Condenslekkage woonruimte geprofileerd staaldak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBM
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-05 14:33
Situatie:
Woonruimte op de 1e (bovenste) verdieping in een bedrijfsunit met plat, geprofileerd staaldak. Ca 45m2. Voor en achter zitten ramen met ventilatie-roosters. De hele ruimte is voorzien van een systeemplafond.

Echter bij lage buitentemperaturen die het vriespunt benaderen, ontstaat er binnen soms condenslekkage boven het systeemplafond.
'Gelukkig' maar aan 1 kant van de ruimte en de lekkage bevindt zich ook op 1 plek (wellicht laagste punt in het profieldak). Het condenswater lekt dan soms direct uit 1 van de (oude, open) schroefgaatjes in de profielplaat dat ooit door vorige bouwactiviteiten is ontstaan (oude, inmiddels verwijderde, electrabuizen ed.).

Ik begrijp dat het vocht uit de woonruimte uiteindelijk een (te) koude plek bereikt waardoor het daar condenseert/neerslaat.
Aan de binnenzijde van het dak (boven het systeemplafond) zit verder geen isolatie, je kijkt direct tegen de metalen profielplaten. Tussen systeemplafond en het profieldak zit ca. 50cm ruimte en hier en daar bevinden zich electrabuizen en kabels.

-

Het idee is nu om het profieldak aan de binnenkant beter te isoleren. Vorig jaar was ik al eens begonnen met het plaatsen van vloerisolatie-folie welke normaal onder vloerlaminaat ligt (aluminiumfolie met een dun laagje schuim). Dit heb ik als een soort vochtbarrier en warmtereflectie aan het profieldak bevestigd. Gebruik wat je hebt liggen was toen het idee. Het idee was toen ook om extreme warmte van het dak te remmen naar de woonruimte. Echter zonder veel resultaat blijkbaar.

Gezien de condenslekkage nog steeds voorkomt, vraag ik mezelf nu af of ik niet beter met steenwol of isolatieplaten aan de slag moet gaan, direct tegen het profieldak gemonteerd.
Het systeemplafond hangt met talloze ijzerdraden vast aan het profieldak, wat het werken met (isolatie)platen er niet makkelijker op zal maken.
Desgewenst kan ik wat foto's plaatsen.

De vraag is nu wat de beste aanpak is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:31
De beste aanpak? De buitenkant isoleren, zolang je stalen dak koud blijft is de kans op condensvorming aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Het van binnenuit isoleren gaat het vochtprobleem niet anders maken. Vocht kan nog steeds door de dampopen isolatie naar het profieldak toe en zal nog steeds condenseren. Sterker nog, het dak zal alleen nog maar kouder worden door de isolatie wat mogelijk tot nog meer condens zal leiden. Door de vele ijzerdraden voor je systeemplafond zal het plaatsen van een sluitend dampscherm ook niet te doen zijn, want dat moet zeer secuur en naadloos gebeuren.

Eigenlijk is de meest robuuste oplossing van buitenaf isoleren om je dak van binnen warmer te maken om condensvorming te voorkomen. Je kan ook de tussenruimte beter gaan ventileren met drogere lucht, of in de ruimte zelf actief gaan ontvochtigen, daarmee verklein je het probleem iets.