KORTE ACHTERGRONDINFORMATIE
Wij (mijn partner en ik) hebben een woning gekocht! In het kader van verduurzamen willen wij ook graag inzichtelijk maken wat het ons kost (en oplevert) om zonnepanelen aan te schaffen. Wij betrekken de woning pas in maart van 2024.
Hieronder zo goed als ik nu kan wat overige informatie:
:strip_exif()/f/image/H8BZmKugX5SipSakxbF11iIr.jpg?f=fotoalbum_large)
Een snelle schets in autocad gemaakt met de positie van de woning/dak t.o.v. het Noorden ter referentie:
:strip_exif()/f/image/OjUFvDDXKAOC8OYalZ98LwJC.jpg?f=fotoalbum_large)
Via 3DBAG Viewer zag ik dat het dak op zo'n 32/33 graden ligt.
Tevens komt er (hopelijk) een moment over een x aantal jaren dat een elektrische auto ook mogelijk wordt voor ons. Dan wil ik de auto ook kunnen opladen bij ons huis.
Hier boven zijn de wensen enigszins benoemd en daarbij vraag ik mij dus af of het gestelde budget van 6000 euro voldoende is. Her-en-der heb ik op dit forum uiteenlopende bedragen voorbij zien komen, maar dat was dan van 2022 bijvoorbeeld. Ik kan mij indenken dat het tegenwoordig wat anders ligt.
Kan iemand ook adviseren wat er precies benodigd is om dit allemaal gerealiseerd te krijgen? Bij voorbaat dank!
Wij (mijn partner en ik) hebben een woning gekocht! In het kader van verduurzamen willen wij ook graag inzichtelijk maken wat het ons kost (en oplevert) om zonnepanelen aan te schaffen. Wij betrekken de woning pas in maart van 2024.
Hieronder zo goed als ik nu kan wat overige informatie:
Foto's
Impressie van de voorkant van het huis::strip_exif()/f/image/H8BZmKugX5SipSakxbF11iIr.jpg?f=fotoalbum_large)
Een snelle schets in autocad gemaakt met de positie van de woning/dak t.o.v. het Noorden ter referentie:
:strip_exif()/f/image/OjUFvDDXKAOC8OYalZ98LwJC.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
De gehele voorkant is te gebruiken. Hoeveel vierkant meter dit zo is, weet ik niet. Hele grove inschatting via Google Maps zegt mij 6 x 3 m = 18 m2.Via 3DBAG Viewer zag ik dat het dak op zo'n 32/33 graden ligt.
Jaarverbruik
Kan ik nog niets zinnigs over zeggen. Wij zijn, voor nu, met z'n tweeën. Zelf heb ik nog nooit gewerkt met een inductiekookplaat en ik weet dus niet hoeveel energie dit verbruikt op maand/jaarbasis.Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik gok standaard 3x 25A, echter moet ik dit nog een keer nagaan.Budget en doel
Budget is nu gesteld op een ca. 6000 euro al met al. Het doel is om alles op den duur elektrisch uit te voeren in de woning. Koken gaat nu al middels een inductieplaat. De verwarming (van water) gaat nog op gas. Dit willen wij dus ook elektrisch doen, maar dat volgt nog.Tevens komt er (hopelijk) een moment over een x aantal jaren dat een elektrische auto ook mogelijk wordt voor ons. Dan wil ik de auto ook kunnen opladen bij ons huis.
Kortom
Gezien de markt voor zonnepanelen iets aan het inzakken is (bron: https://nos.nl/artikel/25...ugverdientijd-nu-zes-jaar) zou ik graag gebruik willen maken van het moment om voordelig iets in te kunnen kopen/te laten installeren.Hier boven zijn de wensen enigszins benoemd en daarbij vraag ik mij dus af of het gestelde budget van 6000 euro voldoende is. Her-en-der heb ik op dit forum uiteenlopende bedragen voorbij zien komen, maar dat was dan van 2022 bijvoorbeeld. Ik kan mij indenken dat het tegenwoordig wat anders ligt.
Kan iemand ook adviseren wat er precies benodigd is om dit allemaal gerealiseerd te krijgen? Bij voorbaat dank!