Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjorszevenaar
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-05-2024
Hallo,

Ik ben sinds een tijdje druk met mijn smart home, en heb niet lang geleden een goedkope slimme thermostaat aangeschaft via ali express.

Ondanks dat hij prima werkt, kwam ik er wel achter dat mijn ketel en thermostaat dus OpenTherm hebben, en ik moest dus de aansluiting omzetten naar aan/uit op mijn ketel.

Nu wil ik het liefst alle radiatoren in huis voorzien van slimme thermostaat kranen.
En ik vroeg me af hoe dat gaat met vraag aan de ketel. Ik lees wat dingen dat er dus verschillende systemen zijn. De een is gewoon een kraan, de andere slimme kranen kunnen ook de warmte vraag aan de ketel doorgeven.
Echter tijdens het zoeken naar producten vind ik het lastig om te zien welke nou wat doet.
Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem waar de thermostaat kraan ook de ketel kan aansturen.
Dan wel via een link met de woonkamer thermostaat.

Welke systemen raden jullie aan die prijs kwaliteit ook een beetje goed zijn.
En is open Therm nog mogelijk in deze situatie.

Ik ben best handig en installeer het meeste wel zelf. echter heb ik geen verstand van dit soort systemen.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-07 10:03
Een echt compleet zone regelsyteem is best duur, voor een Evohome (geen ervaring mee, weet wel dat dat een van de betere systemen is) voor 4 zones ben je zo €650 kwijt.
Maar - idee: Als je bijv. Homey of HA hebt, kun je zoiets natuurlijk ook met wat goedkopere elementen nabouwen. Afzonderlijke slimme kranen op de radiators, en afhankelijk van de vraag van alle thermostaten (of/of/of regel) laat je de Opentherm kamerthermostaat de ketel aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:15

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als je HA hebt zou ik naar deze oplossing kijken:
https://otgw.tclcode.com/ (Home Assistant)

In combinatie met Zigbee radiatorknoppen....
https://www.robbshop.nl/v...me-radiatorknoppen/zigbee

...en wat temperatuursensoren per kamer die je wellicht al hebt.

Je kunt dan in NodeRed een deftige multi-room thermostaat workflow maken :)

[ Voor 11% gewijzigd door DexterDee op 04-12-2023 17:07 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Tado of vergelijkbaar is wat je zoekt, daarmee heb je knoppen die ook meteen je meetpunten per zone zijn en kun je per zone instellen wat je voor temperatuur wil, zo gauw er dan één knop aan springt gaat je ketel verwarmen.

Daarvoor zit je aan zo'n 90 euro per knop (of 80 euro in bulk), starterkits inclusief thermostaat zijn vaak in de aanbieding voor minder dan 500 euro inclusief vier knoppen, en de thermostaat zelf is los 220 euro.

Stel dat je 10 radiatoren hebt dan ben je dus zo'n 900 euro kwijt

Zelf knutselen zul je goedkoper uitkomen (goedkopere Zigbee knoppen heb je al voor 50 euro) maar dan heb je zelf wel meer werk (en mogelijk onderhoud). Ik weet niet of 'wife approval factor' een relevant punt is, maar hier thuis wordt Tado erg gewaardeerd