Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vloerverwarming, 2 van de 5 lussen worden niet warm

Pagina: 1
Acties:

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 20:04
Zoals de titel het zegt. Sinds deze winter blijkt dat de vloerverwarming niet optimaal werkt en duurt het langer dan voorgaande 2 jaren (sinds we hier wonen) om de begane grond te verwarmen.
Wat mij opvalt is dat de 2 rechter lussen (zie foto) niet warm worden. Met de hand voel je duidelijk verschil met de twee eerste lussen. Ook met infrarode thermometer meet ik op de grond een verschil van 5 graden.
Ik dacht eerst dat het een kwestie van inregelen was maar toen ik de 3 goede lussen volledig dichtdraaide bleven de andere 2 als nog koud.

Bij ontluchten komt er alleen water uit en geen lucht.
De slangen zijn wat donkerder van kleur dus mogelijk zitten de twee lussen verstopt. Daarom wilde ik kijken of ik deze kan doorspoelen. Alleen weet ik niet hoe dat moet gezien ik geen aansluitingspunten heb, alleen 1 ontluchtingspunt. Of moet ik dan de groepen 1 voor 1 eraf halen en doorspoelen?

Voor dat ik hier aan ga beginnen ben ik benieuwd of iemand andere tips heeft waar ik eerst naar moet kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY742pjwavZcseSlYkJgMdWk9s8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hj3LshX6YvcpWiuOIEL7eBs7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door doktorsson op 04-12-2023 14:14 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:39

Jan2023

KISS

Wat ik wel apart vindt dat op de bovenste balk , de retour naar mijn idee , de thermometer 60 graden aan geeft en de onderste balk , de toevoer , 20 graden is.

En dit gaat over vloerverwarming? dan is 40 graden over het algemeen wel de max.
Om schade aan de vloer te voorkomen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:39
Of moet ik dan de groepen 1 voor 1 eraf halen en doorspoelen?
Ja dat is hoe je dat doet. Dan weet je ook meteen of er een verstopt zit.

Maar is je pomp niet gewoon kapot? Wat @Jan2023 zegt is idd vreemd. Dat suggereert het water van de aanvoer rechtstreeks naar de retour stroomt. Is de retour ook zo warm/heet?

• doktorsson
Jan2023 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:21:
Wat ik wel apart vindt dat op de bovenste balk , de retour naar mijn idee , de thermometer 60 graden aan geeft en de onderste balk , de toevoer , 20 graden is.

En dit gaat over vloerverwarming? dan is 40 graden over het algemeen wel de max.
Om schade aan de vloer te voorkomen.
Goed punt, alleen is de bovenste thermometer kapot. De slangen voelen zeker niet zo warm aan!

• Paul C
De slangen zouden ook niet warm zijn als de pomp kapot is of uit staat. Maar de verdeler tussen aanvoer en retour wel. Zeker dat die thermometer kapot is?

• doktorsson
Paul C schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:43:
[...]

Ja dat is hoe je dat doet. Dan weet je ook meteen of er een verstopt zit.

Maar is je pomp niet gewoon kapot? Wat @Jan2023 zegt is idd vreemd. Dat suggereert het water van de aanvoer rechtstreeks naar de retour stroomt. Is de retour ook zo warm/heet?
Ik denk niet dat de pomp kapot is want de andere delen van de woonkamer worden wel netjes warm. En je hoort hem draaien.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Zonder pomp kom je ook een heel eind, afhankelijk van de opbouw van de verdeler.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• doktorsson
Paul C schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:45:
De slangen zouden ook niet warm zijn als de pomp kapot is of uit staat. Maar de verdeler tussen aanvoer en retour wel. Zeker dat die thermometer kapot is?
De verdeler tussen aanvoer en retour, is dat waar de pomp op zit?
Overigens denk ik dat beide thermometers kapot zijn want wijzers ze staan op exact dezelfde plek nu als op die foto en op de foto stond alles uit…

• Paul C
@doktorsson true, maar eerst werkte het wel en een pomp is een onderdeel wat stuk kan/vast kan komen te zitten. Zeker als hij een zomer uit heeft gestaan is er een risico dat het lager vastgeroest is.

Edit:
Die blauwe balken zijn de verdelers. De onderste is aanvoer. De bovenste is retour.

[ Voor 19% gewijzigd door Paul C op 04-12-2023 15:55 ]

• doktorsson
Paul C schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:54:
@doktorsson true, maar eerst werkte het wel en een pomp is een onderdeel wat stuk kan/vast kan komen te zitten. Zeker als hij een zomer uit heeft gestaan is er een risico dat het lager vastgeroest is.

Edit:
Die blauwe balken zijn de verdelers. De onderste is aanvoer. De bovenste is retour.
De thermometer op de aanvoer zat er niet goed in maar doet het wel en heb ik ook op de retour gezet.
Aanvoer (onderste) is 34 graden en retour is 22 graden. Dus wel wellicht wat weinig delta T maar zou je kunnen verklaren door twee lussen die niet doorgankelijk zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door doktorsson op 04-12-2023 16:02 ]

• Paul C
Als die onderste balk warm wordt dan doet de pomp iig iets. Misschien kan hij op een hogere stand? 34 tegen 22 is OK. Kan wel meer, maar als die 2 slangen aan het begin niet ook 34 zijn (zoals de ander dat 3 wel zijn??), dan gaat er geen water door. Ofwel zit de slang verstopt of zit de kraan dicht.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09

paQ

doktorsson schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:01:
[...]

De thermometer op de aanvoer zat er niet goed in maar doet het wel en heb ik ook op de retour gezet.
Aanvoer (onderste) is 34 graden en retour is 22 graden. Dus wel wellicht wat weinig delta T maar zou je kunnen verklaren door twee lussen die niet doorgankelijk zijn?
Ik vind dT12 graden (bij 22 retour) eigenlijk best wel fors.
22 graden retourwater 'doet' niet zoveel meer in de vloer. Het draagt althans niet echt meer bij aan verwarmen.
Ik zou de flow verhogen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1