Hoog verbruik door woonunit met warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insignia11
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-04 18:02
Sinds vorig jaar Juli wonen onze grootouders bij ons in de tuin in een zorgunit.
Deze is 50m2 groot en wordt verwarmd/gekoeld dmv een lucht/lucht-warmtepomp.

Wij betaalden net zoals de meesten onze energiefactuur gewoon via een voorschot dus hadden niet echt inzicht in ons verbruik. Sinds deze zomer zijn we begonnen met een dynamisch tarief en betalen we enkel nog wat we verbruiken, waardoor we meer bezig zijn met ons actuele verbruik.

Een paar weken geleden heb ik een homewizard aangeschaft voor onze digitale meter om ons totale verbruik op te volgen. (Woonunit + Eigen woning)
Resultaat; In de zomer gemiddeld 20kw/dag maar nu met deze koude temperaturen zitten we al op 40kw/dag.

De woonunit wordt dus verwarmd en gekoeld via een lucht/lucht-warmtepomp, voor de rest zal het verbruik hier echt heel laag liggen. 's avonds gaat er enkel een klein lampje en de tv aan & als er al eens licht brandt zijn het ingebouwde ledstrips met een zeer laag verbruik.
Wel is het zo dat de grootouders dit ding nogal uitputten. -3 graden buiten en hun zetten de thermostaat op 22 graden.
30 graden buiten in de zomer, hun zetten de thermostaat op 18 graden.
Maar goed, gezien de leeftijd valt hier nog weinig tegenin te brengen, we willen hun de laatste jaren ook niet in de kou laten zitten om wat te besparen.
In onze hoofdwoning wordt dan wel dagelijks gewassen incl droogkast, voor de rest is er heel de dag niemand hier aanwezig. 's avonds gaat de tv aan met een lamp met spaarlampen en 's nachts blijft er 1 spaarlamp branden bij ons zoontje op de kamer. Qua elektriciteit zou ik echt denken dat het grote verbruik niet bij onze hoofdwoning zit.

Lijkt een verbruik van 40kw/dag dan normaal? Als ik dit snel uitreken kom ik ongeveer op +€300/maand enkel aan elektriciteit?

Onze hoofdwoning is een open bebouwing zonder kelder of zolder waarvan we het dak vorig jaar opnieuw hebben laten isoleren.
We verwarmen de benedenverdieping met een houtkachel en de verwarming springt aan vanaf het onder 17 graden komt. Boven verwarmen we bewust niet mee om de kosten te drukken, als dit er nog eens bij zou komen zitten we vlot aan +€500/maand in de wintermaanden.
Toch zouden we het boven graag wat warmer hebben, (hier is het nu ongeveer 10 graden) maar dit doen we bewust niet omdat ons elektriciteitsverbruik al zo hoog ligt.

Is dit dan de keerzijde van een dynamisch tarief aangezien je in de winter meer verbruikt of is het een abnormaal hoog verbruik?

Hierbij nog 2 willekeurige voorbeelden van verbruiken van de afgelopen dagen, gezien via de homewizard-app.
Hier is mooi op te zien wanneer de vaatwasser/wasmachine/droogkast gebruikt wordt, maar ik vermoed dat de pieken die heel de dag wat terugkomen de warmtepomp zal zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JycCIhGXeLGMuwM_QeiOj-9jxUM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WCR6oyRq7HYTNaj5CR4FdJTj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rm__rN-LewBOvlnXlVVR5InNcMQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VeparLt61uxaONZSicxtsQ48.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Insignia11 op 04-12-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:02
Insignia11 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:45:

We verwarmen de benedenverdieping met een houtkachel en de verwarming springt aan vanaf het onder 17 graden komt.
Wat is 'de verwarming' dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insignia11
ASW1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:50:
[...]

Wat is 'de verwarming' dan?
Excuus.
Cv-ketel van 15 jaar oud. Deze staat op de planning om bij het volgende onderhoud te vervangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:02
Dus 20 zomer vs 40 winter .. ja zo gek is dat niet zonder verdere informatie.

Dat is 20 om te verwarmen, dat is niet zo heel veel in m3 in vergelijking.

Mijn wp gebruikt 10-15 per dag met zulke 0c temps en die mag maar een halve dag draaien van mij.

Alles onder 5c is gewoon killing voor verbruik.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
20kWh is best veel voor 50m2
Maar misschien niet geweldig geisoleerd, hoge temperatuur 24/7 en sowieso vrijstaand.
Dan komt daar warmwater nog bij want vermoedelijk een e-boiler in de mantelzorgwoning?
Dan is het niet zo heel gek.
Maar als je precies wilt weten waar het verbruik vandaan komt moet je zelf aan de slag en gaan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insignia11
ASW1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:18:
20kWh is best veel voor 50m2
Maar misschien niet geweldig geisoleerd, hoge temperatuur 24/7 en sowieso vrijstaand.
Dan komt daar warmwater nog bij want vermoedelijk een e-boiler in de mantelzorgwoning?
Dan is het niet zo heel gek.
Maar als je precies wilt weten waar het verbruik vandaan komt moet je zelf aan de slag en gaan meten.
Het zal ook wel maar zijn dan 20kwh, in de zomer wordt er mee gekoeld dus zal het grootste deel van onze 20kwh ook wel uit de unit komen vermoed ik.
Het zou goed geïsoleerd moeten zijn volgens de firma dat deze is komen plaatsen.
Er zit inderdaad een e-boiler in, hun douchen 2x per week maar ook echt heel zuinig, dit zal het verbruik niet maken.

Ik moet het inderdaad eens nakijken maar wou alvast weten of het een abnormaal verbruik is of niet, ik heb namelijk echt geen idee wat zo'n warmtepomp mag verbruiken en op internet stoot je gauw op cijfers van 8-10kwh/dag, hier gaat het dus vlot x2-x3 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Wat voor warmtepomp is dat dan, een gewone airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insignia11
ASW1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:26:
Wat voor warmtepomp is dat dan, een gewone airco?
Warmtepomp Fujitsu ARYG12LLTB & ventilatie-unit Duco Care

Dit is wat ik nu snel in de technische specificaties kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Sinds deze zomer zijn we begonnen met een dynamisch tarief en betalen we enkel nog wat we verbruiken.
Dat doe je bij alle soorten contracten of bedoel je wat anders?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:31

Aardedraadje

Met kabelschoen

Voor de rest zal het verbruik hier echt heel laag liggen. 's avonds gaat er enkel een klein lampje en de tv aan & als er al eens licht brandt zijn het ingebouwde ledstrips met een zeer laag verbruik.
Qua elektriciteit zou ik echt denken dat het grote verbruik niet bij onze hoofdwoning zit.
Je geeft aan dat je eigenlijk niet weet waar het verbruik vandaan komt. Dat je verbruikers omschrijft als "echt heel laag" zegt eigenlijk ook niet veel. Meten is weten, cijfers zijn alles in dit soort cases. Hoe is de woonunit voorzien van elektra, heeft deze zijn eigen meterkast? En is het mogelijk om hier aparte meting te voorzien? Of in ieder geval voor de verdachte verbruiker; de airco?
Insignia11 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:24:
[...]
Het zou goed geïsoleerd moeten zijn volgens de firma dat deze is komen plaatsen.
Er zit inderdaad een e-boiler in, hun douchen 2x per week maar ook echt heel zuinig, dit zal het verbruik niet maken.
Begin eens met het opvragen/delen van details over isolatie/opbouw van de woonunit. Dat schetst een veel duidelijker beeld bij de cijfers. Blijft een beetje gissen nu. Is er veel glas? Hoe is het gesteld met ventilatie? "goed geïsoleerd" is subjectief en zegt niet veel.

E-boiler: je hebt altijd stilstandsverliezen die gecompenseerd moeten worden en dat doe je dus met COP=1. "Echt heel zuinig" is ook weer subjectief. Cijfers zijn beter. Wat is zuinig? De één vindt 10 minuten douchen zuinig, de ander vindt het veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insignia11
DukeBox schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:42:
[...]

Dat doe je bij alle soorten contracten of bedoel je wat anders?
Tot aan het dynamisch tarief betaalden we gewoon met een maandelijks voorschot & dan op het einde van het jaar de eindafrekening.

Nu betalen we gewoon elke maand de maandelijkse afrekening van wat we daadwerkelijk verbruikt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insignia11
Aardedraadje schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:51:
[...]

[...]

Je geeft aan dat je eigenlijk niet weet waar het verbruik vandaan komt. Dat je verbruikers omschrijft als "echt heel laag" zegt eigenlijk ook niet veel. Meten is weten, cijfers zijn alles in dit soort cases. Hoe is de woonunit voorzien van elektra, heeft deze zijn eigen meterkast? En is het mogelijk om hier aparte meting te voorzien? Of in ieder geval voor de verdachte verbruiker; de airco?

[...]

Begin eens met het opvragen/delen van details over isolatie/opbouw van de woonunit. Dat schetst een veel duidelijker beeld bij de cijfers. Blijft een beetje gissen nu. Is er veel glas? Hoe is het gesteld met ventilatie? "goed geïsoleerd" is subjectief en zegt niet veel.

E-boiler: je hebt altijd stilstandsverliezen die gecompenseerd moeten worden en dat doe je dus met COP=1. "Echt heel zuinig" is ook weer subjectief. Cijfers zijn beter. Wat is zuinig? De één vindt 10 minuten douchen zuinig, de ander vindt het veel.
Ik weet dat het allemaal heel vaag uitgelegd is maar het was ook meer om vooral een eerste indruk te krijgen of het zin heeft om het uit te zoeken.
Als de meningen hier duidelijk zouden zijn dat het gewoon een normaal verbruik is moet ik de moeite al niet doen.

De unit heeft een eigen meter dus ik kan exact zien wat deze verbruikt van ons totale verbruik, dit is sowieso werk voor morgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:31

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik vind 40 kWh per dag niet heel absurd voor twee woningen waarvan één bewoond door ouderen.

Wij gebruiken op het moment (2 volwassenen, 2 kids, veel thuis werken) ook makkelijk zo'n 13-15 kWh per dag als we met airco verwarmen (buiten 7+ graden, anders met gas). Verwarmen dan 9-21 uur op 20 graden.

Koken elektrisch, heb 24/7 een servertje draaien die 2 kWh per dag kost. Niet per se heel zuinig. En ons verbruik x2 ligt lager dan jullie verbruik, maar wij stoken geen 22 graden. 20.5 is voor ons comfortabel.

Het klinkt dus wel hoog, naar verhouding hoger dan ons energieverbruik, maar ik kan niet zo goed inschatten of dat binnen redelijkheid ligt. Wij stoken expres niet met de airco met dit weer (defrostfestijn) dus dat kan ook een hoop schelen.

Interessant is misschien om te kijken of ze nachtverlaging toepassen? 's Nachts te warm kost onnodig energie, en is ongezond. Kan een hoop schelen als ze het 's nachts op 18/19 zetten, in plaats van 22. Als ze dat niet al doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Aardedraadje op 04-12-2023 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:34
Insignia11 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:57:
[...]

Tot aan het dynamisch tarief betaalden we gewoon met een maandelijks voorschot & dan op het einde van het jaar de eindafrekening.

Nu betalen we gewoon elke maand de maandelijkse afrekening van wat we daadwerkelijk verbruikt hebben.
Tja, je betaalt in beide gevallen voor wat je gebruikt. Alleen met een voorschot (die je vaak zelf kan instellen) smeer je de dure winter uit over de minder dure zomer maanden. Dat doe je nu niet meer, nu zie je daadwerkelijk dat je in de winter veel meer verbruikt dan in de zomer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teln5fNXuUtdhDrB3vCeDFUwMQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RYn9pdAlPoJCoqkNAfFIs4lG.png?f=fotoalbum_large
Eigen plaatje, maar hier zie je heel goed het verschil in kosten tussen de winter en de zomermaanden.

[ Voor 25% gewijzigd door LordSinclair op 05-12-2023 08:36 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-05 08:50
Er zijn ook geen zonnepanelen in het spel, toevallig? Aangezien je alleen P1-meter gegevens hebt, kan dat betekenen dat je verbruik in de zomer een vertekend beeld geeft: alles wat je direct verbruikt, gaat niet over je P1-meter. In de winter zie je dan extra duidelijk wat je verbruik echt is, omdat het niet of nauwelijks wordt gecompenseerd door de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insignia11
Ondertussen heb ik het verbruik al eens nagekeken via de meters en dit kwam er uit;

5311kw totaal verbruikt over een periode van 8 maanden.

-2464kw met de zorgunit
-2847kw met de hoofdwoning

In de hoofdwoning wordt gewassen en gedroogd voor iedereen.

Ik moet wel zeggen dat het verbruik inderdaad weer een pak lager ligt sinds de temperaturen weer boven de 5 graden zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06:38
Probeer je ook stroom te verbruiken op het juiste moment met je dynamisch tarief?

Dynamisch tarief vergt net veel opvolging en actief rekening mee houden imo, lijkt me niet de beste optie als comfort van de grootouders voorop staat want die gaan de tradities volgen van verbruik tijdens piekmomenten zou ik denken?

Zonnepanelen aanwezig?
Koken ook op elektra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insignia11
DriesLec schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:59:
Probeer je ook stroom te verbruiken op het juiste moment met je dynamisch tarief?

Dynamisch tarief vergt net veel opvolging en actief rekening mee houden imo, lijkt me niet de beste optie als comfort van de grootouders voorop staat want die gaan de tradities volgen van verbruik tijdens piekmomenten zou ik denken?

Zonnepanelen aanwezig?
Koken ook op elektra?
Gho, de vaatwasser wordt ingesteld met een timer en dat is het wel een beetje.
Zoals je zegt valt er tegen de grootouders hun verbruik weinig tegenin te brengen, ik wil niet van hun verwachten om de was te plannen op de voordeligste tarieven.
Het voordeel is natuurlijk wel dat ze overdag veel wassen, terwijl de meeste mensen ‘s avonds en ‘s ochtends veel energie verbruiken omdat ze overdag werken zijn.
Misschien kan ik wel eens kijken om dmv een timer de wasmachine ‘s ochtends vroeg op te laten springen.

Geen zonnepanelen of elektrisch kookvuur aanwezig hier. (Behalve een klein kookvuurtje in de unit maar deze wordt enkel gebruikt om eens een ei te bakken oid)

Het dynamisch tarief is er vooral gekomen om van die voorschotten vanaf te komen. Ik merk sindsdien dat we veel zuiniger proberen te zijn met onze energie omdat je dit dus direct voelt in je portemonnee op het einde van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Insignia11 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:30:
[...]

Gho, de vaatwasser wordt ingesteld met een timer en dat is het wel een beetje.
Zoals je zegt valt er tegen de grootouders hun verbruik weinig tegenin te brengen, ik wil niet van hun verwachten om de was te plannen op de voordeligste tarieven.
Het voordeel is natuurlijk wel dat ze overdag veel wassen, terwijl de meeste mensen ‘s avonds en ‘s ochtends veel energie verbruiken omdat ze overdag werken zijn.
Misschien kan ik wel eens kijken om dmv een timer de wasmachine ‘s ochtends vroeg op te laten springen.

Geen zonnepanelen of elektrisch kookvuur aanwezig hier. (Behalve een klein kookvuurtje in de unit maar deze wordt enkel gebruikt om eens een ei te bakken oid)

Het dynamisch tarief is er vooral gekomen om van die voorschotten vanaf te komen. Ik merk sindsdien dat we veel zuiniger proberen te zijn met onze energie omdat je dit dus direct voelt in je portemonnee op het einde van de maand.
Maar ben je ook goedkoper af in het totaalplaatje?

Normaal worden de prijzen altijd 1 dag op voorhand bekend gemaakt.
Die kunnen tussen de goedkoopste en duurste dag van een week erg verschillen en in een dag ook het duurste en goedkoopste uur.

Grootste invloeden zijn bedrijven/industrie, zon en wind.
Ik zou zeggen volg het eens een week of 2 op en kijk of je uit de patronen iets kunt leren die makkelijk kunt toepassen. Vaak is het snachts bvb de overdag prijs gedeeld door 8.
Reken maar uit als je dat jaarlijks voor paar honderd kws kunt doen.

Ik zou het zeker doen als je verbruik meer dan 5000 op 8 maanden zonder in je hoofdwoning elektrisch te verwarmen en niet elektrisch te koken.
Als we dat even doorrekenen ben je begin april beginnen meten, dan heb je 5000 plus met nog 3 zeer hoog verbruik maanden en maart semi. Dan mag je rekenen op nog iets 3000 kw extra tegen dat je jaar rond is.

Zonnepanelen, patronen leren en grote verbruikers spotten lijken me echt aan te raden.

Hoop dat je er iets mee kunt 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insignia11
DriesLec schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:07:
[...]

Maar ben je ook goedkoper af in het totaalplaatje?

Normaal worden de prijzen altijd 1 dag op voorhand bekend gemaakt.
Die kunnen tussen de goedkoopste en duurste dag van een week erg verschillen en in een dag ook het duurste en goedkoopste uur.

Grootste invloeden zijn bedrijven/industrie, zon en wind.
Ik zou zeggen volg het eens een week of 2 op en kijk of je uit de patronen iets kunt leren die makkelijk kunt toepassen. Vaak is het snachts bvb de overdag prijs gedeeld door 8.
Reken maar uit als je dat jaarlijks voor paar honderd kws kunt doen.

Ik zou het zeker doen als je verbruik meer dan 5000 op 8 maanden zonder in je hoofdwoning elektrisch te verwarmen en niet elektrisch te koken.
Als we dat even doorrekenen ben je begin april beginnen meten, dan heb je 5000 plus met nog 3 zeer hoog verbruik maanden en maart semi. Dan mag je rekenen op nog iets 3000 kw extra tegen dat je jaar rond is.

Zonnepanelen, patronen leren en grote verbruikers spotten lijken me echt aan te raden.

Hoop dat je er iets mee kunt 🙂
Bedankt voor de uitleg!
Ik moet zeggen dat ik sinds de home wizard er wel harder mee bezig ben.
Sinds een week ben ik harder de dagprijzen in de gaten gaan houden en valt me inderdaad op dat het vaak tussen 03:00 en 04:00 het goedkoopst is. Dit is nu ook het moment dat de vaatwasser ingesteld staat.
Vandaag heb ik het ook aan de grootouders voorgesteld om de wasmachine ook met een timer te laten werken, die ik dus dagelijks zal instellen. :)

Het is me vandaag bijvoorbeeld ook opgevallen dat morgen de prijzen per Mwh tussen de €1500-2500 gaan liggen terwijl dit normaal vaak tussen de €80-150 ligt. Dat is bijna x20 😳 De vaatwasser ging dus vanavond al aan en de wasmachine wordt morgen zeker niet gebruikt.

Hieruit blijkt inderdaad dat er een stevige winst te behalen valt als we dit meer in de gaten houden. :)
Zonnepanelen staan ook nog op de planning in de toekomst, maar dat kan nog wel even duren, we hebben in Januari nog maar pas ons dak vernieuwd.

Jij vindt de 5000 op 8 maanden dus wel stevig? Of toch eerder normaal voor in principe 2 huishoudens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-05 13:39
Insignia11 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:36:
[...]

Warmtepomp Fujitsu ARYG12LLTB & ventilatie-unit Duco Care

Dit is wat ik nu snel in de technische specificaties kon vinden.
Een kanaal airco met een standaard ventilatie C combineren is nooit een goed idee.
Gros van het verbruik zal verwarmen zijn ipv koelen.

Dan stook je letterlijk voor de buitenlucht.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2023 23:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Wij zaten tijdens die wat koudere dagen ook wel aan de 18kwh per dag en dat is met 32 zonnepanelen (niet dat die veel hebben gedaan met al die regen sinds oktober ) dus ik vind het gebruik niet schokkend.

Hooguit jullie eigen elektra gebruik is een tikje stevig gezien de houtkachel.

Op basis van wat ik in de loop der tijd gehoord/gelezen heb is mijn algemene indruk dat kanaalairco's en nog erger ventilatiewarmtepompen vaak een hoger gebruik geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Wij betaalden net zoals de meesten onze energiefactuur gewoon via een voorschot dus hadden niet echt inzicht in ons verbruik.
Bijna al deze onderwerpen zijn toch zo’n beetje hetzelfde…. Tikje lui en vol excuses waarom er niet even op de meter gekeken kan worden naar wat er nu echt verbruikt wordt.

Dat is toch een normale eerste stap als er iets substantieels wijzigt zoals even een extra woning voor 2 personen. Dan kijk je de eerste maanden toch even regelmatig op de meter hoe het nieuwe verbruik eruit ziet?

Begin nou gewoon eens even met te meten ipv weer zo’n topic met allerlei veronderstellingen over wie/wat schuldig is aan een verondersteld hoog verbruik.

En stel jezelf ook eens vragen als;

- zo’n woonunit land niet zomaar in je tuin, toen jullie hiervoor besloten eat was toen je verwachting van het verbruik voir verwarming en koeling? En als je er toen niet over hebt nagedacht waarom nu dan ineens wel?

- wat dacht je zelf dat electrisch verwarmen je in de winter zou kosten? Of had je geen idee dat zo’n 90% van het verbruik daarvoor in de 4 wintermaanden zou zitten…

- en dacht je nou zelf dat met electrisch verwarmen en 2 woningen met totaal 5 personen een verbruik van €300 in een wintermaand iets uitzonderlijks was?

- ik zou ook besparen op verlichting, die led lampen van tegenwoordig zorgen toch zo voor een verbruik van €1 per maand….

Waarom ga je niet gewoon METEN wie nu wat verbruikt? Die woonunit zit vast op een paar eigen groepen, en zoals je zelf al aangeeft zal daar het grootste deel van het verbruik bij de airco liggen. Meet dan gewoon wat dat ding gebruikt.
[...]
Goede reden… ipv dat je zelf de moeite neemt om wat te meten laat je iemand anders dat nu doen (maar alleen op het totaalniveau) en doe je verder niets met het dynamische tarief. Erg logisch allemaal ipv zelf gewoon te meten welke apparaten nu zorgen voor je verbruik.

Ga nou gewoon eens wat slimmer de zaken bekijken en focus niet alleen op die paar maanden waar iedereen met electrische verwarming een veel hoger gebruik heeft.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 14-12-2023 07:11 ]

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]
geen elektrisch kookvuur aanwezig hier. (Behalve een klein kookvuurtje in de unit maar deze wordt enkel gebruikt om eens een ei te bakken oid)
En is dat inductie of zo'n gloeiplaat die kei heet wordt?

Zo'n gloeiplaat, boiler en warmtepomp verbruiken relatief veel stroom.
Het voordeel van warmtepomp is dat je geen gas verbruikt.

Maar als het buiten vriest, moet je de warmte dus uit koude buitenlucht halen.
Daarnaast, om te voorkomen dat de buitenunit bevriest, moet hij ook ontdooi cyclussen uitvoeren die het eerder koud maken binnen dan warm; daar gooit ie wat elektriciteit weg.

Als je grootouders, netzoals die van mij tot 23-24 stoken 'omdat de kou niet goed voor de botten is', dan is hoog verbruik niet onwaarschijnlijk.
Daarnaast weet ik niet hoe goed de woonunit geïsoleerd is en/of ze vaak een raampje open zetten o.i.d.

En op zich valt het wel mee, gezien je in het gasgestookte huis net zo veel stroom verbruikt; maar ook nog gas stookt?

Het beste werkt om een HomeWizard aan te sluiten, je kan dan per minuut het gebruik zien.

Dan zie je eenvoudig of de pieken tijdens etenstijd, douchen of terugkerend zijn over de hele dag.

• Insignia11
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:14:
[...]

Bijna al deze onderwerpen zijn toch zo’n beetje hetzelfde…. Tikje lui en vol excuses waarom er niet even op de meter gekeken kan worden naar wat er nu echt verbruikt wordt.

Dat is toch een normale eerste stap als er iets substantieels wijzigt zoals even een extra woning voor 2 personen. Dan kijk je de eerste maanden toch even regelmatig op de meter hoe het nieuwe verbruik eruit ziet?

Begin nou gewoon eens even met te meten ipv weer zo’n topic met allerlei veronderstellingen over wie/wat schuldig is aan een verondersteld hoog verbruik.

En stel jezelf ook eens vragen als;

- zo’n woonunit land niet zomaar in je tuin, toen jullie hiervoor besloten eat was toen je verwachting van het verbruik voir verwarming en koeling? En als je er toen niet over hebt nagedacht waarom nu dan ineens wel?

- wat dacht je zelf dat electrisch verwarmen je in de winter zou kosten? Of had je geen idee dat zo’n 90% van het verbruik daarvoor in de 4 wintermaanden zou zitten…

- en dacht je nou zelf dat met electrisch verwarmen en 2 woningen met totaal 5 personen een verbruik van €300 in een wintermaand iets uitzonderlijks was?

- ik zou ook besparen op verlichting, die led lampen van tegenwoordig zorgen toch zo voor een verbruik van €1 per maand….

Waarom ga je niet gewoon METEN wie nu wat verbruikt? Die woonunit zit vast op een paar eigen groepen, en zoals je zelf al aangeeft zal daar het grootste deel van het verbruik bij de airco liggen. Meet dan gewoon wat dat ding gebruikt.

[...]

Goede reden… ipv dat je zelf de moeite neemt om wat te meten laat je iemand anders dat nu doen (maar alleen op het totaalniveau) en doe je verder niets met het dynamische tarief. Erg logisch allemaal ipv zelf gewoon te meten welke apparaten nu zorgen voor je verbruik.

Ga nou gewoon eens wat slimmer de zaken bekijken en focus niet alleen op die paar maanden waar iedereen met electrische verwarming een veel hoger gebruik heeft.
Beetje scheve reactie als je ziet dat het verbruik van zowel de unit als de woning van de afgelopen 8 maanden al doorgegeven is en er met een homewizard gewerkt wordt om te kijken wat wanneer verbruikt.
Ik vroeg me gewoon af of ons verbruik normaal was voor wat we hebben, weet ik veel wat zo’n warmtepomp mag verbruiken in de winter.
Als hier dan reacties zouden komen als “ja het verbruik lijkt zeer hoog te liggen voor zo’n warmtepomp” kon ik nog laten nakijken of er iets in defect was of iets.

Uit de reacties blijkt dan dat dat verbruik vrij normaal is. Ik heb nergens gevraagd om het helemaal voor me uit te pluizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insignia11
Ik denk dat ik er ondertussen wel uit ben dat het verbruik normaal is maar er wel winst geboekt kan worden met het dynamisch tarief.
Bedankt voor het meekijken en de tips die ik tot nu toe gekregen heb. :)

Er mag voor mijn part een slotje op. :)

Insignia11 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:20:
[...]

Ik vroeg me gewoon af of ons verbruik normaal was voor wat we hebben, weet ik veel wat zo’n warmtepomp mag verbruiken in de winter.
Als hier dan reacties zouden komen als “ja het verbruik lijkt zeer hoog te liggen voor zo’n warmtepomp” kon ik nog laten nakijken of er iets in defect was of iets.
Beetje vreemd van jezelf vindt je niet dat je het blijkbaar allemaal erg duur vindt terwijl je niet eens de moeite hebt genomen om in de afgelopen maanden naar het verbruik te kijken en ook dat je kiest voor een verwarmingssysteem waarvan je geen idee zou hebben wat het verbruikt?

En dan zo’n keuze voor een dynamisch contract alleen omdat ze dan de meterstanden voor je bijhouden terwijl je niet in staat bent om op de prijsverschillen te reageren en eigenlijk ook helemaal niet lijkt te snappen waar je verbruik nou zit.

Bijzonder vreemde aanpak allemaal.

Maar vooruit blijkbaar zoek je alleen een antwoord dat je verbruik niet bijzonder hoog is zodat je verder niets meer hoeft te doen. Ook prima.

Dan nog maar een gratis tip…. Had gelijk zonnepanelen op zo’n woon unit gelegd. Die noodzakelijke koeling in de zomer is anders ook niet gratis.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 14-12-2023 11:32 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28
De vaatwasser met timer om 03:00 plannen terwijl er de hele dag ~1.5kW over de lijn vliegt, is dat nou winst? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

paQ

Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:28:
[...]

Dan nog maar een gratis tip…. Had gelijk zonnepanelen op zo’n woon unit gelegd. Die noodzakelijke koeling in de zomer is anders ook niet gratis.
Ik ken de leeftijd van de grootouders niet, maar stel de situatie is: voor hun laatste 3 of 4 levensjaren, weet ik niet of zonnepanelen op de woonunit nou de beste investering is als je de unit daarna weer verwijdert.
Leg ze dan op het woonhuis, dan heb je er nadien ook nog wat aan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Insignia11
jadjong schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:38:
De vaatwasser met timer om 03:00 plannen terwijl er de hele dag ~1.5kW over de lijn vliegt, is dat nou winst? :P
Het is toch weer iets he, kan toch moeilijk de verwarming van de unit afgooien? 😂

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
De temperatuur kan daar prima naar 18 graden, dat willen ze in de zomer immers ook. })

• Insignia11
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:28:
[...]

Beetje vreemd van jezelf vindt je niet dat je het blijkbaar allemaal erg duur vindt terwijl je niet eens de moeite hebt genomen om in de afgelopen maanden naar het verbruik te kijken en ook dat je kiest voor een verwarmingssysteem waarvan je geen idee zou hebben wat het verbruikt?

En dan zo’n keuze voor een dynamisch contract alleen omdat ze dan de meterstanden voor je bijhouden terwijl je niet in staat bent om op de prijsverschillen te reageren en eigenlijk ook helemaal niet lijkt te snappen waar je verbruik nou zit.

Bijzonder vreemde aanpak allemaal.

Maar vooruit blijkbaar zoek je alleen een antwoord dat je verbruik niet bijzonder hoog is zodat je verder niets meer hoeft te doen. Ook prima.

Ik heb het verbruik elke keer mee in de gaten gehouden vanaf de unit er stond & dan viel het allemaal wel mee.
Met de negatieve temperaturen van de vorige weken ging het ineens nogal de hoogte in dus ik dacht “mmh ik zal eens kijken of ik op het internet kan vinden of dat een beetje normaal is”
Ons is bij de aankoop verteld dat de unit geen €50/maand zou verbruiken. (Met de prijzen van toen uiteraard)
Voor de rest werd het ook gewoon standaard zo geleverd, geen andere keuze qua verwarming ofzo.

Zoals ik al aangaf is het dynamisch contract er gekomen om van de voorschotten vanaf te zijn. Je bent er meer mee bezig als het op het einde van de maand direct verschil maakt.
We betaalden op het einde €500 voorschot en bij de omschakeling naar het dynamisch tarief een maand later gelijk €180.
Heeft niets te maken met meterstanden die ze dan zelf bijhouden oid.
De grote verbruikers zullen de unit/wasmachine en droogkast zijn, voor de rest wordt hier niet veel verbruikt.

Zonnepanelen was inderdaad een optie maar wij hebben de unit niet zelf aangekocht & als ze het hebben over €50/maand lijkt me dat de investering van zonnepanelen sowieso niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

jadjong schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:51:
De temperatuur kan daar prima naar 18 graden, dat willen ze in de zomer immers ook. })
Voor oude mensen (...en mijn vrouw) is een thermostaat een volumeknop.
In haar auto staat bij koud weer de airco op 24, en bij warm weer op 16. Dat is een beetje van hetzelfde.

@Insignia11 wordt het ook daadwerkelijk 23 graden binnen? en 18 in de zomer?
Dat laatste kan ik me haast niet voorstellen want dat voelt in de zomer echt ijs en ijskoud.

• Insignia11
paQ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:59:
[...]

Voor oude mensen (...en mijn vrouw) is een thermostaat een volumeknop.
In haar auto staat bij koud weer de airco op 24, en bij warm weer op 16. Dat is een beetje van hetzelfde.

@Insignia11 wordt het ook daadwerkelijk 23 graden binnen? en 18 in de zomer?
Dat laatste kan ik me haast niet voorstellen want dat voelt in de zomer echt ijs en ijskoud.
Zo gaat het hier dus ook inderdaad.
En jawel, het wordt gewoon 23 en 18 graden daar.
Dan zeggen ze wel vrolijk zelf dat ze met een dekentje over de benen in de zetel moeten zitten want dat stilzitten dan wel koud is. 🤡 Als je dan zegt dat die thermostaat ook hoger kan krijg je de reactie “ja maar voor de rest is het dan goed binnen, enkel als we stil zitten” 😅
Je moet er wat voor over hebben om ze comfortabele laatste jaren te geven. 🙈 (Niet dat dit niet met veel plezier gedaan is)

• paQ

paQ

Insignia11 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:07:
[...]

Zo gaat het hier dus ook inderdaad.
En jawel, het wordt gewoon 23 en 18 graden daar.
Dan zeggen ze wel vrolijk zelf dat ze met een dekentje over de benen in de zetel moeten zitten want dat stilzitten dan wel koud is. 🤡 Als je dan zegt dat die thermostaat ook hoger kan krijg je de reactie “ja maar voor de rest is het dan goed binnen, enkel als we stil zitten” 😅
Je moet er wat voor over hebben om ze comfortabele laatste jaren te geven. 🙈 (Niet dat dit niet met veel plezier gedaan is)
Sja het was natuurlijk koud eind november/begin dec.
Verwarmen met een airco zo om en nabij het vriespunt tot 23 graden, kost gewoon een bult energie.
Als dan ook nog de energieprijs hoog is, dan hakt het er in.

• Insignia11
paQ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:10:
[...]

Sja het was natuurlijk koud eind november/begin dec.
Verwarmen met een airco zo om en nabij het vriespunt tot 23 graden, kost gewoon een bult energie.
Als dan ook nog de energieprijs hoog is, dan hakt het er in.
Blijkbaar ja 🙈
Ondertussen zitten we weer rond de 20kw/dag waar dat in die koude dagen vlot 50kw was. Dat wordt dus iets om tegen volgende winter rekening mee te houden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 20:44
Ik zou echt van dat dynamische contract afstappen, je hebt te weinig mogelijkheid om je verbruik te sturen.
Waarschijnlijk ben je goedkoper uit met een normaal jaar contract.

Voor zo'n dynamisch contract wil je je grootste verbruikers kunnen sturen, bijvoorbeeld het laden van een elektrische auto. Of als je een thuisaccu hebt, wanneer onttrek je stroom en wanneer laad je de accu's op.

(vaat)wassen en drogen kan je wel sturen, maar zeten in verhouding tot verwarmen zo weinig zoden aan de dijk.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 14:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie twee gekke dingen:
1) 20 kW verbruik in de zomer. Is dat airco misschien?
2) zorgunit. Specificeer dat eens, wat voor constructie is dit. Is dit een portacabin zonder isolatie? Dan kan ik me 20 kW koelen en 40 kW verwarmen heel goed indenken.

Signatures zijn voor boomers.

• Insignia11
SiErRa schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:23:
Ik zou echt van dat dynamische contract afstappen, je hebt te weinig mogelijkheid om je verbruik te sturen.
Waarschijnlijk ben je goedkoper uit met een normaal jaar contract.

Voor zo'n dynamisch contract wil je je grootste verbruikers kunnen sturen, bijvoorbeeld het laden van een elektrische auto. Of als je een thuisaccu hebt, wanneer onttrek je stroom en wanneer laad je de accu's op.

(vaat)wassen en drogen kan je wel sturen, maar zeten in verhouding tot verwarmen zo weinig zoden aan de dijk.
Zou het uiteindelijk niet goedkoper zijn als we wassen en de vaatwasser al op de goedkoopste momenten doen? Voor de rest gaat er in de woning niet veel verbruikt worden aangezien wij beiden heel de dag werken zijn en ‘s avonds enkel de tv en een beetje licht aan gaat.
Of zou de verwarming/koeling van de unit deze winst echt volledig teniet doen?

• Insignia11
Maasluip schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:23:
Ik zie twee gekke dingen:
1) 20 kW verbruik in de zomer. Is dat airco misschien?
2) zorgunit. Specificeer dat eens, wat voor constructie is dit. Is dit een portacabin zonder isolatie? Dan kan ik me 20 kW koelen en 40 kW verwarmen heel goed indenken.
De 20kw en 40kw zijn de totaalverbruiken, met dus de hoofdwoning, waar gewassen wordt, bij.
De airco van de unit dan voornamelijk inderdaad.
(Waar bij ons op de heetste dagen ook wel een airco aan gaat in de slaapkamer maar dat is meer niet dan wel)

De zorgunit is een ruwbouwconstructie met wand- en dak-opbouw van rd-waarde 4,5.
Epdm dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfFChLRbRZvhxJZnA4rXkYJOOvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/In2EY3xReqIvw48gLjqmwgss.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Insignia11 op 14-12-2023 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 16:54
Wij hebben hier ook zo'n zorgunit staan. 10x4 meter; triple glas en goed geïsoleerd. Nou ja, volgens de verkoper dan. Er zit dun bubbeltjes plastic in de wanden. Vloer is niets aan gedaan. Verbruik op jaarbasis 1.200 m3 gas. Reken dus maar uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Insignia11 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:38:
[...]

Zou het uiteindelijk niet goedkoper zijn als we wassen en de vaatwasser al op de goedkoopste momenten doen? Voor de rest gaat er in de woning niet veel verbruikt worden aangezien wij beiden heel de dag werken zijn en ‘s avonds enkel de tv en een beetje licht aan gaat.
Een vaatwasser verbruikt 1kWh per keer. Als jouw stroom in de nacht 11 cent goedkoper is heb je met de timer 11 cent bespaard...

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 20:44
Insignia11 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:38:
[...]

Nogal nattevingerwerk, maar dat denk ik wel, mijn redenatie:

Zoals je eerder aangaf kwam net iets minder dan de helft van je totale verbruik van de zorgunit af.
Die kan je dus niet sturen, dus die komt ook op de dure momenten.

Maar je hebt in het huis dus in 8 maand ongeveer 2800Kwh verbruikt, ongeveer 11,5Kwh per dag (2800/8/30).
Daar zit ook een heel stuk niet te sturen verbruik in: koelkast, vriezer, ventilatie, verlichting. Maar eigenlijk ook TV kijken bijvoorbeeld.
Kijk maar eens hoeveel stroom er continue verbruikt wordt, dat is zeker een stuk wat je niet kan sturen.

Voor het idee, net even teruggekeken, gisteren zijn er hier thuis 3 wasmachines gedraaid, verbruik 1,9Kwh.

Stel dat je dat iedere dag doet (lijkt mij wat veel), de droger ook draait en de vaatwasser. Dan zit je nog niet op 5Kwh wat je wel kan sturen. dat is maar (ongeveer) 22% van het totale verbruik (5*30*8)/5300.

Om het zeker te weten moet je wat je nu hebt betaald voor die 5300Kwh in totaal eens vergelijken met de Kwh prijs die je betaald bij een jaarcontract.

• Insignia11
SiErRa schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:25:
[...]

Zoals je eerder aangaf kwam net iets minder dan de helft van je totale verbruik van de zorgunit af.

Maar je hebt in het huis dus in 8 maand ongeveer 2800Kwh verbruikt, ongeveer 11,5Kwh per dag (2800/8/30).
Daar zit ook een heel stuk niet te sturen verbruik in: koelkast, vriezer, ventilatie, verlichting. Maar eigenlijk ook TV kijken bijvoorbeeld.
Kijk maar eens hoeveel stroom er continue verbruikt wordt, dat is zeker een stuk wat je niet kan sturen.

Voor het idee, net even teruggekeken, gisteren zijn er hier thuis 3 wasmachines gedraaid, verbruik 1,9Kwh.

Stel dat je dat iedere dag doet (lijkt mij wat veel), de droger ook draait en de vaatwasser. Dan zit je nog niet op 5Kwh wat je wel kan sturen. dat is maar (ongeveer) 22% van het totale verbruik (5*30*8)/5300.

Om het zeker te weten moet je wat je nu hebt betaald voor die 5300Kwh in totaal eens vergelijken met de Kwh prijs die je betaald bij een jaarcontract.
Mmh oke, straks thuis dan toch maar weer eens aan het rekenen slaan.
Ik dacht echt goed bezig te zijn met dat dynamisch tarief en dan te wassen/vaatwassen/drogen op de goedkoopste momenten. 🙈

• jadjong
Als die apparaten jouw grootste stroomverbruikers zijn klopt de redenatie.

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 13:36
Ons hele huis verwarmen met warmtepompen, 3 verdiepingen. En dan zitten we nu op de 12kwh per dag. We gebruiken ze pas vanaf eind oktober tot begin april meestal, ons huis is goed geisoleerd.

In de zomer gebruiken we de airco niet echt, alleen incidenteel

We compenseren dit allemaal wel met 14 zonnepanelen. We betalen al jaren 0 euro per maand aan Essent als termijnbedrag. Binnenkort zullen we wel gaan huilen als salderen verder wordt afgebouwd.

Something something

• N!co
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-05 20:44
Ik zie het nog niet genoemd worden, misschien overheen gekeken, maar je verbruik is zelfs in de nacht nog 1000W! Op een paar dalletjes na die ook nog 500-800W zijn.
Wat is dat dan? Dat moet toch veel lager kunnen.

• Insignia11
N!co schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:55:
Ik zie het nog niet genoemd worden, misschien overheen gekeken, maar je verbruik is zelfs in de nacht nog 1000W! Op een paar dalletjes na die ook nog 500-800W zijn.
Wat is dat dan? Dat moet toch veel lager kunnen.
Dat is volgens mij dus de unit dat ‘s nachts ook gewoon door draait.
Net even naar de afgelopen nachten gekeken nu het niet meer zo koud is en dan zakt het ‘s nachts wel gewoon tot 300W.

[ Voor 23% gewijzigd door Insignia11 op 14-12-2023 17:35 ]

• _Arthur
  • Laatst online: 07:36

_Arthur

blub

Ik zou een boel zonnepanelen gaan installeren. Dan compenseer je in elk geval nog een groot deel van je verbruik.

• Insignia11
SiErRa schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:25:
[...]

Als ik het even uittel kom ik, incl de taksen en bijdragen, op €0,266/kwh dat we betaald hebben de voorbije 8 maanden.
Als ik op mijnenergie een simulatie uitvoer kom ik op €0,286/kwh
Blijkt dat we toch net iets goedkoper af zijn geweest nu.

• DriesLec
Hoi!

Goed dat is alvast n goede start als meetpunt. Natuurlijk komen de duurste wintermaanden er nu aan, ik ga er van uit dat je december ook nog moet gaan betalen.

Ik vind het verbruik van de unit niet per se hoog omdat alles elektrisch is.
Maar van je woonhuis wel om eerlijk te zijn, zeker als je zegt niet elektrisch te koken, noch elektrisch te verwarmen.
Hoeveel wasmachines en vaatwas beurten doe je zo in een week?
Hoe wordt je water om te douchen enzo verwarmd?

De kritiek die je krijgt, vind ik soms hard hier en weinig bijdragen maar niet persoonlijk nemen en gewoon uit leren.
We zijn niet allemaal dagelijks er mee bezig en dat begrijp ik, met dynamisch is wel aan te raden 😁

• Insignia11
DriesLec schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:37:
Hoi!

Goed dat is alvast n goede start als meetpunt. Natuurlijk komen de duurste wintermaanden er nu aan, ik ga er van uit dat je december ook nog moet gaan betalen.

Ik vind het verbruik van de unit niet per se hoog omdat alles elektrisch is.
Maar van je woonhuis wel om eerlijk te zijn, zeker als je zegt niet elektrisch te koken, noch elektrisch te verwarmen.
Hoeveel wasmachines en vaatwas beurten doe je zo in een week?
Hoe wordt je water om te douchen enzo verwarmd?

De kritiek die je krijgt, vind ik soms hard hier en weinig bijdragen maar niet persoonlijk nemen en gewoon uit leren.
We zijn niet allemaal dagelijks er mee bezig en dat begrijp ik, met dynamisch is wel aan te raden 😁
De vaatwasser en wasmachine gaan dagelijks aan.
De droogkast kan ik niet zo direct zeggen, niet dagelijks in ieder geval.
Zijn alledrie nieuwe machines, vaatwasser is vorig jaar vervangen, wasmachine dit jaar en de droogkast is ook maar een paar jaar oud.

Voor de rest hebben we wel spots in het plafond maar deze branden enkel als we aan het koken en eten zijn, ‘s avonds gaat alles uit behalve de tv en een gezelligheidslamp.
Dan heb je nog de oven, microgolf, koffiezet en airco op de slaapkamer maar dit zijn sporadische gebruiken.

Warm water en cv draait op een cv-ketel, deze is wel 15 jaar oud. Verwarming springt alleen bij als het onder de 18 graden komt, voor de rest verwarmen we met de houtkachel.

Ach de meeste reacties zijn zeer interessant en behulpzaam.
Ik ben er inderdaad nog niet 100% mee bezig maar we hebben het dynamisch tarief ook nog maar pas dus ik ben nog lerende 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
Komt goed!

En als je er op uit komt dat dynamisch niet bevalt gewoon terug veranderen.
Ik vermoed dat je gas dan nog apart betaalt?

Wij zijn gasloos gegaan, verwarmen met airco in combinatie met houtkachel voor de echte koude periodes rond vriespunt.
Vrijstaand huis gekocht met slechtste epc die mogelijk is. Na heel wat isolatie en renovatie, incl plaatsing zonnepanelen en warmtepompboiler, liggen we nu aan 30 euro voorschot per maand.
Wellicht zullen we nog een klein bedrag moeten bijbetalen bij jaarrekening (in België).

Gewoon goed id gaten houden nu en slimme keuzes maken en op termijn wijst het zichzelf uit zonder na te denken.

Succes er mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insignia11
DriesLec schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:39:
Komt goed!

En als je er op uit komt dat dynamisch niet bevalt gewoon terug veranderen.
Ik vermoed dat je gas dan nog apart betaalt?

Wij zijn gasloos gegaan, verwarmen met airco in combinatie met houtkachel voor de echte koude periodes rond vriespunt.
Vrijstaand huis gekocht met slechtste epc die mogelijk is. Na heel wat isolatie en renovatie, incl plaatsing zonnepanelen en warmtepompboiler, liggen we nu aan 30 euro voorschot per maand.
Wellicht zullen we nog een klein bedrag moeten bijbetalen bij jaarrekening (in België).

Gewoon goed id gaten houden nu en slimme keuzes maken en op termijn wijst het zichzelf uit zonder na te denken.

Succes er mee!
Klopt, gas betalen we ook nog een beetje.
(Max €50/maand) we koken op gas, verwarmen water via de cv-ketel en de cv springt af en toe bij als het onder de 18 graden komt in huis. (Wat niet gebeurt als de kachel ‘s morgens en ‘s avonds even aan gaat)

Dat is mooi gedaan! Ons huis heeft epc C (211kwh/m3), we hebben dit jaar ons dak laten doen.
De cv-ketel moet binnen 2 jaar sowieso ook vervangen worden en zonnepanelen staan ook nog op de planning maar dat is nog toekomstmuziek, alles stapje per stapje. 🙈

Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insignia11
Jullie zullen er vast om lachen maar;

Na contact opgenomen te hebben met onze energieleverancier blijkt dat we helemaal geen dynamisch tarief hebben maar een variabel tarief. 🤡
Ergens zal hier dus iets verkeerd gelopen zijn qua communicatie maar goed, aangezien het voor ons dan toch niet zo voordelig zou zijn door de warmtepomp is dit alleen maar goed. 😊

Verder wil dit dus zeggen dat we, buiten het dag-nachttarief, geen rekening moeten houden met wanneer we wassen/drogen, … toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Insignia11 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:28:

Na contact opgenomen te hebben met onze energieleverancier blijkt dat we helemaal geen dynamisch tarief hebben maar een variabel tarief. 🤡
Ergens zal hier dus iets verkeerd gelopen zijn qua communicatie maar goed, aangezien het voor ons dan toch niet zo voordelig zou zijn door de warmtepomp is dit alleen maar goed. 😊

Verder wil dit dus zeggen dat we, buiten het dag-nachttarief, geen rekening moeten houden met wanneer we wassen/drogen, … toch?
Ik had eventjes niet meer gevolgd en ingelogd om te zeggen dat de prijzen negatief zijn vandaag in BE dus dat je met je dynamisch tarief ad bak moest 🤣🤣🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Insignia11 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:28:
Je hebt je dus gewoon helemaal nergens in verdiept vooraf, niet in het te verwachten verbruik, niet in wat er nu meetbaar is en ook niet eens in je contract 8)7 .

Heeft deze thread je toch nog iets gebracht…..
Pagina: 1