Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• LazyDozzle
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 11:27
KORTE ACHTERGRONDINFORMATIE
Wij (mijn partner en ik) hebben een woning gekocht! In het kader van verduurzamen willen wij ook graag inzichtelijk maken wat het ons kost (en oplevert) om zonnepanelen aan te schaffen. Wij betrekken de woning pas in maart van 2024.

Hieronder zo goed als ik nu kan wat overige informatie:
Foto's
Impressie van de voorkant van het huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ki4TFTDaWxWZh0hTqZ-mlQBfk04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8BZmKugX5SipSakxbF11iIr.jpg?f=fotoalbum_large

Een snelle schets in autocad gemaakt met de positie van de woning/dak t.o.v. het Noorden ter referentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyR70Xpk1Le1lQIpwjY20Kiy02w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjUFvDDXKAOC8OYalZ98LwJC.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
De gehele voorkant is te gebruiken. Hoeveel vierkant meter dit zo is, weet ik niet. Hele grove inschatting via Google Maps zegt mij 6 x 3 m = 18 m2.

Via 3DBAG Viewer zag ik dat het dak op zo'n 32/33 graden ligt.
Jaarverbruik
Kan ik nog niets zinnigs over zeggen. Wij zijn, voor nu, met z'n tweeën. Zelf heb ik nog nooit gewerkt met een inductiekookplaat en ik weet dus niet hoeveel energie dit verbruikt op maand/jaarbasis.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik gok standaard 3x 25A, echter moet ik dit nog een keer nagaan.
Budget en doel
Budget is nu gesteld op een ca. 6000 euro al met al. Het doel is om alles op den duur elektrisch uit te voeren in de woning. Koken gaat nu al middels een inductieplaat. De verwarming (van water) gaat nog op gas. Dit willen wij dus ook elektrisch doen, maar dat volgt nog.

Tevens komt er (hopelijk) een moment over een x aantal jaren dat een elektrische auto ook mogelijk wordt voor ons. Dan wil ik de auto ook kunnen opladen bij ons huis.
Kortom
Gezien de markt voor zonnepanelen iets aan het inzakken is (bron: https://nos.nl/artikel/25...ugverdientijd-nu-zes-jaar) zou ik graag gebruik willen maken van het moment om voordelig iets in te kunnen kopen/te laten installeren.

Hier boven zijn de wensen enigszins benoemd en daarbij vraag ik mij dus af of het gestelde budget van 6000 euro voldoende is. Her-en-der heb ik op dit forum uiteenlopende bedragen voorbij zien komen, maar dat was dan van 2022 bijvoorbeeld. Ik kan mij indenken dat het tegenwoordig wat anders ligt.

Kan iemand ook adviseren wat er precies benodigd is om dit allemaal gerealiseerd te krijgen? Bij voorbaat dank!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
Beginnen met duidelijk krijgen wat de aansluiting is, en dan offertes opvragen.

Vervolgens je topic aanvullen volgens het gepinde hulptopic.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-11 20:39
Offerte aanvragen en akkoord geven is de makkelijkste route. Zonnepanelen installeren is niet bijzonder spannend. Voor €6000 moet je best wat panelen op je dan kunnen krijgen.

Zonder wat meer concrete info zul je ook geen duidelijkere antwoorden krijgen; gokje voor de afmetingen, gokje voor de aansluiting, geen idee van verbruik, geen indicatie of je het zelf wil doen of wil uitbesteden.

• LazyDozzle
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 11:27
Paul C schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:02:
Offerte aanvragen en akkoord geven is de makkelijkste route. Zonnepanelen installeren is niet bijzonder spannend. Voor €6000 moet je best wat panelen op je dan kunnen krijgen.

Zonder wat meer concrete info zul je ook geen duidelijkere antwoorden krijgen; gokje voor de afmetingen, gokje voor de aansluiting, geen idee van verbruik, geen indicatie of je het zelf wil doen of wil uitbesteden.
Ik ga inderdaad het e.e.a. uitzoeken en kom er op terug!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Voor 6000 euro krijg je meer panelen dan op je dak passen, dus gegarandeerd dat je stukken minder kwijt bent voor een dergelijke installatie. Vraag eens wat offertes op en kom dan eens terug met de voorstellen die je hebt gekregen.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

LazyDozzle schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:47:
Wij betrekken de woning pas in maart van 2024.

....

Gezien de markt voor zonnepanelen iets aan het inzakken is (bron: https://nos.nl/artikel/25...ugverdientijd-nu-zes-jaar) zou ik graag gebruik willen maken van het moment om voordelig iets in te kunnen kopen/te laten installeren.
Da's natuurlijk ook een dingetje.
Dat de prijzen NU zo aantrekkelijk zijn, wil nog niet zeggen dat dat in maart 2024 ook nog het geval is!
Dus laat goed vastleggen hoe lang de offerte geldig is, c.q. let op de uiterste installatiedatum.

En/of je de mogelheid hebt dat je eerder de sleutel van je nieuwe huis hebt?

Mooie Plaatjes   

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
ehtweak schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:53:
[...]

Da's natuurlijk ook een dingetje.
Dat de prijzen NU zo aantrekkelijk zijn, wil nog niet zeggen dat dat in maart 2024 ook nog het geval is!
Dus laat goed vastleggen hoe lang de offerte geldig is, c.q. let op de uiterste installatiedatum.

En/of je de mogelheid hebt dat je eerder de sleutel van je nieuwe huis hebt?
Ja, dat is ook een feit, de prijzen van nu zijn redelijk op het niveau van 2021, maar dat kan net als in 2022 flink veranderen.
Pagina: 1