Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oneshot007
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-11-2024
Historisch gasverbruik: 840 m³/jaar (2022/2023)
Afgiftesysteem:
- 39 m² vloerverwarming in de woonkamer, slangen 10 cm HoH, 6 groepen, alles staat altijd open
- 4 radiatoren (3 slaapkamers + badkamer) - Bestuurd via Tado
- Zolder slaapkamer heeft geen radiator, maar kan gemakkelijk worden toegevoegd als er voor WP wordt gekozen.
- Radiatoren komen uit 1980, het zijn enkele radiatoren (geen vinnen)
SWW:
- plek voor boiler --> Mogelijk op plaats huidige CV ketel
- ? liter nodig
- DWTW aanwezig? --> Nee
Warmtepompvoorkeur:
zet op volgorde:
1. Stil
2. Zuinig
3. Domotica-integratie
4. Goedkoop
5. Design
6. Verkrijgbaarheid.
7. Milieuvriendelijk
8. DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt hoogstwaarschijnlijk uitbesteed
Verdere kenmerken
Huis uit 1980, met de volgende isolatie en kenmerken:
- Alle kozijnen zijn in 2021 vervangen door HR+++ glas, met isolerend kozijn (PADK beslag, geen roosters)
- Tonzon Vloerisolatie (2021)
- In 2021 is een nieuwe CV ketel geplaatst (de vorige bewoners hadden een te kleine CV ketel geplaatst..)
- Vloerverwarming hoofdverwarming op begane grond 10cm HoH (2021)
- Spouwmuur is in 2022 nageïsoleerd (glaswol vanuit de bouw, opgevuld met 'AMINOTHERM ISOPLUSSCHUIM'
- Dakkapel uit 2022 (RC 6.0)
- Dak is nageïsoleerd met 19cm dubbel alu PIR platen (2022).
- Rolluiken aan de achterzijde van de woning (2022)
- In 2023 is decentrale mechanische ventialtie in de badkamer en het washok geplaatst.
- In 2023 zijn 10 zonnepanelen geplaatst met een opbrengst van 4.5 MWh (geplaatst in januari, huidige opbrengst is 4.3MWh) - Huidig electra verbruik is 2.1MWh per jaar
Budget
Wij zijn aan het kijken of we (zoveel mogelijk) van het gas af kunnen stappen. Hiervoor hebben we een budget van 10.000 euro. Daarmee zijn we aan het kijken of we 5 airco's (kunnen ook multi-split units zijn) nemen of volledig over gaan op een warmtepomp.
Vraag
Echter zou ik graag jullie advies willen over wat nou de betere keus is in ons geval. Ik twijfel namelijk nog of een warmtepomp voldoende is om een huis uit 1980 het hele jaar door op een prettige temperatuur (19-20 graden) te houden.

Daarbij is het doel om zowel te verwarmen als koelen. Met als uitgangspunt om naast verkoelen ook het gasverbruik van het verwarmen te drukken.

Daarbij gelijk ook het punt, de tuin ligt op het zuiden en we hebben een serre aan de achterzijde. Daar hebben we in 2022 een zonnewering op laten plaatsen omdat het gemiddeld 34 graden in de woonkamer was. Deze zomer was het gemiddeld 27 graden, maar is daar tegenaan te koelen met een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
840m3 gas is prima met een warmtepomp te vervangen. Zeker als je al vloerverwarming hebt. Die radiatoren kun je (indien het nodig blijkt) eenvoudig upgraden met met afgifte capaciteit door er even grote type 22 voor terug te hangen.

5x L/L kan ook een goede oplossing zijn. Zeker als je veel belang hecht aan koeling in de zomer. Airco is daarin ongeslagen, maar een L/W kan ook koelen (niet condenserend zonder speciale ingrepen, dus meer als topkoeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-05 12:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

5 airco’s klinkt wel als enorm overkill, ik heb 3.5kW single split op de BGG en de Zolder. Dat gaat met zowel koelen als verwarmen prima.

De eerste verdieping heb ik op de slaapkamer van de kids elektrische kacheltjes met thermostaat maar die worden niet gebruikt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 17:00
Ik verwarm zelf nu een paar jaar met airco's en de manier van verwarmen begint mij elk jaar meer tegen te staan. De bewegende en steeds veranderende luchtstroom is niet comfortabel.
De warmte van een CV is veel prettiger.

ik ben nog aan het sparen voor het plaatsen van vloerverwarming met een warmtepomp. Maar kan nu al niet wachten.

Edit: ik lees nu pas echt goed. Je wil helemaal niet verwarmen met een airco.
Niet relevant dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door Hennie-M op 04-12-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oneshot007
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-11-2024
@Hennie-M, Ik heb mijn post aangepast. Het doel is om zowel te verwarmen als te verkoelen. Om het leefgemak te verbeteren als ook het gasverbruik te drukken.

Ik heb ook verhalen gelezen over dat het verwarmen met Airco flink droge lucht kan geven. In hoeverre is dit waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Laatst online: 14-05 17:00
Oneshot007 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:57:
@Hennie-M, Ik heb mijn post aangepast. Het doel is om zowel te verwarmen als te verkoelen. Om het leefgemak te verbeteren als ook het gasverbruik te drukken.

Ik heb ook verhalen gelezen over dat het verwarmen met Airco flink droge lucht kan geven. In hoeverre is dit waar?
Dat klopt wel een beetje. Ik draag zelf lenzen en die zijn meestal wel goed droog op het einde van de avond. Ik heb er niet echt op gelet of dat icm verwarmen is, het zal vooral door slecht water drinken komen ;)

Wat ik persoonlijk het allerergst vindt is dat als de ingestelde temperatuur bereikt is dat de airco lauwe lucht rond begint te blazen. Het voelt onnodig koud en het maakt ook geluid.
Dit was een goede tussenoplossing maar ik zou nooit voor deze oplossing als eindpunt kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 09:00
Hennie-M schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:24:
Dat klopt wel een beetje. Ik draag zelf lenzen en die zijn meestal wel goed droog op het einde van de avond. Ik heb er niet echt op gelet of dat icm verwarmen is, het zal vooral door slecht water drinken komen ;)
Komt vast door die airco's ;)

Maar even serieus, als je gewoon 24/7 doorstookt met die airco's heb ik er geen last van dat er koude luchtstromen zijn. Het geluid is echter sowieso wel irritant.

Dus ja eens L/W is beter, maar ook andere orde van kosten en ingreep (in veel gevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:07
Ik zou voor de L/W gaan als je anders 5 airco,s wilde ophangen, 1 of 2 airco,s was nog te verantwoorden bij meer is een L/W al snel goedkoper.

Hou het in iedergeval bij vloermodellen en geen wandunit,s als je toch met airco,s wil verwarmen.

@Wilke De vloer blijft koud met een airco verwarmen ondanks goede isolatie terwijl je dat niet hebt met een L/W.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2023 21:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:17

Wuursj

want worst is al bezet

Ik zat van het weekend bij mijn schoonmoeder die nu met airco's de hut verwarmd. Ik zelf heb een L/W WP, eerst aan radiatoren en nu aan vloerverwarming en vind onze situatie zoveel comfortabeler dat ik erg blij ben dat we daar voor gekozen hebben. Zeker als je al vloerverwarming hebt maar ook toen we nog radiatoren hadden (al was dat wel minder efficient). Dat ging zelfs in een matig geisoleerd huis uit 1913 aardig goed.

Vloerverwarming en radiatoren samen vind ik wel een ding. Hier loopt de WP nu op 28 graden voor de vloer in woonkamer maar dan doen de oude radiatoren in de slaapkamers wel erg weinig. Als je daar gedurende de dag nog wil ventileren, kan het fris worden. Ik vind dat niet zo'n probleem, mijn vriendin lost het op met een kruik maar er komt hier overal vloerverwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 04-12-2023 21:57 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1