Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Giovanni10
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-08 13:29
Welke apparaten, als alternatief voor een airco, zijn geschikt om een ruimte te verwarmen en koelen?

Voor mijn garage, die ik heb ingericht als mancave, ben ik op zoek naar een apparaat waarmee ik de ruimte kan verwarmen en koelen. De garage is slecht geisoleerd waardoor deze erg koud of warm kan worden. Een airco vind ik momenteel te duur voor deze ruimte. Zijn er goede ervaringen met andere apparaten die een relatief kleine ruimte (ongeveer 22m3) kunnen verwarmen en koelen?

Alle reacties

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

Een airco in zo'n beetje de enige optie die voldoet aan wat je wilt en dit enigszins duurzaam kan.

Verwarmen kan met een elektrisch kacheltje maar slecht geïsoleerd wordt schreeuwend duur.

Een airco hoeft niet veel te kosten. Heb hier zelf een cheapo TCL hangen. Koelt en verwarmt goed. Kosten 500€ incl. montage. In gebruikname laten doen door een kennis.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou het geld als eerste stoppen in goede isolatie. Hoef je in de zomer niet te koelen en kun je in de winter met klein kacheltje af.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb gewoon zo'n 3kW werkplaatskachel in de garage. Die warmt het binnen een half uur genoeg op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weIkLczvce22YVWCye0GSUrNFP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p2R0yEHR3vWNGnK6qtDhuktV.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Giovanni10
Maak je gebruik van een airco met of zonder buitenunit?
Aardedraadje schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:48:
Een airco in zo'n beetje de enige optie die voldoet aan wat je wilt en dit enigszins duurzaam kan.

Verwarmen kan met een elektrisch kacheltje maar slecht geïsoleerd wordt schreeuwend duur.

Een airco hoeft niet veel te kosten. Heb hier zelf een cheapo TCL hangen. Koelt en verwarmt goed. Kosten 500€ incl. montage. In gebruikname laten doen door een kennis.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04:24
Kan een airco met reverser (dus warmtepomp) dat niet mooi doen?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Giovanni10
Ik denk dat ik het antwoord wel al weet, maar ik kom ook veel apparaten zoals onderstaande link tegen:

https://www.bol.com/nl/nl...aeqo1LsFcesxoCQPoQAvD_BwE

Heeft iemand hier goede ervaringen mee of is het goedkope rommel?

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:37
Zo'n ding koelt niet, die blaast alleen wat lucht in rondjes..

Goedkope split unit is de beste oplossing en ook het goedkoopste als je het verbruik ook meeneemt

• Giovanni10
Hoe kan ik het meest effectief mijn garage isoleren?

In mijn garage, die ik heb ingericht als mancave, kan het erg warm of koud worden. Ik ben op zoek naar manieren hoe ik deze ruimte het meest effectief (en liefst niet al te duur) kan isoleren.

De garage is gemetseld en bevat 2 deuren, 2 ramen en een roldeur. De vloer is van beton. Momenteel heb ik het plafond al verlaagd met agnes plafondplaten. Ik heb een mobiel kacheltje, maar deze krijgt de ruimte maar moeilijk warm. Voor mijn gevoel tocht het ook redelijk in de ruimte.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Beton is een goede warmtegeleider (daarom voelt het koud aan), steen isoleert ook niet heel erg goed. Dus iets van isolatie (steenwol en gips) op de muren zal al wel helpen, maar als het toch zal je dat ook moeten aanpakken (tochtgordijn bij de roldeur?) anders waait je warmte er op die manier weer uit.
Je zou ook kunnen denken aan IR panelen om lokaal te 'verwarmen'.

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 04-12-2023 14:04 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

Giovanni10 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:24:
Maak je gebruik van een airco met of zonder buitenunit?

[...]
Met buitenunit. De dingen zonder buitenunit (monoblock airco) zou je kunnen overwegen, maar
- Duurder in aanschaf.
- Compressor binnen dus meer geluid.
- Iets lagere COP en EER. Wel nog steeds veel beter dan COP=1.

daartegen staat wel dat je de montage helemaal zelf kan doen. Geen STEK nodig.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-11 15:23
Voordat er maar enig advies gegeven kan worden, zul je toch eerst de constructies beter moeten beschrijven.
Garage is gemetseld, is dit halfsteens, steens of spouw? Indien spouw, is dit een geïsoleerde spouw?
2 deuren, wat voor deuren? Materiaal, afmetingen, met of zonder glas?
2 ramen, wat voor ramen? Materiaal, afmetingen en type glas?
Vloer is van beton, is dit geisoleerd of niet?

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:22
Giovanni10 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:41:
Ik denk dat ik het antwoord wel al weet, maar ik kom ook veel apparaten zoals onderstaande link tegen:

https://www.bol.com/nl/nl...aeqo1LsFcesxoCQPoQAvD_BwE

Heeft iemand hier goede ervaringen mee of is het goedkope rommel?
Volgens mij is dit gewoon wat @Microkid aandraagt in een wat netter afgewerkt jasje. Kwaliteit van dit specifieke model kan ik verder weinig over zeggen. Het blijft gewoon een verwarmingselement met een ventilator (en wat bijkomende dingen als een thermostaat).

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:22
Verder moet je mogelijk ook kijken naar de elektriciteitsaansluiting die je beschikbaar hebt (en die mogelijk uitgebreid moet worden). Als je 3000 W aan verwarming hebt draaien dan blijft er mogelijk niet heel veel over voor andere zaken.

• Giovanni10
De garage is halfsteens gemetseld. Het gaat om 2 houten deuren waar een raam in zit vanaf ongeveer 1 meter hoogte (ongeveer de helft van de deuren bestaat dus uit enkel glas). De 2 ramen hebben ook houten kozijnen en zijn van enkel glas. De betonnen vloer is niet geisoleerd.
Analamoebe schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:07:
Voordat er maar enig advies gegeven kan worden, zul je toch eerst de constructies beter moeten beschrijven.
Garage is gemetseld, is dit halfsteens, steens of spouw? Indien spouw, is dit een geïsoleerde spouw?
2 deuren, wat voor deuren? Materiaal, afmetingen, met of zonder glas?
2 ramen, wat voor ramen? Materiaal, afmetingen en type glas?
Vloer is van beton, is dit geisoleerd of niet?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:57
Modbreak:Eén topic is wel genoeg.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1