Metal stud voorzet wand. Beginners vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:47
Ik wil onze schuur voorzien van metal stud voorzet wanden. Puur voor isolatie en dat het er netter uit gaat zien (is van 1970). De schuur heeft wel een spouwmuur maar die is niet geïsoleerd.

Ik gebruik de schuur als trainings hok voor het fietsen. (Geen verwarming)

Aangezien de schuur niet super groot is wil ik het liefst zo veel mogelijk ruimte overhouden.

De planning is metalstud 50mm met glasvezelplaten er in en daarvoor fermacell platen. Ik heb al veel filmpjes op youtube gekeken maar er blijven een paar dingen onduidelijk.

De staanders hoor je toch niet vast te schroeven op de horizontale profielen? Anders krijg je de platen toch nooit strak ? De ene site en filmpje schroeft ze wel vast en de ander niet namelijk, of ze gebruiken de tang.

Als de wand puur voor warmte isolatie wordt gebruikt dan kan deze toch strak tegen de muur aan komen? Alleen voor geluidsisolatie moet deze van de wand afstaan ?

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
de functie van een spouw in dat geval is met name het tegen gaan van vocht wat van buiten door de muur heen komt, die functie vervuld de bestaande spouw waarschijnlijk al prima.
ik zou de voorzet wand er wel (bijna) tegen durven zetten.

Wat betreftt de profielen: je kan ze ook los laten staan. Alleen kan je dan niet aan de uiteindes van de staanders beginnen met schroeven dan druk je het profiel nog wel eens naar binnen. Als je schroeven gebruikt dan zijn dat speciale platte schroeven die geven bijna geen verdikking en is normaal gesproken strak genoeg. als je vezelplaatschroeven of gipsplaatschroeven gebruikt, zal dat in de meeste gevallen een verdikking geven. Die tangen werken geweldig. maar zijn niet persee nodig, helemaal los laten staan of misschien een popnageltang als je die misschien toch al hebt werken opzich ook prima. Als je besluit een tang te kopen neem er dan 1 met zoon kracht verstek mechaniekje zoals knipex die heeft.

Ik lees nergens iets over folie maar dat zou ik in deze opbouw wel toepassen en dan gewoon een "dampdicht" folie aan de binnenkant.

Wellicht kan je nog pir + osb of pir + fermacell overwegen.

voorbeeld:
https://www.bespaarmetdak...ieplaat-2440x600x50-18mm/

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 04-12-2023 20:32 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 15:08
In droge ruimtes zou ik altijd OSB op de onderstructuur vijzen, en daar gipsplaten bovenop. Je combineert 2 verschillende massa´s voor betere geluidswering, resultaat is zeer stevig, je kan probleemloos iets in de muur vastschroeven.
Ik weet niet hoe het met fermacell zit, maar gips zonder OSB klop je zo een gat in als je even onhandig je fiets verplaatst.
Je kan trouwens even goed de structuur van hout maken, als je dat meer ligt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• hoebenp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-01 19:23
Je hebt een spouw dus je binnenmuur zal droog zijn. Controleer dat even.
Als de muur redelijk recht is kun je ook het volgende overwegen:
PIR met aluminium cachering verticaal tegen de muur plakken met high tack. Kleine oneffenheden kun je nog wel opvangen zo.
Tussen de naden en rondom afdichten met flexibele PUR, en de naden tapen met aluminium tape.
OSB horizontaal tegen de PIR lijmen met PU lijm.
Gipsplaten verticaal op de OSB plaat schroeven.

Afdichten met PUR doe je tegen luchtlekken en de aluminium tape om je dampscherm dicht te maken.
Eventuele leidingen frees je uit de PIR plaat en tape je af met aluminium tape voor je de leiding en doos erin zet.
Gebruik een lange waterpas (2m of meer) om te controleren of je alles recht en waterpas plaatst.

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-01 10:53
Je schrijft "geen verwarming". Je begrijpt dat isoleren dan niet zo heel veel zin heeft? Of ga je nog verwarming aanleggen?

[ Voor 16% gewijzigd door Kurma op 05-12-2023 10:04 ]

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-01 13:59
Als je niet heel veel profielen hoeft te zetten kun je ook bij de Action een "Metalstud" setje kopen, hier zit een tang in om de metalstud schroefloos vast te zetten (en ook een blikschaar). De kwaliteit is natuurlijk niet top, maar bij mij voldeed het om een paar voorzetwanden te maken op zolder.

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:47
Het is inderdaad niet veel wat er gezet met worden. Totaal rond de 30m2.

De pir optie is inderdaad het overwegen waard. Wat ik heb uitgerekend is het maar rond de 100 euro duurder als de metal stud optie.

Fermacell schijnt een stuk steviger te zijn als gips. Dus dat zou stevig genoeg moeten zijn en goed vocht bestendigd
Pagina: 1