Koopovereenkomst met familiehypotheek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slinkehenkie
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-12-2023
Ik ga van mijn ouders een huis kopen via een familiehypotheek
Hoe kan ik dit het best in de koopovereenkomst opnemen? Moet ik vermelden dat er een lening tegenover staat?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door slinkehenkie op 04-12-2023 13:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:20
De koopovereenkomst heeft in beginsel niet veel met de financiering van het huis te maken. Hoogstens het financieringsvoorbehoud waarmee je de koop kunt ontbinden indien je binnen een bepaalde periode je financiering niet rond krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Kan je de betrokken/beoogde notaris niet om advies vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtsnip
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-05 13:06
Het is precies wat wibblemoo zegt: de aan- en verkoop zelf staat los van de financiering (verkrijging van de benodigde gelden). Neem inderdaad een goed financieringsvoorbehoud in de koopovereenkomst op, zodat de koopovereenkomst kosteloos ontbonden kan worden, indien je onverhoopt later toch niet tot overeenstemming kan komen met betrekking tot de familiehypotheek .
Deze koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien:
a. uiterlijk op <datum> koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van <bedrag in cijfers>, zegge <bedrag in woorden> geen bindend aanbod tot een hypothecaire geldlening van een erkende geldverstrekkende bankinstelling heeft verkregen, bij de volgende hypotheekvorm: lineair of annuïtair. Onder bankinstelling wordt in dit artikel begrepen een bank of verzekeraar in de zin van artikel 1:1 Wet op het financieel toezicht;
b. op <datum> koper geen met de aangevraagde hypothecaire geldlening corresponderende Nationale Hypotheek Garantie heeft verkregen;
Wat ik wel juist in de koopovereenkomst zou opnemen, is de verklaring dat wel óf niet zakelijk tot prijsovereenstemming is gekomen. Ik heb hieromtrent ooit het volgende verwoord:
Partijen zijn -ondanks de familiale banden- zakelijk tot overeenstemming gekomen. Partijen hebben niet bedoeld elkaar op enigerlei wijze te begunstigen of te bevoordelen. De koopsom is gebaseerd op basis van het gemiddelde van twee taxatierapporten. Tevens is gebruik gemaakt van de gestandaardiseerde branche brede NVM-koopovereenkomst voor bestaande eengezinswoning ten einde marktconforme (rand)voorwaarden en condities overeen te komen.
Relevantie? Zie bijvoorbeeld: https://aensblog.nl/heeft-de-agrarisch-bedrijfsopvolger-ook-recht-op-een-legitieme-portie/

[ Voor 21% gewijzigd door houtsnip op 05-12-2023 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
houtsnip schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:09:
Het is precies wat wibblemoo zegt: de aan- en verkoop zelf staat los van de financiering (verkrijging van de benodigde gelden). Neem inderdaad een goed financieringsvoorbehoud in de koopovereenkomst op, zodat de koopovereenkomst kosteloos ontbonden kan worden, indien je onverhoopt later toch niet tot overeenstemming kan komen met betrekking tot de familiehypotheek .

[...]

Wat ik wel juist in de koopovereenkomst zou opnemen, is de verklaring dat wel óf niet zakelijk tot prijsovereenstemming is gekomen. Ik heb hieromtrent ooit het volgende verwoord:

[...]

Relevantie? Zie bijvoorbeeld: https://aensblog.nl/heeft-de-agrarisch-bedrijfsopvolger-ook-recht-op-een-legitieme-portie/
Het geciteerde financieringsvoorbehoud ziet op het verkrijgen van een hypothecaire geldlening bij een erkende geldverstrekkende bankinstelling. Er wordt nu juist niet bij een erkende geldverstrekkende bankinstelling een hypothecaire geldlening gesloten maar bij de ouders.

Beter zou in de koopovereenkomst kunnen worden opgenomen dat de koopovereenkomst onlosmakelijk is verbonden met (het tot stand komen van) de familiehypotheek ter grootte van de koopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-11-2024
Je moet de hypotheek (inc. rente) goed laten vastleggen als je gebruik wil maken van hypotheekrente aftrek. Er zijn online wel diverse partijen te vinden die je kunnen helpen met deze overeenkomsten. Persoonlijk zou ik hier beginnen: https://www.eigenhuis.nl/diensten/familiehypotheek
Pagina: 1