Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:26

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
Ik moet dit even van mij afschrijven. Ik moest voor een opleiding op het HVA een assessment doen met de bekende cijferreeksen, figuurreeksen en iets wat ik tangram reeksen noem (welk puzzelstukje past in de tekening). Op deze laatste 2 bovengemiddeld gescoord, op de eerste zwaar ondergemiddeld.

Nu ben ik bekend met cijferreeksen en heb ik deze in het verleden ook gedaan alleen waar ik mij danig in verslikte is dat je letterlijk maar 40 seconden per opgave kreeg. Ik was gewend aan bulk tijd, en de tijd die je over houd bij de makkelijke opgave kan je dan investeren bij de moeilijkere zodat je die uit kan schrijven. Maar hier was dat dus niet mogelijk. En met alle respect voor de mensen die dit wel kunnen, ik kan niet uit mijn hoofd worteltrekken of delen bij grote getallen.

Hun conclusie was dat daaruit bleek dat ik niet onder druk kan werken. Ik ben het daar niet mee eens maar dit heeft mij wel de mogelijkheid gekost om deze opleiding te doen. Ik baal als een stekker.

Ligt dit nu echt aan mij of kan een gemiddelde HBO'er de moeilijkere varianten wel uit hun hoofd binnen 40 seconden doen?

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:25

St@m

@ Your Service

Ik weet niet wat de bekende reeksen zijn, kun je een paar voorbeelden neerzetten?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 20:54

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Als dit een assesment is die iedereen aan de HVA moet doen dan zal de conclusie inderdaad zijn dat de gemiddelde HBO'er dit wel kan. Anders zouden ze het niet gehaald hebben en geen HBO'er zijn daar.
Of begrijp ik je vraag verkeerd?

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Allereerst: da's mooi balen, ik kan me voorstellen dat dit wel een zware domper is. Zoveel zeggen dit soort reeksen in het algemeen niet dus het voelt een beetje streng om hierop iemand af te schieten.

Maar iets meer inhoudelijk:
RoamingZombie schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:22:
Ligt dit nu echt aan mij of kan een gemiddelde HBO'er de moeilijkere varianten wel uit hun hoofd binnen 40 seconden doen?
Daar kunnen we weinig over zeggen zonder de precieze opgaven te zien. Als dit bij wijze van spreken wortel 36 is dan is het niet gek dat ze je erop afschieten.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
bwerg schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:34:
Allereerst: da's mooi balen, ik kan me voorstellen dat dit wel een zware domper is. Zoveel zeggen dit soort reeksen in het algemeen niet dus het voelt een beetje streng om hierop iemand af te schieten.

Maar iets meer inhoudelijk:

[...]

Daar kunnen we weinig over zeggen zonder de precieze opgaven te zien. Als dit bij wijze van spreken wortel 36 is dan is het niet gek dat ze je erop afschieten.
Thanks!

Het gaat niet om de reeksen die je bijvoorbeeld op 123test kan vinden zoals de Fibonacci code. Het gaat meer om dingen zoals:

5 9 9 13 29 ?

En dan binnen 40 seconden.
RedFox schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:32:
Als dit een assesment is die iedereen aan de HVA moet doen dan zal de conclusie inderdaad zijn dat de gemiddelde HBO'er dit wel kan. Anders zouden ze het niet gehaald hebben en geen HBO'er zijn daar.
Of begrijp ik je vraag verkeerd?
Voor zover ik weet is deze specifiek voor mensen die zich willen laten omscholen om te zien of het niveau bezit. Ik ben er via het UWV terecht gekomen. https://it-omscholing.nl/
St@m schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:27:
Ik weet niet wat de bekende reeksen zijn, kun je een paar voorbeelden neerzetten?
Bekende reeksen zijn (in mijn opinie dan :) ):

2 4 6 8 ?
1 1 2 3 5 8 ?
6 24 192 2304 ?

[ Voor 99% gewijzigd door RoamingZombie op 04-12-2023 15:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 12:02

hbsJR

All rounder

HBO opleiding afgerond en cijferreeksen zijn klote. Heb vooral competentiegericht onderwijs gehad en sinds mijn MBO geen wiskunde of algebra aangeraakt. Nu is het mega hip om tijdens sollicitatiegesprekken dit soort toetsen uit hun hoge hoed te trekken.

Het enige wat mij heeft geholpen is enorm veel oefenen, maar zelfs met je voorbeeld zit ik al direct fuck dit...

Verder geen advies, snap dat het klote is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

RoamingZombie schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:45:
Thanks!

Het gaat niet om de reeksen die je bijvoorbeeld op 123test kan vinden zoals de Fibonacci code. Het gaat meer om dingen zoals:

5 9 9 13 29 ?

Voor zover ik weet is deze specifiek voor mensen die zich willen laten omscholen. Ik ben er via het UWV terecht gekomen. https://it-omscholing.nl/
Zoiets is om een patroon te vinden.

+4 +0 +4 +10 dan is het aannemelijk dat de volgende stap terug +4 is

5 9 9 13 29 33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]

Thanks!

Het gaat niet om de reeksen die je bijvoorbeeld op 123test kan vinden zoals de Fibonacci code.
Fibonacci-reeks, bedoel je denk ik. De fibonacci-code zou een behoorlijk heftige reeks zijn,
Het gaat meer om dingen zoals:
5 9 9 13 29 ?

En, wat is het antwoord? Want ik heb geen idee.
offtopic:
Gepromoveerd in de theoretische informatica, trouwens. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:26

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

ChatGPT vindt "the next number in the sequence is 93"

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
ElMacaroni schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:53:
ChatGPT vindt "the next number in the sequence is 93"
overduidelijk fout. het enige juiste antwoord is 42. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
bwerg schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:52:
[...]

Fibonacci-reeks, bedoel je denk ik. De fibonacci-code zou een behoorlijk heftige reeks zijn,

[...]

offtopic:
rapture schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:51:
[...]

5 9 9 13 29 33
Het antwoord op deze reeks zou zijn 65 en dus niet 33. Ongeacht, ben je in 40 seconden tot dat antwoord gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:55
@RoamingZombie
Als je een dergelijke test voor het eerst ziet, dan is het inderdaad erg lastig. Het is niet iets wat je in het dagelijkse leven tegenkomt of op school hebt geleerd, tenminste ik niet. Heb in mijn studieloopbaan mbo/hbo/wo nog nooit een dergelijke test hoeven doen.

Ik neem aan dat het hier wel een beetje op lijkt, in deze video van Tibees legt Toby uit hoe het werkt:

Het advies is om het veel te oefenen, zodat je het sneller kan oplossen en patronen sneller ziet.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het ligt er een beetje aan hoe de cijferreeksen uitgevraagd worden (en eigenlijk alle soorten vragen in dergelijke testen)

De mooiste (vind ik, eigen ervaring) manier is zoals ze die bij bijvoorbeeld de assessments van Berenschot doen:
-Alle cijferreeksen vallen in een bepaalde moeilijkheidsgraad.
-Je begint met een cijferreeks in zeg de middelste moeilijkheidsgraad (voor het gemak een vraag die iemand met een IQ van 100 zou kunnen beantwoorden)
-Heb je hem goed, dan is de volgende vraag er eentje voor een IQ van 101, bij fout (of buiten de tijd) een IQ van 99
-Dat laatste herhaalt zich tot je enigzins uitstabiliseert

Zo krijg je altijd voor elkaar dat je enigzins achter de daadwerkelijke score van iemand komt. Lukraak iemand altijd vragen stellen in de IQ>110 of IQ120 range is als een vis (iemand met een IQ van 100) vragen om te vliegen, terwijl die vis prima kan zwemmen naar zijn diploma.

Het stomme is wel dat je dit soort tests ook kan leren te maken. Veritasium heeft er een mooi filmpje over (YouTube: I Took an IQ Test to Find Out What it Actually Measures)

Uiteindelijk zijn de cijferreeksen natuurlijk altijd in logische moeilijkheidsgraden in te delen. Optellen en aftrekken is het simpelst, dan vermenigvuldigen/delen, dan machten. Dan een extra moeilijkheidsgraad voor het stiekem combineren van twee reeksen (bijvoorbeeld 1 4 3 5 5 ?)

Ik (uiteindelijk een wiskundeknobbelige) had vaak het probleem dat ik een of meer klassen te moeilijk ging denken. Dan zag ik soms daadwerkelijk bestaande verbanden maar werd het simpelere verband gezocht. Bij een goed assessment zit een psycholoog die dan de conclusie kan trekken dat je "het" wel zag en de score corrigeert.

[ Voor 33% gewijzigd door pagani op 04-12-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:54:

Het advies is om het veel te oefenen, zodat je het sneller kan oplossen en patronen sneller ziet.
Dat snap ik maar daar gaat het mij niet om. Ik kan ze oplossen maar niet binnen 40 seconden behalve die waar je het antwoord eigenlijk al van kent vanwege het oefenen.

[ Voor 56% gewijzigd door RoamingZombie op 04-12-2023 16:02 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:10
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

RoamingZombie schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:56:
[...]

Dat snap maar daar gaat het mij niet om. Ik kan ze oplossen maar niet binnen 40 seconden behalve die waar je het antwoord eigenlijk al van kent vanwege het oefenen.
Ok, ik ook niet.. denk ik.. en toch heb ik een HBO diploma, dus tja..
Maar zo'n 21+ toets, ik kan me niet voorstellen dat die alleen uit het oplossen van een aantal cijferreeksen bestaat en dat je de toets niet haalt als je op 1 reeks beneden gemiddeld scoort. of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 36% gewijzigd door St@m op 04-12-2023 16:01 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
St@m schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:59:
[...]

Ok, maar als ze dan bekend zijn, waarom
[...]

Ok, ik ook niet.. denk ik.. en toch heb ik een HBO diploma, dus tja..
Maar zo'n 21+ toets, ik kan me niet voorstellen dat die alleen uit het oplossen van een aantal cijferreeksen bestaat en dat je de toets niet haalt als je op 1 reeks beneden gemiddeld scoort. of zie ik dat verkeerd?
Nader onderzoek toont dat de toets niet gestandaardiseerd is en per instituut kan verschillen. En ik kan mij niet vinden in hun oordeel dat ik niet om kan gaan met tijdsdruk. Aangezien ik die andere twee onderdelen wel goed heb gescoord met de zelfde tijdsdruk. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

RoamingZombie schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:01:
[...]

Nader onderzoek toont dat de toets niet gestandaardiseerd is en per instituut kan verschillen. En ik kan mij niet vinden in hun oordeel dat ik niet om kan gaan met tijdsdruk. Aangezien ik die andere twee onderdelen wel goed heb gescoord met de zelfde tijdsdruk. |:(
Ok, apart als dat dan het enige is waar je op getoetst wordt. Ik kan me voorstellen dat het bij andere hogescholen anders is, dus geef niet op en probeer het ergens anders nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik heb een keer een assessment gedaan voor een sollicitatie met o.a. dit soort reeksen. Ik scoorde boven HBO+ niveau, maar 5 9 9 13 29 zie ik ook niet. Dus ik kan me niet voorstellen dat een HBO toelatingstoets alleen dit soort 'lastige' gevallen bevat.

Zo'n toets is gewoon om je algemene niveau te bepalen, blijkbaar zit dat niet op HBO propedeuse niveau. Want ze zijn redelijk accuraat.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 04-12-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
St@m schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:05:
[...]

Ok, apart als dat dan het enige is waar je op getoetst wordt. Ik kan me voorstellen dat het bij andere hogescholen anders is, dus geef niet op en probeer het ergens anders nog eens.
Cijferreeksen en die andere twee waren figuurreeksen (geen problemen mee) en een soort ruimtelijk inzicht toets (ook geen problemen mee).

Het jammere is dat dit dus een samenwerkingsverband was met het UWV zodat ik het niet zelf hoef te bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-05 20:24
RoamingZombie schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:56:
[...]

Dat snap ik maar daar gaat het mij niet om. Ik kan ze oplossen maar niet binnen 40 seconden behalve die waar je het antwoord eigenlijk al van kent vanwege het oefenen.
Nou in 2008 werd tijdens een masterclass bij mij het volgende uitgelegd.
De theorie/ stof verschilt heel weinig tussen HBO & WO. Maar het verschil zit hem voornamelijk in de tijd.
Waar dus bij WO aanzienlijk minder tijd krijgt om hetzelfde probleem op te lossen/ stof te begrijpen.
En gevolg daarvan is ook dat er vaak meer in diepgang zaken voorbij komen.

De diepgang en tijd factor zal ook een verschil zijn tussen MBO 4 en HBO dus dat hier een focus op ligt zal wellicht nu al "oneerlijk" voelen maar is wel een indicator dat je het op latere momenten wellicht niet kan bijbenen.
Ik snap het punt van tijd middelen ook wel maar wat als je nu 2uur lang alleen maar cijferreeksen zou krijgen en dus helemaal geen makkelijke opdrachten zijn ?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
The-Source schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:09:
[...]

Nou in 2008 werd tijdens een masterclass bij mij het volgende uitgelegd.
De theorie/ stof verschilt heel weinig tussen HBO & WO. Maar het verschil zit hem voornamelijk in de tijd.
Waar dus bij WO aanzienlijk minder tijd krijgt om hetzelfde probleem op te lossen/ stof te begrijpen.
En gevolg daarvan is ook dat er vaak meer in diepgang zaken voorbij komen.

De diepgang en tijd factor zal ook een verschil zijn tussen MBO 4 en HBO dus dat hier een focus op ligt zal wellicht nu al "oneerlijk" voelen maar is wel een indicator dat je het op latere momenten wellicht niet kan bijbenen.
Ik snap het punt van tijd middelen ook wel maar wat als je nu 2uur lang alleen maar cijferreeksen zou krijgen en dus helemaal geen makkelijke opdrachten zijn ?
Dan ben ik van mening dat ik het nog steeds kan omdat je die tijd zelf kan indelen. Dit was letterlijk maximaal 40 seconden per opgave. Dus als je de eerste in 5 seconden op lost dan kon je niet de overige 35 seconden aan een moeilijkere besteden. Ik heb deze test in het verleden op HBO+ niveau gehaald maar toen kreeg je gewoon bulk tijd in plaats van tijd per opgave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43
rapture schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:51:
[...]

5 9 9 13 29 33
Je slaat de logica achter +0 en +10 over en volgens mij mag dat niet, bovendien is het:
+4 +0 +4 +16

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

RoamingZombie schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:08:
[...]

Cijferreeksen en die andere twee waren figuurreeksen (geen problemen mee) en een soort ruimtelijk inzicht toets (ook geen problemen mee).

Het jammere is dat dit dus een samenwerkingsverband was met het UWV zodat ik het niet zelf hoef te bekostigen.
Ok, dat is vervelend, maar wat wil je nu concreet bereiken? Je hebt de test afgelegd, je bent niet geschikt gebleken naar de gestelde criteria... Heel vervelend, snap ik echt wel, en nu? Mag je een herkansing doen?
bregweb schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:12:
[...]

Je slaat de logica achter +0 en +10 over en volgens mij mag dat niet, bovendien is het:
+4 +0 +4 +16
+0 is dan het antwoord? En dan weer +16 en dan. +256?

Edit: niet dus :p

[ Voor 20% gewijzigd door St@m op 04-12-2023 16:16 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

bwerg schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:52:
[...]

[...]

offtopic:

code:
1
2
3
4
5    9    9   13    29    65
   4    0    4    16    36
      -4   4   12    20
          8    8    8

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
St@m schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:13:
[...]

Ok, dat is vervelend, maar wat wil je nu concreet bereiken? Je hebt de test afgelegd, je bent niet geschikt gebleken naar de gestelde criteria... Heel vervelend, snap ik echt wel, en nu? Mag je een herkansing doen?
Meer een bevestiging of het inderdaad aan mij ligt of dat subjectieve conclusies op basis van objectieve testresultaten niet altijd correct hoeven te zijn. En soms wil je gewoon wat dingen van je afschrijven.

Geen herkansing helaas. En ik snap ook dat dit hem niet meer gaat worden...het is gewoon frustrerend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 613510

RoamingZombie schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:15:
[...]

Meer een bevestiging of het inderdaad aan mij ligt of dat subjectieve conclusies op basis van objectieve testresultaten niet altijd correct hoeven te zijn. En soms wil je gewoon wat dingen van je afschrijven.

Geen herkansing helaas. En ik snap ook dat dit hem niet meer gaat worden...het is gewoon frustrerend.
Er zijn online tal van oefeningen te verkrijgen. En je wordt er ook gewoon beter in als je oefent.

Maar laat je niet kisten door zo'n toets, zie het als een momentopname en vooral niet als persoonlijk falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:22

Wokschotel

Op 6 wielen

[...]

Thanks!

5 9 9 13 29 ?
? = 45 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 09:13
Ik neem aan dat het hier om een vrij specialistische wiskundige/ICT-opleiding gaat? Ik kan me anders niet voorstellen waarom het van belang is dat je in hoog tempo cijferreeksen kan opdreunen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

naitsoezn schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:13:
[...]

code:
1
2
3
4
   4    0    4    16    36
      -4   4   12    20
          8    8    8
Die 4 0 4 16 36 kan je ook schrijven als: -22 02 22 42 62
Waarbij het basisgetal dus steeds +2 gaat.

Maar die had ik ook niet binnen 40sec door :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

RoamingZombie schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:54:
Het antwoord op deze reeks zou zijn 65 en dus niet 33.
Voor zo'n grote sprong heb je vermenigvuldigingen, machten ipv optelling nodig.

5 9 9 13 29 ?
  • van 5 naar 9 is het 5+(4*(-1)²)
  • van 9 naar 9 is het 9+(4*0²)
  • van 9 naar 13 is het 9+(4*1²)
  • van 13 naar 29 is het 13+(4*2²)
  • van 29 naar 65 is het 29+(4*3²)
Dat is een smerige. Ik heb tijdens een sollicitatiegesprek bij een bank zulke assessments gedaan.
Ongeacht, ben je in 40 seconden tot dat antwoord gekomen?
Paar dingen proberen en in 40 seconden had ik dat aannemelijke antwoord ingediend. Ik heb paar dingen geprobeerd.

Voor IT-certificaten moet ik ook snel genoeg antwoorden om alle vragen binnen te tijd te kunnen doen.

Is het multiple choice? Dat sluit al veel mogelijkheden uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
Anoniem: 613510 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:17:
[...]

Er zijn online tal van oefeningen te verkrijgen. En je wordt er ook gewoon beter in als je oefent.

Maar laat je niet kisten door zo'n toets, zie het als een momentopname en vooral niet als persoonlijk falen.
Eigenlijk vind ik dat vreemd. Ik weet dat het een zweedse puzzel principe is, hoe vaker je ze doet hoe beter je er in wordt. Maar naar mijn mening zegt dat geen drol en komt het meer neer op vals spelen dan dat je daadwerkelijk iets aan het oplossen bent. Want je weet het omdat je het antwoord al kent. Je kent de verschillende permutaties die worden toegepast omdat je ze al honderd keer hebt gedaan. Tenminste, zo kijk ik er naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-05 22:54
rapture schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:17:
[...]

Voor zo'n grote sprong heb je vermenigvuldigingen, machten ipv optelling nodig.

5 9 9 13 29 ?
  • van 5 naar 9 is het 5+(4*(-1)²)
  • van 9 naar 9 is het 9+(4*0²)
  • van 9 naar 13 is het 9+(4*1²)
  • van 13 naar 29 is het 13+(4*2²)
  • van 29 naar 65 is het 29+(4*3³)
Dat is een smerige. Ik heb tijdens een sollicitatiegesprek bij een bank zulke assessments gedaan.

[...]

Paar dingen proberen en in 40 seconden had ik dat aannemelijke antwoord ingediend. Ik heb paar dingen geprobeerd.

Voor IT-certificaten moet ik ook snel genoeg antwoorden om alle vragen binnen te tijd te kunnen doen.

Is het multiple choice? Dat sluit al veel mogelijkheden uit.
Moet haast wel multiple choice zijn en dat verandert de zaak wel imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Orion84 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:17:
[...]

Die 4 0 4 16 36 kan je ook schrijven als: -22 02 22 42 62
Waarbij het basisgetal dus steeds +2 gaat.
Die wilde ik erbij posten maar kon ik niet op komen :P

Ik denk dat ik deze ook niet binnen 40s zou vinden, maar over het algemeen geldt bij dit soort reeksen wel (bij mij in ieder geval): Je ziet hem snel / direct, of je ziet hem niet. 40 seconden of 40 minuten maakt dan geen verschil. En voor zo'n test hoef je niet alles goed te hebben, dus als er een moeilijke tussen zit moet je vooral niet blijven hangen in zelfmedelijden, maar gewoon doorgaan met de volgende opgave. Da's ook een stukje schakelen / stressbestendigheid

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RoamingZombie schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:20:
[...]

Eigenlijk vind ik dat vreemd. Ik weet dat het een zweedse puzzel principe is, hoe vaker je ze doet hoe beter je er in wordt. Maar naar mijn mening zegt dat geen drol en komt het meer neer op vals spelen dan dat je daadwerkelijk iets aan het oplossen bent. Want je weet het omdat je het antwoord al kent. Je kent de verschillende permutaties die worden toegepast omdat je ze al honderd keer hebt gedaan. Tenminste, zo kijk ik er naar.
Nee, het is leren en oefenen van de methodiek die er achter zit. Bij Zweedse puzzels is het vrij letterlijk een vocabulaire opbouwen van veelgebruikte puzzelwoorden.

Jij wil die toets toch halen? Go get em ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

En ik durf wel te beweren dat voor bijna geen enkele HBO opleiding het vereist is om dit binnen 40 seconden op te lossen/ te zien (al had je me een kwartier gegeven :D )

Dus TS, over welke opleiding hebben we het?

[ Voor 27% gewijzigd door St@m op 04-12-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

St@m schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:22:
En ik durf wel te beweren dat voor geen enkele HBO opleiding het vereist is om dit binnen 40 seconden op te lossen/ te zien.
Dat + dat stuk over onder druk werken, welke idioot zit er in zijn carriere met een timer van 40 seconden te werken? Juist. Niemand. (Een jurist voor de vacturatie maybe,maar die heeft daar geen pijn van zeg maar)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 613510 op 04-12-2023 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
St@m schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:22:
En ik durf wel te beweren dat voor geen enkele HBO opleiding het vereist is om dit binnen 40 seconden op te lossen/ te zien (al had je me een kwartier gegeven :D )
Tja, er staat letterlijk een teller met 40 seconden. Zodra die over was kwam de volgende opgave. Dus hier was dat wel degelijk een harde eis. :-(

Ik vind het ook niet bepaald representatief voor een werkomgeving. Ik weet wat tijdsdruk is met kritische support tickets en grote klanten waarbij elke minuut geld kost.

[ Voor 17% gewijzigd door RoamingZombie op 04-12-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

RoamingZombie schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:24:
[...]

Tja, er staat letterlijk een teller met 40 seconden. Zodra die over was kwam de volgende opgave. Dus hier was dat wel degelijk een harde eis.
Welke opleiding hebben we het over? En prima als het een harde eis is. Maar die eis is nergens voor nodig, HBO heb ik bijna slapend gedaan bij wijze van spreke. En ik snap die reeks nog steeds niet.

[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 04-12-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
St@m schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:25:
[...]

Welke opleiding hebben we het over? En prima als het een harde eis is. Maar die eis is nergens voor nodig, HBO heb ik bijna slapend gedaan bij wijze van spreke.
Er waren drie smaken, Cyber Security, Data Management/Analytics, Developer. Mijn focus zat op de eerste.

Deze drie: https://it-omscholing.nl/programmas/

[ Voor 7% gewijzigd door RoamingZombie op 04-12-2023 16:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

RoamingZombie schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:26:
[...]

Er waren drie smaken, Cyber Security, Data Management, Developer. Mijn focus zat op de eerste.
Ok, dan vind ik dat je genaaid bent. Maar daar heb je niet zoveel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
Okay mensen. Bedankt voor de inzichten. Ik zal het nog allemaal even overdenken en ondertussen dit hele verhaal loslaten.

Op naar wat anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-05 11:19
In de categorie, sluit je dag af met nóg een Imposter Syndrome.. ;(
Als HBO ICT had ik NIET binnen 40 seconden de oplossing.
pas na de post van @naitsoezn zag ik het.. en dan nog vind ik het compleet bezopen dat je dit moet kunnen in 40 seconden. Dit zegt echt helemaal NIETS over 'met druk presteren'.
Wat wél wat zegt over met druk preseteren is hoe jij reageerde op het zien van deze vraagstelling.
Als je in paniek schoot omdat je er niet uit kwam, en vervolgens er in bleef hangen en dus de volgende reeks ook niet opgelost kreeg en die daarop ook niet. Dan zegt het WEL iets over je vermogen om te werken onder druk. En wellicht hebben ze dat 'gemeten'.
Dus niet zozeer dat het niet lukte om deze niet op te lossen, maar meer hoe jij er op reageerde dat dit niet lukte en of het je wel lukte om andere op te lossen.
(ik denk maar even hardop.. geen idee)

*sowieso

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:38
Docent hier. Weliswaar een andere school. En ja: ik vind de 21+ toets écht niet goed om de instroom te toetsen.

Het slechte nieuws: jij en ik (en wij allemaal hier) kunnen hier nu helemaal niets aan veranderen. Als je echt door wil naar hbo: kijken hoe snel je mbo af kan ronden. Of kijken of je de toelating bij de OU kan doen?

Weet in ieder geval dat je niet alleen staat in je gevoel. Ik heb bijzonder gemotiveerde studenten af zien haken op de 21+ toets.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
DonJunior schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:35:
In de categorie, sluit je dag af met nóg een Imposter Syndrome.. ;(
Als HBO ICT had ik NIET binnen 40 seconden de oplossing.
pas na de post van @naitsoezn zag ik het.. en dan nog vind ik het compleet bezopen dat je dit moet kunnen in 40 seconden. Dit zegt echt helemaal NIETS over 'met druk presteren'.
Wat wél wat zegt over met druk preseteren is hoe jij reageerde op het zien van deze vraagstelling.
Als je in paniek schoot omdat je er niet uit kwam, en vervolgens er in bleef hangen en dus de volgende reeks ook niet opgelost kreeg en die daarop ook niet. Dan zegt het WEL iets over je vermogen om te werken onder druk. En wellicht hebben ze dat 'gemeten'.
Dus niet zozeer dat het niet lukte om deze niet op te lossen, maar meer hoe jij er op reageerde dat dit niet lukte en of het je wel lukte om andere op te lossen.
(ik denk maar even hardop.. geen idee)
Ik schiet op zich niet zo snel in paniek. Dus de volgende opgave ging ik gewoon mee aan de gang (en nogmaals, dit was de eerste van de drie toetsen, de andere twee met de zelfde tijdsdruk heb ik zonder problemen gehaald).

Maar als ik de eerste reeks tegen kom waarbij ik het echt even moet uitschrijven en mijn ogen dus op mijn blaadje heb om vervolgens te merken dat mijn tijd is verlopen en ondertussen de timer voor de volgende opgave al gestart is, dan ga je wel in eens haasten en haast is niet altijd even praktisch als je je moet concentreren.

Ik blijf erbij dat die hele toets geen probleem was geweest als ik mijn tijd zelf had kunnen verdelen in plaats van de starre 40 seconden per opgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

RoamingZombie schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:20:
[...]
Het is zoals gamen. Je kan genoeg uren oefenen om goed te worden en gaat van ver al zien wat ze met een bepaalde vraag/puzzel bedoelen.
[...]

+4 +0 +4 +16
Een reeks kan afwisselen zijn +4 +0 +4 +10 +4 +20 +4 +30 +4 zijn.

Nu zie ik +16 ipv +10 en een foutje stuur mij op het verkeerde spoor. 16 is 4 in het kwadraat en daarmee moet ik iets doen.

Dit laat zien hoe belangrijk de skimming/scanning fase en 40 seconden tijdslimiet is, eventjes snel hoofdrekenen om te zien op welke spoor dat ik moet gaan. Oefenen helpt om sneller en accurater op het juiste spoor te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kan je die toets niet nog een keer maken en in de tussentijd oefenen? Ik pak zelf altijd een lineaal erbij, zeker voor de makkelijke reeksen een fijn hulpmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RoamingZombie schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:26:
[...]

Er waren drie smaken, Cyber Security, Data Management/Analytics, Developer. Mijn focus zat op de eerste.

Deze drie: https://it-omscholing.nl/programmas/
Ik werk nu twee jaar in cyber security en heb werkelijk nog nooit dit soort cijferreeksen nodig gehad. Wat een onzin. Nou is het natuurlijk een vrij breed vakgebied, dus dat zegt ook niet alles. Maar toch.

Kun je je niet beter focussen op het behalen van vakcertificaten? CEH, Security+, dat soort papiertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]

+4 +0 +4 +16
Nou ja, dat 'mag niet', wie zegt dat? Ik heb varianten gezien waarbij vrolijk om en om een getal genegeerd moest worden en het patroon zat in de andere getallen. Kun je mooi mee testen of iemand bijzaak van hoofdzaak kan onderscheiden! Of zo.

Dat is het probleem met dit soort dingen. Ze toetsen vooral of je veel oefentoetsen gemaakt hebt. Oke, als je een complete nitwit bent lukt dat überhaupt niet, maar meer dan de meest waardeloze 10% wegfilteren doet het ook niet.
naitsoezn schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:13:
[...]

code:
1
2
3
4
   4    0    4    16    36
      -4   4   12    20
          8    8    8
Oke, je moet dus drie stappen doordenken.

Hoe meer denkstappen, hoe groter het risico voor de vragenmaker dat er nog een tweede antwoord ontstaat dat ook redelijk is. Met elke genomen denkstap neemt de kans dat er een tweede reeks op de gegeven getallen past namelijk exponentieel toe. Dan krijg je het effect dat iemand een logisch antwoord geeft dat wordt afgekeurd met "ja maar wij zochten een ander antwoord". :P

Toegegeven, een tweede antwoord zie ik nog niet.
rapture schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:49:
[...]

Het is zoals gamen. Je kan genoeg uren oefenen om goed te worden en gaat van ver al zien wat ze met een bepaalde vraag/puzzel bedoelen.
Een reeks kan afwisselen zijn +4 +0 +4 +10 +4 +20 +4 +30 +4 zijn.
Mwah, hoe meer verschillende stukken er in een patroon zitten, hoe meer cijfers je in je reeks moet hebben om echt van een "patroon" te kunnen spreken. De plus vier staat er maar twee keer in en de +0 en +10 ook, daar kun je zo elke lijn doorheen trekken die je wil.

Om maar een dooddoener uit de kast te halen: als je er gewoon een n-de graads polynoom doorheen plot kun je er elk getal achter zetten dat je maar wil. :P

[ Voor 20% gewijzigd door bwerg op 04-12-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-05 20:45
GreatDictator schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:17:
Ik neem aan dat het hier om een vrij specialistische wiskundige/ICT-opleiding gaat? Ik kan me anders niet voorstellen waarom het van belang is dat je in hoog tempo cijferreeksen kan opdreunen.
Voor een aantal functies bij bijvoorbeeld de Politie moet je ook een aantal assessments doen waaronder deze cijferreeksen.
De opleiding die ik nu doe is er ook waarvoor deze verplicht is. Het gaat om een opleiding om (versneld) opsporingsambtenaar te worden en er komt 0.0 wiskunde, it of techniek aan te pas.

Die cijferreeksen zijn gewoon hup ofzo. En uitermate frustrerend en zeggen naar mijn mening vrij weinig of je wel of niet geschikt bent voor het hbo. Hooguit als je inderdaad richting een wiskundige/it opleiding zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:55
[...]
Voor zover ik weet is deze specifiek voor mensen die zich willen laten omscholen om te zien of het niveau bezit. Ik ben er via het UWV terecht gekomen. https://it-omscholing.nl/
[...]
Ah, vandaar kwam het mij al zo bekend voor! Ik zou dit ook gaan doen via het UWV, maar ik kwam opeens niet meer in aanmerking omdat ik 'maar' recht had op 3 maanden WW (kon ik verder niets aan doen). Je moest minstens 6 maanden of een jaar recht hebben op WW voor dit programma, was een foutje van het UWV bedankt. En nu komt de grap, ik ben al ICT-er met een hbo-bachelor en een wo-master 8)7 stond gewoon vermeld op mijn CV.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 17:00

Barrycade

Through the...

Dit klinkt toch gewoon als een IQ test? En dan telt snelheid ook mee.

Want inhoudelijk heeft het denk ik weinig raakvlak, tenzij je voor een encryptie richting gaat.

Maar vraag me af of je wist wat de test inhield. Want ik zou hier ongetraind ook me wellicht in verslikken.

Hoewel ik in het verleden wel IQ testen heb gedaan alleen daar keek men hoever je was gekomen na een uur. Dus deze oldtimer heeft dat nog ouderwets op papier gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Cijfer reeksen kunnen heel lastig zijn zeker als je ze voor het eerst doet.
Moest zelf een tijd terug het ook doen voor een assessment en nog een rits andere oefeningen, gelukkig wist ik van te voren al dat er een mogelijkheid was dat er cijfer reeksen kon komen dus had alles een week van te voren flink zitten oefenen samen met een rits andere oefeningen.
Uiteindelijk scoorde ik het hoogst met de cijfer reeksen terwijl ik echt geen rekenwonder ben.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het naar mijn mening geen goede meetstaaf is, als je dit van te voren oefend en je leert het trucje dan kan je heel hoog ermee scoren en dat geldt voor bijna alle onderdelen op kennis/taal na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
Barrycade schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:38:
Dit klinkt toch gewoon als een IQ test? En dan telt snelheid ook mee.

Want inhoudelijk heeft het denk ik weinig raakvlak, tenzij je voor een encryptie richting gaat.

Maar vraag me af of je wist wat de test inhield. Want ik zou hier ongetraind ook me wellicht in verslikken.

Hoewel ik in het verleden wel IQ testen heb gedaan alleen daar keek men hoever je was gekomen na een uur. Dus deze oldtimer heeft dat nog ouderwets op papier gedaan.
Ik wist wat het waren want ik heb ze eerder gemaakt. Maar net zoals jij was dat, hoeveel maak je er in een uur. Ik kan je vertellen dat het heel anders gaat als je echt niet meer dan 40 secondes hebt per vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Dit topic is onduidelijker dan een cijferreeks.

[ Voor 4% gewijzigd door MrMonkE op 05-12-2023 09:07 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:02
RoamingZombie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:58:
[...]

Ik wist wat het waren want ik heb ze eerder gemaakt. Maar net zoals jij was dat, hoeveel maak je er in een uur. Ik kan je vertellen dat het heel anders gaat als je echt niet meer dan 40 secondes hebt per vraag.
Ik heb deze testen ook wel moeten maken, tijdens sollicaitatieprocedures. Mijn mening erover is verder niet relevant, maar het valt goed te oefenen als je maar niet een truc aanleert maar patronen leert te herkennen. Dat je er 40 seconden voor hebt betekent ook dat de complexiteit betrekkelijk laag is; anders had je er wel 5 minuten voor.

Uiteindelijk is het allemaal geen magie en vallen al deze vraagstellingen terug op een handvol 'algoritmes'. Het is dan aan jou om dit te kunnen herkennen en snel te kunnen rekenen om niet te lang op een dood spoor te zitten.

Maar, hiervoor zal je wel goed moeten kunnen hoofdrekenen en over het algemeen cijfers snel kunnen plaatsen en kunnen koppelen (als in..16 = 4*4 = 4^2, enz.)...dus het is zeker zaak dat de tafels tot een getal of 12-15 vlot verlopen en ook machten tot iets van 5 geen probleem zijn.

Geen idee voor welke studie dit was, maar zelf heb ik HBO Technische Informatica gedaan. En als je daar moeite had met het laatste, of over het algemeen niet zo'n goed gevoel had voor wiskunde, dan werd het eerste jaar knap lastig en daar viel ook menig student uit door het niet behalen van Logica en Wiskunde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-05 14:30
RoamingZombie schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:22:
Ik als afgestudeerde HBO'er (ICT, Infra & Cyber Security) kan het ook niet, en heb het nooit gekund. Ligt niet aan jou, gewoon een scheve methode van toetsing, en lastig als je doorgaans niks met cijfers doet. Op de HAVO kan je ook gewoon Wiskunde laten vallen (want verrassing, niet iedereen is goed met cijfers!) dus hier zou je ook de keuze moeten krijgen om 1 van de onderdelen te laten vallen.

Ongevraagd advies: MBO is zeer makkelijk en kan je doorgaans versneld in 2 jaar afronden! Kijk of dit een mogelijkheid is :) Een MBO ICT opleiding is overigens niet geheel nutteloos, goede introductie tot technologieën die je sowieso gaat tegenkomen op HBO.

[ Voor 35% gewijzigd door Stronk op 18-12-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Topicstarter
Stronk schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:20:
[...]

Ik als afgestudeerde HBO'er (ICT, Infra & Cyber Security) kan het ook niet, en heb het nooit gekund. Ligt niet aan jou, gewoon een scheve methode van toetsing, en lastig als je doorgaans niks met cijfers doet. Op de HAVO kan je ook gewoon Wiskunde laten vallen (want verrassing, niet iedereen is goed met cijfers!) dus hier zou je ook de keuze moeten krijgen om 1 van de onderdelen te laten vallen.

Ongevraagd advies: MBO is zeer makkelijk en kan je doorgaans versneld in 2 jaar afronden! Kijk of dit een mogelijkheid is :) Een MBO ICT opleiding is overigens niet geheel nutteloos, goede introductie tot technologieën die je sowieso gaat tegenkomen op HBO.
Bedankt. Dat is het inderdaad. Ik kan heus wel omgaan met cijfers en hoofdrekenen maar niet in een hoog tempo.

Ik had me toevallig al weer aangemeld voor een BBL MBO bij Linden IT via het UWV. Kreeg een week later te horen 'oh, die bieden we al een tijd niet meer aan...'.

Haal die pagina dan offline! 8)7

Iig, heb nu gesolliciteerd op een Support Engineer functie in mijn eigen woonplaats dus fingers crossed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-05 14:30
RoamingZombie schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:37:
Ik had me toevallig al weer aangemeld voor een BBL MBO bij Linden IT via het UWV. Kreeg een week later te horen 'oh, die bieden we al een tijd niet meer aan...'.

Haal die pagina dan offline! 8)7

Iig, heb nu gesolliciteerd op een Support Engineer functie in mijn eigen woonplaats dus fingers crossed!
Is die Support Engineer functie toevallig ook via Linden IT? Ik ken meerdere mensen die zonder MBO diploma bij Linden IT werken en het is echt een prima start als je nog niet opgeleid bent, weliswaar niet in Cyber Security maar het blijft wel ICT! Ze geven je de ruimte of jezelf te certificeren en een leuke auto :)

Zo zijn er nog meer detacheerders die een leuke auto bieden bij dit soort functies, dus schroom niet om ook buiten je woonplaats te zoeken ;) Goodluck

[ Voor 3% gewijzigd door Stronk op 18-12-2023 22:26 ]

Pagina: 1