Cv ketel bijvullen - vulkraan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-05 01:14
Vorig jaar hier komen wonen en ik wil graag even weten hoe ik de cv ketel (Intergas HReco / nieuwbouw 2018) moet bijvullen. Vloerverwarming beneden en boven 3 radiatoren. De druk staat nu op 1.4 dus eerst nog niet nodig lijkt me?

Echter om dit voor te zijn zat ik even te kijken waar ik zou moeten bijvullen maar ik zie niet waar de vulkraan/vulaftapper zit. Rechts waar het schroefdopje op zit ging ik vanuit maar daar zit geen hendeltje op. Water kan dus geen kant op. Iemand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbXtDilN2tOdgJQXeGEY4cKvKig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgg89FSvuGk89HHWViL2WKFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6pxheTN5U09vBmIesHN1WQ27Do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gn4qoVwjdg1xkAZvqNImo4VM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Onder de groene afdekdop zit je kraantje (20 centimeter lager); volgens mij is dat je tappunt en dat moet naar de rechter "schroefdop"; echter dat doe ik even uit mijn hoofd.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 04-12-2023 14:57 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
MAX3400 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:57:
Onder de groene afdekdop zit je kraantje (20 centimeter lager); volgens mij is dat je tappunt en dat moet naar de rechter "schroefdop"; echter dat doe ik even uit mijn hoofd.
Ja de waterkraan zit onder (die zit nu op de wasmachine) echter waar moet de andere kant van de slang dan op? Rechts (schroefdop) kan maar die moet ik toch met een hendeltje dan kunnen openen?

Situatie lijkt hetzelfde als op dit filmpje maar ik mis dus het hendeltje.
YouTube: Preuter Intergas HRE OF ECO cv-ketel bijvullen

[ Voor 16% gewijzigd door qwasd op 04-12-2023 15:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 12:23
Koperen schroefdop eraf, slang erop. De schroefdop heeft bovenop een inkeping waarmee je de kraan kunt bedienen. De dop gebruik je dus als kraanknop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
pennywiser schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:04:
Koperen schroefdop eraf, slang erop. De schroefdop heeft bovenop een inkeping waarmee je de kraan kunt bedienen. De dop gebruik je dus als kraanknop.
Held :) Dat is het inderdaad (voel me toch een beetje dom haha)
Ik snapte al niks van dat uitstekende stuk aan de onderkant ervan. Ik ben altijd een hendel gewend.

[ Voor 4% gewijzigd door qwasd op 04-12-2023 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

als je gaat vullen, dan wel op koud systeem !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
qwasd schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:10:
[...]

Held :) Dat is het inderdaad (voel me toch een beetje dom haha)
Ik snapte al niks van dat uitstekende stuk aan de onderkant ervan. Ik ben altijd een hendel gewend.
Zijn k-dingen. Ik heb die van mij vorig jaar vervangen door inderdaad 1 met zo'n rood hendeltje toen ik toch bezig was expansievat te vervangen. Daar zit die van mij nl. bij op gemonteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
qwasd schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:52:
Vorig jaar hier komen wonen en ik wil graag even weten hoe ik de cv ketel (Intergas HReco / nieuwbouw 2018) moet bijvullen. Vloerverwarming beneden en boven 3 radiatoren. De druk staat nu op 1.4 dus eerst nog niet nodig lijkt me?
De werkdruk van een CV-ketel ligt tussen de 1,2 en 2,0 bar. Het advies is om de druk tussen de 1,5 en 2,0 bar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
njitter schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:14:
[...]

De werkdruk van een CV-ketel ligt tussen de 1,2 en 2,0 bar. Het advies is om de druk tussen de 1,5 en 2,0 bar te houden.
Dus op korte termijn al wel iets bijvullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:56

JME

zeg maar Jamie

Zou ik doen. Ik zet hem altijd naar 1.7 à 1.8 als de ketel koud is, dan kan de druk nog wat toenemen met de temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
qwasd schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:16:
[...]
Dus op korte termijn al wel iets bijvullen?
Niet alleen bijvullen maar ook zorgen dat je de boel gaat ontluchten. Dit doe je van beneden naar boven in de woning (mocht dat aan de orde zijn). Vergeet ook niet bovenop de ketel te ontluchten, dat is waarschijnlijk het hoogste punt in je CV-installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sypie schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:42:
[...]

Niet alleen bijvullen maar ook zorgen dat je de boel gaat ontluchten. Dit doe je van beneden naar boven in de woning (mocht dat aan de orde zijn). Vergeet ook niet bovenop de ketel te ontluchten, dat is waarschijnlijk het hoogste punt in je CV-installatie.
op 1.4bar hoef je niet bij te vullen !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Ik zou er lekker niks aan doen. 1.4 bar is netjes. De gemiddelde huis-tuin-en-keuken afvuller drukt er bij bijvullen juist weer lucht bij, ben je weer eindeloos bezig met ontluchten ;).

syfon mag wel eens schoongemaakt worden zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
0.5 bar is knap, dat is vacuüm. Met 1 bar heb je gegarandeerd een foutcode. Het ligt er kennelijk aan waar je het leest, maar 1.4 bar kan je volgens mij beter bijvullen naar 2, dan kan je er de hele winter weer tegenaan.

Ontluchten kan je voorkomen door de slang alvast vol water te laten lopen, anders pomp je een lading lucht in het systeem voordat het begint te vullen met water.

Even alle nippels langs daarna, na 2 dagen draaien nog eens. Meeste huizen hebben minder dan 10 radiatoren, is geen werk.

[ Voor 39% gewijzigd door pennywiser op 04-12-2023 16:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:32:
[...]
op 1.4bar hoef je niet bij te vullen !
Je kunt er een uitroepteken achter zetten, dat verandert de zaak niet. Dit is het gemiddelde advies:
Een CV-ketel heeft voldoende druk nodig om (goed) te kunnen functioneren. De werkdruk van een CV-ketel ligt tussen de 1,2 en 2,0 bar. Het advies is om de druk tussen de 1,5 en 2,0 bar te houden. Dit kunt u controleren op uw drukmeter. De zwarte wijzer geeft de huidige druk aan. Is dit 1,5 bar of lager? Dan dient u de CV-ketel bij te vullen (maximaal 2,0 bar). Zodra de druk onder de 1,00 bar komt kan de ketel in storing schieten. Rond de 3,0 bar zal het overstortventiel water gaan lozen, een zeer onwenselijke situatie.
Bron: https://www.feikencv.nl/v...moet-een-cv-ketel-hebben/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sypie schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:51:
[...]

Je kunt er een uitroepteken achter zetten, dat verandert de zaak niet. Dit is het gemiddelde advies:

[...]

Bron: https://www.feikencv.nl/v...moet-een-cv-ketel-hebben/
Ik heb eerder al het advies van fabrikant zelf gegeven, denk dat dat wel duidelijk is toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 22:36
pennywiser schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:42:
0.5 bar is knap, dat is vacuüm. Met 1 bar heb je gegarandeerd een foutcode. Het ligt er kennelijk aan waar je het leest, maar 1.4 bar kan je volgens mij beter bijvullen naar 2, dan kan je er de hele winter weer tegenaan.
Zo'n drukmeter meet gewoon overdruk, dus de extra druk tov atmosferische druk. Dus als je 0,5 bar meet, is dat geen vacuüm.

Verder: zolang je systeem niet lekt, kom je ook met 1,4 bar nog prima de winter door. Als je systeem wel lekt, is het nog maar de vraag of 2 bar genoeg is ;) Maar desnoods vul je hem nu bij als oefening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
marcop23 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:04:
[...]

Zo'n drukmeter meet gewoon overdruk, dus de extra druk tov atmosferische druk. Dus als je 0,5 bar meet, is dat geen vacuüm.

Verder: zolang je systeem niet lekt, kom je ook met 1,4 bar nog prima de winter door. Als je systeem wel lekt, is het nog maar de vraag of 2 bar genoeg is ;) Maar desnoods vul je hem nu bij als oefening.
Ach tuurlijk, 1 bar is dus 2 bar absolute druk. Maar de 1 bar overdruk haal je vaak toch niet, dan schiet de ketel over het algemeen wel in storing. Je verliest altijd wel wat, lekvrij is het nooit, dus bijvullen moet toch vrijwel jaarlijks bij de meesten, kan je het beter nu doen dan in mei als de ketel weer uitgaat langere tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pennywiser schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:16:
[...]

Ach tuurlijk, 1 bar is dus 2 bar absolute druk. Maar de 1 bar overdruk haal je vaak toch niet, dan schiet de ketel over het algemeen wel in storing. Je verliest altijd wel wat, lekvrij is het nooit, dus bijvullen moet toch vrijwel jaarlijks bij de meesten, kan je het beter nu doen dan in mei als de ketel weer uitgaat langere tijd.
Kijk eens naar de rode knop op de foto.

Je kunt het beter vooraf doen, dus in mei of sept wanneer je niet stookt. Je moet ook vullen op een koud systeem en mensen die overnacht de ketel op 17-18 hebben draaien heb je nu ook geen koud systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Hackus schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:26:
[...]

Kijk eens naar de rode knop op de foto.

Je kunt het beter vooraf doen, dus in mei of sept wanneer je niet stookt. Je moet ook vullen op een koud systeem en mensen die overnacht de ketel op 17-18 hebben draaien heb je nu ook geen koud systeem.
1 bar op de manometer heb ik het over. Dat is overdruk tov absolute druk (atmosfeer), hebben we net vastgesteld en dat is te laag. Meeste moderne ketels slingeren dan een code om je oren.
Dus ja, 3 bar kan die overstort hebben, ik hoop elke andere koppeling in het systeem ook :)

Koud systeem, na een nacht is het koud genoeg. Ik lees in jouw instructie ook niet dit voorbehoud.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 04-12-2023 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:04:
[...]

Ik heb eerder al het advies van fabrikant zelf gegeven, denk dat dat wel duidelijk is toch ?
En daarom vullen de meeste monteurs het ook af op 1.7/1.8 8)7 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
njitter schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:35:
[...]

En daarom vullen de meeste monteurs het ook af op 1.7/1.8 8)7 :+
Ja, zodat ze zeker weten niet terug hoeven te komen als er nog een luchtbel in zat...

Zolang het systeem stabiel is, die druk boven de 1 bar zit is en TS geen klachten heeft, is er niks aan de hand. If it aint broke dont fix it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
WeetIkHetNou schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:41:
syfon mag wel eens schoongemaakt worden zo te zien.
Ok bedankt.
Volgende maand staat de onderhoudsbeurt gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pennywiser schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:31:
[...]

1 bar op de manometer heb ik het over. Dat is overdruk tov absolute druk (atmosfeer), hebben we net vastgesteld en dat is te laag. Meeste moderne ketels slingeren dan een code om je oren.
Dus ja, 3 bar kan die overstort hebben, ik hoop elke andere koppeling in het systeem ook :)

Koud systeem, na een nacht is het koud genoeg. Ik lees in jouw instructie ook niet dit voorbehoud.
Beter lezen, staat er echt.
@njitter
Niet als die bij onderhoud op 1.4 bar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:25:
[...]

Beter lezen, staat er echt.
Dan laat je hem lekker op 1.4 staan. En dan laat je het bij onderhoud weer op 1.8 zetten. Intergas is 1 van de weinige leveranciers die een werkgebied van tussen de 1 en de 2 aangeeft. Dat vind ik toch wel erg ruim.

Persoonlijk ga ik ga toch liever af op wat een onderhoudsmonteur zegt:
Om goed te kunnen functioneren, moet een cv-ketel de juiste werkdruk hebben. Deze druk wordt bij een cv in bar uitgedrukt. U kunt het aantal bar in uw cv aflezen op de drukmeter van uw ketel. Dit wordt aangegeven met een zwarte wijzer. Is de druk van uw ketel 1,5 bar of lager, dan moet uw installatie worden bijgevuld. Als uw cv bar te laag is, kan de ketel het water namelijk niet effectief rondpompen. Pas echter ook op voor een te hoge cv druk (meer dan 2,0 bar). Als uw cv druk te hoog is, kan dit namelijk leiden tot onnodige slijtage aan de pomp en waterleidingen. Kortom: zorg dat uw cv-ketel altijd tussen de 1,5 en 2,0 bar aangeeft.

https://www.feenstra.com/...%20effectief%20rondpompen.
En vooruit, pakken we er ook nog een leverancier bij:
Als de radiatoren niet of slechts gedeeltelijk warm worden en er komt geen lucht uit tijdens het ontluchten, kan het zijn dat de waterdruk van jouw cv-installatie te laag is. De waterdruk is af te lezen van de waterdrukmeter. Als de waterdruk te laag is (onder 1,5 bar), moet je de installatie bijvullen. Hoe je dat doet, kun je nalezen in de handleiding van je cv-ketel of bekijk onderstaande instructievideo. Mocht je er dan nog niet uitkomen, neem dan contact op met jouw installateur.
https://www.remeha.nl/vee...jn-cv-installatie-bijvull

[ Voor 6% gewijzigd door njitter op 05-12-2023 10:50 ]

Pagina: 1