Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-02 21:17
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. In augustus heb ik op de gehele begane grond vloerisolatie en vloerverwarming laten plaatsen. In deze ruimte hangt ook de thermostaat. Idee is natuurlijk (los van het comfort), dat het gasverbruik ook iets omlaag gaat ivm betere isolatie. Ook werd mij aangeraden om de temperatuur dag en nacht zo constant mogelijk te houden. Dit doe ik nu ook: overdag staat thermostaat ingesteld op 18.5 en in de nacht 17.5.

Voorheen stond de thermostaat 's ochtends even op 18.5 (tussen 6-8). Dit gebeurde ook vanaf de namiddag tot het slapen (16h-22h). Overige tijden en 's nachts stond de thermostaat op eco (en dat is 15 graden geloof ik). CV stond dus minder "aan" in een minder geisoleerde ruimte zonder vloerverwarming.

Ik zie echter ten opzichten van vorig jaar november/december dat het gasverbruik juist is toegenomen. Is dat niet vreemd? Online lees is tegenstrijdige berichten over wel/niet je temperatuur constant houden en dat het beste wel meevalt hoe hard een CV ketel moet werken als de temperatuur bv 5 graden gezakt is. Deze website geeft zelf aan dat verlaging van temperatuur al loont voor als je even weg gaat:
https://www.woningbelang....rming-s-nachts-aan-of-uit

Is het verstandig om mijn CV weer in te stellen naar alleen 's ochtends en in de namiddag/avond aan en overdag en in de nacht in eco stand? Ik heb geen warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is geheel afhankelijk van je installatie. In principe moet je niet verder afzakken dan je in redelijke tijd bij kunt stoken. Massa opwarmen is traag, maar vereist ook heel veel energie.

Verder hoeft een beetje goed ingericht systeem niet veel meer energie te gebruiken voor het opstoken dan het warmhouden.

Ik stook zelf met radiatoren en een ketel die vast staat op 25% vermogen. Die ketel stookt 's morgens een lange run van 1,5 uur op lage temperatuur om de woning weer op temperatuur te krijgen. Die stooksessie heeft een beter rendement dan de vele aan-uit-aan-uit sessies tussendoor om de boel warm te houden.
Heb je een mengverdeler die pas serieus wat gaat doen bij 75 graden aanvoer, is je ketel zuiniger met warmhouden dan met opstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:09
hmeijlink schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:53:
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. In augustus heb ik op de gehele begane grond vloerisolatie en vloerverwarming laten plaatsen. In deze ruimte hangt ook de thermostaat. Idee is natuurlijk (los van het comfort), dat het gasverbruik ook iets omlaag gaat ivm betere isolatie. Ook werd mij aangeraden om de temperatuur dag en nacht zo constant mogelijk te houden. Dit doe ik nu ook: overdag staat thermostaat ingesteld op 18.5 en in de nacht 17.5.

Voorheen stond de thermostaat 's ochtends even op 18.5 (tussen 6-8). Dit gebeurde ook vanaf de namiddag tot het slapen (16h-22h). Overige tijden en 's nachts stond de thermostaat op eco (en dat is 15 graden geloof ik). CV stond dus minder "aan" in een minder geisoleerde ruimte zonder vloerverwarming.

Ik zie echter ten opzichten van vorig jaar november/december dat het gasverbruik juist is toegenomen. Is dat niet vreemd? Online lees is tegenstrijdige berichten over wel/niet je temperatuur constant houden en dat het beste wel meevalt hoe hard een CV ketel moet werken als de temperatuur bv 5 graden gezakt is. Deze website geeft zelf aan dat verlaging van temperatuur al loont voor als je even weg gaat:
https://www.woningbelang....rming-s-nachts-aan-of-uit

Is het verstandig om mijn CV weer in te stellen naar alleen 's ochtends en in de namiddag/avond aan en overdag en in de nacht in eco stand? Ik heb geen warmtepomp.
Zolang je geen cijfers van m3/graaddag hebt kan je niets vergelijken. Het is nu veel kouder dan vorig jaar rond deze tijd.

Daarnaast heb je nu een heel ander systeem, vloerverwarming. Daarmee kan je niet snel je huis opwarmen. De gedachte erachter is om je huis de hele tijd op dezelfde temperatuur te houden. Via isolatie zorg je dat er niet zo heel veel warmte ontsnapt (en dus bij moet).

Kortom....zet dat ding op 18,5 en blijf er vanaf. Dat zal het efficienst zijn.

En oh ja....doe in de avond en nacht de gordijnen dicht. Gratis isolatie terwijl je slaapt.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:05
Even naar de theorie:
je warmte verlies wordt bepaald door de mate van isolatie van je huis EN het temperatuursverschil tussen binnen en buiten.
Naar mate het kouder is in je huis, is je warmteverlies ook lager.

Normale CV ketels kunnen vrij snel, vrij heet water leveren.
Daarom zet je zo'n ding aan als het nodig is (in de nacht met nachtverlaging).

Echter, vloerverwaming heeft veel meer tijd nodig om op te warmen.
Ga maar rustig uit van een uur opwarmtijd.
Daarnaast kan vloerverwaming ook niet al te warm water hebben. Meestal maar 30-40 graden.

Stap je over van klassieke radiatoren naar vloerverwarming, doe dan 2 dingen:
1. verlaag de temperatuur van je CV ketel. 50 graden of minder is echter meer dan genoeg.
2. reken bij het opwarmen een langere tijd (zeg bijvoorbeeld een uur).

Ik heb ook CV met vloerverwarming.
's nachts gaat de CV ketel UIT (15 graden), maar zelfs in de meeste koude nachten daalt de temperatuur in de woonkamer hooguit 1 tot 1,5 graden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:10
De natuurkunde is eigenlijk heel simpel: Je huis verliest continue warmte aan de buitenwereld. Hoeveel ligt aan het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur (als andere factoren zoals isolatie, gelijk blijven). Hoe groter dat verschil, hoe meer energie er verloren gaat. En elke watt aan warmte die je verliest, moet je er weer instoppen om de temperatuur te behouden of terug op niveau te krijgen. Hoe kouder je huis, hoe minder warmteverlies dus hoe minder warmte je er weer in hoeft te stoppen.

Dus als je puur kijkt naar warmte er in / warmte er uit is het altijd gunstiger om de temperatuur te verlagen in de nacht of als je er niet bent. Zou je bijvoorbeeld met een simpel elektrisch kacheltje verwarmen, dan klopt dit altijd.

Maar het volledige verhaal is wat ingewikkelder. Als je verwarmingssysteem niet voldoende capaciteit heeft om je huis snel genoeg op te warmen na een nachtverlaging, dan is het qua comfort een slecht idee om aan nachtverlaging te doen. En als je verwarmingssysteem (veel) efficiënter is als het niet zo hard hoeft te werken, dan kan het toch ook qua energieverbruik gunstiger zijn. Dat is meestal zo bij warmtepompen en in mindere mate ook bij HR ketels.
Het is dan nog steeds zo dat het totaal aantal Watt aan warmte dat je je huis in stopt groter is als je niet aan nachtverlaging doet. Maar de hoeveelheid elektriciteit of gas die je verwarmingssysteem nodig heeft om die hoeveelheid warmte te produceren kan nog steeds minder zijn, omdat het gelijkmatiger gaat.

(ik zie dat @GarBaGe intussen in andere woorden ongeveer hetzelfde heeft gezegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:05
hmeijlink schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:53:
...
Ik zie echter ten opzichten van vorig jaar november/december dat het gasverbruik juist is toegenomen. Is dat niet vreemd?...
Ik zou zeggen: "nee".
Als ik mijn gasverbruik over de jaren heen tegen elkaar afzet, dan is mijn gasverbruik dit jaar (2023) hoger dan in 2022 en meer in lijn met bijvoorbeeld 2021.
Verschil is zeker 10-15%

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1