Backup maken van externe harde schijf viaiMac

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet5400
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 19:32
Mijn vraag
Allereerst, ik ben een complete leek en wellicht dat mijn vraag wat onduidelijk gesteld is, maar ik hoop dat toch iemand mij kan helpen.
Ik heb mijn fotobestanden op een externe schijf staan, die verbonden is met mijn iMac. Deze Samsung schijf is EXFAT geformatteerd. Hoe kan ik een backup maken van deze externe harde schijf naar een andere externe schijf?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:22
Andere schijf inpluggen en de data erheen kopieren? Of lukt daar iets niet aan?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

*knip*

Dat kan wel wat vriendelijker. Liever nog een TR aanmaken.

[ Voor 85% gewijzigd door Hoedje op 06-12-2023 16:02 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:32
Misschien hier eens wat gaan lezen: https://backupeverything....ckup-external-hard-drive/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet5400
Beste Ozzie,

Bedankt voor je reactie.
Ik wil graag periodiek automatisch een backup maken en alleen van de gewijzigde bestanden.

Beste Archer,

Bedankt voor de link. Ik kan daar wel iets mee, denk ik.

Nog even voor de zekerheid: met Time Machine is het toch niet mogelijk om alleen van een externe harde schijf een backup te maken naar een andere externe harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Piet5400 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:37:

Nog even voor de zekerheid: met Time Machine is het toch niet mogelijk om alleen van een externe harde schijf een backup te maken naar een andere externe harde schijf?
Bij TimeMachine staat standaard alles aangevinkt om een backup van te maken, maar je kan dit ook selectief doen en dus alleen een externe HDD aanvinken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet5400
In TimeMachine lukt het niet om alleen de externe HDD aan te vinken; de externe HDD wordt standaard weggelaten uit de reservekopie en het is niet mogelijk om dit aan te passen.

Zijn er nog tips voor goede externe backup-programma's voor Mac? (AOMEI Backupper is alleen geschikt voor Windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Piet5400 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:17:
In TimeMachine lukt het niet om alleen de externe HDD aan te vinken; de externe HDD wordt standaard weggelaten uit de reservekopie en het is niet mogelijk om dit aan te passen.

Zijn er nog tips voor goede externe backup-programma's voor Mac? (AOMEI Backupper is alleen geschikt voor Windows).
https://www.greenworldsoft.com/#Sync_Folders_Pro, of iets als iCloud natuurlijk.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:16

talin

ES-MA

Piet5400 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:17:

hoe is die schijf geformateerd?
en staat er nog andere data op?

anders ff formateren naar Mac OS Extended (Journaled) format en verder niks mee doen.
dan zou Time machine deze moeten kunnen gebruiken voor backup

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet5400
Voor alle duidelijkheid: het lukt wel om een backup van de iMac te maken met TimeMachine naar een externe HDD schijf.
Ik heb echter nog een andere externe HDD met mijn foto's aangesloten op mijn iMac en wil ook van deze schijf een backup maken met TimeMachine, maar dat lukt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Piet5400 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:14:
Ik heb echter nog een andere externe HDD met mijn foto's aangesloten op mijn iMac en wil ook van deze schijf een backup maken met TimeMachine, maar dat lukt dus niet.
Is die soms FAT32 geformateerd? Dat wordt volgens mij niet ondersteund voor time machine.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Staat in post #1, is EXFAT, maar ik weet even niet of dat nu het probleem is. Wat is de opslagcapaciteit van die twee externe schijven? En hoeveel staat er op je Mac zelf? Als je een schijf van 512GB backupt naar een 1TB Time Machine schijf en je probeert daar nog een 2TB externe schijf aan toe te voegen kraakt het geheel wellicht wat in zijn voegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-02 20:06
Ik heb een soortgelijk "probleem".

Mijn mac backupt via timemachine, maar externe hd staat in de lijst om niet mee te nemen anders is die backup disk direct vol.
Helaas kan je ook geen aparte timemachine maken voor bv die externe hd te backupen.
Die lijst van 'laat weg uit timemachine' is van toepassing op alle timemachine backups.

Nu maak ik idd manueel een full backup, maar zou handig zijn moest je een timemachine kunnen configureren enkel voor een bepaalde disk. Of iets van programma die idd automatisch aangepaste / nieuwe bestanden op de backup zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Mijn situatie die ik thuis gebruik.

Timemachine backup van mijn Apple studio! (alles)
Timemachine is een externe HD van 14 TB

Op een andere HD heb ik mijn foto's staan die ik mee wil nemen in de Timemachine. En dat gaat perfect.
Maar je moet dan wel een mappen structuur hebben! En dan duidelijk aangeven in Timemachine welke mappen die niet moet meenemen! Maak je een extra map aan en die moet niet mee in de Timemachine dan moet je dat wel aanpassen.
Heb je meerdere externe HD, dan die ook weer toevoegen bij niet meenemen.

Dus het kan prima. Mijn Timemachine is APFS

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | XF 70-300 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Pagina: 1