Fornuis geschikt?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmyboy10
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-07-2024
Dag allemaal,

Ik ben bezig met verhuizen en nog op zoek naar een fornuis. Nu heb ik een mooi tweedehands model gevonden: de Indesit I6VMH2A. Zelf heb ik echter niet zo veel verstand van fornuizen en twijfel ik of het fornuis geschikt is voor mijn aansluiting. Van de verhuurder heb ik het volgende doorgekregen:
- 2 fase aansluiting, 2 x 230 Volt
- maximaal 7,2 kW met perilex stekker

Nu heb ik met een beetje Googlen gevonden dat het fornuis een 'aansluitwaarde' van 10 kW heeft en een 'maximaal verbruik' van 6,1 kW (bron: https://witgoedkoerier.nl...zen/Indesit-I6VMH2A1(W)NL). Hij heeft in ieder geval een 2 fase aansluiting met perilex stekker.

Mijn vraag: is deze aansluitwaarde te hoog? Of kan ik 'm wel aansluiten, aangezien het maximaal verbruik onder de 7,2 kW ligt?

Hopelijk is mijn vraag zo duidelijk en kunnen jullie me helpen!

Groet,

Jim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Hij kan 2f worden aangesloten zoals ik het lees, maar alles valt of staat met gelijktijdigheid.

Als je alles vol open zou zetten, is het niet meer dan een optelsom van de wattages uit je link.

Beter gewoon de kookgroep later vervangen door een 3f aansluiting, mits dat allemaal mogelijk is in zowel de groepenkast en qua bedrading naar de perilex.

Ik lees dat je gaat huren, dus de kans is ook nog eens aanwezig dat je het met de huidige kookgroep moet blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmyboy10
Bedankt voor je reactie.

Ik ga inderdaad huren en de verhuurder heeft aangegeven dat een 3 fase aansluiting niet mag.

Dus als ik het goed begrijp kan ik 'm aansluiten, maar moet ik opletten wat ik tegelijk aanzet?

Bijvoorbeeld 2 kookplaten en oven = 2.100 + 1.700 + 2.800 = 6.600 W

Dat zou ik aan kunnen zetten, toch? Werkt het zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Nee, dit apparaat heeft volgens de handleiding geen geschikte manier om aan te sluiten op een normale kookgroep (2L2N):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoPOkjMCbaaz1HdXIUsHfFbF72w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WGOjW5HzNuIZFbgUmiJy1IYm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Um57Tr8QNDXVkoDS0t6EFm1xz-I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IpE8Bc6AHw7hDBePezD30Srt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmyboy10
Het plaatje begrijp ik met mijn beperkte kennis niet zo goed, maar het punt is dat dit fornuis niet met een 2 fase aansluiting werkt, toch?

Dat zou betekenen dat hij niet te gebruiken is en ik een andere moet zoeken. De huidige eigenaar geeft echter aan dat hij nu op een 2 fase aansluiting van 16A zit.

[ Voor 16% gewijzigd door jimmyboy10 op 04-12-2023 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
jimmyboy10 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:09:
Het plaatje begrijp ik met mijn beperkte kennis niet zo goed, maar het punt is dat dit fornuis niet met een 2 fase aansluiting werkt, toch?
Het fornuis is bedoeld voor een 3-fase aansluiting zoals in de onderste afbeelding staat. Hierbij is er één gedeelde nul voor de drie fases, wat geen probleem oplevert door de 120° faseverschuiving tussen deze fases. Wat jij (waarschijnlijk) hebt is gewoon een kookgroep (twee gekoppelde 16A groepen) op een 1-fase aansluiting. Hierbij dient elke van de twee groepen een eigen nul te hebben, aangezien anders bij fouten het volledige vermogen over een enkele nul ader zou kunnen lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nielson op 04-12-2023 14:12 ]

Pagina: 1