technieken vakantie verhuur appartement

Pagina: 1
Acties:

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-12 15:04
Onderstaande betreft een woning in België

Wij zijn bezig met renoveren van een appartement, de bedoeling is dat we na de verbouwingen het appartement in vakantie verhuur plaatsen.

We gaan eigenlijk bijna alles vernieuwen, buiten de combi gasketel (cv + sanitair (doorstroom) van het type Vaillant VCW BE 286. Deze is nog maar recent vernieuwd.

Nu vroeg ik mij af welke mogelijkheden er zijn om qua verwarming het systeem zo"fool" proof mogelijk te maken. We zouden willen vermijden dat de verwarming 24/7 aanstaat en dat het niet ingewikkeld is om de verwarming op te zetten. Ook willen we niet dat gasten bv. kunnen prutsen met tijdschema's / stooklijnen / etc.
Ook de radiatoren vernieuwen we, dus daar kunnen we eventueel "slimme" kranen op plaatsen, maar weet niet of dit meerwaarde zal bieden ?

Bestaan er specifiek op verhuur gerichte oplossingen ? Of zoek ik bv. iets als vSmart klokthermostaat (en de bediening via de App enkel toelaten door ons (en niet de gasten)

Eigenlijk ook beetje dezelfde vraag voor de elektriciteit, we willen graag een bescherming tegen "onvoorziene" verbruik pieken... Ideaal kan dit vanaf afstand geregeld worden.

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:37

Tazzios

..

Gezien de investering die je wilt doen gooi ik deze vraag er maar even in: Heb je rekening gehouden met de kort durend verhuurregels van de VvE en de gemeente?

• Cuball
Tazzios schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:26:
Gezien de investering die je wilt doen gooi ik deze vraag er maar even in: Heb je rekening gehouden met de kort durend verhuurregels van de VvE en de gemeente?
We baseren ons op vlaams logiedescreet : https://toerismevlaandere...enings-en-3/openings-en-1

Heb je bepaalde punten waar je aan denkt ?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:37

Tazzios

..

Sorry, was mij niet bekent dat het België betrof. In Nederland is commerciële (kort) verhuur van appartementen meestal standaard uitgesloten en hebben gemeentes Airbnb ook beperkt met max dagen en vergunningen. Belgische regels ben ik niet bekend mee.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Cuball schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:31:
[...]
We baseren ons op vlaams logiedescreet
Schrijf dan helemaal bovenaan je TS: Onderstaande betreft een woning in België.

Hoewel het forum uiteraard gebruikt kan worden door inwoners van zowel Nederland als België, vrees ik dat de meeste lezers zullen uitgaan van een woning gelegen in Nederland.

Overigens hebben (naar ik begrijp uit onderstaande nieuwsbericht) diverse grote steden de Europese Commissie verzocht om met regelgeving te komen die vakantieverhuur inperkt. Als die regelgeving er komt, dan zal België waarschijnlijk ook moeten voldoen aan die eisen.

https://www.zeelandnet.nl...-illegale-vakantieverhuur

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• Cuball
Real schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:46:
[...]

Schrijf dan helemaal bovenaan je TS: Onderstaande betreft een woning in België.
Done
Laten we duidelijk zijn, wij zijn niet van plan "illegaal" te verhuren oid, we gaan de geldende regels uiteraard volgen...

Nu heb ik dit topic vooral gestart voor een discussie rond de technieken en niet zozeer de administrative procedures/regels.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-12 20:38
De vraag is toch helemaal niet of het legaal is of niet. De vraag is hoe voorkom je dat de gasten zelf met de verwarming gaan lopen prutsen.

Lijkt mij simpel, de thermostaat zo plaatsen dat de gasten er niet bij kunnen. En eventueel via de verhuurder (op afstand) laten bijregelen als het net te warm of net te koud is.

Wellicht nog een check op open ramen en deuren erbij dat er niet voor de mussen gestookt wordt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-12 22:09
Er bestaan slimme thermostaatsystemen, energiebesparend, met bewegingsmelder en lichtsensor. Denk dat zo’n systeem jou kan helpen? Even googelen op deze trefwoorden en je komt bij enkele aanbieders.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een beetje slimme thermostaat kun je locken, met daarbij de mogelijkheid om de temperatuur in een bepaalde range aan te passen. De ketel zou ik achter een deurtje met fysiek slot hangen.

Hier een voorbeeldje van m'n eigen Nest
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6D1HH34/nest.png

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Cuball schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:51:
[...]
Laten we duidelijk zijn, wij zijn niet van plan "illegaal" te verhuren oid, we gaan de geldende regels uiteraard volgen...

Nu heb ik dit topic vooral gestart voor een discussie rond de technieken en niet zozeer de administrative procedures/regels.
Dat is niet de reden waarom ik het noem. Het zou goed kunnen dat er nieuwe regels komen in de EU, maar of en zo ja wanneer is mij onduidelijk. Het was dus enkel een waarschuwing vooraf, omdat investeringen mogelijk in de toekomst niet renderen. Meer niet.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• Cuball
Toke_gt schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:53:
Er bestaan slimme thermostaatsystemen, energiebesparend, met bewegingsmelder en lichtsensor. Denk dat zo’n systeem jou kan helpen? Even googelen op deze trefwoorden en je komt bij enkele aanbieders.
Tado lijkt wel interessant, ik zoek even verder naar ervaringen en reviews..

Maar ik ben altijd voorzichtig met 3rd party integraties, moet robust zijn, blijven werken en vooral fool proof voor in verhuur. Je wil niet continu opgeroepen worden voor problemen met de verwarming/warm water etc.

edit: deze lijken zoals Nest vooral gericht op toepassen/leren van gebruik patronen, dit is in mijn geval eigenlijk niet gewenst, heeft geen zin dat de Tado thermostaat al op voorhand begint op te warmen etc.

[ Voor 15% gewijzigd door Cuball op 04-12-2023 11:20 ]

• Cheesy
  • Niet online
Dan schakel je dat gedeelte uit en gebruik je alleen de opties die jou aanstaan. Ik zou in ieder geval een brede blik proberen te houden.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-12 20:09
KISS:
Eenvoudige thermostaat die alleen de temperatuur kan instellen. Zo’n draaiknop.
Radiatoren in vertrek bij de thermostaat zonder knop. Deze kunnen dus niet uit; daar is de thermostaat voor.
Andere ruimtes evt. wel met draaiknop.
Vervolgens slimme schakelaar op de stroomtoevoer van de ketel. Geen verhuur=uit.

Verder zet je in de instructies dat bij vertrek of afwezigheid de thermostaat op 18C gezet moet worden. Evt. ook met labelprinter op de thermostaat zelf.

Verder zou ik het verwarmingsvermogen van de ketel limiteren. Dit kun je doen door het ketelvermogen lager in te stellen (voor een appartement is het laagst mogelijke vermogen ruim voldoende) en door de watertemperatuur te beperken (60C is wss plenty). Met die instellingen is zelfs met de thermostaat op 30C geen exorbitant verbruik mogelijk.

De ketel zelf natuurlijk achter een deur met slot. Je wil bij een storing niet dat de huurders meer doen dan de stroom eraf en erop, maar dat kan via de groepenkast of door jou op afstand via de slimme schakelaar.

Qua verbruik zou ik een monitor installeren alla homewizard en dan een notificatie instellen voor abnormaal hoog verbruik. In dat geval neem je contact op met de huurders.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-12 23:10
In vakantiewoningen gebruiken ze vaak ICY thermostaten. Dat zijn simpele aan/uit thermostaten die de boel uit zetten na inactiviteit en terug schakelen naar een lagere temperatuur. Is dat wat je zoekt?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-12 18:51
Ik zou zo ver mogelijk blijven van "slimme" zaken, zoals tado knoppen waar je regelmatig nieuwe batterijen in moet stoppen enzo.
- Gewone thermostaatknoppen op de radiatoren, eventueel kan je de slagbeperking (afhankelijk van type kop) gebruiken om minimum (vriesbescherming) en maximum (standje 3.5 ofzo) te begrenzen.
- Waterzijdig inregelen (met voetventiel of voorinstelbare thermostaatkop) zorgt dat een radiator op standje "hittegolf in de sahara" toch niet teveel hitte slorpt.
- Een gewone klokthermostaat (met dag en nachttemperatuur op uren) kan mss volstaan, je zou ook kunnen kijken om die op nachtstand te laten terugvallen als bewegingsmelder(s) een half uur niets heeft gezien; maar je bezoekers gaan dat "pesterij" vinden.
- Qua electriciteit kan je ook gaan "pesten" door zekeringen met erg lage stroom te gebruiken, maar dan ga je vaak discussie hebben dat de raclette het niet doet, de haardroger niet werkt in het stopcontact in de living, ...

Is het niet eenvoudiger om de slimme meter voor jou uitleesbaar te maken (via portaal van fluvius, of met een P1 connectie); en in het contract op te nemen dat normaal verbruik inbegrepen is (en bij uitzonderlijk verbruik dat extra wordt aangerekend). Dan kan je als iemand 's winters 24/7 de deuren open had en zijn wietplantage meenam op vakantie daar een extra voor aanrekenen; en de normale bezoekers een normale ervaring geven.
Denk eraan dat 99,9% van de mensen te betrouwen zijn. Al je inspanningen om die ene aan te pakken, zijn mss helemaal niet nodig. En al die 'goeie' mensen wil je toch geen slechte ervaring geven?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-12 22:20
@Cuball ik zou vloerverwarming leggen, met de verdeler in een afgesloten kast bijvoorbeeld onder de CV.
Je kan ook radiatoren aansturen op de verdeler, dan dus geen thermostaatknoppen op de radiatoren maar gewoon open/dicht.

Op de verdeler alles inregelen zodat de in en uitgaande temperaturen kloppen, zo kunnen ze nergens aan prutsen.
Dan kan je eventueel per zone afsluiters plaatsen die bediend worden via thermostaten in de betreffende kamers.

Of gewoon 1 thermostaat in de woonkamer.
Ik zou wel een thermostaat nemen met een app-bediening.
Je kan deze dan inprogrammeren dat hij savonds laat altijd terug gaat naar 16 graden.
Als mensen dan vergeten de thermostaat laag te zetten voor vertrek, dan gebeurt dat vanzelf.

Met Honeywell kan je dit doen.
De basis thermostaat zou ik bij de ketel hangen, en in de woonkamer en eventueel slaapkamers gewoon een goedkopere honeywell round.

Met het regelen op de verdeler zorg je ervoor dat alles bedraad kan, en da de relatief dure thermostaatknoppen niet gestolen of gesloopt kunnen worden.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:34
Paul C schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:59:
KISS:
Eenvoudige thermostaat die alleen de temperatuur kan instellen. Zo’n draaiknop.
Radiatoren in vertrek bij de thermostaat zonder knop. Deze kunnen dus niet uit; daar is de thermostaat voor.
Andere ruimtes evt. wel met draaiknop.
Vervolgens slimme schakelaar op de stroomtoevoer van de ketel. Geen verhuur=uit.
Lijkt mij nogal onwenselijk. Ook als er niemand is zal je willen stoken, anders kan je allerlei problemen met bijvoorbeeld vocht krijgen. Ook is het voor de huurder niet echt comfortabel als ze eerst het huis van 4 graden naar 21 graden moeten gaan stoken op de dag dat ze aankomen.

Het simpele ben ik wel voorstander van. Een Google Nest is zo simpel, iedereen kan daarmee omgaan. Je kan bereik instellen en als ze iets veranderen in de thermostaat dan kan je dat in de app eenvoudig oplossen. Je kan dan ook de thermostaat zelf eenvoudig van afstand bedienen en basale informatie zoals binnentemperatuur en luchtvochtigheid uitlezen. En als ik het goed heb zit er ook een optie in de Nest die kijkt of er iemand in de ruimte aanwezig is en zo niet dan gaat hij in spaarstand (net als de ICY in bungalowparken).

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
En op de radiatoren zou ik simpelweg van die 0-5 knoppen monteren. Iedereen weet hoe die werken en dan is het mogelijk om per ruimte een nuance aan te brengen. In de instructie zetten dat men bij verlaten van de woning alle knoppen op bijvoorbeeld 2 of 3 zet. Elektronica zou ik ver weg van blijven, dit levert enkel ellende op zoals lege batterijen of mensen die eraan prutsen, of het simpelweg niet snappen. Keep it simple.

• Paul C
Drardollan schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:43:
En op de radiatoren zou ik simpelweg van die 0-5 knoppen monteren. Iedereen weet hoe die werken en dan is het mogelijk om per ruimte een nuance aan te brengen. In de instructie zetten dat men bij verlaten van de woning alle knoppen op bijvoorbeeld 2 of 3 zet. Elektronica zou ik ver weg van blijven, dit levert enkel ellende op zoals lege batterijen of mensen die eraan prutsen, of het simpelweg niet snappen. Keep it simple.
Mijn ervaring (10jr als energieadviseur) is dat bijna niemand weet hoe die knoppen werken. De meeste mensen denken dat het een eenvoudige lineaire regeling is. Slechts een enkeling weet dat het thermostaten zijn en gebruikt ze correct.

• FRANQ
Drardollan schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:41:
[...]
Ook is het voor de huurder niet echt comfortabel als ze eerst het huis van 4 graden naar 21 graden moeten gaan stoken op de dag dat ze aankomen.
Wij hadden dit vorig jaar.
Vanwege de hoge gasprijzen stond de thermostaat op uit bij de boerderij die we gehuurd hadden voor het familie weekend.

Er lag overal vloerverwarming, en blijkbaar was die niet al te ruim bemeten.
We kregen de vraag om zuinig om te springen met verwarming.
Toen we binnen kwamen was het rond de 10 graden.
We hebben letterlijk het hele weekend vol continue gestookt om het 20 graden te krijgen op de dag van vertrek.

De eerste avond en de daaropvolgende dag was het gewoon onaangenaam kil in het huis.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Maak het niet moeilijker dan het is. Een simpele thermostaat met een eenvoudig programma voldoet. Aanwezigheidsdetectie en app bediening zijn een bonus.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 04-12-2023 17:02 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je kunt een Tado ophangen met een losse (draadloze) thermostaat zonder schakelmogelijkheden, of met simpele home automation in bijv. Home Assistant limieten forceren.

Tado knoppen hebben een child lock optie, dan kan er vanuit de knop zelf niet gestuurd worden. Zet je 'm op 15 graden als er niemand aanwezig is, en in de periodes dat je actief aan het verhuren bent gewoon op 20 of 21 graden.

Als je je druk maakt over stookkosten kun je beter de prijzen omhoog gooien dan lager stoken, dat is een beetje hetzelfde als dat je als verkoper beter hogere prijzen met gratis verzending kunt rekenen dan andersom; mensen vinden het niet erg om een tientje extra te betalen als dan alles gewoon goed geregeld is.

• Drardollan
FRANQ schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:52:
[...]

Vanwege de hoge gasprijzen stond de thermostaat op uit bij de boerderij die we gehuurd hadden voor het familie weekend.

We hebben letterlijk het hele weekend vol continue gestookt om het 20 graden te krijgen op de dag van vertrek.

De eerste avond en de daaropvolgende dag was het gewoon onaangenaam kil in het huis.
Dat lijkt mij inderdaad bijzonder vervelend. Nog los van de risico's die een huiseigenaar loopt omdat het te ver afkoelt of te snel opwarmt (dat vindt met name een vloer niet echt leuk als hij van 0 naar 30 graden gaat in 1 klap).

Snap dat men zuinig wil stoken, dat is ook prima en goed. Maar je moet niet doorschieten.

• Drardollan
Paul C schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:51:
[...]

Mijn ervaring (10jr als energieadviseur) is dat bijna niemand weet hoe die knoppen werken. De meeste mensen denken dat het een eenvoudige lineaire regeling is. Slechts een enkeling weet dat het thermostaten zijn en gebruikt ze correct.
De meeste mensen weten toch wel dat 0 uit is en 5 vol gas? Dat is toch simpel? Desnoods hang je het op een briefje erbij. En uiteraard heeft de thermostaat het laatste woord, je kan de radiatorknop wel op stand 5 zetten, als je de thermostaat op 18 zet dan heeft dat weinig zin verder.

• FRANQ
Tado of andere slinne termostaatknoppen zijn veel te duur en gevoelig.

Je moet ook de batterijen vervangen, en dat natuurlijk altijd als je er niet bent.
En ze zullen diefstal gevoeliger zijn, of ze gaan stuk omdat er een stoel tegenaan stoot.

Ik zou het zoals ik al aangaf lekker foolproof houden, met een honeywell round aan de muur.
Dat kan je ook zo uitgebreid maken als je zelf wilt tot aan elke ruimte aan toe.

Een verdeler heb je sowieso al nodig om al je radiatoren/vloerverwarming aan te sluiten, die uitvoeren in een uitvoering geschikt voor zoneregeling en je kan alles centraal inregelen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:10
Niet te ingewikkeld maken: simpele thermostaat met aanwezigheidsfunctie om na enkele uren afwezigheid de temperatuur bv op 18 te zetten. Voor de rest gewone (thermostaat)knoppen.

Bovenstaande lijkt een beetje wat je ook wel in vakantiehuisjes van bv Centerparcs tegenkomt.

Teveel controle willen hebben is vervelend voor je gasten.
Geen automatische terugregeling hebben is financieel vervelend voor jezelf.
Dure oplossingen plaatsen is duur in aanschaf, kwetsbaar en onnodig complex voor de gasten.

* Rukapul heeft in een wintersport appartement ooit eens de oven als COP=1 bijverwarming gebruikt. Na 45minuten was de baklucht weg en resteerde een effectieve verwarming :+

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-12 14:07
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61gG4XCzEML._AC_SX679_.jpg

Probleem opgelost. Jij stelt de temperatuur en het dag/nacht schema in en klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Den_S85 op 05-12-2023 10:59 ]

• Cuball
Rukapul schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:41:
Niet te ingewikkeld maken: simpele thermostaat met aanwezigheidsfunctie om na enkele uren afwezigheid de temperatuur bv op 18 te zetten. Voor de rest gewone (thermostaat)knoppen.

Bovenstaande lijkt een beetje wat je ook wel in vakantiehuisjes van bv Centerparcs tegenkomt.

Teveel controle willen hebben is vervelend voor je gasten.
Geen automatische terugregeling hebben is financieel vervelend voor jezelf.
Dure oplossingen plaatsen is duur in aanschaf, kwetsbaar en onnodig complex voor de gasten.

* Rukapul heeft in een wintersport appartement ooit eens de oven als COP=1 bijverwarming gebruikt. Na 45minuten was de baklucht weg en resteerde een effectieve verwarming :+
Het zal denk ik inderdaad combinatie worden van eenvoudige thermostaat met aanwezigheidsfunctie , maar ik zal ook een op afstand bedienbare "aan-uit" module in de zekeringskast plaatsen, zo kan ik de volledige verwarming afschakelen wanneer er geen gasten gepland staan.

Welke "eenvoudige" thermostaten incl. aanwezigheid detectie bestaan nog naast ICY ?
Heb er eigenlijk nog niet bij stilgestaan hoe dit in hotels/center parks is, maar 's nachts zal er geen beweging zijn, dus de verlaging zal dan ingesteld worden na een tijdje...

• Cheesy
  • Niet online
Den_S85 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:58:
[Afbeelding]

Probleem opgelost. Jij stelt de temperatuur en het dag/nacht schema in en klaar.
Waarom fysiek locken als je 'm technisch kan locken?

Ik krijg bij zoiets echt zin om met pluggen en al van de muur te halen >:)
Bij sommige camping- / huisjeseigenaren voel ik me net een kind op de kleuterschool hoe ik behandeld wordt.

• Paul C
Drardollan schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:12:
[...]

De meeste mensen weten toch wel dat 0 uit is en 5 vol gas? Dat is toch simpel? Desnoods hang je het op een briefje erbij. En uiteraard heeft de thermostaat het laatste woord, je kan de radiatorknop wel op stand 5 zetten, als je de thermostaat op 18 zet dan heeft dat weinig zin verder.
Kijk, jij weet klaarblijkelijk ook niet hoe ze werken. Precies mijn punt.

• Cuball
Den_S85 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:58:
[Afbeelding]

Nee dit zal het hem niet worden, dit vind ik persoonlijk te. Zal omgekeerd effect geven

• Cuball
Drardollan schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:12:
[...]

Thermostaat kraan is als ik het niet verkeerd heb, aan of uit.
Aan zolang ingestelde temperatuur niet bereikt is
Uit van zodra ingestelde temperatuur bereikt is

schaal 1->5 komt overeen met een temperatuurschaal, maar vermoed om bepaalde redenen dat ze er geen graden op plaatsen (ijking ?)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:10
Cuball schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:07:
[...]

Het zal denk ik inderdaad combinatie worden van eenvoudige thermostaat met aanwezigheidsfunctie , maar ik zal ook een op afstand bedienbare "aan-uit" module in de zekeringskast plaatsen, zo kan ik de volledige verwarming afschakelen wanneer er geen gasten gepland staan.

Welke "eenvoudige" thermostaten incl. aanwezigheid detectie bestaan nog naast ICY ?
Heb er eigenlijk nog niet bij stilgestaan hoe dit in hotels/center parks is, maar 's nachts zal er geen beweging zijn, dus de verlaging zal dan ingesteld worden na een tijdje...
Dat laatste vond ik bij Centerparcs wel een dingetje. Die schakelden 's nachts dus wel terug wat bij die energetisch lekke huisjes in de kerstvakantie toch wel een dingetje was.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:19

FreakNL

Well do ya punk?

FRANQ schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:52:
[...]

Het gaat hier om een appartement.. even afhankelijk van de ligging hoef je daar helemaal niet te stoken joh…

Zelfs mijn jaren 90 rijtjhuis wordt nooit kouder dan 15 graden….

Ik zou ik dit geval een thermostaat zoeken waarbij je het programma/settings kunt locken en waarbij wel handmatig de temp ingesteld kan worden.

Het programma stel je dan in op 12/14 graden. Zo doe ik dat thuis ook, we hebben 4 programma’s (0:00 tot 6:00, 6 tot 12, 12 tot 18 en 18 tot 24) en die staan op 14 graden. Dus als je om 19:00 de kachel op 22 zet gaat hij vanzelf om 0:00 uit. Zo kun je hem nooit vergeten… Ik heb dan alleen geen lock op de settings maar dat moet volgens wel bestaan.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 05-12-2023 11:24 ]

• Drardollan
Paul C schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:10:
[...]

Kijk, jij weet klaarblijkelijk ook niet hoe ze werken. Precies mijn punt.
Ik weet perfect hoe ze werken, maar meer dan 0 = uit en 5 = maximaal hoef je niet te weten voor normaal gebruik.

Ik weet prima dat ruwweg:
* = 6 graden (vorstbeveiliging)
0 = 12 graden
1 = 15 graden
2 = 17 graden
3 = 20 graden
4 = 22 graden
5 = max

Maar dat is echt nonsens voor de meeste mensen om te weten.

• Drardollan
Cuball schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:13:
[...]

Thermostaat kraan is als ik het niet verkeerd heb, aan of uit.
Aan zolang ingestelde temperatuur niet bereikt is
Uit van zodra ingestelde temperatuur bereikt is

schaal 1->5 komt overeen met een temperatuurschaal, maar vermoed om bepaalde redenen dat ze er geen graden op plaatsen (ijking ?)
Je hebt meerdere soorten knoppen. Zo zijn er met capillaire voelers, die hebben over het algemeen wel een temperatuurschaal en zie je normaal bij vloerverwarmingen. Je hebt de 0-5 (eigenlijk *-5) knoppen die overeenkomen met een temperatuur maar vaak ook worden uitgelegd met 3=woonkamer (=20gr) en 4=badkamer (=22gr). En je hebt de simpele open/dicht kraan die gewoon de toevoer in bepaalde mate doorlaat. En natuurlijk nog allerlei digitale varianten op bovenstaande.

Eigenlijk is alles gewoon goed met de juiste instructie. Als je de *-5 knoppen hebt is de simpelste instructie op 3 zetten en verder alles regelen met de normale thermostaat. Dat kan geen mens fout doen in principe.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-12 18:51
Cuball schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:07:
[...] maar ik zal ook een op afstand bedienbare "aan-uit" module in de zekeringskast plaatsen, zo kan ik de volledige verwarming afschakelen wanneer er geen gasten gepland staan...
Geweldig idee in de winter 8)7
Als je dit overweegt, zorg dan dat er een temperatuurbeveiliging blijft. Je kan een goedkope mechanische thermostaat voorzien, die je op de aan-uit aansluiting van je ketel hangt (of op de opentherm, die pinnen kortsluiten werkt ook); die verbinding maakt onder de 15°C ofzo. Je wil toch niet dat de schimmel op de muren staat?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Cuball
naftebakje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:15:
[...]
Als je dit overweegt, zorg dan dat er een temperatuurbeveiliging blijft. Je kan een goedkope mechanische thermostaat voorzien, die je op de aan-uit aansluiting van je ketel hangt (of op de opentherm, die pinnen kortsluiten werkt ook); die verbinding maakt onder de 15°C ofzo. Je wil toch niet dat de schimmel op de muren staat?
Ja we gaan hier wel wat pragmatisch me omgaan, ik ga er uiteraard er niet voor zorgen dat de het binnen vriest.. Maar zoals hoger is vermeld,het betreft een appartement (volledig ingesloten door buren). Dus de temperatuur daling zal normaal wel meevallen.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-12 16:42

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Cuball schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:40:
[...]

Ja we gaan hier wel wat pragmatisch me omgaan, ik ga er uiteraard er niet voor zorgen dat de het binnen vriest.. Maar zoals hoger is vermeld,het betreft een appartement (volledig ingesloten door buren). Dus de temperatuur daling zal normaal wel meevallen.
Mag hopen dat je het niet te koud laat worden, als ik "buren" zou hebben die regelmatig de warmte uit mijn appartement "wegtrekken" dan zou ik de overige buren en gemeente "opstoken" tegen vakantieverhuur te gaan ageren.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Cheesy
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:15:
[...]
Voor 200 euro heb je een slimme thermostaat (had ik de Nest Thermostaat al genoemd als voorbeeld? :+) waar dit soort opties gewoon inzitten. (Veiligheidstemperatuur als thermostaat uit is, en eco-temperatuur bij afwezigheid). Het wiel hoeft dus echt niet opnieuw uitgevonden te worden en dát lijkt me bij uitstek 'pragmatisch' ;)
Pagina: 1