Heeft HDR tegenwoordig voor een PC wel een meerwaarde?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:04
Ik ben van plan om mij volgend jaar een nieuw 1440p scherm te kopen voor gaming, online content te bekijken en thuiswerk en had daarbij lange tijd het doel om een goed HDR scherm te kopen, omdat die schermen steeds beter betaalbaar worden. Ik had gehoopt om volgend jaar met een budget van 500-600 EUR iets te vinden dat voor mij werkt.

Echter heb ik de laatste tijd steeds meer aanwijzingen gevonden dat HDR op een PC... Problematisch is, om het zachtjes uit te drukken. Om maar een greep uit het aanbod te nemen:

1. HDR certificatie is een wirwar van valkuilen, zowel binnen de certs zelf als gerelateerd aan de technologie van de schermen: eigenlijk moet je haast wel een OLED of MiniLED scherm hebben voor goede HDR, of anders een LCD scherm met honderden dimming zones, en zelfs dan nog moet je kijken naar zaken zoals paneelknipperingen enzo.
2. HDR is nog altijd problematisch in Windows: Zelfs met Windows 11, wat ik momenteel gebruik, moet je vaak nog altijd manueel prutsen aan je scherm, het spel, de Windows instellingen en soms zelfs bepaalde geavanceerde instellingen zoals kleurprofielen, en dan nog ziet het er niet altijd correct uit.
3. Ondersteuning van HDR in games is evenzeer één grote smeerboel: er zijn maar weinig games op PC die HDR op een goede manier implementeren waarbij ze effectief de kleurbreedte enzo verspreiden over de hele high dynamic range en niet gewoon het spectrum verschuiven.
4. Ondersteuning van HDR in content is evenzeer een gemengde ervaring, met opnieuw slechts beperkte content en geregeld diensten die metadata mishandelen zodat eindgebruikers geen goede ervaring krijgen.

Met dat alles vraag ik mij af of ik niet de kar voor het paard aan het spannen ben door nu al een HDR scherm te willen hebben voor mijn PC. Heeft HDR momenteel wel een meerwaarde, of zitten we nog te vroeg in de adoptiecyclus om een aangename ervaring te hebben, zeker voor een meer prijsbewuste eindgebruiker?

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:52
Ik gok dat als je het aan tien mensen vraagt, je tien verschillende antwoorden krijgt. Mijn ervaring is positief, maar ik zie het wel als een leuke gimmick.

In games (en ja, dat zijn lang niet allen) voegt HDR voor mij heel wat toe. In Windows heb ik er nooit problemen mee gehad. Sowieso heb ik het meestal uit staan (makkelijk met ⊞Win + Alt + b aan en uit te zetten), maar als het aan staat levert het geen issues op, ook niet met kleurprofielen (ik heb voor zowel SDR als HDR een eigen kleurprofiel gemaakt, die worden automatisch correct geladen als ik HDR aan of uit zet).

Voor films gebruik ik het tegenwoordig meer dan voor gaming (dat doe ik amper meer), dat ziet er erg goed uit in het geval van een HDR-film.

Ik gebruik overigens een DisplayHDR-1000 FALD-scherm, dus eentje die goed HDR weet weer te geven.
Zou ik, als ik nu een nieuw scherm moest kopen, weer een HDR-scherm willen? Niet per se, omdat ik zoals gezegd amper meer games speel. En films kijken doe ik op mijn OLED-tv, ik gebruik de HDR-functie alleen nog om stukjes van een film/serie te kijken wanneer ik 'm encode of om te controleren dat alles goed wordt weergegeven voordat ik de film/serie echt ga kijken op de tv. Maar als je veel games speelt vind ik het zeker een toegevoegde waarde.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-07 12:11
nzall schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:50:
Ik ben van plan om mij volgend jaar een nieuw 1440p scherm te kopen voor gaming, online content te bekijken en thuiswerk en had daarbij lange tijd het doel om een goed HDR scherm te kopen, omdat die schermen steeds beter betaalbaar worden. Ik had gehoopt om volgend jaar met een budget van 500-600 EUR iets te vinden dat voor mij werkt.

Echter heb ik de laatste tijd steeds meer aanwijzingen gevonden dat HDR op een PC... Problematisch is, om het zachtjes uit te drukken. Om maar een greep uit het aanbod te nemen:

1. HDR certificatie is een wirwar van valkuilen, zowel binnen de certs zelf als gerelateerd aan de technologie van de schermen: eigenlijk moet je haast wel een OLED of MiniLED scherm hebben voor goede HDR, of anders een LCD scherm met honderden dimming zones, en zelfs dan nog moet je kijken naar zaken zoals paneelknipperingen enzo.
2. HDR is nog altijd problematisch in Windows: Zelfs met Windows 11, wat ik momenteel gebruik, moet je vaak nog altijd manueel prutsen aan je scherm, het spel, de Windows instellingen en soms zelfs bepaalde geavanceerde instellingen zoals kleurprofielen, en dan nog ziet het er niet altijd correct uit.
3. Ondersteuning van HDR in games is evenzeer één grote smeerboel: er zijn maar weinig games op PC die HDR op een goede manier implementeren waarbij ze effectief de kleurbreedte enzo verspreiden over de hele high dynamic range en niet gewoon het spectrum verschuiven.
4. Ondersteuning van HDR in content is evenzeer een gemengde ervaring, met opnieuw slechts beperkte content en geregeld diensten die metadata mishandelen zodat eindgebruikers geen goede ervaring krijgen.

Met dat alles vraag ik mij af of ik niet de kar voor het paard aan het spannen ben door nu al een HDR scherm te willen hebben voor mijn PC. Heeft HDR momenteel wel een meerwaarde, of zitten we nog te vroeg in de adoptiecyclus om een aangename ervaring te hebben, zeker voor een meer prijsbewuste eindgebruiker?
toon volledige bericht
Ik heb zelf een HDR monitor (dell AW3423DWF) incoming en heb reeds een HDR TV (LG CX) aan mijn PC hangen. Mijns inziens voegt het zeker wat toe aan games en films. Wat ik lastig vind is om aan te geven waaróm ik het mooier vind.

Problemen die jij beschrijft met Windows herken ik met mijn TV niet, zowel met mijn vorige videokaart (6700XT) als mijn huidige (4080). Ik verwacht dan ook niet tegen die problemen aan te lopen als mijn nieuwe beeldscherm binnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:06
Ik gebruik zelf de 27" LG oled, die ik niet per sé voor HDR heb gekocht, maar voor OLED.

Mijn ervaringen zijn wisselend. Als een game het goed heeft geïmplementeerd, ziet het er zoveel beter uit dan SDR, maar vaker dan niet is tweaken nodig om een goede ervaring te krijgen. Daarvoor gebruik ik vooral de hdr_fix_101.fx shader in Reshade.

Windows 11 heeft een calibratie mogelijkheid voor HDR schermen, maar helaas houden veel games zich hier niet aan.

Veel games maken HDR vooral fel, maar tillen ook het zwartniveau omhoog. Dit is zeer storend, vooral als je een OLED hebt, die daardoor wat van hun kracht verliezen. FALD schermen hebben hier minder "last" van, omdat die door het dimmen van het backlight de te lichte zwart/grijswaarden naar beneden duwen om het contrast maximaal te krijgen. Door vals te spelen, tonen die schermen daardoor soms mooiere plaatjes dan OLED ironisch genoeg.
Voorbeelden daarvan: Cyberpunk2077, God of War, Metro Exodus, Plague Tale: Requiem, Hitman

Games die het wel redelijk tot zeer goed doen: Baldur's gate 3, Crysis remastered, Days gone, Horizon Zero Dawn, Ori and the will of the wisps.

Het is een mix van goede en slechte resultaten helemaal afhankelijk van welke producent en type scherm.

Zonder FALD of OLED heeft HDR geen waarde, behalve als felheid belangrijk is voor je. Het beeld wordt er niet mooier van.

Tot nu toe heb ik de beste ervaring met HDR op mijn LG C1 televisie (ondersteunt Hgig in tegenstelling tot veel OLED beeldschermen).

Al met al dus behoorlijk wisselend. Ben je bereid wat te tweaken, kun je veel mooie HDR resultaten krijgen, maar het is nog steeds een zootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
GromuhlDjun schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:04:
Het is een mix van goede en slechte resultaten helemaal afhankelijk van welke producent en type scherm.

Zonder FALD of OLED heeft HDR geen waarde, behalve als felheid belangrijk is voor je. Het beeld wordt er niet mooier van.

Tot nu toe heb ik de beste ervaring met HDR op mijn LG C1 televisie (ondersteunt Hgig in tegenstelling tot veel OLED beeldschermen).
En zelfs met FALD of OLED moet je opletten. Ik volg Monitors Unboxed op YouTube en zit ook in hun Patreon-only Discord en er zijn dan wel een paar betaalbare schermen met HDR (bedoel dan 1440p 27" met goede HDR score op rtings of van HWUB), maar ze hebben allemaal wel één of ander defect dat ze onbruikbaar maakt.

bij sommige zoals de Acer Nitro 5 is de firmware volledig waardeloos omdat Acer om één of andere reden vindt dat de meeste instellingen niet moeten worden opgeslagen in het profiel, waardoor je elke keer bij het wisselen tussen SDR en HDR je hele monitor opnieuw mag instellen. Er zijn schermen van Coolermaster en AOC die goede HDR hebben, maar waar de lichtbron de hele tijd knippert als één of andere broodnodige instelling aan staat. En dan heb je de OLED schermen, die wat mij betreft nog altijd veel te duur zijn. Ik had zelf een budget van maximum 600 EUR in gedachten, maar er zijn nog geen 1440p OLEDs in die prijsklasse.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:10
Ik gebruik HDR voor mijn games nu al enkele jaren op dit scherm:
uitvoering: LG 32UL950 Wit, Zilver
eigenlijk nooit problemen in games en de kleuren zijn erg mooi.

maar.... op Windows Desktop krijg ik soms ineens hele felle kleuren.
Dan moet ik HDR uitschakelen om weer "normale" kleuren te krijgen.

Wat ik een beetje zorgelijk vind, is dat HDR nu echt al jaren bestaat, maar er nog steeds best veel kinderziektes inzitten.
Alsof er nauwelijks verder aan ontwikkeld wordt....
Ook onder Win11 kan de ondersteuning voor HDR echt een stuk beter (of zet het standaard uit voor je Desktop, Microsoft)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:06
nzall schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:23:
[...]

En zelfs met FALD of OLED moet je opletten.
True, als ik monitorsunboxed moet geloven (en die vertrouw ik wel) en de vele recensies en ervaringen van anderen die ik heb gelezen toen ik zelf op zoek was naar een nieuwe monitor.

Ik heb zelf de Cooler Master Tempest GP27U (FALD met 500+ zones) even in het bezit gehad. Die leek goed genoeg, het beeld was in de beste gevallen heel mooi, maar helaas bleek met VRR en FALD tegelijk extreme flikkeringen te hebben op lage hz die ook steeds fluctueerden met de refreshrate. Op constante 160hz met FALD zag ik nog steeds flikkeringen in lichte scenes. Was echt vervelend om naar te kijken. Sommige mensen ervaren dit niet als heel storend, maar ik helaas wel en dan vind ik de toen 1000 euro erg veel geld.

De meeste recensies die ik zie van FALD schermen, is dat het vaak erg tegen valt, omdat er inderdaad altijd een groot nadeel lijkt te kleven aan deze monitoren. De samsungs hebben kwaliteitsissues, andere werken niet met VRR en FALD tegelijkertijd, kleuren zijn niet aan te passen etc. Allemaal onacceptabel van een product wat al snel meer dan 1000 euro kost nog.

Daarom heb ik uiteindelijk een 27" OLED scherm gekocht (32" en groter vind ik onprettig op mijn bureau). Was met 800 euro erg prijzig, maar ik heb er tot nu toe geen spijt van. Hopelijk kan ik het nog lang gebruiken zonder burn-in (dat blijft nog steeds een zorg in mijn achterhoofd). In vergelijking met FALD schermen hebben OLEDs alleen een wat lagere helderheid, en gamma shift wanneer de framerate te sterk fluctueert (Dat laatste is nog te verhelpen met een framerate cap om uitschieters te voorkomen)
GarBaGe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:44:
Ik gebruik HDR voor mijn games nu al enkele jaren op dit scherm:
uitvoering: LG 32UL950 Wit, Zilver
eigenlijk nooit problemen in games en de kleuren zijn erg mooi.
...
Wat ik een beetje zorgelijk vind, is dat HDR nu echt al jaren bestaat, maar er nog steeds best veel kinderziektes inzitten.
Alsof er nauwelijks verder aan ontwikkeld wordt....
Ook onder Win11 kan de ondersteuning voor HDR echt een stuk beter (of zet het standaard uit voor je Desktop, Microsoft)
Dit scherm is dan ook een nep-hdr scherm. Het kan niet helder genoeg voor HDR en heeft geen full-array local dimming. Het enige wat deze monitor kan is een hdr signaal verwerken en heeft waarschijnlijk een wat breder kleurbereik en hogere helderheid. Neemt niet weg dat het vast prima mooie plaatjes kan laten zien, maar zal nooit de contrastwaarde halen van een "echt" hdr scherm.

Het probleem met HDR is dat er geen standaard is. De "standaard" die er is is HDR400, HDR400 true black (OLED), HDR600, HDR1000 (en standaarden die fabrikanten er zelf nog bij verzinnen). Dat zijn er al 4, dus geen standaard, maar een verzameling van naampjes die fabrikanten op hun monitor kunnen plakken om te doen alsof ze HDR ondersteunen. Daarnaast staat elke software leverancier vrij om hdr op een eigen manier te implementeren. Het is dus een zootje van jewelste, vooral op PC. Op xbox of playstation kan MS of Sony nog afdwingen dat aan een bepaalde standaard wordt voldaan voor hun platform, maar de PC heeft deze luxe/beperking niet.

Zolang fabrikanten nep-hdr als hdr mogen verkopen en er geen standaard is, blijft het chaos in HDR land.

n.b. ik weet ook niet wat de oplossing zou moeten zijn......

[ Voor 34% gewijzigd door GromuhlDjun op 05-12-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-08 17:31
En games ja,

De rest is naar mijn idee Windows niet zo goed in…..scherm moet wel goed HDR kunnen trouwens. Dat HDR op LCDs enzo is allemaal niks. Zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
JWFpeters schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:30:
En games ja,

De rest is naar mijn idee Windows niet zo goed in…..scherm moet wel goed HDR kunnen trouwens. Dat HDR op LCDs enzo is allemaal niks. Zonde van het geld.
Als je een goed MiniLED scherm kunt vinden valt het nog mee, maar die zijn ook niet van de goedkoopste. Voor de rest is het allemaal OLED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-08 17:31
Gebruik zelf een 42C11 OLED en dat bevalt eigenlijk erg goed. Alleen als ik wil netflixen etc doe ik dat via de tv zelf want via Windows is de beeldkwaliteit van Netflix etc niet goed op 1 of andere manier en HDR etc werkt dan niet goed maar dat kan aan mij liggen.

In games verder nooit problemen. Voor ik een game start zet HDR in Windows aan en dan is het allemaal prima daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Zoals ik het nu zie heb ik 2 opties:

1. Ik zoek volgend jaar naar een betaalbaar maar degelijk 1440p HDR scherm en blijf verder doen met mijn huidige PC (12700, 32 GB DDR4 RAM en een 4070) tot ergens rond 2027/2028, wanneer ik een nieuwe PC koop met een RTX 6070 en andere onderdelen die erbij passen;
2. Ik koop in 2025/2026 een RTX 5070 of 5070 Ti met oog op 4K gameplay, koop me tegelijk een degelijk 4K HDR scherm, en gebruik dan mijn PC met die nieuwe GPU tot 2030 en koopt dan iets van RTX 7000 met bijpassende onderdelen.

Er zijn waarschijnlijk nog andere opties, maar deze twee lijken me het waarschijnlijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DEXP
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-01-2024
Ik heb ook voorkeur voor HDR gaming boven SD gaming want HDR geeft een beter beeld met meer details in schaduwen en belichte gebieden. De high lights zoals lampen, vuurtjes kaarsen worden realistischer weergegeven.

Ik gebruik zelf de LG C1 4k OLED TV en Samsung Odyssey G8 OLED widescreen gaming monitor voor gaming. Beide doen het goed met HDR games. Ik pas per game soms wel de settings aan voor een betere HDR weergave, bijvoorbeeld HGIG voor Metro Exodus. De Samsung Odyssey G8 ondersteund ook HGIG.

Windows HDR calibiratie is alleen voor SD games bedoeld die native geen HDR ondersteunen maar wel auto HDR. Een game die wel HDR heeft negeert het Windows HDR calibiratie profiel volledig. Ik heb dit getest door de zwart waarde helemaal omhoog te schroeven en dan een HDR game opstarten maar het heeft dus geen effect op de zwart waarde van een HDR game maar een SD game die auto HDR ondersteund word dan wel grijs belicht in donkere gebieden.
Pagina: 1