Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Design check Solar Edge Oost/west opstelling - Korte strings

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:10
Op onze garage wil ik 12 panelen plaatsen in een Oost/West opstelling. Omdat er twee orientaties zijn en schaduw aanwezig is ga ik uit van een SolarEdge systeem op basis van de korte string versies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C5-49zKewvrudb8KIEPYfRn5Zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwhSA2BdL1yUDbtiFypyWzxW.jpg?f=fotoalbum_large

Als optimizer wil ik de S440 gebruiken in combinatie met de SE4K RWB.
De PV-panelen zijn van First solar.

Nu heb ik al diverse systemen met string omvormers geplaatst, maar heb ik geen ervaring met SolarEdge.

Ik wil jullie dus vragen of ik een juiste configuratie gemaakt hebt? Op en aanmerkingen zijn dus meer dan welkom _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-U6-3qcEZGIjvNirmlX6wHU2BA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ng63rydBJ0S2J1iq1xZXl1mg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door TLer op 04-12-2023 14:42 ]

Beste antwoord (via TLer op 05-12-2023 09:13)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Het rapport geeft geen reden tot zorg. Als in geen optimizer clipping. Geen hoge verliezen op optimizer efficiëntie als secundaire indicatie dat het krap zou zijn.
Toch voelt voor mij wel als een krappe situatie… s500b zou absolute zekerheid maken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Ronald
Heb je de schaduw bronnen ook ingetekend in je ontwerp?

Waarom niet nog 3 er bij? Ruimte lijkt er te zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• TLer
Ja, de schaduwen staan erin. Grootste deel komt van zuid, van onze eigen woning.

Het voorste stuk van de garage is een overkapping welke ik niet te zwaar wil belasten omdat deze aan een zijde zwevend is uitgevoerd. Hij wordt dus niet tot het eind ondersteunt met een balk of zo.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Het rapport geeft geen reden tot zorg. Als in geen optimizer clipping. Geen hoge verliezen op optimizer efficiëntie als secundaire indicatie dat het krap zou zijn.
Toch voelt voor mij wel als een krappe situatie… s500b zou absolute zekerheid maken

• TLer
bedankt voor het meedenken!

De S500B is een tientje duurder per stuk. Dat maakt niet veel uit op het totaal. Als dat absolute zekerheid geeft, dan gaan we dat doen :)