Kan iemand even meedenken? Mijn onderbuik is niet tevreden met wat mijn hoofd heeft bedacht, maar ik zie niet in waarom het niet zou werken.
Kan ik een unmanaged switch via twee kabels met een managed switch verbinden om meer capaciteit te krijgen?
Mijn plan is om twee kabels te leggen en daar verschillende vlans op te configureren.
Een unmanaged switch geeft die domweg door.
De bedoeling is dat ieder vlan z'n eigen kabel heeft in plaats van alle vlans via dezelfde kabel te sturen.
Het is dus /niet/ de bedoeling om één vlan via verschillende fysieke kabels te lopen.
Vooorbeeld.:
M is een managed switch met 1gbit poorten.
U is een unmanaged switch met 2.5gbit poorten.
S1, S2 en S3 zijn servers met een 2.5gbit poort.
Van Naar
M.1 -- vlan 1 --> U.1
M.2 -- vlan 2 --> U.2
U.3 -- vlan 1+2 --> S1
U.4 -- vlan 1+2 --> S2
U.5 -- vlan 1+2 --> S3
De poorten M.1, M.2 zijn trunk poorten die vlans dus taggen.
De poorten U1 t/m U5 zijn unmanaged en geven dus gewoon alles door wat ze zien.
De poorten S1, S2 en S3 zijn ook als trunk geconfigureerd.
Als plaatje:
Mijn onderbuik is niet blij met twee kabels naar dezelfde unmanaged switch maar rationeel gezien kan ik er geen probleem in zien. Daarom vraag ik het even hier voor ik ga knutselen. Zie ik iets over het hoofd?
PS. Het gaat hier om een cluster, alle servers zijn identiek, vlans spelen (in dit deel van het netwerk) geen rol in de beveiling. Iedere server ziet al het verkeer van alle vlans.
PPS. Ik snap dat dit niet zo goed is als "echte" bonding/aggregation en dat individuele verbindingen niet sneller worden.
Kan ik een unmanaged switch via twee kabels met een managed switch verbinden om meer capaciteit te krijgen?
Mijn plan is om twee kabels te leggen en daar verschillende vlans op te configureren.
Een unmanaged switch geeft die domweg door.
De bedoeling is dat ieder vlan z'n eigen kabel heeft in plaats van alle vlans via dezelfde kabel te sturen.
Het is dus /niet/ de bedoeling om één vlan via verschillende fysieke kabels te lopen.
Vooorbeeld.:
M is een managed switch met 1gbit poorten.
U is een unmanaged switch met 2.5gbit poorten.
S1, S2 en S3 zijn servers met een 2.5gbit poort.
Van Naar
M.1 -- vlan 1 --> U.1
M.2 -- vlan 2 --> U.2
U.3 -- vlan 1+2 --> S1
U.4 -- vlan 1+2 --> S2
U.5 -- vlan 1+2 --> S3
De poorten M.1, M.2 zijn trunk poorten die vlans dus taggen.
De poorten U1 t/m U5 zijn unmanaged en geven dus gewoon alles door wat ze zien.
De poorten S1, S2 en S3 zijn ook als trunk geconfigureerd.
Als plaatje:
1gbit 2.5gbit +----+ +----+ | | | U.3 --vlan1+2--> [S1] | M.1 --vlan1--> U.1 | | | | U.4 --vlan1+2--> [S2] | M.2 --vlan2--> U.2 | | | | U.5 --vlan1+2--> [S3] +----+ +----+
Mijn onderbuik is niet blij met twee kabels naar dezelfde unmanaged switch maar rationeel gezien kan ik er geen probleem in zien. Daarom vraag ik het even hier voor ik ga knutselen. Zie ik iets over het hoofd?
PS. Het gaat hier om een cluster, alle servers zijn identiek, vlans spelen (in dit deel van het netwerk) geen rol in de beveiling. Iedere server ziet al het verkeer van alle vlans.
PPS. Ik snap dat dit niet zo goed is als "echte" bonding/aggregation en dat individuele verbindingen niet sneller worden.
[ Voor 15% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 04-12-2023 12:54 ]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.