan maximaal 4x een B16 schakelaar.
Dat klinkt goed.

En even voor de duidelijkheid, er is geen PV in het spel?

Verder zou ik zelf die "termijn" niet heel veel meer oprekken als de schuur moderner en veiliger spul krijgt dan het woonhuis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeepieJoep
De kabel is dik genoeg. 4mm2 of zelfs 6mm2.

Kan de hoofdschakelaar in de schuur dan beter 4-polig 40A zijn? Het is tenslotte alleen een schakelaar om de gehele schuur in 1x spanningsloos toch.

Er is wel een PV in het spel maar die komt uit in de meterkast in het huis.

Het advies is terecht en duidelijk. Het gaat alleen nu om fatsoenlijke verlichting in de schuur omdat alles beter is dan een verlengkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

die 4 of 6 mm² verandert de zaak natuurlijk maar euh 3x25A... Dat is wat ook voor je meterkast zit hé. Of heb je een 3x35A aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeepieJoep
De hoofdaansluiting is 3x25A.
Er zitten nu 3x20A smeltzekeringen naar de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Dan zou ik toch voor 20A gaan... Dan heb je toch nog een beetje selectiviteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 01:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
JeepieJoep schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:41:
De kabel is dik genoeg. 4mm2 of zelfs 6mm2.
Dan kan 20A of 25A wel ja.
Kan de hoofdschakelaar in de schuur dan beter 4-polig 40A zijn? Het is tenslotte alleen een schakelaar om de gehele schuur in 1x spanningsloos toch.
Maar je zekert de boel af op 20A of 25A, dan MAG je geen schakelaar gebruiken die dat niet mag hebben... (Of eigenlijk andersom, je moet afzekeren om de laagste stroom van de componenten in de installatieketen.) Maar weest gerust, de standaard hoofdschakelaars zijn 40A :+
Er is wel een PV in het spel maar die komt uit in de meterkast in het huis.
Scheelt wel dan voor nu, mits je er in de toekomst ook niet over denkt voor de schuur...
Het advies is terecht en duidelijk.
Vat het niet verkeerd op, maar ik vind het altijd een bijzonder afweging om wel een bak geld uit te geven voor PV maar niet voor je eigen veiligheid...
Het gaat alleen nu om fatsoenlijke verlichting in de schuur omdat alles beter is dan een verlengkabel.
Niets weerhoudt je er voor nu natuurlijk van om er gewoon 16A in te draaien en de kabel aan te sluiten.

Maar goed, onderverdeler kan zeker makkelijk zijn. Tenzij je hele heftige dingen in de schuur wilt doen zou ik lekker de 20A's houden, hoef je daar ook niets aan te passen. Naar 25A kan dan altijd nog :)

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 06-12-2023 18:02 ]

Pagina: 1